Gå til innhold
Hundesonen.no

hund og dusjing ;)


Alegro
 Share

Recommended Posts

Hei. Noen som har noen smarte tips for innlæring av aksept for ting som dusje, pelsstell, osv. ?
Unghunden min syns egentlig det er veldig gøy å bli tørket over med hånker.. om vi legger ut et håndkle i gangen når vi kommer inn fra tur.. så setter han seg oppå det.. også har vi ett til som vi tørker ham med.. da er det om å gjøre å underholde ham litt og bytte hyppig på hvilke ben vi tørker.. og ligger gjerne på ryggen og leker med den ene hånkle så vi kan tørke med det andre :P
Så det er ikke umulig.. men å dusje det liker han ikke.. han liker vann for han elsker å plaske rundt i vanndammer og bade osv.. freser gjennom begger og vann.. men dusj, og vannslange, det liker han ikke. og sitte stille under børsting og neglklipping er også litt vanskelig om man ikke er flere enn 2 hender.. jeg er lei av å smiske med godbiter heletiden..
Nå vil jeg bare lære ham å sitte stille.. og akseptere disse tingene som en vanesak.

tips. noen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar med godbitene inn i dusjen. I starten når vi forsøkte med å lokke ville hun ikke, så vi måtte jo til slutt bare lempe henne inn, for så å pøse på med godbiter. Nå vegrer hun seg litt, men vi får henne inn ved å legge noen godbiter på gulvet i dusjen.

Hun roer seg raskt og står eller sitter pent til vi er ferdige, og så er jo belønningen å bli tørket og dullet med etterpå. Det er noe av det beste hun vet om og da er hun kjempelykkelig:)

Her er det nok bare å trene og belønne og ta tiden til hjelp. Og om du vil trene oftere enn de gangene hunden faktisk trenger en vask, så er det jo bare å ikke bruke såpe, men kun varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare å gjøre ting litt brått og brutalt :) Og starter når de er valper! Setter de i dusjen, skrur på dusjen og bløter valpen. Da bare holder jeg den i dusjen med en finger i halsbåndet e.l og snakker rolig til den og roser når den er rolig :-) Så shamponerer jeg den og så spyle av. Når den kan "nei" så har jeg sagt nei og "dytta"/flytta valpen inn i dusjen igjen.

Så dusjer jeg valper litt oftere for tilvenningens skyld :-) Noen ganger uten shampoo, noen ganger med.

Med kloklipp så tar jeg de på fanget. Er bestemt og bare klipper og roser. Om de blir urolige og spreller så holder jeg de og sier "Nei, roolig" og roser når de roer seg :-)

Tror faktisk aldri jeg har brukt godbiter i forbindelse med kloklipp eller dusj jeg. Pelsstell er noe mine ikke trenger :-) De får beskjed om å stå om jeg skal børste dem. Eldstemann har fått maten sin i dusjen noen ganger, dette mens shampooen virker f.eks.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud når man skal begynne med dette er jo egentlig å starte når valpen er liten. Da er alt så mye lettere å få til. Jeg har som Slush aldri brukt dilling og godbiter og styr. Vi bare gjør det, vi, og spreller hunden, holder man den fast til den slutter å sprelle, og så fortsetter man. Her i huset hopper hunden frivillig opp i badekaret når han skjønner at vi skal dusje (han har til og med vært oppi badekaret når jeg var på jobb...). Og han har aldri fått en eneste godbit, bare en fast og bestemt hånd (men jeg har heller aldri kjeftet, selvsagt).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrente "gå i dusjen", og deretter gradvis tilnærming av vann hvor man begynte med litt spyling på siden til bein til hele valpen. Jeg gjorde det på denne måten fordi jeg hadde dilla på shaping og klikkertrening da han var liten. Jeg husker vi hadde det veldig kjekt når vi trente på dette, og valpen digget dusjen. Haha, vi hadde til og med kommandoen "baklengs til dusjen", vi :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud når man skal begynne med dette er jo egentlig å starte når valpen er liten. Da er alt så mye lettere å få til. Jeg har som Slush aldri brukt dilling og godbiter og styr. Vi bare gjør det, vi, og spreller hunden, holder man den fast til den slutter å sprelle, og så fortsetter man. Her i huset hopper hunden frivillig opp i badekaret når han skjønner at vi skal dusje (han har til og med vært oppi badekaret når jeg var på jobb...). Og han har aldri fått en eneste godbit, bare en fast og bestemt hånd (men jeg har heller aldri kjeftet, selvsagt).

