Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen - et sted for hundedebatt eller drittslenging


Recommended Posts

Det er vanskelig å vite intensjonene til de andre, og det er viktig å formulere nøyaktig og presist. Hvis man er usikker på hva en debattant mener, så er det vel bedre å spørre enn å anta, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 460
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg må jo si meg enig i begge sider her egentlig. Men til dere som ber Kanger om og trykke på rapport knappen i samme setning som dere mener at Kanger driver og lager kvalm, kan ikke dere trykke på ra

Ser man at diskusjoner som dette også kan lage fyr til flammen forresten? At folk begynner å lese hele forumet med et nytt og feilinnstilt filter? At slike diskusjoner er med på å forme forumet slik a

Jeg vet ikke hva mer jeg kan skrive, enn hva som allerede er sagt. I kjølvannet av denne tråden, så har vi, faktisk, fått inn mange flere rapporter enn vanlig. Det gir oss en pekepinn på hva som

Jeg vil gjerne igjen understreke at det jeg reager ikke på ikke har så mye med "såre følelser og ømme tær" å gjøre. For det er nettopp den saklige og kritiske debatten med kildehenvisininger jeg ønsker. Det jeg reagerer på er spydigheter og sarkasme i den hensikt å enten heve seg selv eller (som oftest) å latterligjøre eller bagatellisere motstanderen i et forsøk på å ufarliggjøre dem. Da har man for lenge siden beveget seg bort fra saklige diskusjoner og er på god vei inn i hersketeknikkenes rike. Det er da jeg mister interessen fordi det hele blir lite konstruktivt og det er de som klarer å formulere de "kuleste" spydighetene som får liker og som blir svart på, ikke de saklige svarene.

Og denne spydigheten er vanskelig å rapportere, fordi det ikke er lett for moderatorene heller å sette fingen på om det bryter regler eller ikke.

(Milde eksempler på dette finner vi allerede i denne tråden - ved å implisere at de som reagerer på debattmiljøet her på sonen er sarte, har såre følelser, har ømme tær, vil ha puseforum, uinteressante diskusjoner osv. Da har man allerede i lagt motdebattantene en haug med smålatterlige og negative meninger).

Men da kan vi ta tråden om Schoep som eksempel. Der noen skriver sin mening, og du hopper i forsvar med en gang om at de legger meninger i munnen din, at du ikke vil diskutere når det er slik etc. Det er vel hverken konstruktivt eller har noe med debatten å gjøre, du ble ikke quotet en gang? Det er slikt jeg mener er å ha ømme tær... Man velger å tolke et generelt innlegg personlig og negativt...

Direkte personangrep skal rapporteres og modereres. Som da jeg kalte noen en patetisk og feig liten dritt. Nå er det på et litt overmoderert forum, men ja, jeg gikk over streken.

Men igjen. Rapporter. Også moderatorer om de går over streken. Alle skriver dumme ting fra tid til annen, og vi tolker ting på dumme måter.

For min del overser jeg enkelte brukere her inne, siden jeg synes jeg sjeldent fører noe konstruktivt å debattere med de. På samme måte som enkelte ignorerer meg, eller går i strupen på meg om jeg skriver et eller annet litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der mente jeg at jeg ble ilagt en mening om at jeg "opphøyet dyr til mennesker" og at det jeg skrev dermed var "skremmende". Det var derfor jeg reagerte. Det kan være det var en feiltolkning fra min side, jeg har da aldri påstått at jeg er perfekt. Men jeg kan ikke se at å dra frem det ene eksempelet fungerer som et argument mot noe jeg har skrevet i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. klarer visst aldri å la være å lese diskusjoner som denne jeg, enda alt er "ved det samme" , for slike tråder som dette dukker vel opp på mange fora med jevne mellomrom.

Men jeg blir så redd for at moderatorene våre skal kaste inn håndkledet av ren leihet når det kommer tråder som dette for de får så hinsides ufortjent pepper synes jeg.

