Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene "bli"


May_Kristin
 Share

Recommended Posts

Det er sikkert en tråd om dette en plass, men jeg klarer ikke å finne den. Om noen evt linker meg så trenger vi ikke å lage en ny lang tråd.

Men det jeg altså lurer på er hvordan dere trener inn bli. Lillebabyen er nå blitt et halvår så tenkte det var på tide å avansere fra sitt, dekk og på plass. Jeg har forsøkt flere saker for å trene inn bli, bl.a at jeg sier bli om hun ikke følger etter meg når jeg beveger meg fra henne, for så å gå tilbake til henne å belønne henne, men det ser ikke ut til at hun skjønner sammenhengen mellom kommandoen og hva hun skal gjøre. Har også forsøkt å si bli, gå bakover fra henne og så tilbake, men da følger hun som regel etter meg, eller igjen: skjønner ikke sammenhengen mellom kommando og handling.

Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok ikke metoden jeg brukte på Khela, med henne gikk det overraskende lett og uten et konkret plan eller måte. Men dette fikk vi høre på hverdagslydighetskurset vi gikk på:

Gå ut i fra sitt i starten og kommander tydelig bli og marker dette med et tydelig tegn med hendene. Plasser deg rett foran hunden (med ansiktet mot hunden) og gjenta kommandoen. Gå tilbake til utgangsposisjonen med en gang og belønn om hunden fortsatt sitter. Har hunden reist seg opp, går du bare tilbake og starter på nytt. Og gjentar. Og gjentar. Og gjentar. Øk kravet med museskritt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær veldig tydelig med et håndsignal, hold håndflata opp idet du bare fører vekta fra hunden. Kan være lurt å innlære bli-øvelser når hunden er rolig og ikke 'på' deg hele tiden, samt i et rolig miljø. Gjør det i absolutt små steg, ikke forvent en fellesdekk på 7min ved første økt. Belønn, belønn, belønn for å være på samme sted, ikke noe forflytning, da starter vi på nytt. Stikkord for oss var rolig og museskritt! :ahappy:

Kos dere med trening, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte min valp å bli for en liten stund tilbake, det gikk relativt greit. Satte ham et sted, var tydelig med håndbevegelser (håndflate = bli), sa "bli". Bevegde meg litt bakover, fulgte han etter satte jeg ham på plass igjen, og forsøkte på nytt. Helt til han til slutt tok tegninga, og ble frem til jeg sa noe annet (eller han ble utålmodig :lol: ). Jeg snudde aldri ryggen til i begynnelsen, for det ville han utnyttet. Begynn med kun små perioder! Kanskje 30 sek til et par minutter, mens du følger med på valpen, så øk tiden ytterligere. Be valpen om å komme til deg før hun gjør det på eget initiativ. Det var slik jeg gjorde det, og han hadde lært "bli" i løpet av en halvtime. No joke.

Masse godbiter og ros, så er det nok ikke noe stort problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto ovenfor hunden, sa "vent" (bruker ikke "bli") med håndflaten opp, og gikk et halvt skritt bakover (ikke snu ryggen) og rett tilbake og belønne. Og fortsatte slik og tok gradvis lengre skritt bakover. Snudde ikke ryggen til før han var ganske trygg på kommandoen. Gikk han etter ledet jeg han tilbake der han satt og gjentok med kortere avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og den aller enkleste metoden som på en måte gir deg en liten kickstart i forhold til kommandoen bli i alle situasjoner er:

Blås i om valpen sitter, dekker eller står - DET er ikke øvelsen her, det kommer senere - fokus på at bli skal virke.

Jeg trener inn bli/vent når valpene mine skal ha mat, vi skal ut på tur eller gjøre andre ting som valpen synes er supermorsomt (hva er vel morsommere enn å få elge ut døra f.eks.). Den kan godt sitte i den settingen, men det er ikke viktig - men gjør det kanskje enklere å se om valpen skjønner greia etterhvert.

