Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan velge kurs?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Du trenger jo ikke å delta på valpekurs i det hele tatt. Er du med i en hundeklubb kan du heller gå rett inn i lydighetstreningene der. Det gjorde jeg med Laffen. Vi har jo hatt hunder før, så det var ikke nødvendig med valpekurs for vår del.

Likevel skulle jeg gjerne deltatt på valpekurs i min hundeklubb. Mest for å bli kjent med andre som hadde valp da, og fordi jeg synes det er gøy :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg gikk valpekurs hos Canis med Noomi, og der var det veldig mye grunnleggende øvelser for hva man trenger videre for en konkurransehund. Gikk hos Aase, og siden hun kjenner meg såpass godt, så fikk

Rekketrening Jeg digget det, Amira digget det. Hun ble faktisk veldig god i lydighet av den typen trening. Hun lærte ikke ruta liksom, men hun fikk bra trykk og motivasjon på fvf og ble dreven på d

Lundqvist har vel fått en vestkantavdeling nå, så jeg kan anbefale dem. Grunnkurset deres går over to kvelder i uken, noe som kan være travelt å få til for de fleste (jeg drøyde i to år før vi tok

Jeg har nettopp begynt på et grunnkurs i konkurranselydighet som jeg er supefornøyd med så langt, i regi Canis Hundeskole. Vi trener èn og èn ekvipasje, og kursleder kommer med råd og innspill. Vi skal lære 17 grunnmomenter, men alt etter hvor mye hunden kan fra før så kan man lære inn ulike varianter/grader av disse momentene, slik at alle får noe som passer ens eget nivå.

Nå passer kanskje ikke dette en liten valp da, men er absolutt noe jeg vil anbefale når poden blir eldre. :)

Jeg tror dette kan passe en for en valp, og har funnet et kurs, men syntes en tine hver vei blir litt i lengste laget. Men skal kikke litt etter et som er nærmere.

Det er nemlig et slikt kurs jeg ser etter.

Edit:

Da fant jeg et slikt med Camilla Lien et kvarter unna :) Kom gjerne med erfaringer med henne om noen har? :)

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Camilla Lien er etter min mening en veldig koselig dame som vet hva hun snakker om på sitt felt :) Har så vidt gått valpekurs med henne (avbrøt da 2,5 times reise en vei fort ble uaktuelt), og var veldig sur for at kollektiven ødela for meg der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla Lien er etter min mening en veldig koselig dame som vet hva hun snakker om på sitt felt :) Har så vidt gått valpekurs med henne (avbrøt da 2,5 times reise en vei fort ble uaktuelt), og var veldig sur for at kollektiven ødela for meg der :)

Har hørt gode erfaringer fra andre også nå, så tror dette bli veldig bra. Tror også det vil være veldig lærerikt å starte med grunnferdigheter fremfor valpekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra et kurs jeg hadde mailet og det var trening på ferdigheter man forventet at hunden kunne som voksen, miljø og lyder. Veldig lite konkret svar på mitt spørsmål.

Endte opp med å svare at det dessverre blir litt lavt nivå og feil fokus for meg og min valp. Dette i håp om at flere kanskje får øynene opp for at det finnes et annet marked også.

Men glad for å ha funnet kurs, mitt første Canis-kurs så det blir veldig spennende. Tenker også at det er en fordel når instruktør har mange fellesvenner med meg på FB og det er hundefolk jeg stoler på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra et kurs jeg hadde mailet og det var trening på ferdigheter man forventet at hunden kunne som voksen, miljø og lyder. Veldig lite konkret svar på mitt spørsmål.

Endte opp med å svare at det dessverre blir litt lavt nivå og feil fokus for meg og min valp. Dette i håp om at flere kanskje får øynene opp for at det finnes et annet marked også.

Men glad for å ha funnet kurs, mitt første Canis-kurs så det blir veldig spennende. Tenker også at det er en fordel når instruktør har mange fellesvenner med meg på FB og det er hundefolk jeg stoler på.

Hva slags kurs da? Canis-kurset altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke fornøyd med grunnferdighetskurset camilla holdt.

Flere faktorer som gjorde at jeg ikke var fornøyd.

Blant annet var de andre deltagerne på kurset mer opptatt av å gjøre kurset til et hverdagslydighetskurs, noe trener tydelig syns var ok. Dette ødela en del for meg. Det er ikke interessant å bruke halve kurstiden på å høre på hverdagsprobleme folk har med hundene sine, og bruke masse tid på å finne løsninger på disse problemene. Her forventer jeg egentlig at en trener skal styre gruppa, og heller be personene ta dette etter kurset.

Det var en del andre småting også, men hovedsaklig var det dette med at jeg følte kurset ikke var et grunnferdighetskurs, men mer et hverdagslydighetskurs som ødela for meg. Mulig jeg har vært maks uheldig med de andre deltagerne på kurset.