Sånn har vi det her også! Begge mine er etterhvert veldig tolerante og takler de fleste former for stell med stor ro. Aldri noe dill, men konsekvent håndtering og innarbeiding av rutine helt fra starten av. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er brutal og holder hunden fast, og i ro i dusjen. Her er det ingen bønn! De ser ikke ut til å sette pris på det, men det går smertefritt og raskt, fordi de ganske fort lærer å akseptere dette. Jeg prøver å unngå kjefting, men roser dem når de er rolige. Samme gjorde jeg katten. Hun liker ikke dusjing, men aksepterer det og står i ro på gulvet i dusjen, hun som hundene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt voksne hunder når vi har tatt fatt dette ned å dusje, og vi har derfor fokusert på at det skal være mest mulig trivelig, selv om vi jo heller ikke duller for mye.

Nå får vi valp om et par uker og da blir det faste og jevnlige dusjet fremover, på lik linje mwd kloklipp etc.

Uansett så kaster jeg ikke hunden i dusjen, voksen eller valp, og jeg skamklipper ikke klør under tvang. Til det har jeg møtt for mange hunder som er livredde for å både dusje og for labbene sine, fordi eierne har vært for røffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna mi på 15 mnd liker å dusje!! kloklipp, børsting, tannpuss og annet er også helt greit. Jeg har fokusert på å være helt rolig og avslappet selv. Haha! Jeg har faktisk pleid å synge mens jeg bedriver slike aktiviteter. Nå blir hun alltid helt rolig hvis jeg synger litt for henne :-D (ja, jeg vet jeg er smågal). Men poenget er at jeg tror det er lurt å bare være rolig og bestemt og gi masse ros når de oppfører seg! Gjør det til noe koselig og morsomt!!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort akkurat som Shlush, og det har fungert storartet. Et triks er å ha passe vanntemperatur - Flora blir vill om vannet er for kaldt! Kloklipp gjøres alltid raskt og bestemt, og jeg gjør ikke noe videre ut av det. Noen ganger får de en godbit etterpå - noen ganger ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Brått og brutalt" her i gården også, putter hund i badekaret og holder den på plass på en myk, men bestemt hånd. Også vasker vi, enten bare skylle hunden ren eller med sjampo og det hele. Roser ved rolig adferd, og "Rooolig" ved urolighet.

Eldste tispa hopper i badekaret på kommando og står pent under hele dusjinga, begeistret er hun ikke, men hun har heller ingen problemer med det.

Samme prossedyre vil blir gjort med valpis for å venne til bad.

Kloklipp er akkurat samme greia, mykt men bestemt tak, klipp-klipp, og roser når hunden er rolig, er den urolig sier jeg; rooolig og venter med klipp videre til den sitter stille (så jeg ikke plutselig klipper feil pga makkete hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så kaster jeg ikke hunden i dusjen, voksen eller valp, og jeg skamklipper ikke klør under tvang. Til det har jeg møtt for mange hunder som er livredde for å både dusje og for labbene sine, fordi eierne har vært for røffe.

Det er det vel heller ingen her som har sagt man skal gjøre?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også brått og brutalt (som det blir kalt her) ingen av mine hunder har hatt dusjen som favorittplass, men de forbinder den heller ikke med smerte eller ubehageligheter. Bare noe de vet de må. Det er ikke noe bestikkelser, men heller ingen kjefting, bare ro. Og de første gangene bruker jeg stemmen til og rose med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så kaster jeg ikke hunden i dusjen, voksen eller valp, og jeg skamklipper ikke klør under tvang. Til det har jeg møtt for mange hunder som er livredde for å både dusje og for labbene sine, fordi eierne har vært for røffe.

Kaster, skamklipper? Vel bedriver jeg tvang på dette området, men valpen min (ti måneder) er IKKE redd for å klippe klørne, tvert i mot. Gamlehunden (ti år) var jeg varsom med fra valpstadiet av, klippet litt og litt, belønnet osv. Likevel bommet jeg én gang og de tre neste årene med kloklipp ble et *******! Til slutt forsøkte hun å bite meg. Og jeg begynte å dra til vetten og fikk henne dopet ned bare for kloklipp.

Etter det klippet jeg ikke klørne hennes til jeg begynte med tvang (da var vi tre personer som holdt henne) og klippet litt og litt. Hun fikk ikke sprelle seg løs og hun fikk ros og godbiter for og ligge i ro. I dag klipper jeg klørne hennes opptil et par ganger i uken (de vokser fort!) og det er null problem. Hun liker det ikke, men er som sagt uproblematisk og jeg får muligheten til å rose henne. Ofte vanker det en godbit også.

