Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaster du bæsjeposer i andre søplekasser?


Lisatittine
 Share

Recommended Posts

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis ingen ser meg, og det er langt til egen/offentlig søppelkasse... ja, lett. Unngår å bruke samme søppelkasse til stadighet da, deler dem broderlig rundt om i bygda

Seriøst, pga denne tråden sykla jeg i nesten 3 km i går i regnet og bekmørket på en sykkel uten bremser med for en gangs skyld samarbeidsvillige røde farer med bæsjeposen i hånda på styret før jeg inn

Der vi bodde før hadde vi optisk sortering av søpla. Søpla med puttet i en slags sjakt og den ble sugd til et depo. Man måtte ha spesielle poser for det og det var kildesortering. Husker jeg da ble sp

Her tømmes alle private dunker en gang i uken. Offentlige mye sjeldnere, vil jeg tippe. De er alltid fulle. Men privates søppelkasser rekker ikke stå lenge med noe som helst stank oppi i alle fall. Forøvrig er det ei heller noen ordning for sortering her, så alt restavfall inkludert plast går i samme dunk. Papirkassene tømmes en gang i mnd tror jeg. Hadde det samme vært tilfellet med restavfall ville nok lukta vært mer problematisk, ja!

En gang i uken? :o

Der jeg bodde før ble det tømt hver 3.uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår tømmes en gang i uka, men vi deler med de vi leier av, så vi er 5 personer på en dunk. Er ingen sortering utenom papir her, men etter at vi begynte å sortere ut plast og emballasje (kjører det til sortering selv) har søpledunken vår fått et nytt liv. Den er sjeldent mer enn halvfull. I motsetning til før når den var full halvveis ut i uka.

Litt på siden av tema, men et lite tips til dere som sliter med fulle dunker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt tanken at noen skulle ha problemer med bæsjeposer i søpla si! Går ikke inn i gårdrommet til noen, men står det en dunk langs veien så bruker jeg den. Her jeg bor står kun dunkene langs veien på tømmedagen, og restavfall blir kun tømt hver 4. uke ( ser ut som rekord!).

Ser problemet hvis en bor i tettbygd strøk langs tursti, men der er sjelden jeg nå:)

Trodde det var verre med drit på veien enn i bosspannet jeg?

Har alltid med meg pose, og skulle jeg ha glemt det har det hendt at jeg har ringt på i nærmeste hus for å spørre om å få en (dette var da jeg faktisk bodde i by, noe jeg ikke gjør nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker forsatt at det må være bedre at det kommer i en søppeldunk enn at det ligger å flyter rundt omkring.. Hvorfor må det være så svart/hvitt? Hvis jeg først er så småfrekk at jeg låner litt plass til en pose, så er det ikke slik at jeg gjør det hver dag og vips er den full. Jeg har liksom litt fornuft mellom ørene og tenker at jeg nødig vil faktisk overfylle en annens dunk med min hunds dritt. Men når det er sagt så kommer det selvsagt ann på når det tømmes i området! :) Tømmes det ofte ser jeg virkelig ikke problemet, så sant man som sagt ikke gjør det hver dag.

Vi bor landelig, og restavfall søppelen tømmes hver 3. uke og vi sorterer så godt vi kan ihvertfall. Vi er 3 unge voksne som bor sammen, og vår dunk blir fort fylt opp. Vi har til og med begynt litt å bruke en gammel stor fôrtønne fra LABB som ekstra dunk ved siden av :lol: Men allikevel syns jeg det er ok at folk låner litt plass til posen sin i dunken vår, så lenge det er riktig dunk. Men det er ikke lett å se for oss siden dunkene står ved veien og vi bor litt oppover på dette kubeite da *ler* Men igjen, så er det ikke så mange som går tur med hundene her, trist nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er søppelbøtta egeneid, men tjenesten for å tømme betales vel enten via betaling for spesialposene, eller som en kommunalavgift (litt usikker der). Vi bor på en populær tursti, vi er vel 4 husholdninger fordelt på to søppelkasser (totalt 9 mennesker) og bæsjeposer er aldri noe problem.

Personlig pleier jeg å kaste i egen kasse eller kommunal/offentlig, men ikke alltid det lar seg gjøre på en enkel måte, da tar jeg enten posen og bruker den til å kaste bæsjen langt vekk, vrenger den og putter i lomma til jeg er hjemme, eller så ser jeg etter en passende søppelbøtte. Er det noen ute i hagen sin eller lignende så spørr jeg gjerne om det går greit, eller kaster i de kassene jeg har lært meg at det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye søppel produserer folk?!

Våre kasser tømmes hver 14. dag, og vi deler med 2 stk leieboere - det er 7 mennesker per kasse, men overfylte er de aldri

Mennesker som har så nært forhold til øppelkassa si at den skal lukte roser stiller jeg meg for øvrig skeptisk til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye søppel produserer folk?!

Våre kasser tømmes hver 14. dag, og vi deler med 2 stk leieboere - det er 7 mennesker per kasse, men overfylte er de aldri

Tja, det er vel ulike størrelser på søppelkasser? Noen er store, noen er små...

