Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør man når man ser dyremishandling?


Blad
 Share

Recommended Posts

Når man ser dyremishandling på åpen gate. Jeg gikk et stykke bak en sånn typisk tøff fyr med "kamphunden" sin, som antageligvis var en dogo canario eller noe. Det virker som turen deres består av at hunden prøver å dra en vei og fyren en annen, og plutselig klikker det for han og han tar kvelertak rundt halsen på det stakkars dyret og hiver den rundt før de går videre.

Jeg holdt på å løpe bort for å skrike til han så sjokkert ble jeg, men fyren så sint og skummel ut og jeg feiget ut. Har bare hatt så utrolig dårlig samvittighet for den stakkars hunden i hele dag. Jeg aner jo ikke hvor han bor eller noe så kan jo ikke rapportere det til noen.

Endret av IW
Forbedret emnetittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyremishandlig på gata, ja. Åååh, var ute for det for et år siden. En gutt på 14 år, som jeg vet godt hvem er, var ute på tur med golden sin. Hunden hadde tidligere fått leke med Bonnie, og var derfor ivrig etter å hilse på henne under møtende tur. Gutten håndterte ikke trekket, og sparket, skikkelig fotball-sparket, hunden i buken. Har aldri vært så sint før, kunne ikke holde tilbake glosene som kom, halte med meg bikkja og gikk rett til huset hvor han bodde, for å fortelle foreldrene om hendelsen. "Hahaha, nånei du, kjære *Ola* gjør ikke slikt! Shiko slo seg vell bare på en gren eller noe, den tullehunden". Fikk døra slengt i trynet etter de hadde skuffet hunden inn i huset ...

Unnskyld uttrykket, men hva f**n gjør man i en sånn situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyremishandlig på gata, ja. Åååh, var ute for det for et år siden. En gutt på 14 år, som jeg vet godt hvem er, var ute på tur med golden sin. Hunden hadde tidligere fått leke med Bonnie, og var derfor ivrig etter å hilse på henne under møtende tur. Gutten håndterte ikke trekket, og sparket, skikkelig fotball-sparket, hunden i buken. Har aldri vært så sint før, kunne ikke holde tilbake glosene som kom, halte med meg bikkja og gikk rett til huset hvor han bodde, for å fortelle foreldrene om hendelsen. "Hahaha, nånei du, kjære *Ola* gjør ikke slikt! Shiko slo seg vell bare på en gren eller noe, den tullehunden". Fikk døra slengt i trynet etter de hadde skuffet hunden inn i huset ...

Unnskyld uttrykket, men hva f**n gjør man i en sånn situasjon?

Varsler mattilsynet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis jeg hadde vært så forbannet at jeg hadde gått til angrep på hunden min, så tror jeg ikke at jeg hadde blitt så mye mildere i humøret om noen kom og anklaget meg for dyremishandling i tillegg.

Gå hjem og tenk at det var kjipt for hunden, håper det ikke skjer igjen. Ser du noe tilsvarende senere, så filmer du det og anmelder det til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "fersket" min nabo for mange år siden i å sparke, slå og skjelle ut bikkja. Hunden lå på bakken og hylte og skrek og var på tidspunktet en vilter unghund. Han ble sint fordi hunden trakk i båndet og han mistet kameraet sitt. Jeg så det hele fra soverommet mitt og rakk å filme det før jeg beinet ut og fortalte denne mannen hvor skapet skal stå. Han fikk gjennomgå, selv om jeg ikke var gamle ungdommen. Jeg fortalte ham også at jeg hadde filmet ham og at jeg aldri ville se slik behandling av huden igjen. Og tro meg - han tok det skikkelig til seg han. Visste nok ikke bedre. Men om jeg ville gjort det samme med hvem som helst - neppe. Naboen kjenner vi jo. Man skal vite at man ser det man tror man ser så ting ikke blir helt feil.

Jeg hadde fulgt med i tvilsomme tilfeller og forsøkt å filme det dersom det er noe som vedvarer. Stygg behandling av hund er det for mye av, og eneste måten å stoppe det på er å gjøre noe med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg sier ifra om jeg ser det jeg vil betegne som overgrep. Og jeg blir sint når jeg ser det - og da snakker jeg til og med tysk flytende.

Første gang jeg eksploderte på noen var i Danmark, vi satt ringside og så på Buhund tror jeg det var - Timo var ferdig dømt og hadde blitt BIR. Det satt mye mennesker der og rett i utkanten stod det bobiler og campingvogner. Vi snakker type 30 meter ifra ca.

