Gå til innhold
Hundesonen.no

Klage på utstillingsresultat - diskvalifikasjon


Kengumamma
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg lurte på om det er mulig å klage på resultatet hvis man er blitt disket på grunn av feil farge, når man vet at hunden umulig har den fargen? Jeg har funnet bevis i form av dna analyser som er blitt tatt i etterkant, og en del dokumenter som omhandler fargene på hund, og hvilke farger som dekker over andre osv, men dette har jeg jo funnet i ettertid, så jeg hadde selvfølgelig ikke dette med på utstilling, jeg hadde aldri i mine villeste fantasier kunnet tenke meg at min hund skulle blitt disket for fargen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klaget ikke samme dag fordi man stoler på at dommeren kan jobben sin1

Siden fargen er diskvalifiserende, måtte jeg selvfølgelig sjekke opp i det da jeg kom hjem, for jeg vil ikke bruke tid på å vise en hund til championatet hvis jeg ikke kan bruke den i avl. Og jeg avler ikke på feilfargede hunder.

Jeg har funnet så mye som tilsier at det ikke stemmer i min hunds tilfelle. Så jeg tok en dna test bare for å være hundre prosent sikker.

Derfor var det ikke mulig å klage samme dag. Om akkurat denne utstilligen er så viktig vet jeg ikke, men man ønsker selvfølgelig ikke å ha noen 0'ere på Dog Web, iallefall har ikke jeg lyst til det. Jeg vil ha kun EXC, jeg! :P Litt flåsete sagt, men ja, jeg vet at denne hunden er top notch, og fikk sjokk da dommeren mente at han var feilfarget. Jeg har nemlig planer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare glem det resultatet. Jeg har Champions med G i resultatlista, jeg har set Int CH få både S og 0, det har ikke noe å si for helheten og hva en som kan rasen mener om individene. Like lite som den har noe å si at hunden er CH - for det i segselv betyr jo ikke at den passer i kombinasjon med nettopp din hund hvis man tenker på avl.

Så lenge ikke 0'en er pga temperament så blåser jeg fint i det. Dommere er ulike og noen ganger blir det feil i forhold til hva man selv mener, eller rett og slett at kunnskapene hos dommer mangler.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men SER hunden feilfarget ut? For om det må til en gentest for å dokumentere at hunden har en farge som er tillatt i henhold til standard, så kan man jo skjønne at dommeren nuller hunden... men jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener her, jeg.

Hvilken farge har hunden når du ser på den? Og hvilke farger er tillatt ihht standard?

Hos min rase så er tofargede hunder diskvalifiserende, men man har en fargevariant som kan SE tofarget ut, men som ikke er definert som "genetisk tofarget" dersom man ser på hudfargen og dermed ikke diskvalifiserende, bare uønsket (på hunder med diskvalifiserende farge er også huden tofarget, hvilket den ikke er på hunder med ikke-diskvalifiserende farge).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei, jeg lurte på om det er mulig å klage på resultatet hvis man er blitt disket på grunn av feil farge, når man vet at hunden umulig har den fargen? Jeg har funnet bevis i form av dna analyser som er blitt tatt i etterkant, og en del dokumenter som omhandler fargene på hund, og hvilke farger som dekker over andre osv, men dette har jeg jo funnet i ettertid, så jeg hadde selvfølgelig ikke dette med på utstilling, jeg hadde aldri i mine villeste fantasier kunnet tenke meg at min hund skulle blitt disket for fargen...

Sier som Siri - hvordan SER hunden ut - du kan jo ikke forvente at en dommer skal ta gentest i ringen?

Dersom hunden ser feilfarget ut så hjelper det svært lite at du har en gentest som viser at den ikke er feilfarget. Sånn er det jo bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden ser ikke feilfarget ut! Jeg skjønner ikke hvordan dommeren klarte å se det han tydeligvis så...

Hunden er sort, han sa den er rød.

Jeg antar dommeren mente hunden hadde rødskjær i pelsen. På min rase er det veldig fyfy med rødskjær i pelsen på sorte hunder, men mange unge valper og juniorer har dette - og de fleste dommere bryr seg ikke så mye om det, mens andre slår hardt ned på det. Jeg synes begge deler er ok - dommerne som slår hardt ned på det dømmer åpenbart etter standard, mens de som ikke bryr seg kjenner kanskje rasen såpass at de vet at hundene som oftest vil bli sorte eller grå etterhvert som pelsen utvikler seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar dommeren mente hunden hadde rødskjær i pelsen. På min rase er det veldig fyfy med rødskjær i pelsen på sorte hunder, men mange unge valper og juniorer har dette - og de fleste dommere bryr seg ikke så mye om det, mens andre slår hardt ned på det. Jeg synes begge deler er ok - dommerne som slår hardt ned på det dømmer åpenbart etter standard, mens de som ikke bryr seg kjenner kanskje rasen såpass at de vet at hundene som oftest vil bli sorte eller grå etterhvert som pelsen utvikler seg.

meeen. Rødskjær- mine med svart i pelsen får rødskjær om sommeren når de blir "solbleket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett da, så kan du ikke klage i ettertid, reglene er veldig klare på dette:

"Protest skal være skriftlig. Den skal leveres til

utstillingens leder innen utstillingen avsluttes

samme dag som det påklagde resultatet

meddeles, og protestavgift tilsvarende dobbel

påmeldingsavgift i åpen klasse skal betales."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare glem det resultatet. Jeg har Champions med G i resultatlista, jeg har set Int CH få både S og 0, det har ikke noe å si for helheten og hva en som kan rasen mener om individene. Like lite som den har noe å si at hunden er CH - for det i segselv betyr jo ikke at den passer i kombinasjon med nettopp din hund hvis man tenker på avl.

