Puttiva Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Jeg skal prøve å hjelpe broren min med å finne "den perfekte rasen" for han, og tenkte naturlig nok på dere Det er hans første hund, og rasevalget bør jo være tilpasset det. Han er veldig interessert i å lære og gjøre de riktige valgene, han skal på kurs ++, men han har altså ikke noe særlig erfaring enda. Jeg har prøvd å samle inn hvilke kriterier for hva som er viktig for han og vi har kommet fram til følgende Viktige kriterier: - God turkompis. Skal tåle lange turer vinter som sommer (prioritet nr 1) - ikke mye pelsstell - selvsikker, trygg på seg selv, stabil psyke. - god helse - stor Mindre viktige kriterier: - grei å ha løs uten for mye trening - kan brukes til jakt, men ikke losende - relativt førerorientert - kunne tåle rolige dager nå og da Såh.. Hvilke raser er de umiddelbare dere tenker på? Hva bør sjekkes ut nøyere? Siter
Malamuten Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Hvilken jakt? Schæfer? (jakt) Labrador/golden? Husky? Collie? Siter
simira Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Fillern å. Jeg var på ridgeback helt til du nevnte "løs" og "førerorienter". 1 Siter
Malamuten Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Fillern å. Jeg var på ridgeback helt til du nevnte "løs" og "førerorienter". Men de står jo under mindre viktige kriterier, så det går vell og foreslå ridgeback Eneste jeg ser for meg er at helt korthåret hund er litt komplisert om man er mye ute på vinter. Det går jo, men en del ekstra styr med dekken, underlag, tørt skifte etc, alt ettersom hvilke turer man skal på. Siter
Poter Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Men de står jo under mindre viktige kriterier, så det går vell og foreslå ridgeback Eneste jeg ser for meg er at helt korthåret hund er litt komplisert om man er mye ute på vinter. Det går jo, men en del ekstra styr med dekken, underlag, tørt skifte etc, alt ettersom hvilke turer man skal på. Kjenner en RR som ble for kortpelset til vinterturer, selv med klær på. Siter
Ane Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Jeg tenkte vorsteh jeg Perfekte turhunder, og bærer gjerne kløv, drar pulk, eller eier på ski. Kan også jaktes rypa, skogsfugl, ender osv med. Vi har våre med på hjortejakt i bånd også. Finnes jo tre varianter. Vi har korthår. Strihår er generelt litt "hardere og striere" i gemytt enn kort og lang, men veldig greie bikkjer. Langhår er det ikke så mange av, og brukes ikke så mye på jakt som kort og stri. De er ikke like gode der. Siter
Poter Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Jeg tenkte vorsteh jeg Perfekte turhunder, og bærer gjerne kløv, drar pulk, eller eier på ski. Kan også jaktes rypa, skogsfugl, ender osv med. Vi har våre med på hjortejakt i bånd også. Finnes jo tre varianter. Vi har korthår. Strihår er generelt litt "hardere og striere" i gemytt enn kort og lang, men veldig greie bikkjer. Langhår er det ikke så mange av, og brukes ikke så mye på jakt som kort og stri. De er ikke like gode der. Hvordan tåler korthårene vinteren? Ser jo de brukes i nordisk, så de er vel ikke SÅ kalde av seg? Har de underull? Siter
lucy Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Springer spaniel, hvis ikke de faller under "for mye pelsstell". Siter
Ane Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Hvordan tåler korthårene vinteren? Ser jo de brukes i nordisk, så de er vel ikke SÅ kalde av seg? Har de underull? Vi har hatt våre med på snørekjøringsturer i -15, og de har vært på tur i vel -20, men da med varmedekken. Det er robuste hunder som takler kulde, dog ikke huskykulde. På telttur om vinteren ville jeg hatt en jervenduk til dem, eller en barnesovepose. Det er hunder som elsker varme(hvertfall våres) og er det ovn eller peis et sted, så kan du være sikker på at de ligger alle fire i en haug forran den. Eller på fanget til et menneske. Veldig folkekjære hunder og skikkelig gode familiehunder. Har aldri hørt om en vorsteh som ikke har likt mennesker. Veldig glade i alt og alle. Hannhunder kan ha litt problemer med andre hanner, men vet om flere som er veldig greie der også. Vi fikk første vår da jeg var syv, min søster 5. Sa jeg perfekt familiehund? Men selvsagt, de bør brukes Man må ikke jakte med de, men man kan trekke, kløve, osv. Kanskje man kjenner noen som jakter som vil låne med og prøve den? Jeg vurderer faktisk selv vorsteh som neste hund. Til trekk og apport, også får pappa ha den med på jakt. Siter
