Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen - et sted for hundedebatt eller drittslenging


Recommended Posts

  • Svar 460
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg må jo si meg enig i begge sider her egentlig. Men til dere som ber Kanger om og trykke på rapport knappen i samme setning som dere mener at Kanger driver og lager kvalm, kan ikke dere trykke på ra

Ser man at diskusjoner som dette også kan lage fyr til flammen forresten? At folk begynner å lese hele forumet med et nytt og feilinnstilt filter? At slike diskusjoner er med på å forme forumet slik a

Jeg vet ikke hva mer jeg kan skrive, enn hva som allerede er sagt. I kjølvannet av denne tråden, så har vi, faktisk, fått inn mange flere rapporter enn vanlig. Det gir oss en pekepinn på hva som

Jeg må bare le jeg altså ... Nå har jeg vært medlem her siden 2005, og med jevne mellomrom er det snakk om at det er en klan her inne som vet best, beskytter hverandre, at man må være medlem av denne klanen for å bli respektert, at det helst bør være folk som kjenner hverandre utenfor forumet - og så videre. Det som er litt pussig er at medlemmene av denne såkalte klanen har vært byttet ut ørtenogfjørti ganger siden sonens opprinnelse, det er mange som føler seg som respekterte medlemmer som blir hørt og sett selv om de kjenner svært få av medlemmene utenfor internett, det er mange nye medlemmer som glir "rett inn" i tonen og føler seg som hjemme med en gang - selv om de ikke vet hvem en sjel er her inne. For meg som har vært her lenge ser jeg også at mange av de som opplever motgang her inne, ofte ikke er særlig flinke i diskusjonsetikette. Dersom ett medlem føler seg stadig misforstått og motarbeidet, mens 50 medlemmer ikke opplever det overhodet - kan det være at noe av problemet ligger hos dette medlemmet, og ikke de 50 andre? Må understreke at jeg snakker generelt her, dette er ikke rettet mot en spesifikk bruker.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke nekte for at jeg også synes det til tider er "forskjell på folk" her inne, dog er det ikke bare det eller alltid det. Stiller man provoserende spm eller påstander så må man regne med at folk også blir provosert.

@Kangerlussuaq du sa for noen sider her at du følte at anetteH ikke mente det humoristisk på tross av smily, bassert på tidligere erfaringer. Jeg skal ikke si at det er hverken rett eller galt for det er egentlig ikke så relevant i poenget mitt, men det som er relevant er tidligere erfaringer. Erfaring tilsier jo at mye av det du sier er veldig provoserende(mange folk her inne reagerer og blir provosert), og igjen helt urelevant om det er ment slik eller ikke, men om man ikke tåler/liker/setter pris på at det blusser opp tilsvarende diskusjoner med svar i "samme mynt" så lønner det seg og stille spm på en annen måte eller i noen tilfeller la det være. Da vil du gjøre det mye enklere for deg selv :) En smily løser ikke alt, det finnes noe som heter ironi og sarkasme også, så det blir helheten på innlegget som avgjør hva folk legger i det, samme hvor mange smilyer man bruker.

Min personlige mening om julehandeltråden, sas komentaren var unødvendig, ja, og antagelig litt sarkastisk/ironisk, men dog veldig lite personlig. Og dit innlegg som startet det hele med økonomi osv var minst like provoserende på meg, selv om jeg ikke har tenkt meg på hverken utenlandstur eller julegaveshopping, jeg synes det bare fremsto som en ekstremt lite sympatisk ting og si(enten det var ment slik eller ikke).

Poenget her er ikke og ta parti i noe som helst, men bare poengtere at det er greit og se helheten, enten du mener og være provoserende(som du fremstår ofte) eller ikke, etter x antall "smeller" så må man innse at man kanskje ikke fremstår helt som man tror, og da forsøke og moderere seg istedet for og føle seg truffet hver gang noen lar seg provosere. Altså se begge sider. Jeg har ingen problem med og se at du føler deg litt utsatt og hakket på, men jeg har litt problemer med og forstå at du ikke forstår at litt av det peset du får kommer av din provoserende måte og ordlegge deg på, og at en del av det du får slengt tilbake ikke fremstår noe verre enn det du formidler, men når folk sier like ting tilbake så føler du deg angrepet, mens dine provoserende utsagn er helt ok i dine øyne.. Det er ikke deg personlig som folk bare har bestemt seg for og hakke på og "ikke like", det er fordi du faktisk fremstår veldig provoserende.

