Gå til innhold
Hundesonen.no

Å skyte hund


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Men man har vel ikke lov å skyte på andre dyr enn hva som er fastsatt i hennhold til jakt og fangstreglement når man eier våpen for jakt.

Det sakt, så syns jeg det er en fin måte for jakthunder å dø på, i sitt rette element. JEG hadde dog ikke klart å skyte min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel ikke uten videre lov til å skyte sin egen hund? For det første kreves det tillatelse for å bruke et våpen utenfor skytebaner o.l. Står mer om det her (lovdata).

Nei, man kan ikke skyte en hund som går i et område du har jakttillatelse, den jakttillatelsen går ikke på alt levende i området, det går som oftest på spesiell type fugl, elg, smådyr som rev o.l. osv. Altså, så vidt jeg vet skal dette stå spesifisert i tillatelsen hva man har lov å skyte. Er ihvertfall det jeg har hørt, men jeg er jo ingen jeger (altså jeg har ikke jaktet før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes det som nødverge å skyte en hund som løper etter hjort? Nødverge er vel om hunden enten utgjør en trussel for en selv, eller noe man eier (sau o.l?), eller går det mye bredere enn det?

Om hunden gjør en trussel mot en selv eller andre. Men jeg sjekket reglene, og de gjelder ikke hund som jager eller skader vilt.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/20022003/otprp-nr-48-2002-2003-/12/1/1.html?id=173008

EDIT: Det kan hende at grunneier med jaktrettigheter har en slags rett her á la de som eier sau, men jeg skal ikke si noe som helst sikkert.

EDIT 2: En sak på sonen fra i fjor: http://hundesonen.no/forum/topic/62549-loeshunder-trues-med-aa-bli-skutt/

EDIT 3:

§ 15. Hund som utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt

En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov om dyrevelferd paragraf 12:

Avliving av dyr og håndtering i forbindelse med avlivingen skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvings- eller avlivingsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt.

Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingsmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer. Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap. Etter at avliving er utført, skal det påses at dyret er dødt.

Dette praktiseres IRL av mange i jaktnorge på den måten at man selv velger å avlive hunden sin, ved å skyte den. Det gir - gitt korrekt utført - akutt bevissthetstap, og lite lidelse for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden gjør en trussel mot en selv eller andre. Men jeg sjekket reglene, og de gjelder ikke hund som jager eller skader vilt.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/20022003/otprp-nr-48-2002-2003-/12/1/1.html?id=173008

EDIT: Det kan hende at grunneier med jaktrettigheter har en slags rett her á la de som eier sau, men jeg skal ikke si noe som helst sikkert.

EDIT 2: En sak på sonen fra i fjor: http://hundesonen.no/forum/topic/62549-loeshunder-trues-med-aa-bli-skutt/

EDIT 3:

Nei for jeg syntes nemlig det hørtes litt merkelig ut å kunne skyte en hund, bare den går etter villt. Og om man kan skyte, så gjelder det tamrein og husdyr (sau, kyr, geiter + + ). Usikker selv om grunneier med jaktrettigheter har lov, men det og høres litt drastiskt ut.

Lov om dyrevelferd paragraf 12:

Avliving av dyr og håndtering i forbindelse med avlivingen skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvings- eller avlivingsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt.

Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingsmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer. Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap. Etter at avliving er utført, skal det påses at dyret er dødt.

Dette praktiseres IRL av mange i jaktnorge på den måten at man selv velger å avlive hunden sin, ved å skyte den. Det gir - gitt korrekt utført - akutt bevissthetstap, og lite lidelse for hunden.

Så kan man jo diskutere i det uendelige om hvor forsvarlig dette er, hvor treffsikker man er og hvor peiling man har på hundens anatomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man jo diskutere i det uendelige om hvor forsvarlig dette er, hvor treffsikker man er og hvor peiling man har på hundens anatomi.

Ja, man kan diskutere. Men det er slik det praktiseres over det ganske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan diskutere. Men det er slik det praktiseres over det ganske land.

Ja det er meg ikke ukjent. Jeg bare håper de som praktiserer det er sikre på avtrykkern og erfarne, slik at de vet hva de driver med, slik at man unngår unødvendig smerte og påkjenninger hos hunder som avlives på denne måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er meg ikke ukjent. Jeg bare håper de som praktiserer det er sikre på avtrykkern og erfarne, slik at de vet hva de driver med, slik at man unngår unødvendig smerte og påkjenninger hos hunder som avlives på denne måten..

Alle jegere jeg kjenner i hvert fall, er rimelig stødige på hånden, og har aldri skadeskutt en hund. Så jeg tror problematiseringen av ikke-jegere rundt dette er større enn virkeligheten tilsier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er meg ikke ukjent. Jeg bare håper de som praktiserer det er sikre på avtrykkern og erfarne, slik at de vet hva de driver med, slik at man unngår unødvendig smerte og påkjenninger hos hunder som avlives på denne måten..