Guest lijenta Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Hvordan tåler korthårene vinteren? Ser jo de brukes i nordisk, så de er vel ikke SÅ kalde av seg? Har de underull? De jeg kjenner til t[ler vinteren bra. Men s[ klart blir det storm styrke i vinde og sterkere s[ trives dem best i soveposen. De som konkuerere i nordisk hender det at dem barberer hundene. Men tror strih[rsvarianten t[ler kulde bedre. De to strih[rene jeg hadde var i hvertfall san at dem nikoste seg n[r det var kaldt. Oppdretter mente at det var en forskjell p[ strih[r og korth[r der. At strih[ren trivdes bedre i kulde enn korth[r. HAr ikke underull Siter
simira Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Men de står jo under mindre viktige kriterier, så det går vell og foreslå ridgeback Eneste jeg ser for meg er at helt korthåret hund er litt komplisert om man er mye ute på vinter. Det går jo, men en del ekstra styr med dekken, underlag, tørt skifte etc, alt ettersom hvilke turer man skal på. Kovu er den hos oss som går i -10 uten dekken. Det varierer nok litt, og om man skal på langtur om vinteren må man selvfølgelig kle på. Jeg tror nok springer spaniel er et bedre forslag. Vorstehen er vel ikke kjent for å være de enkleste å ha løse, ei heller være veldig førerorienterte? (sa ridgebackeieren ) Siter
Lola Pagola Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Skulle til å foreslå dalmatiner, men de har jo ikke så mye å vise til på jaktbiten. Men er da noen som bruker dem til fluejakt blant annet. 3 Siter
Raksha Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Regners springern som stor da? Tenkte flat jeg, sånn med en gang, men vet ikke om den går under god helse og psyke. Ellers er jeg dypt fan av vorseth - men det er jo relativt mye hund da. Siter
Puttiva Skrevet 28. Juli 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Så mange fine tilbakemeldinger og tips! Tar gjerne imot mer og, og videreformidler alt! Takk skal dere ha! Labrador! Det er et av alternativene jeg har tenkt på. De er liksom "greie" på alt, de, uten at jeg føler de er utpreget awesome i dette tilfellet. Hvilken jakt? Schæfer? (jakt) Labrador/golden? Husky? Collie? Ang jakt er det nok fugl og småvilt tror jeg. Schæfer er nok litt utelukket mtp helse. Bruksen er vel kanskje litt vel "mye" for en newbi? Husky og korthåret collie er under vurdering Fillern å. Jeg var på ridgeback helt til du nevnte "løs" og "førerorienter". Løs og førerorientert er bonuser, ikke krav. Stiller meg mer skeptisk til pelsen og kulde på lengre vinterturer. Vorsteh? Jeg tenkte vorsteh jeg Vorsteh har vi ikke vurdert enda, men den er absolutt et alternativ. Hvertfall den strihårede, den virker mer robust? Springer spaniel, hvis ikke de faller under "for mye pelsstell". De blir nok både for små og for mye pelsstell. Skulle til å foreslå dalmatiner, men de har jo ikke så mye å vise til på jaktbiten. Men er da noen som bruker dem til fluejakt blant annet. Frysepinner på vinterturer? Siter
Lola Pagola Skrevet 28. Juli 2013 Rapporter Skrevet 28. Juli 2013 Med dekken (når det er pause) og potesokker (hvis det er veldig kaldt) går det greit. ' edit: men her er det nok andre raser som passer ham bedre altså, selv om det hadde vært kult om han fikk seg dalmatiner og dro på jakt med den (det er folk som gjør det og altså). Siter
Heidihj Skrevet 29. Juli 2013 Rapporter Skrevet 29. Juli 2013 Ville sett mer på polarhundene jeg Fantastiske turhunder året rundt og uansett vær (bortsett fra sommervarmen da). Fins jo ikke bedre bikkjer <3 Siter