Så, selv om jeg tvinger hundene mine til både det ene og det andre, så slenger jeg dem ikke inn i dusjkabinettet og jeg skamklipper ikke klørne deres. Skamklipping var det heller mer av, da jeg trodde jeg tok hensyn til hunden ved gradvis tilvenning og positiv forsterkning all the way. Som selvsagt ble til noe helt annet enn positiv forsterkning og skånsom håndtering slik det var tiltenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn digger min dusjen og har alltid gått inn frivillig :P Ga godbiter en gang eller to i begynnelsen, men utover det går han inn på kommando de gangene han må spyles :) Han digger det ikke og prøver å dytte seg ut når han går lei, men da sperrer jeg bare veien og han blir :)

Kloklipp gikk greit i begynnelsen, rundt 6 mnd gammel begynte han å dille, men da anså jeg ham som gammel nok til å bli holdt fast til jeg var ferdig. Av en eller annen grunn trenger han kun å få klippet et par ganger på vinteren, de slites ned av seg selv :) Praktisk for meg som syns det er kjedelig med kloklipp :P

Mitt tips er ihvertfall å stresse minst mulig med det, bare vær rolig og bestemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster, skamklipper? Vel bedriver jeg tvang på dette området, men valpen min (ti måneder) er IKKE redd for å klippe klørne, tvert i mot. Gamlehunden (ti år) var jeg varsom med fra valpstadiet av, klippet litt og litt, belønnet osv. Likevel bommet jeg én gang og de tre neste årene med kloklipp ble et *******! Til slutt forsøkte hun å bite meg. Og jeg begynte å dra til vetten og fikk henne dopet ned bare for kloklipp.

Etter det klippet jeg ikke klørne hennes til jeg begynte med tvang (da var vi tre personer som holdt henne) og klippet litt og litt. Hun fikk ikke sprelle seg løs og hun fikk ros og godbiter for og ligge i ro. I dag klipper jeg klørne hennes opptil et par ganger i uken (de vokser fort!) og det er null problem. Hun liker det ikke, men er som sagt uproblematisk og jeg får muligheten til å rose henne. Ofte vanker det en godbit også.

Så, selv om jeg tvinger hundene mine til både det ene og det andre, så slenger jeg dem ikke inn i dusjkabinettet og jeg skamklipper ikke klørne deres. Skamklipping var det heller mer av, da jeg trodde jeg tok hensyn til hunden ved gradvis tilvenning og positiv forsterkning all the way. Som selvsagt ble til noe helt annet enn positiv forsterkning og skånsom håndtering slik det var tiltenkt.

Nå har ikke jeg siktet til noen på dette forumet, bare så det er på det rene:)

Jeg har erfaring med to voksne omplasseringshunder selv, hvor begge har vært livredde både for kloklipp og dusj.

Ved å være tolerant og bruke lang tid har jeg fått hunder som aksepterer og stoler på meg når dette skal gjøres.

Detcer barectrist når folk er så brutale at de får hunder som er livredde. Og første bud er å lære seg å klipoe klør riktig. Det er faktisk ganske mange som tror det bare er å klippe i vei, og de anervikke hva de skal se etter eller hvordan.

Men igjen, jeg sikter ikke til noen her på sonen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg så på da vetten viste meg den første kloklippen.. og det så jo latterlig enkelt ut.. og valpen var snill som bare det.. gjort på 5 min.. :P men jeg fortstå at det er rutine som er greia.. Jeg føler meg ikke god på kloklipp av hund i det heletatt.. hvis ikke hunden er lært opp og sitter stille og gir lappen i hånden :P akkurat som en from frøken som får neglstell.. :P
nok om det. Men hun vetten sa at det også var lurt å bare ta det i en rolig situasjon.. og at man gjerne var to i starten dersom man har en spellete og eller bitete hund.

Jeg har klept utallige kaniner.. og det er liksom null stress. men anderledes med hund. det må jeg si :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt bruke gobiter i dusj og ved kloklipp. Syns bare det er fint om de tar "bestikkelser" og vi kan gjøre det litt greiere, om de syns det er ekkelt. Men, jeg gidder heller ikke dilling. Holder fast valpen til den slutter å sprelle - klipper litt og belønner. Men jeg har somregel "angrepet" klør når de har halvsovet og ikke giddet å protestere noe særlig.