Edit: Og Kanger, jeg håper at du ikke tar deg nær av dette eller føler at jeg er imot deg, for det er virkelig et velmenende råd og det betyr ikke at alt som blir sagt tilbake til deg er greit eller noe du kan skylde deg selv, for det synes jeg ikke. Det er kun en oppfatning av hva som kunne gjort hundesonen livet ditt mye lettere og triveligere for deg selv :)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare le jeg altså ... Nå har jeg vært medlem her siden 2005, og med jevne mellomrom er det snakk om at det er en klan her inne som vet best, beskytter hverandre, at man må være medlem av denne klanen for å bli respektert, at det helst bør være folk som kjenner hverandre utenfor forumet - og så videre. Det som er litt pussig er at medlemmene av denne såkalte klanen har vært byttet ut ørtenogfjørti ganger siden sonens opprinnelse, det er mange som føler seg som respekterte medlemmer som blir hørt og sett selv om de kjenner svært få av medlemmene utenfor internett, det er mange nye medlemmer som glir "rett inn" i tonen og føler seg som hjemme med en gang - selv om de ikke vet hvem en sjel er her inne. For meg som har vært her lenge ser jeg også at mange av de som opplever motgang her inne, ofte ikke er særlig flinke i diskusjonsetikette. Dersom ett medlem føler seg stadig misforstått og motarbeidet, mens 50 medlemmer ikke opplever det overhodet - kan det være at noe av problemet ligger hos dette medlemmet, og ikke de 50 andre? Må understreke at jeg snakker generelt her, dette er ikke rettet mot en spesifikk bruker.

Jeg skal ikke uttale meg om akkurat denne siste diskusjonen nå, men generelt sett så er det jo faktisk flere som har reagert på miljøet og tonen på sonen, ikke bare èn "misforstått bruker". Problemet er jo at hvis man tar opp noe slikt her, så blir man latterliggjort, blir beskyldt for å være hårsår eventuelt får beskjed om å gå et annet sted om man ikke trives, Det har jeg sett flere tilfeller av, både nå nylig i denne tråden for et par sider siden, samt har jeg opplevd det selv da jeg tok opp tilsvarende. Og har sett det gjentatt av andre.

Så man kan snu på spørsmålet og si... hvis man får gjentatte tilbakemeldinger om surt miljø, frekk tone og at det er en intern "klan" fra flere ulike brukere, kan det da være en liten mulighet for at de er inne på noe? Eller er de kun de som ikke merker noe til dette og som har elefanthud og dermed latterligjør de som forsøker å ta dette opp som sitter på den ene riktige fasitten om hvordan ting faktisk er her inne?

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare le jeg altså ... Nå har jeg vært medlem her siden 2005, og med jevne mellomrom er det snakk om at det er en klan her inne som vet best, beskytter hverandre, at man må være medlem av denne klanen for å bli respektert, at det helst bør være folk som kjenner hverandre utenfor forumet - og så videre. Det som er litt pussig er at medlemmene av denne såkalte klanen har vært byttet ut ørtenogfjørti ganger siden sonens opprinnelse, det er mange som føler seg som respekterte medlemmer som blir hørt og sett selv om de kjenner svært få av medlemmene utenfor internett, det er mange nye medlemmer som glir "rett inn" i tonen og føler seg som hjemme med en gang - selv om de ikke vet hvem en sjel er her inne. For meg som har vært her lenge ser jeg også at mange av de som opplever motgang her inne, ofte ikke er særlig flinke i diskusjonsetikette. Dersom ett medlem føler seg stadig misforstått og motarbeidet, mens 50 medlemmer ikke opplever det overhodet - kan det være at noe av problemet ligger hos dette medlemmet, og ikke de 50 andre? Må understreke at jeg snakker generelt her, dette er ikke rettet mot en spesifikk bruker.