Meg Skrevet 29. Juli 2013 Rapporter Skrevet 29. Juli 2013 nordiskløp innstilles jo om det er for kaldt, pga hundene (og eiere). En vorstehe trenger dekken og sovepose (ballevarmer og ørevarmer også!) og må få bo i teltet vinterstid. Ellers fine hunder. Siter
Ane Skrevet 29. Juli 2013 Rapporter Skrevet 29. Juli 2013 Jeg tror nok springer spaniel er et bedre forslag. Vorstehen er vel ikke kjent for å være de enkleste å ha løse, ei heller være veldig førerorienterte? (sa ridgebackeieren )Er null problem å ha god innkalling på vorsteh ikke særlig vanskelig. De MÅ ha en god innkalling for å løpe løse på jakt, jaktprøver og apportprøver. Og merker ikke noe til at de skal være så lite førerorienterte og surrete. BCen er selvfølgelig bedre, men sibben er en helt annen liga. Det er første gang jeg har opplevd nada førerorientering Ut ifra hva som er viktig, så passer polarhund også, men skal man se på mindre viktig også, som og er noe han ønsker, ville jeg utelukka all polarhund! Edit: ørevarmer på vorsteh? Her er det mye tull ute å går Edit: strihår er mest robust av de tre ja Siter
Irenen Skrevet 29. Juli 2013 Rapporter Skrevet 29. Juli 2013 Viktige kriterier: - God turkompis. Skal tåle lange turer vinter som sommer (prioritet nr 1) - ikke mye pelsstell - selvsikker, trygg på seg selv, stabil psyke. - god helse - stor Mindre viktige kriterier: - grei å ha løs uten for mye trening - kan brukes til jakt, men ikke losende - relativt førerorientert - kunne tåle rolige dager nå og da Jeg vil foreslå drentsche patrijshond Robuste hunder som tåler (og trives med) vinter og kulde. De går som regel godt overens med alt av andre hunder, mennesker og andre dyr. Drenten har jaktinnstikt i form av fugleinteresse (brukes hovedsakelig på skogsfugl), men har kort radius og er førerorienterte, så det er absolutt en rase som er grei å ha løs. Generelt svært lite sykdommer på rasen. HD og epilepsi har dukket opp på et fåtall hunder, men det er ikke vanlig. Angående pelsstell er pelsen ganske så selvrensende, og det eneste som kreves er at man børster en gang i blant så det ikke floker seg bak ører og slikt, og naturligvis børster mer i røyteperioder. Klipping er ikke nødvendig, hverken til hverdags eller utstilling, men hvis hunden skal stilles ut er det en fordel å nappe vekk død, lys pels fra ørene. Drenten er ingen stresset hund. Den er rolig inne, og selv min unghund tåler fint dager hvor det ikke skjer noe spennende. Størrelse på tisper: 55-60cm, ca 22-27kg Størrelse på hannhunder: 57-63cm, ca 25-33kg Siter
Meg Skrevet 29. Juli 2013 Rapporter Skrevet 29. Juli 2013 Er null problem å ha god innkalling på vorsteh ikke særlig vanskelig. De MÅ ha en god innkalling for å løpe løse på jakt, jaktprøver og apportprøver. Og merker ikke noe til at de skal være så lite førerorienterte og surrete. BCen er selvfølgelig bedre, men sibben er en helt annen liga. Det er første gang jeg har opplevd nada førerorientering Ut ifra hva som er viktig, så passer polarhund også, men skal man se på mindre viktig også, som og er noe han ønsker, ville jeg utelukka all polarhund! Edit: ørevarmer på vorsteh? Her er det mye tull ute å går Edit: strihår er mest robust av de tre ja Ot: Du må gjerne le, men det er faktisk i bruk. Jeg har selv sett det jeg, på løp Er det veldig kaldt (kaldee enn -15) , er det faktisk i bruk på vorstehe og pointermix! (og ManMat og andre sledehundutstyrbutikker selger det) en versjon: http://howlingdogalaska.com/index.php?main_page=product_info&products_id=121 Er jo ikke bikkja sin feil at den ikke har tykk pels, og da må eieren "kle på den" Siter
Rødhette&Ulven Skrevet 29. Juli 2013 Rapporter Skrevet 29. Juli 2013 Min kompis som er litt i samme gata som broren din hentet seg et glimrende eksemplar av en golden retriever. Makan til awesome match har jeg nesten ikke sett Burde funke utmerket for broren din, det. Dvs, kommer jo litt an på hvor opptatt han er av det med jakta. Siter
Kiyomi Skrevet 3. August 2013 Rapporter Skrevet 3. August 2013 Skulle til å foreslå dalmatiner, men de har jo ikke så mye å vise til på jaktbiten. Men er da noen som bruker dem til fluejakt blant annet. Fluejakt? 1 Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.