Rett ved veien inn til hallene (det var ute og inne utstilling) stod en tysk bobil med Eurasiere bundet rundt om. Vi hører litt kommers idet en som var bundet i bilen kneppa tak i en konemor leide forbi. Jeg ser litt bort dit innimellom, for jeg syntes de hadde så fine hunder, og noen bedårende valper. Skjedde ikke noe mer før en 10-15 minutter seinere når mannen kommer tilbake. Da kaster jeg ett blikk bort dit igjen fordi konemor forteller litt høylydt om ett eller annet, tydeligvis hva hunden bundet i bilen gjorde og plutselig fyker gubben bort til hunden (som nå LÅ bak bilen og sov) og grabber tak i den, sparker, slår, rister og er helt apekatt .... Jeg har aldri blitt så sjokkert i hele mitt liv, det samme ble alle andre rundt ringen - hunden skrek så ****** at dere aner ikke. Jeg tok bånntenning og raste bort og BRØLTE til gale mannen på engelsk, DET forstod han ikke så da gikk jeg over til tysk, og jeg fortalte han akkurat hva jeg mente - han forsøkte å forsvare seg, men det avfeide jeg umiddelbart. Deretter noterte jeg ned katalognummeret mannen hadde på seg og ga beskjed om at hendelsen ville bli rapportert til utstillingsledelsen og jeg håpet de ble fratatt premieringen.
Kona var helt blek når jeg gikk, og idet jeg kommer bort til buhund ringen blir jeg møtt med stående applaus *ler*. Jeg fant utstillingsledelsen og rapporterte hendelsen og de gikk umiddelbart bort til utstiller. Hva som skjedde videre vet jeg ikke.

Neste gang jeg gjorde det samme var på Årnes - en utstilling, ei kjærring som sparka og slo på bikkja si - hun fikk først beskjed om å skjerpe seg, og deretter ble det rapportert til utstillingsledelsen. Hun påstod at hunden hadde knurra - men også hun fikk beskjed om at hun ikke behøvde å ta helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fly like a butterfly, sting like a bee".

Jeg må si på forhånd at jeg ikke tror på vold som en metode for å løse en konflikt mellom to eller flere oppegående mennesker. Dessverre er de som mishandler dyr eller andre mennesker ikke særlig oppegående. Du kan klage, kjefte og true så mye du vil, men enkelte ganger fungerer ikke det.

Har aldri sett noen mishandle et dyr med egne øyne, men jeg har sett noen mishandle mennesker. Stort sett holder det å sette "dødsblikket" inn i de før man spytter ut et par velvalgte gloser. Skal sies at det også har skjedd at det har blitt sammenstøt hvor den andre parten måtte ta stivkrampesprøyte.

Men hva skal man egentlig gjøre? Virker så håpløst alt sammen. Du kan nevne ting til politiet, men de har ikke kapasitet til sånne ting. Ble truet med kniv gaten ved siden av politistasjonen en gang av en beruset dealer, men når noen ringte politiet hadde de ikke folk til å komme. De ba oss rett og slett løpe :S Da tror jeg heller ikke "dyrevold" er noe som får førsteprioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ikke helt korrekt måte å gjøre det på men en bekjent av meg i Sverige fikk start nekt selv i noen mnd etter en hendelse:

Han var på ett bruksstevne og på vei ut av søksstien kom han over forje mann som sto å dengte løs på bikkjen med en pinne. Han tente på alle plugger, la ned bikkjen sin å slo mannen med samme pinne.

Det var vist ikke første gang denne personen ble observert av noen så han ble utvist for livstid vist nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sett an personen som mishandlet hunden. I fare for selv å bli slått rett ned om vedkommende var rette typen til det, så hadde jeg nok gjort som Gråtass foreslår. Det var ikke lenge siden en episode hvor en dame snakket til en kar som ikke var snill mot hunden sin, og hun fikk seg bokstavelig talt to tette og en badehette.

Hadde det vært en person jeg var trygg på ikke ville gjøre meg noe, så hadde jeg helt klart tatt affære. det har jeg gjort ved flere anledninger når det gjelder hest. Dyrene er avhengige av oss mennesker for å opprettholde sine rettigheter, akkurat som barn. Ser vi noe som ikke er bra så må/bør vi ta tak i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldre bror er kjent for å være mer direkte enn de fleste. Han var tidlig i 20-årene da han så noen unggutter som sparket en hund i ribbena utenfor en dagligvarebutikk. Bror har både kort lunte og er kjent for å være lite politisk korrekt, så han fulgte guttene inn i butikken og sa til dem: "Ser jeg deg gjøre det èn gang til, så får du bank!"

Hvorvidt det er den rette måten å gå frem på er en annen sak, men forhåpentligvis satte det en støkk i dem om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg borti en herlig situasjon, hvor det riktignok ikke var snakk om mishandling av hunder (men det dreide seg om en hundekonflikt mellom hundefolk), men om type trakassering og sjikane på åpen gate. Nærmere bestemt MIDT i Bergen sentrum. Jeg kunne sikkert blandet meg, men jeg tok opp mobilen min istedet, og filmet deler av seansen. Det er noe man kanskje burde gjøre oftere? Risikofritt er det i hvert fall ikke. Det hele endte med at en av de innblandede (en godt voksen mann og oppdretter), kom rett bort og måkte til meg, så telefonen gikk i bakken og mer eller mindre i oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres veldig smart ut å filme hvis jeg ser noe mer. Jeg tror ikke jeg tørr å konfrontere mannen da han var både stor og sint. Var på samme plassen i flere timer i går for å se om jeg så han igjen men det gjorde jeg ikke :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gå og lappe til en person som denger løs på bikkja si hadde søren meg vært verdt et par månders startnekt... Ikke korrekt nei, men søren meg så fristende det hadde vært!