:flowers:

Jeg kjente ingen her i utgangspunktet, dvs jeg kjenner Grim littegranne fra tidligere, men jeg følte meg hjemme her med en gang i alle fall. Stort sett syns jeg folkene her er veldig omtenksomme, hyggelige og ikke minst fantastisk morsomme :D Jeg kom inn hit og hadde definitivt ingen forventninger om at jeg skulle bli en "del av gjengen" (som jeg ærlig talt ikke klarer å se noe klare skiller på altså), det har kanskje noe å si for at jeg har denne umiddelbare oppfattelsen av sonenfolket? At jeg syns det faller seg naturlig at folk som har hatt mange samtaler og diskusjoner på nett, mange har etterhvert møtt en god del av de andre sonisene også (eller kjent dem fra tidligere), har en litt annen dialog med hverandre enn med totalt ukjente? Nå tenker jeg på de nykommerne som har følt seg utelatt/utstøtt, så dette har altså ingenting med Kanger-krangelen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om akkurat denne siste diskusjonen nå, men generelt sett så er det jo faktisk flere som har reagert på miljøet og tonen på sonen, ikke bare èn "misforstått bruker". Problemet er jo at hvis man tar opp noe slikt her, så blir man latterliggjort, blir beskyldt for å være hårsår eventuelt får beskjed om å gå et annet sted om man ikke trives, Det har jeg sett flere tilfeller av, både nå nylig i denne tråden for et par sider siden, samt har jeg opplevd det selv da jeg tok opp tilsvarende. Og har sett det gjentatt av andre.

Så man kan snu på spørsmålet og si... hvis man får gjentatte tilbakemeldinger om surt miljø, frekk tone og at det er en intern "klan" fra flere ulike brukere, kan det da være en liten mulighet for at de er inne på noe? Eller er de kun de som ikke merker noe til dette og som har elefanthud og dermed latterligjør de som forsøker å ta dette opp som sitter på den ene riktige fasitten om hvordan ting faktisk er her inne?

Svært godt skrevet. Godt noen klarer å formulere seg bedre enn det jeg klarte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg føler et ønske om å trekke ut dette. Lar dog temaet ligge etterpå.

Jeg kjenner ikke til at noen her inne jobber i Ryanair? I Norwegian? I Easyjet? Tror du det er trivelig at noen slenger dritt et selskap familiemedlemmer jobber i, ved hver anledning de får? Jeg hadde neppe vært like aggressiv i retorikken hvis noen her inne jobbet i eller hadde familiemedlemmer i Ryanair eller Norwegian, og i så fall ikke direkte til det mennesket.

Er det nå jeg skal nevne at jeg har både familiemedlemmer og nære venner som jobber i Norwegian, og har følt meg støtt av flere kommentarer? De gangene jeg har sett at SAS var nevnt, så hadde du slengt noe tilbake om Norwegian, faktisk til den grad at det tolkes som uetisk å reise med dette selskapet, selv etter flere nevnte dårlige personlige erfaringer med konkurrenten. Så tror du også må ta til deg din egen kommentar, slik som flere :)


Har gjerne noe jeg ville legge til dette med holdning mellom enkelte kjente og ukjente, men det ble bare klabb og babb :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer for hundre og syttende gang om at folk må rapportere ting. Det er klin umulig å vite om a slenger en kommentar til b, så blir c og e støtt mens d og resten av alfabetet ler. Vi klarer desverre ikke å lese tanker ;-)

D kommer før E :aww:

:teehe:

Jeg må bare le jeg altså ... Nå har jeg vært medlem her siden 2005, og med jevne mellomrom er det snakk om at det er en klan her inne som vet best, beskytter hverandre, at man må være medlem av denne klanen for å bli respektert, at det helst bør være folk som kjenner hverandre utenfor forumet - og så videre. Det som er litt pussig er at medlemmene av denne såkalte klanen har vært byttet ut ørtenogfjørti ganger siden sonens opprinnelse, det er mange som føler seg som respekterte medlemmer som blir hørt og sett selv om de kjenner svært få av medlemmene utenfor internett, det er mange nye medlemmer som glir "rett inn" i tonen og føler seg som hjemme med en gang - selv om de ikke vet hvem en sjel er her inne. For meg som har vært her lenge ser jeg også at mange av de som opplever motgang her inne, ofte ikke er særlig flinke i diskusjonsetikette. Dersom ett medlem føler seg stadig misforstått og motarbeidet, mens 50 medlemmer ikke opplever det overhodet - kan det være at noe av problemet ligger hos dette medlemmet, og ikke de 50 andre? Må understreke at jeg snakker generelt her, dette er ikke rettet mot en spesifikk bruker.