Jeg synes faktisk det er noe privat over søppel, jeg, så ja, jeg kvir meg for å åpne andre folks søppelkasser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg - tror folk at alle søppeldunker og tømmerutiner i Norge er like? Selv om det ikke er et problem for deg kan det være det et annet sted. Ingen av dere ville kastet en søppelpose i andres søppeldunk, men 20 bæsjeposer er ok? Mange bekker små gjør en stor å er det noe som heter, og hvis både Hermansen, Hvermannsen, Pettersen og Larsen kaster en pose hver i din dunk pr dag i en uke så blir det mye bæsj.

Bruk bioposer og pælm den i et kratt istedenfor. Dere bør da skjønne såpass at når det er slike diskusjoner om dette her inne så er det garantert ikke så uproblematisk for folk flest som får disse posene i sin søppeldunk heller, og ergo stiller det hundeeiere i et dårlig lys. Akkurat det burde vel ikke være så vanskelig å forstå?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg - tror folk at alle søppeldunker og tømmerutiner i Norge er like? Selv om det ikke er et problem for deg kan det være det et annet sted. Ingen av dere ville kastet en søppelpose i andres søppeldunk, men 20 bæsjeposer er ok? Mange bekker små gjør en stor å er det noe som heter, og hvis både Hermansen, Hvermannsen, Pettersen og Larsen kaster en pose hver i din dunk pr dag i en uke så blir det mye bæsj.

Bruk bioposer og pælm den i et kratt istedenfor. Dere bør da skjønne såpass at når det er slike diskusjoner om dette her inne så er det garantert ikke så uproblematisk for folk flest som får disse posene i sin søppeldunk heller, og ergo stiller det hundeeiere i et dårlig lys. Akkurat det burde vel ikke være så vanskelig å forstå?

Er ikke uenig med det du sier her - men bioposer er vel strengt tatt laga for å nedbrytes under kompostlignende forhold, og ikke inni et kratt? Vi gjorde et lite forsøk for en tid tilbake, hvor en pose ble gravd ned, og en ble lagt på bakken med en stein over seg. Over et år etterpå var begge posene der fremdeles, og det hadde skjedd lite eller ingenting med dem. Det finnes sikkert ulike typer bioposer, men ville bare nevne det likevel. :)

(de brytes selvfølgelig ned på sikt, men bioposer blir altså liggende overraskende lenge, de også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig med det du sier her - men bioposer er vel strengt tatt laga for å nedbrytes under kompostlignende forhold, og ikke inni et kratt? Vi gjorde et lite forsøk for en tid tilbake, hvor en pose ble gravd ned, og en ble lagt på bakken med en stein over seg. Over et år etterpå var begge posene der fremdeles, og det hadde skjedd overraskende lite med dem. Det finnes sikkert ulike typer bioposer, men ville bare nevne det likevel. :)

(de brytes selvfølgelig ned på sikt, men bioposer blir altså liggende overraskende lenge, de også)

Det er helt sant, og det er derfor man hiver de steder folk ikke ramler over dem. For i motsetning til vanlige plastposer så brytes de jo ned etterhvert i det minste, og man slipper å bære dem med seg på hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant, og det er derfor man hiver de steder folk ikke ramler over dem. For i motsetning til vanlige plastposer så brytes de jo ned etterhvert i det minste, og man slipper å bære dem med seg på hele turen.

Ja, det tar vel 50-100 år? Kontra vanlige posene som bruker 400 år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tar vel 50-100 år? Kontra vanlige posene som bruker 400 år.

Og det var dèt av alt jeg skrev du hengte deg opp i :rolleyes: Kast bæsjen under en busk da, og vreng posen. Du slipper uansett å bære den med deg og naboen slipper å få fylt dunken og irritere seg over disse forb**** hundeeierne som tar seg til rette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og det var dèt av alt jeg skrev du hengte deg opp i :rolleyes: Kast bæsjen under en busk da, og vreng posen. Du slipper uansett å bære den med deg og naboen slipper å få fylt dunken og irritere seg over disse forb**** hundeeierne som tar seg til rette ;)

Flere som hang seg opp i det.. Jeg ble bare så satt ut jeg rakk ikke svare før du kom meg i forkjøpet..

Man hiver da for pokker ikke søppel inn i kratt bare fordi ingen går der.. *oppgitt*

Bioposer skal i bioavfallsdunken. Klarer du ikke hive bæsjeposene dine i søpla til naboen så ta den med deg hjem.

*nods*

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som hang seg opp i det.. Jeg ble bare så satt ut jeg rakk ikke svare før du kom meg i forkjøpet..

Man hiver da for pokker ikke søppel inn i kratt bare fordi ingen går der.. *oppgitt*

Bioposer skal i bioavfallsdunken. Klarer du ikke bæsjeposene dine i søpla til naboen så

A: La vær å plukk den opp og ta konsekvensen av det.

B: Ta den med deg hjemm

*nods*

Jeg går sjelden steder der det er behov for å plukke opp jeg, og gjør jeg det så har jeg ingen problemer med å plukke opp og bære det med meg til jeg kan kaste posen et egnet sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er såklart akkurat det det handler om :) Helt klart ikke at slik oppførsel skaper negative holdninger mot hundefolk generelt :)

Er bæsjeposene til hundene dine veldig tunge?

Ja, de er kjempetunge og svære. Og de stinker. Så jeg pælmer dem bare i en privat søppeldunk. De tar omtrent halve plassen i en vanlig dunk, så digre er de. Så de kan fylle opp og stinke, hos en som til daglig elsker med dunken sin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...