Ikke alltid lurt å blande seg, siden det kan gå utover en selv. Da bør man kanskje få med seg noen flere først. Men med dagens samfunn, så vet man at de fleste bare går forbi og ikke bryr seg, og tenker "synd for hunden, men er ikke mitt problem". Dessverre gjøres det også ofte med offentlig mishandling av barn (eksempel den episoden i Sverige hvor en ung jente blandet seg inn da en far slo løs på sønnen sin).

Men. Bevis. Det er vel det beste, og så få anmeldt vedkommende. Er det en person man vet er knyttet til konkurranse, hadde jeg også sendt videoen til NKK, slik at vedkommende kanskje fikk en reaksjon derifra også. Evt lokal hundeklubb/raseklubb. Men uansett skal man alltid tenke egensikkerhet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å filme? Hvis personen virker skummel ville jeg gjort det litt tilslørt, men hvis personen ikke virker så skummel - stille seg opp og skikkelig "vise" at man filmer. Tenker de tar hintet når du så sier "jeg dokumenterer dyremishandling, hvis det var det du lurte på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å filme? Hvis personen virker skummel ville jeg gjort det litt tilslørt, men hvis personen ikke virker så skummel - stille seg opp og skikkelig "vise" at man filmer. Tenker de tar hintet når du så sier "jeg dokumenterer dyremishandling, hvis det var det du lurte på".

Foreslo det lenger oppe ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett ved veien inn til hallene (det var ute og inne utstilling) stod en tysk bobil med Eurasiere bundet rundt om. Vi hører litt kommers idet en som var bundet i bilen kneppa tak i en konemor leide forbi. Jeg ser litt bort dit innimellom, for jeg syntes de hadde så fine hunder, og noen bedårende valper. Skjedde ikke noe mer før en 10-15 minutter seinere når mannen kommer tilbake. Da kaster jeg ett blikk bort dit igjen fordi konemor forteller litt høylydt om ett eller annet, tydeligvis hva hunden bundet i bilen gjorde og plutselig fyker gubben bort til hunden (som nå LÅ bak bilen og sov) og grabber tak i den, sparker, slår, rister og er helt apekatt ... Jeg har aldri blitt så sjokkert i hele mitt liv, det samme ble alle andre rundt ringen - hunden skrek så ****** at dere aner ikke. Jeg tok bånntenning og raste bort og BRØLTE til gale mannen på engelsk, DET forstod han ikke så da gikk jeg over til tysk, og jeg fortalte han akkurat hva jeg mente - han forsøkte å forsvare seg, men det avfeide jeg umiddelbart. Deretter noterte jeg ned katalognummeret mannen hadde på seg og ga beskjed om at hendelsen ville bli rapportert til utstillingsledelsen og jeg håpet de ble fratatt premieringen.

Kona var helt blek når jeg gikk, og idet jeg kommer bort til buhund ringen blir jeg møtt med stående applaus *ler*. Jeg fant utstillingsledelsen og rapporterte hendelsen og de gikk umiddelbart bort til utstiller

Folk må jo være helt idioter hvis de tror de kan misshandle hunder på en utstilling uten at noen bryr seg. Der vil det jo være fullt av hunde elskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Leste på facebook om noen som hadde vært vitne til en som hadde slengt bikkja si i bakken i en lita bygd. Folk hadde strømmet til, holdt fast mannen og kjørt bikkja til veterinær. Politiet var langt unna, og veterinær ville ikke behandle bikkja før enten politi eller eier ga samtykke til det. Ifølge vitner hadde han slengt bikkja så hardt i bakken at den sleit med å gå etterpå.

En annen jeg vet av kom ut for en narkoman som banket rottisen sin. Vedkommende gikk rett bort til mannen, tok tak i armen som var på vei til å slå hunden igjen, så mannen i øynene og sa: "Jeg tar hunden din jeg". Narkisen hadde visst gitt samtykke i det, så han som grep inn fikk seg en venn for livet. Ble en fin familiehund, men tvert noen nærmet seg med genseren trukket over knyttneven bet han.

Jeg håper jeg aldri blir vitne til dyremishandling. Jeg kommer til å reagere på en stygg stygg måte..

(Har møtt mishandla ponnier når jeg var på ferie, dog. Jeg var 12 år, og fikk ikke gjort noe annet enn å gråte resten av ferien. Får enda vondt inni meg når jeg ser bildene/tenker på ponniene.)

Det man bør gjøre er vel å filme som bevis, og rapportere/melde inn. Er mishandlingen brutal ville jeg blandet meg skikkelig inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...