Guest Belgerpia Skrevet 13. August 2013 Rapporter Skrevet 13. August 2013 Jeg har allerede stemt Miljøpartiet De Grønne. Det er et ungt og urutt parti, men så er det også greit å huske på at da Arbeiderpartiet fikk sine første representanter på Stortinget i 1903, stilte de til valg med tre-fire saker i sitt partiprogram. Det har skjedd litt siden. Partier vokser og utvikler seg (og melder man seg inn i et parti, får man også være med å bestemme i hvilken retning), og jeg tror så absolutt at det er både bruk for og plass til et grønt parti som tør å tenke annerledes, og er villige til å samarbeide på tvers av en inngrodd blokkmentalitet, og jeg skal gladelig bruke min stemme på å gi de den muligheten. Tja... ungt og ungt - jeg stemte på De Grønne ved ett Stortingsvalg på begynnelsen av nittitallet. Rein skjær desperasjon fordi jeg ikke klarte å finne noe annet å stemme. Jeg kommer antagelig til å stemme det jeg alltid har stemt (utenom den ene gangen over her), ene og alene fordi det er det partiet som har ett politisk ståsted jeg er mest enig i. Rediger: Jeg forventer forøvrig ingen drastisk endring i noe som helst - det er begrenset hvor mye de får endret på fire år, så OM de skulle komme i regjering så får de neppe gjennomslag for så mye så innmari fort.
Stine Skrevet 13. August 2013 Rapporter Skrevet 13. August 2013 Jeg kommer nok ikke til å stemme iår heller, rett og slett fordi jeg er vedlig usikker på hva jeg skal stemme.
Guest Ulla-Britt Skrevet 13. August 2013 Rapporter Skrevet 13. August 2013 Tja... ungt og ungt - jeg stemte på De Grønne ved ett Stortingsvalg på begynnelsen av nittitallet. Rein skjær desperasjon fordi jeg ikke klarte å finne noe annet å stemme. Jeg kommer antagelig til å stemme det jeg alltid har stemt (utenom den ene gangen over her), ene og alene fordi det er det partiet som har ett politisk ståsted jeg er mest enig i. Rediger: Jeg forventer forøvrig ingen drastisk endring i noe som helst - det er begrenset hvor mye de får endret på fire år, så OM de skulle komme i regjering så får de neppe gjennomslag for så mye så innmari fort. Det ble stifta i min levetid. Da er det ungt. Ferdig snakka.
Aslan Skrevet 13. August 2013 Rapporter Skrevet 13. August 2013 Kommer til å stemme i år også, jeg syns det er utrolig viktig. Har stemt ved alle valg siden jeg ble 18. Jeg baserer mitt valg på mitt politiske grunnsyn (som ligger til venstre for midten), men akkurat hvilket parti det blir er jeg usikker på enda. Hjertesakene min ligger innen psykisk helse, og verdisynet til flere av partiene til høyre for midten passer ikke overens med meg, enkelt og greit. Så det endelige valget kommer til å være på hjertesak og taktikk. 1
Gjest Skrevet 13. August 2013 Rapporter Skrevet 13. August 2013 Kommer til å stemme i år også, jeg syns det er utrolig viktig. Har stemt ved alle valg siden jeg ble 18. Jeg baserer mitt valg på mitt politiske grunnsyn (som ligger til venstre for midten), men akkurat hvilket parti det blir er jeg usikker på enda. Hjertesakene min ligger innen psykisk helse, og verdisynet til flere av partiene til høyre for midten passer ikke overens med meg, enkelt og greit. Så det endelige valget kommer til å være på hjertesak og taktikk. Tja, nåværende regjering - med Arbeiderpartiet i spissen - har jo klart å få en særdeles viktig avdeling av det psykiatriske sykehuset i Tromsø til å bli lagt ned. Selv om flere gikk hardt ut i avisa og sa at de ikke måtte gjøre det, at det gikk på liv og død, var det ingen kjære mor. Penger skulle spares. Denne avdelingen har reddet flere som står meg nær, svært nær, og har vært utrolig viktig for mange menneskeliv. Men penger spar var visstnok viktigere for politikerjodleikene enn liv, individer, spart.... Så ja, helse - og psykisk helse - er viktig for meg og. Og erfaringa har vist meg at sittende regjering ikke gjør jobben sin der.
