Gå til innhold
Hundesonen.no

Forvertsavtale


HHC
 Share

Recommended Posts

Ops hadde glemt bort dette jeg :P

Den ene tispen har jeg kontrakt på at jeg betaler alt det dagelige utgiftene som feks mat,dyrlege,forsikring osv

Alt som har med avl og gjøre tar eieren..Tispa skal ha et kull hos eier og etter det skrives hun over på meg(det betaler jeg) uansett hvor mange valper tispa får.

Den andre tispa er ganske lik bortsett fra at hun skal ha minimum 2 kull(kommer litt ann på hvor mange valper hun får) også skrives hun over på meg etterpå..Hvis du vil at jeg skal utdype det kan jeg finne frem kontraktene og skrive de inn her slik de er skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ei tispe ute på fôr. Fôrvert betalte ingenting for selve hunden, hun sto for forsikring, mat og alt annet normalt som inngår i å ha hund. Jeg betalte alle helsetester. Avtalen sa to kull (uavhengig av antall valper) så skulle tispa skrives over på henne (fôrvert betaler omregistrering). Nå ble det ikke til at jeg ville ha valper på tispa så nå er hun overdratt fôrverten vederlagsfritt med unntak av omregistreringen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en tispe på for, avtalen er slik at vi betaler daglige utgifter som mat og vaksiner + utstillinger, mens oppdretter betaler alt annet som har med avl å gjøre + forsikring. Vi betalte ingen ting for henne og hun blir ført over til oss etter 2 kull eller hvis hun ikke kan avles på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei,

Nå passer kanskje ikke dette spm inn her, men om det blir helt feil så kan jeg slette det. Har et spm ang hva slags rettigheter en forvert har i forhold til hunden. Vet av ei som plutselig ble oppringt av oppdretter etter 2-3 år der ho fikk beskjed om at hunden ville bli hentet og sendt til tyskland. Dvs hunden kommer aldri tilbake til forvert igjen. Synes dette høres rart ut. Trodde du som forvert fikk hunden overskrevet til deg etter ett visst antall år, og at hunden ble din til odel og eie? Finnes det noen skrevne lover og regler for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå passer kanskje ikke dette spm inn her, men om det blir helt feil så kan jeg slette det. Har et spm ang hva slags rettigheter en forvert har i forhold til hunden. Vet av ei som plutselig ble oppringt av oppdretter etter 2-3 år der ho fikk beskjed om at hunden ville bli hentet og sendt til tyskland. Dvs hunden kommer aldri tilbake til forvert igjen. Synes dette høres rart ut. Trodde du som forvert fikk hunden overskrevet til deg etter ett visst antall år, og at hunden ble din til odel og eie? Finnes det noen skrevne lover og regler for dette?

Hva sier kontrakten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Kennel Perlegården sin avtale er ganske grei jeg

Huff, veldig uenig.

Jeg har hatt ei tispe ute på fôr. Fôrvert betalte ingenting for selve hunden, hun sto for forsikring, mat og alt annet normalt som inngår i å ha hund. Jeg betalte alle helsetester. Avtalen sa to kull (uavhengig av antall valper) så skulle tispa skrives over på henne (fôrvert betaler omregistrering). Nå ble det ikke til at jeg ville ha valper på tispa så nå er hun overdratt fôrverten vederlagsfritt med unntak av omregistreringen.

Sånn avtale har jeg på mine foravtaler.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå passer kanskje ikke dette spm inn her, men om det blir helt feil så kan jeg slette det. Har et spm ang hva slags rettigheter en forvert har i forhold til hunden. Vet av ei som plutselig ble oppringt av oppdretter etter 2-3 år der ho fikk beskjed om at hunden ville bli hentet og sendt til tyskland. Dvs hunden kommer aldri tilbake til forvert igjen. Synes dette høres rart ut. Trodde du som forvert fikk hunden overskrevet til deg etter ett visst antall år, og at hunden ble din til odel og eie? Finnes det noen skrevne lover og regler for dette?