Veldig bra skrevet! :flowers:

Jeg har vært her siden 2006, og lurer fortsatt på hvem denne "klanen" er? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo det som startet det hele da. :lol: Siden det ble hintet til at det var dyrt å reise med SAS. :P

Var det jeg oppfatta det som altså :P Persoangrep ser jeg på som ganske ille altså, om noen sier butikken min er dritt er en ting, om noen sier butikken min er dritt fordi jeg jobber der, da derimot.. Eller nei, ikke da heller haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg oppfatta det som altså :P Persoangrep ser jeg på som ganske ille altså, om noen sier butikken min er dritt er en ting, om noen sier butikken min er dritt fordi jeg jobber der, da derimot.. Eller nei, ikke da heller haha!

:lol: Men dere er billigere enn Meny, for der er det dyrt å handle. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Det er faktisk både sånn at man får det man gir, og forskjell på folk. Ikke bare her inne, men over alt.

La oss ta Aya f.eks. Hun er så vidt jeg har sett alltid hyggelig, saklig og positiv. Det er det hun gir, og det er det hun får tilbake. Jeg er skarp, til tider nedlatende (noen ganger bevisst, noen ganger bare blir det sånn :P ) og glad i å være sarkastisk, og det er det jeg får tilbake. Når Aya skriver, leser folk det hun skriver med litt andre briller enn når jeg skriver det jeg skriver, fordi at basert på erfaring, mener Aya det hyggelig, mens jeg kanskje ikke er så opptatt av å være hyggelig :P Når folk svarer Aya, så er de mer "hyggelig" enn når de svarer meg, fordi at de går ut fra at Aya mener det godt, og med meg så går de ut fra at jeg mener å være sarkastisk og spydig. Det er bare sånn det er. Vi får det vi gir. Hvis vi vil få noe annet, gi noe annet.

De mest aktive her inne fremstår kanskje som en klan, men jeg tror ikke det er noen klan her. Det er vel mer snakk om folk som snakker mye sammen og derfor "veit" mye om hverandre. Det kan nok virke veldig lukket og vanskelig å komme inn i "det", men det er egentlig bare å skrive, så er du der, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om akkurat denne siste diskusjonen nå, men generelt sett så er det jo faktisk flere som har reagert på miljøet og tonen på sonen, ikke bare èn "misforstått bruker". Problemet er jo at hvis man tar opp noe slikt her, så blir man latterliggjort, blir beskyldt for å være hårsår eventuelt får beskjed om å gå et annet sted om man ikke trives, Det har jeg sett flere tilfeller av, både nå nylig i denne tråden for et par sider siden, samt har jeg opplevd det selv da jeg tok opp tilsvarende. Og har sett det gjentatt av andre.

Så man kan snu på spørsmålet og si... hvis man får gjentatte tilbakemeldinger om surt miljø, frekk tone og at det er en intern "klan" fra flere ulike brukere, kan det da være en liten mulighet for at de er inne på noe? Eller er de kun de som ikke merker noe til dette og som har elefanthud og dermed latterligjør de som forsøker å ta dette opp som sitter på den ene riktige fasitten om hvordan ting faktisk er her inne?

Det er ikke helt sånn jeg tolker det altså, men der kan man jo være uenig. Hundesonen er et litt spesielt forum fordi det er så tett og nært - hundenorge er lite generelt sett, og hundesonen er en liten bit av hundenorge. Det betyr at mange kjenner hverandre personlig (men jeg f.eks. har svært få forummedlemmer som jeg snakker med utenfor sonen), og tonen blir naturlig nok preget av det. Jeg mener helt oppriktig at dersom du kommer hit med en litt åpen holdning, er ørlite grann ydmyk i forhold til at folk kanskje vet bedre enn deg (og det gjør de jo stadig vekk, her inne har vi både verdensmestere i lydighet og deler av norgestoppen i andre grener, det er _mye_ kompetanse innenfor sonens vegger) og ikke leser alt i verste mening - så vil du bli tatt imot med åpne armer. Vi har dog mange eksempler på at de som mener at miljøet er dårlig ofte leser alt med negative briller, tar konstruktiv kritikk og alternative forslag som personlige angrep og som ikke helt har diskusjonsferdigheter i fingrene.