Ane Skrevet 13. August 2013 Rapporter Skrevet 13. August 2013 Kommer til å stemme på en av partiene på venstre side. Kunne ikke falt meg inn å gjøre noe annet! 2
Hermes Skrevet 13. August 2013 Rapporter Skrevet 13. August 2013 Syns heller ikke Ozzy eller andre nødvendigvis skal stemme om man er usikker og ikke vet hva man stemmer på. Det er ikke stemmeplikt i Norge. Jeg er temmelig opptatt av politikk, men har stemt blankt flere ganger. Av og til føles det meningsløst. Jeg er medlem av SV, men er ikke fornøyd med tingenes tilstand. Kommer til å stemme MDG eller blankt. Forventer regjeringsskifte i høst uansett. Alt til høyre for Venstre er uaktuelt. Jeg har stemt Venstre flere ganger, men er helt uenig i deres økonomiske politikk. 1
lucy Skrevet 13. August 2013 Rapporter Skrevet 13. August 2013 Det blir MDG på meg også, meldte meg inn i partiet for to år siden og gleder meg til valg og valgvake, blir spennende! http://www.mdg.no/ 2
Justisia Skrevet 13. August 2013 Rapporter Skrevet 13. August 2013 Erna blir statsminister uansett hvilke av de borgelige partiene man stemmer på Tja, er nå det så sikkert da? Det krever at folk faktisk benytter seg av stemmeretten sin og stemmer Høyre. Man har jo sett i konkurransser som avgjøres av stemmer at favoritter gjerne går ut fordi man sitter på gjerdet og tenker: Jeg trenger ikke stemme, for alle andre stemmer på xxx allikevel. Jeg skal stemme torsdag hadde jeg tenkt. Vet alt hvem som får min stemme. Jeg håper alle med stemmerett tar seg tid og avgir sin stemme, uansett hvilket parti man måtte velge stemme på. 2
Guest Belgerpia Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 En ting er i alle fall sikkert - om man ikke benytter seg av stemmeretten så kan man i alle fall ikke klage i ettertid.
Gjest Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Jeg skulle gjerne stemt på to partier, da jeg syntes begge er bra på de sakene som er viktig for meg. Men glad jeg har det problemet, i forhold til å ikke finne noe å stemme på.
Guest LXT Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Ønsker ikke større forskjeller på rik og fattig, lik utdanning for alle uansett hvilket utgangspunkt man har (jeg ønsker for eks ikke at vi skal kunne ende opp med private skoler der foreldre med fete lommebøker blar opp til de beste skolene for barna sine.), mindre privatisering og jeg synes helsepolitikken i dag er på bærtur. Forøvrig synes jeg dette sier en del:
Ozzy Skrevet 14. August 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 14. August 2013 En ting er i alle fall sikkert - om man ikke benytter seg av stemmeretten så kan man i alle fall ikke klage i ettertid. Så hvis jeg ikke får bestemt meg fordi jeg er enig i to partier og stemmer blankt, så kan jeg ikke klage senere? Ikke det at jeg har planer om det, bare lurer
Aslan Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Så hvis jeg ikke får bestemt meg fordi jeg er enig i to partier og stemmer blankt, så kan jeg ikke klage senere? Ikke det at jeg har planer om det, bare lurer Stemme blankt er å stemme Syns jeg da. Bedre å stemme blankt enn at vi fortsetter å ha lav valgoppslutning blant eksempelvis de under 30. Det er ikke heldig at så mange "melder seg ut"!
AnnChristin Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Har stemt MDG før og det blir det i år og :-) 2
Guest LXT Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Stemme blankt er å stemme Syns jeg da. Bedre å stemme blankt enn at vi fortsetter å ha lav valgoppslutning blant eksempelvis de under 30. Det er ikke heldig at så mange "melder seg ut"! Men hvis man stemmer blankt, så har man jo ikke stemt på noen! Man har bidratt til å øke valgoppslutningen, men utgjør ellers ingen verdens ting i selve valget. Nei, jeg synes man bør klare å studere politikken såppass at man klarer å stemme på et av de partiene vi har
Siri Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Å stemme blankt er jo helt meningsløst... 1
Ozzy Skrevet 14. August 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 14. August 2013 Stemme blankt er å stemme Syns jeg da. Bedre å stemme blankt enn at vi fortsetter å ha lav valgoppslutning blant eksempelvis de under 30. Det er ikke heldig at så mange "melder seg ut"! Føler ikke helt at å stemme blankt er å stemme, men skjønner hva du mener. Men har jo noen venner som har stemt blankt fordi de ikke har bestemt seg, og har ikke tenkt noe på det når de klager over Jens liksom Nå er det jo forskjeller i partiene som gjør at de fleste bør kunne bestemme seg. Men spør fordi jeg er nysgjerrig, ingen planer om å stemme blankt. Så stemme skal jeg, er bare vanskelig for meg å finne ut hva jeg skal stemme på!