Jeg ser ingen problemer med at personer er både moderator og bruker. Våre moderatorer er flinke til å vite hvilken hatt de har på seg og jeg synes de er tydelige på det. Jeg synes det er helt unødvendig at de skal måtte løpe rundt og være gode eksempler for alle - dette er verken politikk eller skole. De skal ha lov å være seg selv også - selv om noen kanskje innrapporterer dem til dem! De er så flinke og samvittighetsfulle og korrekte i moderator-jobben så da vil de helt sikkert sensurere seg selv også.

Nå trodde jeg at debattkjelleren skulle ha større takhøyde enn resten av forumet og at det innebærer at man godtar høyere temperatur der. Når det så klages på høyere temperatur der, så forstår jeg ikke helt at det er sånn en big deal? Det er vel slik det skal være? Vi har debattkjelleren sånn at ting kan diskuteres skikkelig selv om tonen blir hissig, og resten av forumet - med unntak av AN-tråden - som skal være roligere og greit for alle nye medlemmer å kunne delta i, uansett hudtykkelse/sosial mot.

AN-tråden stiller i mine øyne litt utenfor "alt". Det er jo her man virkelig blir kjent med andre medlemmer, man blir kjent med dagligliv etc Man er litt nærmere andre på en måte, på godt og på vondt. Noen er mildere av vesen, noen er krassere av vesen eller hva jeg skal kalle det, slikt kommer frem i AN-tråden og bør absolutt gjøre det. AN-tråden er mer som "in real life" tenker jeg, man møter jo på godt og vond i virkeligheten også, noen mennesker som tråkker en på tærne og noen mennesker man synes er helt Ok og noen som man liker godt og noe man ikke liker så godt osv - sånn er AN også. Man har ikke plikt å være med der og jeg synes heller ikke at hundesonen plikter for at AN skal ha et nivå tilpasset absolutt alle fordi AN-tråden er strengt tatt ikke hunderelatert. Derimot er det viktig at tonen holdes god i de andre hunderelaterte temaene (unntatt den tidligere nevnte debattkjelleren)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der mente jeg at jeg ble ilagt en mening om at jeg "opphøyet dyr til mennesker" og at det jeg skrev dermed var "skremmende". Det var derfor jeg reagerte.

Da har man falt litt utenfor hovedtemaet til den nevnte tråden, men det er da man svarer at hvem bestemmer hvilket liv som er mer verdt enn andre? :lol: Diskusjoner kan jo trekkes videre i mange retninger, og det er vel ikke alle diskusjoner man gidder å ta.

Men jo, kjedelig å mene at man får lagt meninger i munnen på seg, men da får man bare oppklare tilbake. Faktisk så er deltakelse på forum kjempegod skrivetrening, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er deilig når folk går i strupen på hverandre jeg. Da koser jeg meg litt ekstra og krysser fingrene for en lang, underholdene og usakelig diskusjon. Nei takk til mer moderering og strengere regler, snilt nok forum som det er.

Mvh. djevel-Lola

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der mente jeg at jeg ble ilagt en mening om at jeg "opphøyet dyr til mennesker" og at det jeg skrev dermed var "skremmende". Det var derfor jeg reagerte. Det kan være det var en feiltolkning fra min side, jeg har da aldri påstått at jeg er perfekt. Men jeg kan ikke se at å dra frem det ene eksempelet fungerer som et argument mot noe jeg har skrevet i denne tråden?

Ingen er perfekte, og vi alle som har hengt her en stund har nok både blitt moderert, tatt ting i verste mening, overragert, skrevet usaklige ting, gått i strupen på folk og gått til personangrep. Men det er akkurat slik mange tråder utvikler seg. Noen skriver en generell ting, noen tar det personlig og i stede for å spørre hva og til hvem vedkomne mente med det, hopper man i forsvar. Ergo handler mye om tolkning, i tillegg til evnen til å overse.

Og hvordan skal man moderere slikt? Skal alt som kan tolkes litt negativt vekk? Og skal de moderere hardt i Debattkjelleren fordi noen ikke takler tonen der?