I tillegg har jeg vært på et grunnferdighetskurs tidligere på fjellanger i bergen (med en annen hund), og jeg var helt utrolig fornøyd med det kurset. Det gjorde nok at jeg hadde høye forhåpninger til canis sitt kurs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre andres erfaringer, og det er jo kjipt om det ble et hverdagslydighetskurs. Det er ikke OK for meg, jeg deltar på kurset for å trene på grunnferdigheter for å kunne bygge på videre til LP og kanskje bruks.

Men det er jo dette med å tørre å si ifra, det er ikke alltid like lett. Da skal jeg ihvertfall være litt obs på at fokus ikke flyter helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Nora som høstvalp, og da var det ikke all verdens kurs å velge blant. Så jeg startet denne tråden da jeg skulle finne et passende valpekurs for oss.

Endte opp på kurs hos Canis med Aase som instruktør, men siden Nora allerede var rukket å bli 5 måneder, og vi hadde trent mye utgangsstilling og slikt siden hun kom i hus, foreslo instruktøren at jeg heller skulle starte rett på konkurranselydighet hos henne. Var veldig fornøyd med det kurset og instruktøren :) Vi var delt opp i to grupper; en for oss som hadde en god del igjen for å kalle oss konkurranseklare, og en for de som var kommet litt lenger i treningen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man forventer å lære på ett valpekurs? hvor skal fokus ligge? Jeg spør fordi jeg tror at valpekursene her i dalen er rimelig "gammeldagse"

Går selv på valpekurs med min 4,5 mnd gamle valp. Mest fordi vi har ett veldig lite miljø her og skal hun få anledning til å treffe andre på sin egen alder, så er egentlig kurs eneste alternativet. og vi har heller ikke flere kurs å velge mellom...

Men om en mnd skal vi på konkurranserettet lp kurs. Så det er enten eller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig valpekurs ser ihvertfall ut til å være der for hverdagshunden. Derfor jeg opprettet denne tråden, jeg syntes det er vanskelig å finne noe som skal fungere som grunnlag for en konkurrerende ekvipasje.

Noen vil klart gå et valpekurs uansett, men jeg går heller på fellestrening for å få dekket det behovet gratis. Og så går jeg et kurs jeg får noe ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Våre konkurransekurs er åpne for valper med ambisiøse førere. Vi har kun helgekurs og fått tilbakemeldinger på at folk er veldig fornøyd med det. Våre valpekurs er lagt opp til basicøvelser, men hvor føreren selv bestemmer hvor fokuset skal ligge ift hva de vektlegger. Jeg syns det fungerer veldig bra for våre kunder i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre konkurransekurs er åpne for valper med ambisiøse førere. Vi har kun helgekurs og fått tilbakemeldinger på at folk er veldig fornøyd med det. Våre valpekurs er lagt opp til basicøvelser, men hvor føreren selv bestemmer hvor fokuset skal ligge ift hva de vektlegger. Jeg syns det fungerer veldig bra for våre kunder i hvertfall.

Skriver under! Jeg droppa valpekurs med Peggy, og gikk rett på LP-kurs hos Gråtass. Peggy var heltent på lydighet, og kjempemorsom å trene med! Og jeg kunne ingen ting om LP, så jeg fikk det inn med teskje, og alt var tilpassa til der vi lå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre konkurransekurs er åpne for valper med ambisiøse førere. Vi har kun helgekurs og fått tilbakemeldinger på at folk er veldig fornøyd med det. Våre valpekurs er lagt opp til basicøvelser, men hvor føreren selv bestemmer hvor fokuset skal ligge ift hva de vektlegger. Jeg syns det fungerer veldig bra for våre kunder i hvertfall.

Veldig godt å høre! Det er slike kurs jeg ønsker!

Hvis man går inn på nettsidene til mange av de større aktørene så kreves det jo at man har gått et basic kurs hos dem først og da faller poenget litt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk valpekurs hos Canis med Noomi, og der var det veldig mye grunnleggende øvelser for hva man trenger videre for en konkurransehund. Gikk hos Aase, og siden hun kjenner meg såpass godt, så fikk jeg veldig individuell oppfølging, i tillegg til at jeg drev på med mye av mitt også (og gjorde at hun måtte lære de andre en del annet rart, fordi de hadde sett på Noomi. :lol: ).

Jeg kjenner også Aase, og jeg trygt anbefale valpekurs hos henne Siri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det Camilla denne gangen, rett og slett pga reisevei. Kjekt å rekke hjem, lufte valpis og spise middag før man farter videre. Enn å dra rett fra jobb og stå i kø og satse på å rekke kurset i tidet. Men det blir jo helgekurs etterhvert og da har jeg fått mange gode tips til kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine S på Canis (samme avdeling som Camilla) skal også være ganske flink. Vi gikk valpe- og hverdagslydighetskurs med Kovu hos Camilla, og det var greit nok. På det siste kurset fikk vi egentlig ikke noe hjelp, fordi vi lærte grunnleggende klikkertrening av hverdagslydighetsøvelser, og ikke fikk noe hjelp med de spesielle utfordringene vi hadde som gjorde at det ikke funket på Kovu (belønningsutvikling mm.). Men med normalt oppegående hunder så går det nok helt fint. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...