Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som har hatt valpekull - oppdateringer (og dere som venter valp)


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Hvordan gjør du det med å informere valpekjøpere om kullet? Har du hatt tett oppfølging med bilder/info hele veien, telefonkontakt/mail jevnt utover valpetiden, eller ikke så mye slikt?

Mine to andre valpekjøp har jeg fått løpende oppdatering med bilder av utviklingen og når valpene blir eldre, jo mer info har jeg fått. Det er kjempegøy å få ta del i utviklingen og det å bli kjent med valpen sin fra tidlig av. Men kanskje dette ikke er vanligst?

Nå er jeg i den situasjonen med ny oppdretter og det er litt annerledes.. Nå er det ingen kommunikasjon nesten. Kun noen få bilder når valpene var nyfødte og så ingenting mer. Jeg får helt abstinenser jeg :P Det er 3,5 uke til levering og jeg vet ikke hvordan de ser ut, hvordan de er osv. *liker ikke!*

Har spurt litt forsiktig på mail om oppdatering, for vil ikke virke masete, men det kan gå en uke før man får svar.. (de tidligere mailer)

Jeg lurer på hva som er vanlig å gjøre? Er det vanlig å vente helt til slutten med å si noe?

Til dere som har kjøpt valp: Ja fortell hvordan deres valpetid/ventetid har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har variert tidligere. Men nå som jeg er så gammel som jeg er, har jeg blitt så sær at jeg vil følge opp kullet jevnlig og se an utviklingen av valpene…..

Med Sara besøkte jeg valpekullet ukentlig og snakka nesten daglig med oppdretter. Men det var litt spesielt da.
Med de to neste valpene nå, snakker jeg ofte med begge oppdrettere, og akter å treffe valpekullene flere ganger før levering. Selv om det betyr en del reising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kjøpte Zelda ble det lagt ut bilder ca. hver 2. uke, og hun bodde på den andre siden av landet så vi fikk ikke besøkt henne, og det var litt lite oppdateringer synes jeg når vi ventet så fælt :P

Ut i fra egen erfaring visste jeg jo at det aldri kan bli nok bilder når man venter på valpen sin, så da Zelda fikk et kull i fjor sommer opprettet jeg en blogg som valpekjøperne kunne følge med på, og der prøvde jeg å oppdatere hver kveld, men det skled ut til å bli hver 2-3. kveld etterhvert som valpene ble større.

Skjønner godt at du venter fælt, virker som at jo flere kull og hunder de har/har hatt, jo færre oppdateringer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder kjøpere informert på mail frem til fødsel, og gir info om hvem som får og ikke får valp på den måten,
de som skal ha valp regner jeg med at følger med på hjemmesiden, kjøperne hører nok lite fra meg mellom fødsel og første besøk,
de som spør sender jeg bilder til evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt to valper. Tequila var på en måte planlagt, men var et impulskjøp allikevel, visste ikke om kullet før den dagen jeg kjøpte henne :lol: (Men snakk om å ha flaks, fikk jo verdens beste vimsehode :D ) Så der var det jo selvsagt null oppdatering. Khela har jeg fulgt siden parring :P Fikk oppdatering om at tispa var parret, ul, rtg, og fikk bilder hver uke fra valpene ble født til hun var i mine hender. Besøkte dem i uke 5. Har jevnlig kontakt med oppdretter enda, er venner på facebook så de får jo se hva vi gjør støtt og stadig. Setter veldig pris på den tette kontakten vi hadde, og håper at slikt er mulig i fremtiden når den tid kommer at det blir en pappis til :)

Håper å kunne være en slik oppdretter selv hvor valpekjøper får den oppdateringen de ønsker mens valpene vokser til og oppfølgingen etterpå hvis jeg begynner med oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt valp to ganger.

Den første da viste jeg ikke at jeg fikk valp før de var omtrent leveringsklare, oppdretter hadde valgt hvilke valper som skulle til hvilket hjem så da fikk jeg mail med hvem som var min valp og litt info om han. Oppdretter la ut litt nye bilder på hjemmesida men ikke noe voldsomt med oppdateringer.