Aslan Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Får ikke quota, men jeg anser ihvertfall en blank stemme som veldig mange hakk bedre enn å la være å stemme Det gir liksom et tydeligere signal om at en viss andel syns noe er galt fremfor at man er hjemmesittere. Så det har lite praktisk betydning, men bedre enn å la vær 2
Guest LXT Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Å stemme blankt er jo helt meningsløst... Takk! Får ikke quota, men jeg anser ihvertfall en blank stemme som veldig mange hakk bedre enn å la være å stemme Det gir liksom et tydeligere signal om at en viss andel syns noe er galt fremfor at man er hjemmesittere. Så det har lite praktisk betydning, men bedre enn å la vær Man stemmer jo ikke bare når man synes noe er galt? Mange stemmer for eks. på sittende parti fordi det er "deres" parti. Og stemmer man blankt, så har man ikke hatt noen mening. Så jeg er uenig
Siri Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Får ikke quota, men jeg anser ihvertfall en blank stemme som veldig mange hakk bedre enn å la være å stemme Det gir liksom et tydeligere signal om at en viss andel syns noe er galt fremfor at man er hjemmesittere. Så det har lite praktisk betydning, men bedre enn å la vær Fundamentalt uenig med deg. Det er totalt meningsløst å stemme blankt - da kan man faktisk heller sitte hjemme og spare både transportutgifter, tid, papir, arbeid for de som teller opp stemmer... etc etc . Det gir jo ikke noe som helst signal overhodet - annet enn at man ikke har noen mening. Altså meningsløst. 1
Aslan Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Takk! Man stemmer jo ikke bare når man synes noe er galt? Mange stemmer for eks. på sittende parti fordi det er "deres" parti. Og stemmer man blankt, så har man ikke hatt noen mening. Så jeg er uenig Jeg anbefaler det ikke, jeg bare syns det mer mening for samfunnet enn å sitte hjemme og ikke gjøre en dritt Det er et signal om at man bryr seg nok om å avlegge en eller annen stemme, selv om man ikke klarer å bli enig med et enkelt parti. For all del, i mitt hode er det utrolig viktig å sette seg inn i politikk og helst ta et valg om et parti, så jeg syns helst at alle helst burde gjøre det, men jeg syns fortsatt at det er bedre å levere en blank stemme enn ingenting. Blir det et år en voldsom mengde blanke stemmer gir det ihvertfall et signal til politikere om å endre noe, mens lav valgdeltakelse ikke betyr en skit og at politikere bare kan ture frem fordi ingen bryr seg. Å stemne blankt er en aktiv handling, å ikke stemme er passivt. Det er forskjellen for meg 2
Aslan Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Fundamentalt uenig med deg. Det er totalt meningsløst å stemme blankt - da kan man faktisk heller sitte hjemme og spare både transportutgifter, tid, papir, arbeid for de som teller opp stemmer... etc etc . Det gir jo ikke noe som helst signal overhodet - annet enn at man ikke har noen mening. Altså meningsløst. Det er greit det men forskjellen er for meg som jeg skriver til Marvin en aktiv fremfor passiv handling. En marginal forskjell, men fortsatt en forskjell.
Guest LXT Skrevet 14. August 2013 Rapporter Skrevet 14. August 2013 Jeg anbefaler det ikke, jeg bare syns det mer mening for samfunnet enn å sitte hjemme og ikke gjøre en dritt Det er et signal om at man bryr seg nok om å avlegge en eller annen stemme, selv om man ikke klarer å bli enig med et enkelt parti. For all del, i mitt hode er det utrolig viktig å sette seg inn i politikk og helst ta et valg om et parti, så jeg syns helst at alle helst burde gjøre det, men jeg syns fortsatt at det er bedre å levere en blank stemme enn ingenting. Blir det et år en voldsom mengde blanke stemmer gir det ihvertfall et signal til politikere om å endre noe, mens lav valgdeltakelse ikke betyr en skit og at politikere bare kan ture frem fordi ingen bryr seg. Å stemne blankt er en aktiv handling, å ikke stemme er passivt. Det er forskjellen for meg For meg blir det same shit om man sitter hjemme på valgdagen eller leverer blankt. Man er jo ikke med å utgjør en forskjell eller mener noe.. Så da er vi litt uenige der
Recommended Posts