Gå til innhold
Hundesonen.no

Pedigree dentastix


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Guest bikkje1

Er 1/2 dentastix mye å gi til en valp på ca 4 kg (voksenvekt ca 5-7 kg)?

Jeg pleier å gi han 1/4 dentastix når han skal være alene, så han har noe å gjøre mens vi går osv. Planen er å gi han dentastix mens han venner seg til å være hjemme alene lengre og lengre.

Hvor mye gir dere, og hvor ofte? Fins det evt. bedre alternativer, som ikke lukter helt forferdelig? Bikkja elsker dentastix, og blir helt gal bare han lukter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker svorruller/svineruller :-) De er hardere, varer lengre, lukter lite og ekke så dyre. Noen matbutikker har dem, men dyrebutikken har ofte slikt.

Du kan kjøpe en eller to kong i riktig størrelse for din hund :-) Så kjøper du våtfor å stapper inni og kaster den i fryseren. Kong'ene gjenbruker du jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg har virkelig ingen tro på at produkter som Dentastix (der hovedingrediensen er karbo = sukker) har noen som helst god effekt på tenner, heller det omvendte.

Ei heller bruker ikke en hund tennene i stor grad på en slik en og sluker det raskt.

Det jeg derimot vet er effektivt er kjøttfulle bein eller store kjøttstykker, som hunden bruker alle tennene sine på, river kjøtt/hud med fortenner og gnager med bakre tenner. Ønsker du kun å bruke det som snacks (jeg fôrer helt med dette), kan man kjøpe rå svinehaler (denne bruker min hund veldig lang tid på å spise opp, sig hud), halvfryste kyllinglår/vinger etc. Billig, sunt og effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne tenkt meg å gi Ozu frossen kong, men ser for meg et griseri av en annen verden. Vi bor i leilighet med egen terrasse og felles plen, så blir vanskelig å gi ute. :(

Ellers gir jeg også Dentastix innimellom. Men det blir ikke så ofte, for han sluker dem så kjapt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Dere som gir frossen kong eller halvfrosne kjøttstykker - hvor gir dere hunden mat? Jeg ser for meg at det må bli utrolig mye griseri av slikt?

Jeg har egne håndklær til hunden, som han får servert maten sin på. Enkelt å riste utendørs for så å kaste i maskinen på 90 grader, og blir ikke noe gris andre steder enn på håndkledet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til dentastix o.l. så gir jeg mine svært sjeldent, som snacks bare. Har heller ikke noe tro på at det skal hjelpe mot tennene.

Dere som gir frossen kong eller halvfrosne kjøttstykker - hvor gir dere hunden mat? Jeg ser for meg at det må bli utrolig mye griseri av slikt?

Jeg bruker å gi ute hvis det er pent vær og inne. Min hund har egen hundeseng har spiser i pga. slitte hjørnetenner som gjør det vanskelig å få tak i frossent kjøtt, men han er flink til å rengjøre etter seg så blir minimalt med gris i den. Ellers får de på kjøkkengulvet da vi har et gulv som er lett å rengjøre - men de er alle flinke til å rengjøre etter seg uansett så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ville ALDRI gitt en liten valp ting som griseøre, tyggebein (hud) eller andre ting som kan suttes på og få mykt - det er en fin oppskrift til å få kvelt hunden sin. Slike ting gir jeg kun valper når de er under tilsyn. Frallen min får fortsatt ikke griseøre om jeg ikke er hjemme f.eks. - belgeren får, for han tygger de skikkelig.

Jeg gir dentastix - dentastix kommer i forskjellige størrelser, så du kan få kjøpt til små hunder også og da kan valpen fint få en hel en. Og de hjelper faktisk på tennene. Frallen får det istedet for griseøre osv. - og hun har kritthvite tenner uten tegn til tannstein og det til tross for at de ikke tygger så mye på ting i det store og det hele.

Ellers gir jeg margbein jeg da, halvfrosne - DET er stas og jeg gir det innendørs også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg ville ALDRI gitt en liten valp ting som griseøre, tyggebein (hud) eller andre ting som kan suttes på og få mykt - det er en fin oppskrift til å få kvelt hunden sin. Slike ting gir jeg kun valper når de er under tilsyn. Frallen min får fortsatt ikke griseøre om jeg ikke er hjemme f.eks. - belgeren får, for han tygger de skikkelig.

Jeg gir dentastix - dentastix kommer i forskjellige størrelser, så du kan få kjøpt til små hunder også og da kan valpen fint få en hel en. Og de hjelper faktisk på tennene. Frallen får det istedet for griseøre osv. - og hun har kritthvite tenner uten tegn til tannstein og det til tross for at de ikke tygger så mye på ting i det store og det hele.

Ellers gir jeg margbein jeg da, halvfrosne - DET er stas og jeg gir det innendørs også

Mulig jeg presiserte dårlig, men jeg snakket hvertfall om rått kjøtt/kjøttfulle bein. :)

Margbein derimot hadde jeg heller vært forsinktig med, vekbærende og store, hule bein er det eneste som ikke regnes som spiselig for noen hund uansett str. når en råfôrer, av en grunn. Fordi de omtrent er steinharde og lett kan slipe emalje eller til og med knekke tenner.