Så lenge ikke 0'en er pga temperament så blåser jeg fint i det. Dommere er ulike og noen ganger blir det feil i forhold til hva man selv mener, eller rett og slett at kunnskapene hos dommer mangler.

Enig!

Let it go

...

Min Hampus har 7 championater, samt en hel del vinnertitler deriblandt World winner.

Han har likevel 2 x 0 premie og en KIP fordi han har en uvane med å ikke lukke bittet helt og stikke ut tunga.

Man kan helt klart diskutere om dette er en diskvalifiserende feil i henhold til standard da det på ingen måte påvirker hundens helse, meeen jeg gidder ikke lage noe utav det rett og slett.

Ville lagt hele den utstillinga bak meg, og tatt med DNA-testen på utstillingene framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på en sak:

Jeg stiller shiba. Rasen har tre godkjente farger, svart/hvit/lysebrun (black'n tan), rød og sesamfarget (50/50 røde og svarte hår, eller røde dekkhår med svart tupp). I tillegg dukker det av og til opp krem-farga hunder, hvorav noen feks ser helt hvite ut, noen er lyserosa og noen er eggeskallfarga med lysebrune ører og bein. Disse kremfarga hundene stilles ikke ut, da det ikke er en godkjent farge.

Derimot finnes det noen shibaer som er så dårlig pigmentert at de SER både beige og kremfarga ut. Om du stiller ut en sånn og blir diska fordi bikkja tilsynelatende har en diskvalifiserende pelsfarge, så er jo det naturligvis veldig kjedelig om du faktisk ikke har en krem, eller som i TS' tilfelle, en rød hund. Men samtidig hjelper jo ikke allverdens diskusjoner eller gentester om bikkja FRAMSTÅR som med en annen farge. For å si det sånn: Jeg ville heller avla på en kremfarga shiba med godt pigment som ellers var utmerket, enn en shiba som har så dårlig rødfarge at den ser kremfarga ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, så rart at dette kom opp akkurat i dag!!? Jeg sitter nemlig med samme dilemma. Min Jezzy ble disket i helgen på Boston Spesialen, , nettopp pga at dommeren mente hun var leverfarget. Og jeg tenker som Kengumamma, at hvis man har blitt disket for noe som ikke stemmer, så kan man vel klage på det? Jeg tok dette opp på showet på lørdag, og snakket med flere oppdrettere, bl.a en som også er dommer. Og ingen andre så det. Kun dommeren. Så snart jeg kom hjem skrev jeg en mail til klubben (jeg visste ikke at man måtte klage skriftlig samme dag), og ringte NKK for å høre hva jeg skulle gjøre videre. De sa at jeg trengte ikke å klage skriftlig samme dag, og at man ikke trenger å betale for protest ang diskvalifikasjon.

Jezzy ser heller ikke leverfarget, men hun er seal, (sort med et rødt skjør som kommer i skarpt lys, f.eks strålende sol som vi hadde på lørdag), men hun har sort snute og sorte dekkhår, og kan dermed ikke være leverfarget. Øynene røper også at hun ikke er leverfarget, de er mørke brune og ikke lyse nøttebrune som på en leverfarget hund.

Jeg har lest og lest i helgen og la for en stund ut denne linken på Facebook: http://www.doggenetics.co.uk/liver.html

Men for å svare på spørsmålet til Kengumamma: Ja du kan klage, Send en mail og legg ved kopi av kritikken. Det er et forsøk verdt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, så rart at dette kom opp akkurat i dag!? Jeg sitter nemlig med samme dilemma. Min Jezzy ble disket i helgen på Boston Spesialen, , nettopp pga at dommeren mente hun var leverfarget. Og jeg tenker som Kengumamma, at hvis man har blitt disket for noe som ikke stemmer, så kan man vel klage på det? Jeg tok dette opp på showet på lørdag, og snakket med flere oppdrettere, bl.a en som også er dommer. Og ingen andre så det. Kun dommeren. Så snart jeg kom hjem skrev jeg en mail til klubben (jeg visste ikke at man måtte klage skriftlig samme dag), og ringte NKK for å høre hva jeg skulle gjøre videre. De sa at jeg trengte ikke å klage skriftlig samme dag, og at man ikke trenger å betale for protest ang diskvalifikasjon.

Jezzy ser heller ikke leverfarget, men hun er seal, (sort med et rødt skjør som kommer i skarpt lys, f.eks strålende sol som vi hadde på lørdag), men hun har sort snute og sorte dekkhår, og kan dermed ikke være leverfarget. Øynene røper også at hun ikke er leverfarget, de er mørke brune og ikke lyse nøttebrune som på en leverfarget hund.

Jeg har lest og lest i helgen og la for en stund ut denne linken på Facebook: http://www.doggenetics.co.uk/liver.html

Men for å svare på spørsmålet til Kengumamma: Ja du kan klage, Send en mail og legg ved kopi av kritikken. Det er et forsøk verdt.

Tusen takk for svar. Da skal jeg kontakte NKK og høre med dem om det er for sent. Jeg har jo brukt litt tid på dna test, så det er mulig at det ikke er vits å klage nå. Jeg tenker ikke bare for min egen del, men kanskje denne dommeren går rundt og disker flere hunder pga feil farge som ikke er det? Det er greit når det er slik som flere av dere skriver at noen hunder ligner på de som er feilfarget, men i min hunds tilfelle så er han ikke i nærheten av å være rød. Mulig at han kan være litt solbleket, men jeg synes ikke det heller. Jeg ser ihvertfall ikke antydning til rødt i ham.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...