Den valpen jeg har kjøpt nå der har jeg hatt noe kontakt med oppdretter på mail (når det er ting jeg har lurt på, når det er ting hun har lurt på ang hva slags type valp jeg ønsker meg osv) og så har oppdretter oppdatert hjemmesida si med tekst og bilder minst hver 14 dag, og ca 1 gang i uka. Ellers så har hun facebookgruppe for oss som har eller venter valp fra henne og der legges det også ut når hjemmesida er blitt oppdatert :) Veldig kjekt å kunne følge valpene sånn, men i travle perioder for oppdretter blir det mindre oppdateringer (det er jo forståelig). Tror jeg kunne ha blitt oppdatert tre ganger i uka uten å føle at jeg fikk nok oppdatering også jeg - det er jo så spennende å høre hvordan de utvikler seg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linus er første hund jeg har "bestilt" på forhånd, dvs håpte på at der var en hannvalp til meg i det kommende kullet, allerede før tispen var parret. :)
Når valpene kom, fikk jeg bilder på mail og bekreftelse på at det var en valp til meg i kullet.

Etter det fikk jeg jevnlig oppdateringer og bilder, fra hver uke til annen hver uke, med både oppstilt bilder og hverdagsbilder med lek osv.

Man får vel nesten ikke nok bilder i ventetiden uansett, og jeg kunne også tenkt meg bilder *hver dag*, men strengt tatt var oppdretter veldig flink med å holde meg oppdatert hele veien :P

Vi har fremdeles kontakt via FB, og jeg vet at jeg kan kontakte henne når som helst om jeg har spørsmål eller bare vil fortelle småting fra vår hverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det er ganske vanlig å oppdatere. :) Jeg sjekker vel mailen min og hjemmesiden dems 4 ganger for dagen nå :P huff. Sånn sett tror jeg små oppdrettere er flinkere til slikt, netopp fordi det er spesiellt og spennende for dem også :) De større oppdretterne er så vant til det at de tenker vel ikke på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo glad i foto, så det blir mye bilder av valpene. Holder jevnlig kontakt med kjøperene, men jeg velger aldri hvilke valp som skal hvor før de er rundt en 6-7 uker gamle.

Her er siste kullet vårt, her kan du se hvordan jeg gjør det med bilde oppdateringer:

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.448489841868132.118652.345710815479369&type=3

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Med Angus var det nesten ingen oppdateringer med mindre jeg spurte. Besøkte han tre ganger også.

Med valp til neste sommer så har det blitt utrolig mange mailer og bilder opp gjennom tidene. Utrolig koselig synes jeg det er! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Jatzy fikk jeg bilder på mms, og snakket litt i tlf med oppdretter. Var på besøk en gang før jeg hentet henne. Ikke veldig mye oppdateringer, men greit nok. Håper på mer detaljert oppfølgning neste gang, da jeg synes det er gøy å følge valpene fra starten, ikke minst synes jeg er det er viktig å ha god kontakt med oppdretter. Noe jeg dessværre ikke har med Jatzy sin oppdretter.

De to tidligere hundene jeg hadde var blandingshunder. Så der var det å besøke, og ta med den man likte best hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tildels lite oppdatering på begge valpekjøpene mine :-) Men det føles kanskje slik ut fordi man er utålmodig of spent som valpekjøper også.

Nr 1 besøkte jeg to ganger, men fikk lite bilder utenom da oppdretter hadde trøbbel med kamera og pc.

Nr 2 fikk jeg ikke besøkt og fikk noen mailer, men fikk oppdatert en del gjennom facebook og bloggen til oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flora er den eneste jeg har kjøpt som "planlagt valp" og siden hun er fra samme oppdretter som Stilken (som jeg kjøpte 18 mnd gammel) kjente jeg oppdretter fra før, og bestilte valp lenge før paring. Fikk beskjed når det var tid for paring, når det var klart at det var valper i magen, og når første tispe var født.

Besøkte kullet da de var 3,4 og 5 uker gamle, og kunne sikkert kommet ved 6 og 7 uker også - hadde det ikke vært for at vi var i Roma på bryllupsreise.. Jeg vet ikke om hun oppdaterer alle like intenst - men det var SÅ gøy, og nå føler jeg egnetlig en tilknytning til hele kullet. Da vi hentet fikk forøvrig også Stilken være med :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta valpekjøpet der jeg ikke kjente oppdretter fra før av da :) Hun er veldig flink til å oppdatere blogg og facebook, i tillegg til å svare på mail. Nå som jeg vurderer å kjøpe valp derfra igjen, blir jeg oppdatert om mulige hannhund-valg, i tillegg til at jeg tidligere har fått info om helse og mentalitet på mor, far og søsken.

Jeg forventer såpass, må jeg innrømme. Jeg er bortskjemt med oppdretterene mine jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett andre oppdrettere være veldig nøysom med info og bilder, og det har irritert meg grenseløst. Kan bare tenke meg for kjedelig det hadde vært for min egen del om jeg ikke hadde noen anelse om hvordan valpen så ut, eller hvordan den var..