De direkte personangrepene er ikke vanskelig å ta, det er gråsonene som er verre. Fordi vi tolker ting forskjellig. Og det er her den ikke så berømte rapportknappen kommer inn.

Jeg håper ikke det blir strengere moderering uansett, jeg liker de heftige debattene og synes det er alt for lenge mellom de man må stenge for å rydde litt i, fordi vi krangler for heftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordring til de som kanskje føler seg litt støtt og hårsåre: BLOKKER brukeren du blir støtt av, så slipper du å se innlegg derfra. Kanskje kan det gjøre forumet til en mer hyggelig plass for deg? Jeg har selv gjort det da jeg syntes det ble litt vel mye spydigheter en vending, og det fungerte utmerket. Du kan velge om du vil se innleggene innimellom. Etter en stund kan det kanskje vise seg at du savnet en litt spydig bruker, at de faktisk gjorde forumet til et interessant sted å være? :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordring til de som kanskje føler seg litt støtt og hårsåre: BLOKKER brukeren du blir støtt av, så slipper du å se innlegg derfra. Kanskje kan det gjøre forumet til en mer hyggelig plass for deg? Jeg har selv gjort det da jeg syntes det ble litt vel mye spydigheter en vending, og det fungerte utmerket. Du kan velge om du vil se innleggene innimellom. Etter en stund kan det kanskje vise seg at du savnet en litt spydig bruker, at de faktisk gjorde forumet til et interessant sted å være? :)

Prøvde det der, men er så altfor nysgjerrig :P Så ga opp hele prosjektet. De får bare være teite, scrolle funket bedre for meg.

Siden Lola innrømmet det, sier jeg det samme :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går dermed ut fra at alle som ikke skriver her så ofte, ikke skriver fordi de føler seg mindre velkomne eller ikke trives? Og hvorfor skulle man tørre å skrive "kritikk" her, om man ikke tør å åpne kjeften i andre diskusjoner?

Det er vel også noe om at er man med på leken så får man tåle steken - også kan det hende man blir litt brent av og til, men såpass bør man vel tåle? Blir det et puseforum der ingen kan smelle til litt, så blir det etter hvert veldig tannløst og uinteressant - det er jo høy temperatur som skaper de interessante debattene også - selv om det også kan medføre usakligheter.

Hei Siri. Nei, jeg går ikke ut fra noe som helst, men jeg oppfordret faktisk de brukerne som ikke skriver så mye her slik at man kan vite om det er en grunn til det, mer enn det er det ikke. Syns ikke du det hadde vært interessert å vite litt om det? Når det er sagt, er dette egentlig et ekempel på at jeg blir trett av å diskutere her inne, for man skal ofte presisere og forklare sine intensjoner.

Når det er sagt gir jeg deg faktisk etterhvert rett i det med at hvorfor skal man tørre å skrive i denne tråden da? Fordi jeg ser i grunn ikke noen av de debatantene som er mest aktiv at noe kan forbedres, mer i retning at man ser denne debatten som en trussel egentlig, eller hvordan skal det forstås? Er alt perfekt?

Kommende er selvfølgelig ikke spesifikt til deg, Siri, men generelt.

Etter min mening er det faktisk mulig å diskutere, være uenig, vise følelser samtidig med at man kombinerer det med respekt og noenlunde omgangstone. Man får litt følelsen at når man hører at man skal stå for hva man sier etc at iallefall mitt poeng med denne debatten er om noe kan blie ennå bedre. Jeg har selv ikke sagt en eneste kritisk kommentar til moderatorene, men spør om vi kan gjøre det ennå bedre.

Jeg foreslo tidligere i traåden at man kan ha en poll, så kan vi jo alle klikke på om vi syns alt er i beste orden, eller om evt vi kan bli bedre til noe. Det er ikke et forslag som engang blir kommentert, og akkurat dèt spørsmålet kunne det være naturlig at det var en moderator som svarte på at man kunne diskutere dette på neste møte eller noe, netopp fordi det var et forslag? Ikke fordi jeg syns jeg er et geni eller noe, men det er da hyggelig å få en tilbakemelding, det er jo godt mulig det er en dårlig idè, da er det jo bare å si det. Og mitt forslag om at vi kan jo kanskje bli ennå bedre, heller ikke en kommentar. Det virker som om vi ikke tror vi kan ha det kjekt, gode diskusjoner, hate folk mer og syns de er dumme bare fordi om vi i dag bare diskuterer muligheten på at en kan en endre en smule på noe.

