Gå til innhold
Hundesonen.no

Student & hund


NalaB
 Share

Recommended Posts

(Jeg fant ingen liknende emne).

Er det noen her som studerer og bor alene med hund? :berner: :ahappy:

Hvordan går det? Er det for mye?
Noen synspunkter?

Selv bor jeg hjemme, og har fått meg min første hund (min vel å merke) nå i år, og skal ut i studentlivet til høsten. Jeg kan tenke meg at det å ha hund ved siden av studiene vil være en fantastisk rekreasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært student i 5 år (er ferdig utdannet nå!) og hatt egen hund i 3 av disse årene :)

Jeg synes ikke det var mye å gjøre og stress, men det hele er avhengig av prioriteringer. Jeg er ikke den som fester hver helg, mer ut et par ganger i året. Jeg tar heller en filmkveld hjemme i stua sammen med venninner :)

Jeg har alltid prioritert hunden som nr 1 og har aldri angret på at jeg kjøpte hund i studietiden. Men du må regne med å takke nei til en del invitasjoner om å dra på byen o.l og at folk kanskje ikke har forståelse for dine prioriteringer.

Jeg har studert både økonomi og vernepleier (fullført sistnevnte. Økonomistudiet var det mye selvstudie, mye fritid og korte forelesninger. På vernepleierstudiet var nesten alt obligatorisk og vi hadde som regel forelesning fra 9-14 fire dager i uka der dag 5 er studiedag. Mine studiedager ble selvsagt alltid brukt til fjelltur o.l :P Men det var som regel hjem å gå 1,5-2 ti er tur med hunden hver dag etter skolen samt hundetrening i hundeklubben 2-3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært student i 5 år (er ferdig utdannet nå!) og hatt egen hund i 3 av disse årene :)

Jeg synes ikke det var mye å gjøre og stress, men det hele er avhengig av prioriteringer. Jeg er ikke den som fester hver helg, mer ut et par ganger i året. Jeg tar heller en filmkveld hjemme i stua sammen med venninner :)

Jeg har alltid prioritert hunden som nr 1 og har aldri angret på at jeg kjøpte hund i studietiden. Men du må regne med å takke nei til en del invitasjoner om å dra på byen o.l og at folk kanskje ikke har forståelse for dine prioriteringer.

Jeg har studert både økonomi og vernepleier (fullført sistnevnte. Økonomistudiet var det mye selvstudie, mye fritid og korte forelesninger. På vernepleierstudiet var nesten alt obligatorisk og vi hadde som regel forelesning fra 9-14 fire dager i uka der dag 5 er studiedag. Mine studiedager ble selvsagt alltid brukt til fjelltur o.l :P Men det var som regel hjem å gå 1,5-2 ti er tur med hunden hver dag etter skolen samt hundetrening i hundeklubben 2-3 ganger i uka.

Hadde du flere hunder i studietiden, eller kun én? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du flere hunder i studietiden, eller kun én? :)

Hadde kun en (passet familiehunden av og til, men var som oftest i ferier og helger) ;-)

Jeg fikk tak i nr 2 nå i vår :P midt i eksamen- og bachelor-tiden! Syntes valp og bachelor gikk ganske bra, bittelitt stress men ikke mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert i 3 år med både en og to hunder. Har hatt valp to ganger i løpet av disse tre årene også (begge gangene utenfor fereitid og en gang hentet jeg en uke før eksamen). Det er virkelig supert å ha hund og studere! Jeg har mye tid sammen med hundene hver dag omtrent :) Mitt studie er veldig fleksibelt, så for meg har det ikke vært noe problem. Det økonomiske kan være litt vanskelig i forhold til uventede vet.regninger, men har man satt av endel + god forsikring går det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med å få valp mens en går på sykepleien?

Nope, men jeg går sykepleien og har hund, og vurderte lenge å få valp. Men jeg ville aldri skaffet meg valp før tredjeåret, evt sommeren før tredjeåret, pga praksis osv. Uansett er det så himla mye obligatorisk og mye praksis at jeg har droppet den tanken, og får meg i stedet en voksen hund. Til sammenligning har jeg studert før, og hatt valp/unghund i studietiden, men da på et helt annet studium som ikke krevde obligatorisk oppmøte, praksis, osv. Sykepleien er et hardt studie, jeg har aldri vært borti noe lignende i løpet av mine mange år på universitet og høgskoler ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk valp i fjor høst og har vært alene med henne første året :) bodd i leilighet, ukependlet og gått vernepleierstudiet. Første uka var jeg hjemme med henne (passet det inn i timeplanen og skulket litt "unødvendig" forelesning), og øvde oss fram til at hun kunne være alene hjemme i opp mot 45 min som er lengden på skoletimene mine :) så ble hun liggende i bilen og ble luftet og fikk selskap i 15 min for hvert 45 min :P begynte etter hvert å ut annenhver time, og senere var jeg kun hjemme og gikk tur i lunsjen. :) har fungert knall her med valp og studietid! Har jo egentlig masse tid til trening og sosialisering med hunden, så etter mitt syn var det nok en god start for valpen å komme til en student :P Men hundefor, kurs, utstyr og dyrlegebesøk ER en ekstra utgiftspost. Og mitt sosiale liv det første halve året var begrenset til at vi gikk tur på besøk til folk omtrent :P men for meg som alltid har brukt fritiden min på dyrene mine, så var det ikke akkurat et stort offer. Koster mindre å ha valp enn å ha hest uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to valper mens jeg går på veterinærstudiet.

Første fikk jeg i en sommerferie, så han var jo ferdig med værste valpetiden før vi startet på skolen igjen (mellom 1. og 2. klasse).

Andre fikk jeg i vintereksamensperioden, hele januar er skolefri og satt av til eksamener. Jeg er jo ganske heldig med at jeg kunne ta han med i timene på lange dager hvor han fikk en stor sosialiseringsbonus ;)

Er jo litt mer stress, men etter å at modern passa hunden i ett semester mens jeg hadde ekstra mye å gjøre så er det helt klart at jeg fungerer mye bedre med hund i livet mitt enn uten. Jeg satt inne og leste hele dagen og hadde ingen grunn til å komme meg ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror er viktig å tenke på før man velger hund og studier er blant annet:

  • hvilket studie man velger, og hvor mye tid man må legge i studiet. Må man i tillegg arbeide for å få endene til å møtes, da bør man også være ærlig mot seg selv om hvor mye tid og ork man har igjen til å gi en hund et rikt hundeliv
  • økonomi
  • mulighet for avlastning/hundepass (eventuelt slike løsninger som å ta med hunden på jobb etc.)
  • ikke være så opptatt av festing og sosiale aktiviteter
  • rett rase til livssituasjon og interesse (som gjelder uansett daglig virke man har ;) )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...