Som Mari spør spør jeg og: hva står i kontrakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, veldig uenig.

Enig med deg Lill. Her syns jeg oppdretter hadde alt for mye å si. Og kun kull med minimum 4 levende valper ble regnet som kull. Tispa kan jo da måtte ha dobbelt så mange kull som planlagt bare for å få nok valper .Og at oppdretter skal kunne drasse hunden med til utlandet syns jeg helle rikke noe om. Altfor mye her jeg ikke likte1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå passer kanskje ikke dette spm inn her, men om det blir helt feil så kan jeg slette det. Har et spm ang hva slags rettigheter en forvert har i forhold til hunden. Vet av ei som plutselig ble oppringt av oppdretter etter 2-3 år der ho fikk beskjed om at hunden ville bli hentet og sendt til tyskland. Dvs hunden kommer aldri tilbake til forvert igjen. Synes dette høres rart ut. Trodde du som forvert fikk hunden overskrevet til deg etter ett visst antall år, og at hunden ble din til odel og eie? Finnes det noen skrevne lover og regler for dette?

Nei, det er ikke lov, så sant det ikke står i kontrakten at hun får ha hunden i 2-3 år og ikke mer. Så hvis de truer med det, så ville jeg satt opp en regning over utgifter jeg hadde hatt på hunden i de to-tre årene, og slengt på 150 kr døgnet i pass (hvilket er billig), og gitt de dem.

Å være forvert er ikke å være oppbevaring for oppdrettere. At bikkja står på oppdretter, betyr ikke at forvert har 0 rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Lill. Her syns jeg oppdretter hadde alt for mye å si. Og kun kull med minimum 4 levende valper ble regnet som kull. Tispa kan jo da måtte ha dobbelt så mange kull som planlagt bare for å få nok valper .Og at oppdretter skal kunne drasse hunden med til utlandet syns jeg helle rikke noe om. Altfor mye her jeg ikke likte1

Helt enig med deg! Jeg ville ikke vært forvert med denne kontrakten som bakgrunn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Lill. Her syns jeg oppdretter hadde alt for mye å si. Og kun kull med minimum 4 levende valper ble regnet som kull. Tispa kan jo da måtte ha dobbelt så mange kull som planlagt bare for å få nok valper .Og at oppdretter skal kunne drasse hunden med til utlandet syns jeg helle rikke noe om. Altfor mye her jeg ikke likte1

Nå spør TS etter en kontrakt hun kan bruke som utganspunkt til sin avtale, og det er dette jeg går ut i fra da jeg skriver at jeg synes Perlegårdens kontrakt er bra. Jeg har selv brukt denne som utganspunkt, men endret den ette hva jeg ville ha med. Dette fordi jeg ikke gadd føye til en hel del på NKK eller SKK sin kontrakt.

Selv har jeg ikke antall valper for å regne et kull for et kull.

Og jeg som eier/oppdretter dekke alt i forbindelse med avlskåringer og avl.

Kontrakten slik Perlegården bruker den, den synes ikke jeg noe om heller. Men, igjen, så svarte jeg, jeg burde kanskje konkretisert det, at jeg mener kontrakten er god som utganspunkt, da med de endringer man selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke forvertsavtalen til Perlegården var noe bra utgangspunkt, ikke bare fordi de ikke har utfylt antall kull på eksemplet sitt (da går jeg ut fra at det er snakk om mer enn 2 kull, som er det vanlige i min rase på normale forvertsavtaler), ikke bare fordi at de ikke regner et kull som et kull så sant det ikke er mer enn 4 valper, men også fordi det står:

Forvert forplikter seg til å delta, sammen med oppdretter, på tre utstillinger med hunden pr år. Om ikke annet er avtalt (se under særavtaler/notater neste side).

Forplikter seg til å delta sammen med oppdretter på 3 utstillinger pr år, liksom.. Det hadde jeg ikke forpliktet meg til, selv om jeg i utgangspunktet ikke har problemer med å måtte stille ut hunden 3 ganger i løpet av et år..