Jeg er ofte her inne, og det er jo fordi jeg liker det. Men er det ikke mulig å forbedre noen som helst? Er det ikke også riktig å høre på de som ikke syns alt er perfekt?

Jeg hadde håpt det hadde komt flere kommentarer fra folk jeg ikke har hørt så mye fra, egentlig, men men.

Når hele "veterangruppen" ,eller hva jeg skal kalle det, stort sett står frem og sier det er en dårlig idè å endre på noe som helst tror jeg muligens at det blir vanskeligere for de som ikke bidrag så mye her inne og delta i også denne diskusjonen, nemlig for at dette forsaget ikke ser ut til at de fleste av oss går inn i oss selv og maner til ettertanke og romslighet, men jeg håper jeg tar feil? Ikke er det mange ganger jeg føler for eller har tenkt på å trykke på rapportèrknappen, meget sjelden faktisk, kanskje 3-4 ganger? Men, det er mange ganger jeg har mistet interessen i en tråd eller ikke føler å bidra med noe, og det er jo litt synd? Jeg har som sagt ikke hatt følelsen for det, og viss jeg hadde fått en sånn trang skal det mye til for at jeg ønsker å "leke politi" fordi jeg vet det meste blir lest av moderator og er blitt vurdert likevel, kanskje med unntak av AN tråden som jeg aldri leser selv og som muligens er krevende å følge med på for moderator? Men viss man gikk noe mer aktivt inn en kort periode, hadde knaskje trådene vært reddet og ennå mer interessant for flere, og flere hadde bidratt?

Bare et par tanker, håper det blir lest med åpent sinn som forslag og ideèr isteden for kritikk og angrep :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alt som kan tolkes i en eller annen retning vil alltid være vanskelig å moderere. Det er jo gjentatt til det kjedsommelige her at dersom man føler noe går for langt så får man rapportere det og da gjerne med en begrunnelse. Når så ikke skjer så er det litt av en jobb dere ønsker at moderatorene skal gjøre - de må jo da gjette seg til hva folk opplever som over streken.

Det er jo også sånn at det innimellom kan høres verre ut enn det er. Om jeg f eks er rivende uenig med 2ne så kan jeg bli skikkelig skarp - fordi jeg vet at hun tåler det og at jeg får svar på tiltale. Slik skriver jeg ikke til en nykommer f eks. Det har noe med hvem som er mottaker av det man skriver også, og om en nykommer leser en krangel mellom meg og 2ne kan denne oppfatte det som et personangrep uten at det hverken er ment slik eller oppfattet slik av oss som er involverte.

Jeg tror vel egentlig at det i mange tilfeller er tonen nykommere reagerer på (vært der selv jeg) uten at de selv er direkte involvert. Når det gjelder TS her så er hun jo akkurat like god selv som de som kritiseres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke det er for høy takhøyde her. Jeg bare misliker at man til tider følger person, og ikke sak. Også er det noen uheldige uttalelser fra moderator (som igjen gjerne kommer pga person).

Fra moderator xxx eller fra xxx?

Jeg mener, skriver vedkommende under med moderator eller bare som vanlig person?

Enten må man bare godta at moderatorer også er helt vanlige debattanter som skriver som seg selv og med egne meninger med mindre de skriver under med moderator. Eller så får man skaffe nye moderatorer som ingen vet hvem er og/eller som da ikke får uttale seg på forumet med unntak av som moderator.

Opp med hånden de som melder seg som moderator liksom.