Beste trikset mitt for å få hunder til å godta dusj er å bruke varmt nok vann! Vokste opp med at hunden skulle dusjes i såvidt lunka vann, altså betraktelig kaldere enn det man dusjer i selv. Gudene veit hvorfor. Etterhvert har jeg testa litt og funnet ut at samtlige av mine hunder, og jeg har blant annet basenji som liksom skal HATE vann, nyter å dusje i godt varmt vann. Samme temp som jeg bruker på meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg bruker heller ikke godbiter og lokking på ting som kloklipp, børsting og dusjing. Jeg bare gjør det, nekter de, så holder jeg fast (uten å være sint eller kjefte/korrigere) så vi får gjennomført det vi skal. Er de rolige og lar seg håndtere bra, så roser jeg og tar meg tida til å kose litt. Alle mine hunder har likt børsting og akseptert kloklipp og bad uten protester. Løpet er ikke på noen måte kjørt selv om man begynner med en voksen/unghund, men dette er noe jeg syns det er viktig å bruke tid på fra de er små. Jeg trener ikke spesielt på det, de blir bare klipt klør, dusja og børsta når de trenger det, og jeg tar alt når jeg først er i gang, men de får jo allikevel erfaringer med det fra de er små.

jeg så på da vetten viste meg den første kloklippen.. og det så jo latterlig enkelt ut.. og valpen var snill som bare det.. gjort på 5 min.. :P men jeg fortstå at det er rutine som er greia.. Jeg føler meg ikke god på kloklipp av hund i det heletatt.. hvis ikke hunden er lært opp og sitter stille og gir lappen i hånden :P akkurat som en from frøken som får neglstell.. :P
nok om det. Men hun vetten sa at det også var lurt å bare ta det i en rolig situasjon.. og at man gjerne var to i starten dersom man har en spellete og eller bitete hund.

Jeg har klept utallige kaniner.. og det er liksom null stress. men anderledes med hund. det må jeg si :D hehe

Uten at jeg har sett dere, så tror jeg kanskje dette er noe av problemet ditt jeg :) Du sier selv at du ikke er god på det, du blir bittelitt usikker og nøler, og det merker hunden. Det er ikke veldig vanskelig. Antagelig er du bedre på det enn du tror :) Få opp litt selvtillit og klipp som den største selvfølge, så er mye gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått min vet til å lære meg å klippe klør. Hvordan og hva jeg skal se etter på kloen når jeg har tatt nok.

Vi tar det som en kosestund en gang pr uke, vi har fast klippedag, og bruker den tiden det tar, nå går det på 5 min:) Og det blir en godbit for hver pote som er ferdig klippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den eldste frøkna, som var en omplasseringshund på ca 9 mnd, var det litt kluss med negleklippen, her klippet vi og belønnet mye i starten, da hun ble helt krakilsk bare vi tok på neglene. Det er fremdeles ikke favorittaktiviteten hennes, men det går nå. Bading og dusjing har vi også tatt litt steg for steg, og nå går hun inn i dusjen på kommando.

På BC jenta har vi fra valpestadiet klippet negler når hun halvsover, tatt henne opp på fanget, og bare klippet litt forsiktig. Tok gjerne frem klotanga flere ganger i uka, og bare skrapte litt forsiktig også. Er utrolig glad for at vi har gjort det på denne måten, for nå er det å klippe negler den meste selvsagte ting. Dusjing er vel egentlig noe vi aldri har hatt problemer med heller, jeg tok henne med meg inn i dusjen når hun var valp flere ganger for tilvenning, og dette er også helt ok nå. Men det skal vel sies at det er ytterst sjeldent hun dusjes.

Jeg synes det er greit med tilvenning og positiv trening på disse tingene, slik at både hundene og jeg opplever det hele som behagelig og naturlig. Jeg bruker heller litt lengre tid på tilvenning og innlæring, slik at det går raskere og smidigere etterpå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase som er en mester til å manipulere ("det er så synd på meeeeg :cry: ") og derfor har jeg gjort det samme som Siri og Shlush. Pudler lar seg heller ikke bestikke, så hva skal man gjøre? Fisling funker ikke. Det har resultert i at noen av valpekjøperne våre ikke klarer å barbere ytterst på snuten til sin valp fordi den fant ut at motstand funker.

Våre pudler synes ikke det er gøy å dusje, men halen er ikke like trist som øynene for å si det sånn. :lol:

Det er jo ikke snakk om å være voldelig mot hunden, men derimot å bestemt vise at det ikke er vits å lure seg unna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hund siden lenge før klikkermoten kom, og aldri hatt problemer med stell. Hundene oppdager fort at jeg har bestemt meg og protest er ingen vits. De liker ikke alt like godt, men finner seg i det og er lykkelige etterpå! Være rolig og bestemt har funka bra i over 40 år og med mine til sammen 9 hunder. Godt å slippe alle "diskusjoner" og dilldall i hverdagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...