Klart, miljøet i AN kan virke ganske internt - men det er bare å lese og skrive litt, så får du respons og er "med" med en gang. Men tonen her på sonen ER nok litt spesiell og kanskje litt intern i forhold til mange andre forum, og naturlig nok vil ikke alle trives så godt med dette. For min del er det nettopp på grunn av miljøet her at jeg trives så godt.

Jeg synes såklart det skal være mulig å ta opp ting uten å bli latterliggjort, og det er VIKTIG å bruke rapporteringsknappen hvis man reagerer på noe, ikke bare sitte og gnure på det selv.

Vel. Det er faktisk både sånn at man får det man gir, og forskjell på folk. Ikke bare her inne, men over alt.

La oss ta Aya f.eks. Hun er så vidt jeg har sett alltid hyggelig, saklig og positiv. Det er det hun gir, og det er det hun får tilbake. Jeg er skarp, til tider nedlatende (noen ganger bevisst, noen ganger bare blir det sånn :P ) og glad i å være sarkastisk, og det er det jeg får tilbake. Når Aya skriver, leser folk det hun skriver med litt andre briller enn når jeg skriver det jeg skriver, fordi at basert på erfaring, mener Aya det hyggelig, mens jeg kanskje ikke er så opptatt av å være hyggelig :P Når folk svarer Aya, så er de mer "hyggelig" enn når de svarer meg, fordi at de går ut fra at Aya mener det godt, og med meg så går de ut fra at jeg mener å være sarkastisk og spydig. Det er bare sånn det er. Vi får det vi gir. Hvis vi vil få noe annet, gi noe annet.

De mest aktive her inne fremstår kanskje som en klan, men jeg tror ikke det er noen klan her. Det er vel mer snakk om folk som snakker mye sammen og derfor "veit" mye om hverandre. Det kan nok virke veldig lukket og vanskelig å komme inn i "det", men det er egentlig bare å skrive, så er du der, liksom.

:flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dog mange eksempler på at de som mener at miljøet er dårlig ofte leser alt med negative briller, tar konstruktiv kritikk og alternative forslag som personlige angrep og som ikke helt har diskusjonsferdigheter i fingrene.

Klart, miljøet i AN kan virke ganske internt - men det er bare å lese og skrive litt, så får du respons og er "med" med en gang. Men tonen her på sonen ER nok litt spesiell og kanskje litt intern i forhold til mange andre forum, og naturlig nok vil ikke alle trives så godt med dette. For min del er det nettopp på grunn av miljøet her at jeg trives så godt.

Det du sier her stemmer nok, men jeg tror ikke det kan forklare alt.

Det er dette jeg reagerer litt på. Alle påstander om at det kanskje kan være et problem med tonen her på forumet noen ganger blir forklart bort med at det er den som klager sin feil. Enten er man for hårsår, man bør gå et annet sted, man takler ikke kritikk, ser alt med negative briller, har ikke de beste diskusjonsferdigheter osv. Det er aldri en mulighet at det faktisk KAN være et problem med tonen noen ganger? Aldri? Det er utelukkende den som føler dette som har et problem hos seg selv?

Spørsmålet er ikke rettet bare til deg, Aya, dette er noe jeg ser som en gjenganger i hele denne tråden, og andre steder hvor dette har blitt tatt opp. Tar noen opp at det kan være en dårlig tone her noen ganger, så går alle forklaringsmodeller ut på at det er vedkommende selv sin skyld - enten er man negativ, kan ikke debattere skikkelig, er hårsår osv. Finnes det ingen som helst mulighet for at man kan ta et steg tilbake og overhodet vurdere muligheten for at jo, noen ganger så kan tonen her på sonen faktisk ikke alltid være så bra?