For, velger man da å hemmeligholde hvem som er moderatorer og har moderatorkontoer, så vil noen ble lettere mistenksomme og undres på hvem som er moderator og ikke. Velger man moderatorer som man vet hvem er men som ikke får uttale seg om noe - for, jeg mener man kan ikke sette bgrensninger om hva visse personer får mene og ikke mene, og da mistenker jeg at det ikke er så mange som ønsker være moderator.

Men, kanskje man skal lage en liste over hva som hver enkelt her inne får lov til å uttale seg om og ikke, så slipper det bli noe såre tær her, og en liste over hvem medlemmer som skal skånes for andres bastante meninger og kommentarer, slik som det er i et annet hundeforum jeg tidvis titter innom. Der er det en som skånes hele tiden, men som stikker hodet ut og lager kvalme, men straks noen tar til motmele, så modereres innleggene.

Det er en del munnhuggeri her (kan det kalles det når man skriver tro?), men jeg hopper over det dersom det for meg ikke har noe underholdningsverdi.

Og som det nevnes av moderatorer og andre: Bruk rapportknappen om det er noe dere ikke liker, enten det strider mot regler, er støtende for deg eller andre, du mener det er kritikkverdig osv. Moderatorene er her frivillig, de sitter ikke 24/7 og leser gjennom hvert eneste innlegg i hver eneste tråd vil jeg tro, så da må man dersom man ikke liker noe rapportere det. Verre er det i grunnen ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Siri. Nei, jeg går ikke ut fra noe som helst, men jeg oppfordret faktisk de brukerne som ikke skriver så mye her slik at man kan vite om det er en grunn til det, mer enn det er det ikke. Syns ikke du det hadde vært interessert å vite litt om det? Når det er sagt, er dette egentlig et ekempel på at jeg blir trett av å diskutere her inne, for man skal ofte presisere og forklare sine intensjoner.

Når det er sagt gir jeg deg faktisk etterhvert rett i det med at hvorfor skal man tørre å skrive i denne tråden da? Fordi jeg ser i grunn ikke noen av de debatantene som er mest aktiv at noe kan forbedres, mer i retning at man ser denne debatten som en trussel egentlig, eller hvordan skal det forstås? Er alt perfekt?

Kommende er selvfølgelig ikke spesifikt til deg, Siri, men generelt.

Etter min mening er det faktisk mulig å diskutere, være uenig, vise følelser samtidig med at man kombinerer det med respekt og noenlunde omgangstone. Man får litt følelsen at når man hører at man skal stå for hva man sier etc at iallefall mitt poeng med denne debatten er om noe kan blie ennå bedre. Jeg har selv ikke sagt en eneste kritisk kommentar til moderatorene, men spør om vi kan gjøre det ennå bedre.

Jeg foreslo tidligere i traåden at man kan ha en poll, så kan vi jo alle klikke på om vi syns alt er i beste orden, eller om evt vi kan bli bedre til noe. Det er ikke et forslag som engang blir kommentert, og akkurat dèt spørsmålet kunne det være naturlig at det var en moderator som svarte på at man kunne diskutere dette på neste møte eller noe, netopp fordi det var et forslag? Ikke fordi jeg syns jeg er et geni eller noe, men det er da hyggelig å få en tilbakemelding, det er jo godt mulig det er en dårlig idè, da er det jo bare å si det. Og mitt forslag om at vi kan jo kanskje bli ennå bedre, heller ikke en kommentar. Det virker som om vi ikke tror vi kan ha det kjekt, gode diskusjoner, hate folk mer og syns de er dumme bare fordi om vi i dag bare diskuterer muligheten på at en kan en endre en smule på noe.

Jeg er ofte her inne, og det er jo fordi jeg liker det. Men er det ikke mulig å forbedre noen som helst? Er det ikke også riktig å høre på de som ikke syns alt er perfekt?

Jeg hadde håpt det hadde komt flere kommentarer fra folk jeg ikke har hørt så mye fra, egentlig, men men.