I tillegg kjenner jeg at jeg får litt bust av det punktet her:

Om oppdretter har ønske om å sende hunden til utlandet for schützkåring eller liknende, står oppdretter fritt til dette, så lenge hunden er i oppdretters eie.

Særlig at oppdretter får sende en hund jeg oppdrar, trener, forer og blir glad i i noen år til utlandet. Det bør i det minste være en gjensidig avtale vi blir enige om, ikke at "oppdretter står fritt til" å sende bikkja på utenlandstur.

Man er ikke hundepasser når man er forvert. Man får en hund enten til redusert pris eller gratis mot at oppdretter får avle på den. Det er ikke meningen at det skal være billig kennelplass for oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, så synes dere ikke det.

Jeg syntes det, det gav meg et godt grunnlag for å fylle ut egne ting.

Folk er forskjellige og synes da også ulikt om utgangspunkt.

Jeg er godt fornøyd med avtalen jeg laget ut fra denne oppdretters avtale. Mine forverter har også vært det. Da eier av tispa jeg har på avtale så kontrakten jeg bruker, spurte hun om vi kunne bruke den, og det gikk jeg med på fordi jeg synes den sikrer meg som forvert godt.

Men, som nevnt, så laget jeg min versjon av den. Jeg satte meg ned og fant ut hva jeg som eventuell forvert ville synes var en grei avtale og hva jeg som eier av hunden syntes var en god avtale, og fikk noe jeg mener sikrer begge parter. Uten antall valper i kullet, uten krav om noe av det du trekker frem her 2ne.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, så synes dere ikke det.

Jeg syntes det, det gav meg et godt grunnlag for å fylle ut egne ting.

Folk er forskjellige og synes da også ulikt om utgangspunkt.

Jeg er godt fornøyd med avtalen jeg laget ut fra denne oppdretters avtale. Mine forverter har også vært det. Da eier av tispa jeg har på avtale så kontrakten jeg bruker, spurte hun om vi kunne bruke den, og det gikk jeg med på fordi jeg synes den sikrer meg som forvert godt.

Men, som nevnt, så laget jeg min versjon av den. Jeg satte meg ned og fant ut hva jeg som eventuell forvert ville synes var en grei avtale og hva jeg som eier av hunden syntes var en god avtale, og fikk noe jeg mener sikrer begge parter. Uten antall valper i kullet, uten krav om noe av det du trekker frem her 2ne.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Kan ikke du legge ut din avtale? Hadde vært interessant å se den, det virker jo egentlig som om du har et fornuftig syn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi han en gutt på fôr, han skrives over på oss etter seks år, eller åtte kull.

Vi betalte ingenting for hunden, men om han ikke kan avles på betaler vi en gitt sum for å få han over på oss.

(ikke vanlig ser jeg, men det ble nå sånn)

Eier betaler forsikring, utstilling og sånt.

Vi betaler de daglige utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det ikke ble skrevet noen kontrakt. Det skulle skrives kontrakt, men det ble aldri gjort. Regner med forverten gikk ut fra at standard forvertsavtale gjaldt, ble jo ikke sagt noe annet såvidt jeg vet. Dessuten så har ho vært forvert for en annen oppdretter før uten å møte problemer av noen slag, så stolte nok litt for mye på denne oppdretteren. Man vil jo tro det beste om folk.

Hun hadde som sagt hunden i 2-3 år og hørte ikke noe fra oppdretter før i juli. Da fikk ho beskjed om at hunden skulle til tyskland. Da forvert spurte når hunden kom tilbake fikk hun ikke noe klart svar på det da. Var stille ei lang stund, men nå forrige fredag fikk ho tlf fra oppdretter om at ho kom å henta hunden (ble hentet samme dag). Da kom beskjeden om at hunden ikke kom tilbake.

Nå er tydeligvis planene endret,, for idag fikk forvert beskjed om at hunden nå skal til ny forvert, Synes synd på både hund og forvert som har havnet i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...