Gå til døra, få f.eks. valpen til å sitte - si bli, vent eller hvilken kommando du ønsker å bruke - legg hånda på dørhåndtaket, beveger valpen seg, ta hånda vekk fra dørhåndtaket og gjenta, gjenta til valpen sitter til du har trykket ned dørhåndtaket, da sier du rolig braaaaa bli, skyndter deg å åpne døra og sier værsågod og belønningen er å få løpe ut å leke.

Det samme i matsetting - hold matskåla, si kommando og sett matskåla rolig ned, flytter valpen på seg går maten opp og du gjentar, når den klarer å sitte i ro til du har satt ned matskåla og rettet deg opp sier du braaaaa bli (rolig) og værsågod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Belgerpia nevner, blås i om hunden sitter, står eller ligger, men i mine øyne er det enklere å trene inn adferden "å holde posisjonen" dersom hunden sitter eller ligger. Dette fordi sjansen for at den beveger på en fot gjerne er noe større om den står. Da er det enklere for den å flytte på seg.

Jeg ville vært forsiktig med utstrakt bruk av kommandoordet før hunden har forstått hva den skal. Som du sier selv, hunden forlater stedet selv etter at du har sagt "bli" og den virker ikke å forstå sammenhengen mellom signal og adferd. Det skyldes at du ikke har belønnet den for å bli nok ganger, evt. har belønningen kommet for sent (når hunden reiser seg/flytter seg).

Jeg trente bli ved å ha hunden sittende foran meg, tok et steg bak (uten å gi tegn av noe slag), klikket (si f.eks bra dersom du ikke bruker klikker i treningen) og strakk hånden opp til hundens munn med belønningen. Grunnen til at jeg ikke lot hunden selv strekke seg mot håndflaten og belønningen er for at jeg ønsker at den skal holde posisjonen sin helt til jeg er tilbake. Etterhvert som hunden holdt posisjonen hver gang jeg tok et steg bort fra den, økte jeg kriteriet ved å gå to skritt, tre skritt osv. Gå sakte frem slik at hunden hele tiden lykkes :)

Jeg fulgte samme oppskrift under innlæring av bli liggende og stående, og la ikke kommandoen "vent" på før jeg kunne gå 10 meter til alle sider av hunden, i alle stillinger. Det kan høres unaturlig og gjerne "omvendt" ut å skulle legge på kommandoen helt til slutt, men jeg mener at hunden får en økt forståelse av signalets betydning da, ettersom den vet hva den skal gjøre og kobler ikke signalet med feil den gjerne gjør i begynnelsen, slik som din hund når den bryter posisjonen.

Pass alltid på at nyinnlæring skjer på steder der hunden er kjent og trygg, så reduseres også sannsynligheten for at hunden faller ut og mister fokus grunnet forstyrrelser i miljøet. Forstyrrelser og nye steder er moment som legges på etterhvert som hunden forstår hva som kreves av den :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "vente" som kommando på alt omtrent, og det betyr at de skal bli passive eller slutte med framoverdrift. Stort sett skjønner de av seg sjøl hva jeg mener. Jeg er av typen som prater veldig masse med hundene mine, og det med "vente" kom helt automatisk da jeg fikk min første valp mens jeg bodde MIDT i byen og måtte krysse gata som det første vi gjorde idet vi gikk ut. Jeg ba selvsagt Aiko vente mens jeg sjøl blei passiv i påvente av grønt lys, og det gikk vel et par ganger før hun skjønte hva som skulle til for å berge livet.

Nå trener jeg meget sporadisk lydighet med Aiko (og enda mer sporadisk med Imouto), men er opptatt av god hverdagslydighet. Uansett - jeg mener at dersom Aiko får en beskjed, så skal den ene beskjeden holde. Jeg ber henne feks alltid dekke om jeg trenger å "oppbevare" henne et sted, som feks utenfor en kiosk på Oslo S, og da veit hun at hun skal ligge der til ny kommando kommer. Jeg ser ikke helt poenget med å lære bikkja at jeg sier sitt/dekk, men at det slett ikke betyr at hun faktisk skal bli i posisjonen. Derav lite ekstra-beskjeder om "venting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omvendt lokker dette på alle mine hunder. Alle har da lært selv beherskelse og har en solid bli.