Når hele "veterangruppen" ,eller hva jeg skal kalle det, stort sett står frem og sier det er en dårlig idè å endre på noe som helst tror jeg muligens at det blir vanskeligere for de som ikke bidrag så mye her inne og delta i også denne diskusjonen, nemlig for at dette forsaget ikke ser ut til at de fleste av oss går inn i oss selv og maner til ettertanke og romslighet, men jeg håper jeg tar feil? Ikke er det mange ganger jeg føler for eller har tenkt på å trykke på rapportèrknappen, meget sjelden faktisk, kanskje 3-4 ganger? Men, det er mange ganger jeg har mistet interessen i en tråd eller ikke føler å bidra med noe, og det er jo litt synd? Jeg har som sagt ikke hatt følelsen for det, og viss jeg hadde fått en sånn trang skal det mye til for at jeg ønsker å "leke politi" fordi jeg vet det meste blir lest av moderator og er blitt vurdert likevel, kanskje med unntak av AN tråden som jeg aldri leser selv og som muligens er krevende å følge med på for moderator? Men viss man gikk noe mer aktivt inn en kort periode, hadde knaskje trådene vært reddet og ennå mer interessant for flere, og flere hadde bidratt?

Bare et par tanker, håper det blir lest med åpent sinn som forslag og ideèr isteden for kritikk og angrep :)

Hva hvis vi har en poll, og det blir et flertall for at det skal være akkurat som det er i dag? Hva om flertallet av forumbrukerene - uavhengig av fartstid her - syns at forumet er sånn et forum bør være? Vil det være greit for "fersking-gruppa" (siden det alt er definert en "veterangruppe" - hvilket er typisk for diskusjoner som denne.. Dem og oss)?

For min del må vi gjerne ha en poll. Det hadde vært greit å se om dette faktisk er et så stort problem som det virker som i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns en moderator skal tenke seg litt mer om, men det er min mening. Som eksempelet jeg skrev tidligere i tråden, er direkte ufint. Men jeg fikk ikke rapportert eller sendt noen pm da, så da kan jeg jo skylle meg selv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns en moderator skal tenke seg litt mer om, men det er min mening. Som eksempelet jeg skrev tidligere i tråden, er direkte ufint. Men jeg fikk ikke rapportert eller sendt noen pm da, så da kan jeg jo skylle meg selv.

Hva om jeg hadde skrevet det da? Hadde det vært like ufint? Eller er det mer ufint om det er en moderator som skriver det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da et svært snilt forum. Noen tråder ender opp å bli litt "krasse", og av og til klorer man litt i hverandres øyne, men slik skal det være synes nå jeg. Hvor puslete skal man være? Av og til synes jeg at folk er skikkelig teite, og da hender det at jeg viser det. Så hater man hverandre litt, også blir man venner igjen. Men stort sett er man bare glad i hverandre. Sånn er Sonen. Og slik har den vært siden jeg kom inn hit som tolvåring og syntes alle var dritskumle. Men jeg tålte det allikevel, og da kan da vel søren tutte meg voksne mennesker tåle at ikke alle ord blir lagt på fløyel.

Og moderatorer er brukere. Jeg synes ikke de trenger å tenke seg noe mer om enn oss andre. De synes også folk er teite av og til.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Liker Sonen akkurat som den er.

Jeg er også uenig i at moderatorene ikke skal kunne like eller skrive som om de var en vanlig bruker når de ikke underskriver med moderator. For det er nemlig det de er, vanlig bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg vi er tilbake til de gode, gamle SGT-dagene, jeg. Det er jo ikke sånn at nye forumbrukere ikke er velkomne og at vi gamle travere rotter oss sammen og er ekle i kor. Jeg kan bare svare for meg selv. Som regel svarer jeg i tråder fordi jeg har noe jeg har lyst til å si eller spørre om. I utgangspunktet er jeg både snill og "openminded" og ser ikke på hvor mange innlegg den jeg svarer har eller hvor lenge den har vært her. Det ville jo vært litt rart.