Det betyr ikke nødvendigvis at man er hårsår, ei heller betyr det at man er negativ, mangler sosiale antenner eller mistrives her på forumet. På ingen måte. Det betyr verken mer eller mindre enn akkurat det som skrives: Noen ganger er tonen her på sonen ikke av den beste. Ikke alle synes det, og det er helt fair. Men jeg synes ikke man skal bortforklare eller alltid legge skylden på den som mener dette.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fine innlegg jenter, og igjen vil jeg minne dere som syns det til tider er en for skarp tone her til å rapportere. Jeg reagerer nok mindre på en del enn andre, og mer enn andre. Vi er alle forskjellige og vi moderatorer er ikke tankelesere, ei får vi med oss alt som skrives i alle tråder til en hver tid :)
Rapporter rapporter rapporter! Så får vi vite om ting! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har vært innom et eneste forum som ikke har blitt beskyldt for å ha en klan og en interngjeng som er beskyttet mot alt. Det får meg til å undre litt på hvorfor det blir sånn i lys av de andre siste innleggene her.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fine innlegg jenter, og igjen vil jeg minne dere som syns det til tider er en for skarp tone her til å rapportere. Jeg reagerer nok mindre på en del enn andre, og mer enn andre. Vi er alle forskjellige og vi moderatorer er ikke tankelesere, ei får vi med oss alt som skrives i alle tråder til en hver tid :)

Rapporter rapporter rapporter! Så får vi vite om ting! :)

Jeg for min del rapporterte en stund etter forrige runde her. Problemet er jo at det er lite av dette som er direkte lovbrudd, og jeg forventer derfor ikke at moderatorene skal gjøre så veldig mye. For det er jo der problermet ligger - hadde det vært snakk om grove overtramp og klare regelbrudd, så hadde det jo vært enkelt i seg selv.

Men dette med dårlig tone handler mer om hersketeknikker, latterliggjøringer, spydigheter og sarkasme. Det bryter ingen regler (som regel), og kan derfor ikke slås ned på, på den måten. Men det er med og gjør tonen spydigere og eklere enn den trenger å være, fordi man vil ofte svare i samme stil når man blir utsatt for slikt, noe som lager en negativ spiral med økende sarkastiske og aggressive innlegg. Noen trives med å ha det slik, andre gjør det ikke.

Så for meg er det mer en oppfordring til brukerne enn til moderatorene. For jeg skjønner veldig godt at det ikke er mye moddene kan gjøre med den type innlegg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har vært innom et eneste forum som ikke har blitt beskyldt for å ha en klan og en interngjeng som er beskyttet mot alt. Det får meg til å undre litt på hvorfor det blir sånn i lys av de andre siste innleggene her.

Jeg tror bare det er menneskelig. Har man en liten gjeng brukere som har funnet tonen og er mer aktive enn andre, så vil de bli en mer sammensveiset gjeng. Da er det lettere å like det de skriver enn andre som man ikke kjenner så godt og ikke har samme forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 2ne er inne på noe veldig vesentlig her. Og det handler litt om regelen de fleste av oss lærte i barnehagen. "Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg".

Nå anser jeg ikke kritikk av en arbeidsgiver som personangrep. Særlig ikke når man jobber i store nasjonale eller internasjonale selskaper. Men dersom man synes det tydeligvis er så lite trivelig at folk trekker fram negative ting med det selskapet familie og venner jobber i, så burde man vel være første man til å skjønne at kanskje andre også ikke synes det er trivelig å få sammenlikningen med å klubbe ned selunger? Da er det for meg ganske idiotisk å løpe inn hit og klage på at alle andre er dumme, når man akkurat her er vel en av de verste på forumet på det området. Eller fungerer slike ting bare en vei kanskje?

Kanskje vi har en spesiell tone her inne, og kanskje det er en klan eller indre sirkel som noen av oss er med i. Men det er ikke det som er opphavet til denne runden om at "alle andre er så dumme". Her er det en ganske konkret kommentar fra en annen bruker som utløste det hele. Vi kan alle garantert forbedre oss alle til tider, siden ironi og sarkasme ikke alltid er så lett å skjønne via nettet. Men det "fritar" en ikke selv for ansvar for egen oppførsel uansett.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her stemmer nok, men jeg tror ikke det kan forklare alt.

Det er dette jeg reagerer litt på. Alle påstander om at det kanskje kan være et problem med tonen her på forumet noen ganger blir forklart bort med at det er den som klager sin feil. Enten er man for hårsår, man bør gå et annet sted, man takler ikke kritikk, ser alt med negative briller, har ikke de beste diskusjonsferdigheter osv. Det er aldri en mulighet at det faktisk KAN være et problem med tonen noen ganger? Aldri? Det er utelukkende den som føler dette som har et problem hos seg selv?