Jeg omvendt lokker alle posisjonene til jeg vet de sitter godt. Jeg starter f. Ex med sitt forran meg, så tar jeg hånda med en godbit ut og tar den mot hunden, beveger den seg forsvinner hånda bak, sitter den rolig kommer den nærmere og til slutt når jeg vil får den godbiten. Når de har avansert godt kan jeg kaste leker og godbiter rundt :-P det jeg ønsker å oppnå er at om de sitrer og jeg tar en godbit helt opptil de at de ikke ser på den, men idet jeg sier ja så får de den. Da er de godt omvendt lokket på godis :-P

Men om det bare er for daglig ting bille jeg kanskje brukt hendene mer og håndflaten osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nyttige tips her :) Belgerpia: Det med døra og maten har jeg gjort av meg selv og det er hun veldig flink på. Spiser aldri av maten før jeg har sagt værsågod, og det samme med å gå ut døra, kan jo prøve å legge på bli i disse situasjonene, og ellers ta det veldig gradvis slik dere andre foreslår. Kommandoen "Vent" når vi går på tur kan hun ganske bra etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omvendt lokker dette på alle mine hunder. Alle har da lært selv beherskelse og har en solid bli. Jeg omvendt lokker alle posisjonene til jeg vet de sitter godt. Jeg starter f. Ex med sitt forran meg, så tar jeg hånda med en godbit ut og tar den mot hunden, beveger den seg forsvinner hånda bak, sitter den rolig kommer den nærmere og til slutt når jeg vil får den godbiten. Når de har avansert godt kan jeg kaste leker og godbiter rundt :-P det jeg ønsker å oppnå er at om de sitrer og jeg tar en godbit helt opptil de at de ikke ser på den, men idet jeg sier ja så får de den. Da er de godt omvendt lokket på godis :-P Men om det bare er for daglig ting bille jeg kanskje brukt hendene mer og håndflaten osv.

Slik gjør jeg det også, men for meg er det mer en kvalitetssikring som jeg gjør etter å ha jobbet med å holde posisjonen, mens jeg beveger meg bort fra hunden, en god stund først. Men jeg ser jo at det nok er lurt å trene omvendtlokking på hver av stillingene (sitt, ligg og stå) i forkant slik at hunden er ekstra trygg på å holde posisjonen uansett hva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjør jeg det også, men for meg er det mer en kvalitetssikring som jeg gjør etter å ha jobbet med å holde posisjonen, mens jeg beveger meg bort fra hunden, en god stund først. Men jeg ser jo at det nok er lurt å trene omvendtlokking på hver av stillingene (sitt, ligg og stå) i forkant slik at hunden er ekstra trygg på å holde posisjonen uansett hva :)

til slutt kan jeg jo løpe rundt og slikt, jeg beveger meg ganske fort fra å ha hånda og meg like ved til å gå unna (med hånda forran) rundt og tilbake osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få takke igjen for tipsene. Fra og ikke skjønne noe som helst sitter hun fint når jeg sier bli, og jeg kan gå ca 1 meter unna henne i 5-10 sekunder. Har til og med et par vellykkede "på plass" når jeg står unna henne, så dette er gøy! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg må bare få takke igjen for tipsene. Fra og ikke skjønne noe som helst sitter hun fint når jeg sier bli, og jeg kan gå ca 1 meter unna henne i 5-10 sekunder. Har til og med et par vellykkede "på plass" når jeg står unna henne, så dette er gøy! :)

Tips - frem til hun er sikker på hva bli betyr og kan sitte mens du går frem og tilbake så bør du la være å kalle inn. Det blir fort ett mønster at hun tror hun skal få komme til deg hver gang og den uvanen er vanskelig å bryte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...