Hvis jeg opplever å bli snakket til på en ufin og usaklig måte, sitter det ikke så veldig langt inne å høyne innsatsen og svare med samme mynt. Selvfølgelig formulerer jeg meg da på min måte, det er jo jeg som skriver, men jeg må jo gå ut fra at vedkommende tåler å få svar på tiltale (fremdeles uten å ta fartstid på sonen med i betraktningen). Erfaringen tilsier at det skjelden er tilfelle :cool:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som etterspurt, er det noe regelverk her? Hvis man f.eks har regler på at personangrep og hets ikke er lov er det litt lettere å rapportere i fra. Og helt ærlig, man kan være en helt vanlig bruker som moderator, men er liten vits å legge et "godt" eksrmpel med å slenge dritt selv når man bare er privatperson! Da får man heller fjerne moderator status under navnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som etterspurt, er det noe regelverk her? Hvis man f.eks har regler på at personangrep og hets ikke er lov er det litt lettere å rapportere i fra. Og helt ærlig, man kan være en helt vanlig bruker som moderator, men er liten vits å legge et "godt" eksrmpel med å slenge dritt selv når man bare er privatperson! Da får man heller fjerne moderator status under navnet!

Disse må man også godkjenne når man oppdretter bruker..

http://hundesonen.no/forum/?app=forums&module=extras&section=boardrules

Forøvrig:

§3.1

Respekter moderatorene. Disse er her for å holde orden i forumet og for å hjelpe brukerne. Dersom en tråd redigeres, stenges eller slettes så har dette en god grunn. Om du skulle være uenig i en moderators avgjørelse kan du rette din klage per e-post eller i en PM til en Administrator. Du skal IKKE starte en åpen diskusjon om dette på forumet. Klager skal begrunnes og fremlegges saklig. Eventuelle spørsmål eller kommentarer til moderatorenes jobb skal rettes per PM til administrator.

§3.2

Moderatorene kan til enhver tid utstede en advarsel på generelt grunnlag, og for grunner som faller utenfor disse retningslinjene. Disse advarslene behandles på lik linje med andre brudd på regelverket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg faktisk sur. ( Skyld det på hormoner - noe fornuftig må kan jo kunne bruke dissa hormona til vel? ) Men nå er jeg dritlei av å høre at "en moderator må tenke seg litt om" "en moderator har større ansvar". Ingen av oss som sitter som moderatorer i dag sa ja til å sitte som moderatorer under forutsetning av at vi måtte endre måten vi brukte forumet på.

De som mener at man har større ansvar som moderator enn som vanlig bruker er hjertelig velkommen til å melde seg som moderator selv, så kan vi andre bli helt vanlige brukere på heltid. Vi har sagt det gang på gang, gjennom flere omganger, mener å huske sist jeg satt som moderator så hadde vi det i signaturen.

Hjelper ikke en døyt hva "dere" (og jeg er fullstendig klar over at det er et fåtall - men det mases nå om og om igjen om det i denne tråden) mener om den saken, inntil dere selv kommer og melder dere som moderatorer så får dere faktisk se til å forholde dere til det faktum at vi er helt vanlig brukere først og fremst. Moderatorer som nr 2.

Hele tråden kan oppsummeres med:

1. Bruk rapportknappen - reagerer du på noe - rapporter. Vi er ikke over alt, vi er like usikere på endel ting som dere er, vi TRENGER tilbakemeldinger. De som syns ting er for krassee/personangrep/ufint - rapporter. Moderatorene kan ikke lukte hva folk reagerer på.

2. Moderatorene/admin er VANLIGE forumbrukere uten noe mer ansvar enn hvem som helst av dere andre som har krysset av at dere godtar retningslinjene på forumet, med mindre vi signerer med tittel.

De to punkene - så enkelt er det.

Moderator Raksha.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alt som kan tolkes i en eller annen retning vil alltid være vanskelig å moderere. Det er jo gjentatt til det kjedsommelige her at dersom man føler noe går for langt så får man rapportere det og da gjerne med en begrunnelse.

Men siden det fortsettes å skrive i denne tråden, kanskje det er et behov for å diskuteree det åpent. Ofte kan det være greiere å si noe og snakke om det, enn å trykke på en knapp og la andre se på det i det stille.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...