Så etter det bestemte jeg meg for å være flink å ta bilder ofte. Nå er jo Facebook blitt et flittig hjelpemiddel, og på ei gruppe der samla vi alle som skulle kjøpe valp, eller som vurderte valp fra oss. Der havna det bilder og litt info underveis, i tillegg til at jeg filma enkelte valper og sendte til eieren deres. Det tror jeg de satt stor pris på. Så det meste av kommunikasjon gikk via FB, men jeg hadde noen som ringte også å lurte på ting underveis. Det er bare hyggelig :)

Denne gangen akter jeg å være enda flinkere :)

Det er litt for galt å ta et nyfødtbilde, og så kommer neste flere uker etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh misunnelig! Føler meg kravstor, men er jo litt "bortskjemt" fra tidligere. De har ikke facebook, og ikke blogg :/ Og som nevnt over, ja jeg har kommet til det stadiet at jeg er litt irritert.

Men dere som er vandt til/ønsker det/ forventer info, hva skjer hvis dere ikke får det? (Vært i mitt tilfelle for eksempel) maset hele tiden? ikke kjøpt valp derifra? bare ventet tålmodig?

Ja jeg er nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som er vandt til/ønsker det/ forventer info, hva skjer hvis dere ikke får det? (Vært i mitt tilfelle for eksempel) maset hele tiden? ikke kjøpt valp derifra? bare ventet tålmodig?

Ja jeg er nysgjerrig :)

Hadde jeg spurt/mast om bilder/info å ikke fått noen av delene i det hele tatt og valpene var tett på leveringsklare, så hadde jeg personlig funnet en ny oppdretter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh misunnelig! Føler meg kravstor, men er jo litt "bortskjemt" fra tidligere. De har ikke facebook, og ikke blogg :/ Og som nevnt over, ja jeg har kommet til det stadiet at jeg er litt irritert.

Men dere som er vandt til/ønsker det/ forventer info, hva skjer hvis dere ikke får det? (Vært i mitt tilfelle for eksempel) maset hele tiden? ikke kjøpt valp derifra? bare ventet tålmodig?

Ja jeg er nysgjerrig :)

Det kommer an på hvor viktig det var for meg å få valp fra akkurat det kullet. Hvis det ikke var en "det er denne kombinasjonen eller ingen", ville jeg funnet en annen oppdretter. Hvis det var en valp jeg følte jeg måtte ha, hadde jeg venta tålmodig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh misunnelig! Føler meg kravstor, men er jo litt "bortskjemt" fra tidligere. De har ikke facebook, og ikke blogg :/ Og som nevnt over, ja jeg har kommet til det stadiet at jeg er litt irritert.

Men dere som er vandt til/ønsker det/ forventer info, hva skjer hvis dere ikke får det? (Vært i mitt tilfelle for eksempel) maset hele tiden? ikke kjøpt valp derifra? bare ventet tålmodig?

Ja jeg er nysgjerrig :)

Jeg tror jeg ville ventet tålmodig og sett hva som skjedde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dannys oppdretter la ut bilder og vekter 1 gang i uka med vekter på hjemmesiden sin.Pluss telefonkontakt og mailsvar.

Apple fikk jeg 3 mail med bilder.. pluss svar på ALLE mine spørsmål mail (ikke få).

(Oppdretter hadde nettopp kjøpt seg Mac og den "kommuniserte" dårlig med hjemmesiden, derfor ingen oppdatering der)

Selv tenker jeg at oppdattering 2 hver uke , med start fra fødsel på mail event oppdattering på hjemmeside med valpekull er passe.

Pluss at det er viktig å få svar på spørsmål via mail innen ett par dager etter at den er sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh misunnelig! Føler meg kravstor, men er jo litt "bortskjemt" fra tidligere. De har ikke facebook, og ikke blogg :/ Og som nevnt over, ja jeg har kommet til det stadiet at jeg er litt irritert.

Men dere som er vandt til/ønsker det/ forventer info, hva skjer hvis dere ikke får det? (Vært i mitt tilfelle for eksempel) maset hele tiden? ikke kjøpt valp derifra? bare ventet tålmodig?

Ja jeg er nysgjerrig :)

Jeg tør ikke lenger kjøpe valp uten at jeg "vet" hva jeg får. Så uten en viss jevnlig kontakt med samtaler per tlf eller IRL, ev besøk med observasjon av valper, vil jeg ikke ha. Det gjelder nå også i forkant før bestilling av valp- at jeg har hilst på tispa og forhørt meg om hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...