En veldig enkel måte å finne ut på om beinet eller tyggebeinet er for hardt for hunden, er å følge med på om hunden lett knuser det til grus. Blir hunden liggende lenge å bare skrape og ikke få i seg noe, er det for hardt for den hunden iforhold til størrelsen (store hunder f.eks knuser f.eks bein i nakkekoteletter lett som bare det, min derimot kan ikke få akkurat disse beina).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kong med frossen v&h i når de skal være alene, valpen passer på å slikke ordentlig opp etter seg så noe gris har jeg aldri sett.

De får også en dentastix hver i det jeg går ut døra, det har ikke hjulpet tennene noe særlig, men de elsker smaken - de får en halv hver av den største stixen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjøper jeg den store boksen med 28stk dentastix, den i mellom størrelse.

Hun får ikke hver dag, for jeg bytter på med tørrfisk, grisehaler, små hvite bitebein, lamme hud, tørket snacks og griseører (som jeg hogger opp i mindre biter med øks, ellers så syntes jeg de blir så store), hun får en godbit hver dag å gnage på.

For å få dentastix til å ikke bli spist så fort så åpner jeg alle pakkene når jeg kjøper dem, da blir de harde og hun bruker i alle fall litt lenger tid på dem.

Innimellom så får hun litt frossent kjøtt, alt etter hva jeg har i fryseren som jeg ikke har tatt opp og spist selv, og som har ligget litt lenge i fryseren, hun elsker det, spesielt når jeg har glemt at jeg har BIFF i fryseren...nå for eksempel så har jeg faktisk to digre biffer som hun skal få, tror faktisk hun skal få den ene før vi legger oss ikveld, da blir hun glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også å "tørke" dentastixen, hvis jeg først har fått/ kjøpt den. Ellers merker man ikke at bikkja spiser den engang, han sluker den i løpet av under et halvt minutt.

Nå har vi ikke hatt fryser på en stund, og derfor heller ikke hatt mulighet til å fryse kongen igjen (har bare kjøpt en liten pølse v&h for å ha i kjøleskapet til neste måltid, så de har fått v&h), så da bare dytter jeg noen Frolic biter inni Kongene, da har hele gjengen noe å styre med. Minstemann får en kvart kyllingfilet i kongen sin, for han kan ikke fordra Frolic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mulig jeg presiserte dårlig, men jeg snakket hvertfall om rått kjøtt/kjøttfulle bein. :)

Margbein derimot hadde jeg heller vært forsinktig med, vekbærende og store, hule bein er det eneste som ikke regnes som spiselig for noen hund uansett str. når en råfôrer, av en grunn. Fordi de omtrent er steinharde og lett kan slipe emalje eller til og med knekke tenner.

En veldig enkel måte å finne ut på om beinet eller tyggebeinet er for hardt for hunden, er å følge med på om hunden lett knuser det til grus. Blir hunden liggende lenge å bare skrape og ikke få i seg noe, er det for hardt for den hunden iforhold til størrelsen (store hunder f.eks knuser f.eks bein i nakkekoteletter lett som bare det, min derimot kan ikke få akkurat disse beina).

Margbein er helt strålende det, holder tannsteinen vekk og de fleste hunder slutter å gnage på de når de er tomme - jeg gir aldri bein de kan knuse/spise - har altfor stor respekt for beinsplinter - om jeg gir frosne koteletter så fjerner jeg beinet først.

Poenget med margbein er jo at de skal gnage og skrape på det, for det fjerner tannstein og sålenge hunden ikke får det hele tiden så er det ikke farlig, bare sundt og godt.

Tomme margbein kan gjenbrukes til å fryse vom og hundemat i.............

Som sagt, jeg går aldri fra valper eller frallen med grisører, tyggebein (av hud) eller ting som kan gnages på så det blir slapt og ekkelt, for det kan de sette i halsen og bli kvelt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere hunder som har knekt tenner på margbein. Selv om jeg ikke har opplevd det på egne hunder, så er det noe som blir gitt ytterst sjeldent i mitt hus. Gir jeg det, så er det under nøye oppsyk og vurdering av hunden.

Jeg har tro på rensing av tennene ved at de spiser bein som de faktisk klarer å tygge... Kylling blir brukt mye her :)


Når de er aleine hjemme får de vanlige hudbein uten knute på enden. Til valper gir jeg gjerne så stort bein at de ikke vil klare å få av biter uansett, bare tygge på det.


Jeg gir ikke store kjøttstykker inne. Har to stk som liker å dra alt utover gulvet, og selv om det ikke syns, så er jo dritten der likevel. Akkurat som at ikke fat blir reine selv om hunden har sleiket fatet fri for mat.
Gir jeg kjøtt inne så deler jeg det opp i biter. Eller så får de det ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Lukter det vondt av dentastix? Har jeg aldri lagt merke til..

Mine får en halv dentastix medium i det jeg går ut døra til jobb, da rekker jeg å låse, og ta sykkelen ut av boden før de er klare.. Det er akkurat godt nok til at de spiser det opp med en gang, og går fort nok til at det ikke blir noe bråk. Har liten tro på at det hjelper tennene da, men det er heller ikke noe mål i seg selv for meg.

Tynne kokte hudpinner (de hvite) ligger strødd overalt, men de er ikke spennende nok til at det blir noe bråk. Alt annet må gis under oppsikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...