Spørsmålet er ikke rettet bare til deg, Aya, dette er noe jeg ser som en gjenganger i hele denne tråden, og andre steder hvor dette har blitt tatt opp. Tar noen opp at det kan være en dårlig tone her noen ganger, så går alle forklaringsmodeller ut på at det er vedkommende selv sin skyld - enten er man negativ, kan ikke debattere skikkelig, er hårsår osv. Finnes det ingen som helst mulighet for at man kan ta et steg tilbake og overhodet vurdere muligheten for at jo, noen ganger så kan tonen her på sonen faktisk ikke alltid være så bra?

Det betyr ikke nødvendigvis at man er hårsår, ei heller betyr det at man er negativ, mangler sosiale antenner eller mistrives her på forumet. På ingen måte. Det betyr verken mer eller mindre enn akkurat det som skrives: Noen ganger er tonen her på sonen ikke av den beste. Ikke alle synes det, og det er helt fair. Men jeg synes ikke man skal bortforklare eller alltid legge skylden på den som mener dette.

Joda, du har absolutt et poeng. Det har vært diskusjoner jeg ikke har følt har vært spesielt hyggelige for min del her inne også, sånn vil det vel alltid være på et internettforum. Og det er ikke feil å ta opp dette med takt og tone i diskusjonene, alle har godt av å få en reminder innimellom! Vi vil jo at sonen skal være det hyggelige, kunnskapsrike, morsomme og åpne forumet det hele tiden generelt sett har vært.

Jeg tenker mer på det vi med jevne mellomrom ser her, medlemmer (gjerne ganske nye) som kanskje opplever litt motstand på spørsmålene sine (gjerne ift. bur, hundetrening eller avl), og som snakker veldig høyt om hvor grusomt miljøet på sonen er og hvor slemme medlemmene er. Det er noen som alltid plasserer seg selv i offerrollen, men som ofte er skylden til det selv, for å si det sånn. Som ikke evner å se flere sider av en sak, som føler seg tråkket på og misforstått hver gang noen sier imot - eller svarer med samme tone som de bruker selv. Det er jo en gjenganger på alle internettforum .... Selvinnsikt er ikke alltid den kvaliteten som blir mest tydelig!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare det er menneskelig. Har man en liten gjeng brukere som har funnet tonen og er mer aktive enn andre, så vil de bli en mer sammensveiset gjeng. Da er det lettere å like det de skriver enn andre som man ikke kjenner så godt og ikke har samme forhold til.

Og for å snu det på hodet - man lettere blir oppfattet som kameratgjeng uten at det nødvendigvis er sant.

Det er ytterst få her jeg kjenner personlig, og oppfatter heller ingen intern kameratgjeng her, men klart, det var vel et tegn på at jeg et inkludert, så det er jo trivelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å snu det på hodet - man lettere blir oppfattet som kameratgjeng uten at det nødvendigvis er sant.

Det er ytterst få her jeg kjenner personlig, og oppfatter heller ingen intern kameratgjeng her, men klart, det var vel et tegn på at jeg et inkludert, så det er jo trivelig :P

Jeg tror det handler om begge deler. Jeg har selv opplevd at mine innlegg blir ignorert mens andres, ofte av de brukerne som er veldig aktive, blir kommentert. Hvis dette skjer gjentatte ganger, samtidig som man ser at en fast, aktiv gjeng ofte får mange likes, quotes og interne spøker, så er det lett å føle seg utenfor. (Aktive brukere får også sine innlegg ignorert noen ganger, men da er vi inne på confirmation bias igjen - man ser det som støtter eget syn, og glemmer det andre).

Nå føler ikke jeg meg så veldig utenfor, må innrømmes, og får min del av oppmerksomhet også. Men jeg har kanskje brøytet meg plass, ikke alle som er like frekke. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da er vi inne på confirmation bias igjen - man ser det som støtter eget syn, og glemmer det andre).

Det er det jeg tror er sentralt her. De som mistrives på sonen og har piggene ute 24/7 kontra de som trives. Hvem har mest rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...