Noe off topic, men en bekjent fortalte meg at han kjente en som skulle få hesten sin avlivet og derfor bestilte slaktbil og slakter. Hesten skulle skytes, og som mange vet (og som hvertfall alle slaktere burde vite) så skal hester skytes i midten av pannen. Slakteren satte hylsteret på hestens tinning og fyrte av skuddet. Hesten smalt i bakken og ble liggende halvdød med kramper.. Den slakteren var farlig nær å få samme behandling, så forb*nna som eieren av hesten (som stod og holdt leietauet) ble. Så feil kan det gå om man ikke veit hva man gjør under avliving. :no:

Edit: Skriveleif :icon_redface:

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er meg ikke ukjent. Jeg bare håper de som praktiserer det er sikre på avtrykkern og erfarne, slik at de vet hva de driver med, slik at man unngår unødvendig smerte og påkjenninger hos hunder som avlives på denne måten..

Jeg fikk en tankevekker da en erfaren jeger jeg visste om kom og fortalte med gråten i halsen at han skulle avlive en hund, men hunden ble skadeskutt. Av en eller annen grunn (når først uhellet er ute?) kom hunden seg unna på toppen av alt. Hunden ble funnet sånn cirka et dag senere og avlivet. Den historien gikk innpå meg også, og plutselig var ikke et svært kjøttbein og PANG et avlivnings-alternativ jeg hører om uten at tanken går til denne triste historien ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... :( Ja, det kan jo skje selv den mest erfarne jeger.. Dermed er ikke dette noe jeg ville utsatt min egen hund for, om jeg hadde muligheten. Sjansene for at det skal gå galt ER der, og jeg hadde ikke klart å leve med meg selv om hunden min ble skadeskutt mens jeg så på, istedet for momentant avlivet. Da tar jeg heller en tur til veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en tankevekker da en erfaren jeger jeg visste om kom og fortalte med gråten i halsen at han skulle avlive en hund, men hunden ble skadeskutt. Av en eller annen grunn (når først uhellet er ute?) kom hunden seg unna på toppen av alt. Hunden ble funnet sånn cirka et dag senere og avlivet. Den historien gikk innpå meg også, og plutselig var ikke et svært kjøttbein og PANG et avlivnings-alternativ jeg hører om uten at tanken går til denne triste historien ovenfor.

Og jeg har opplevd en veldig ubehagelig avliving hos vetrinær, der hunden ikke responderte som forventet på narkosen og hele greia ble et ******* på hjul for både hunden og meg.

Skrekk-historier finnes for det meste. Og det er de man hører om.

Det betyr ikke at det er slik for flertallet.

Lagt til: og den aldeles fryktelige avlivingen skjedde med en av de siste huskyene mine, Katiyana. Hun var dels seppala, og en del av dem tolererer slike midler dårlig. Og får uventede reaksjoner på dem.

Men det kunne ingen forutsi.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har opplevd en veldig ubehagelig avliving hos vetrinær, der hunden ikke responderte som forventet på narkosen og hele greia ble et ******* på hjul for både hunden og meg.

Skrekk-historier finnes for det meste. Og det er de man hører om.

Det betyr ikke at det er slik for flertallet.

Angående avlivning med sprøyte så vet jeg også at det kan skje at det blir en dødskamp uten sidestykke av diverse grunner, så jeg kommer til å ha en veldig lang samtale med veterinær hvis jeg skulle komme til den dagen med hunden. Du og voffsen har all min medfølelse! Må ha vært helt grusomt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående avlivning med sprøyte så vet jeg også at det kan skje at det blir en dødskamp uten sidestykke av diverse grunner, så jeg kommer til å ha en veldig lang samtale med veterinær hvis jeg skulle komme til den dagen med hunden. Du og voffsen har all min medfølelse! Må ha vært helt grusomt :(

Ja det var helt forferdelig. Jeg var helt utkjørt, kvalm og uvel lenge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en jeger ikke klarer å avlive en hund uten å skadeskyte (sånn pr def. ulykker KAN skje - selv om de ikke skal) så har vedkommende virkelig ikke noe på jakt å gjøre heller. Viltet har da samme krav på en kjapp og mest mulig smertefri død som våre hunder har.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlegutten min fikk jeg hyttenaboen til å skyte. Jeg merket han ikke ville klare bilturen hjem. Det gikk kjappere enn hos veterinæren.

Ei venninne opplevde at hunden ikke responderte som normalt ved avliving. Det førte til unødvendig smerte for hunden og eieren.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det virker som en fin måte å dø på jeg da. Ser for meg en jakthund som har hentet en fugl, som blir avlivet på sitt lykkeligste øyeblikk. Eller en glad gammel hund som koser seg med en rå kotelett under et tre og blir skutt.

Mye bedre enn redde, skjelvende hunder som får doping hos veterinær i et stressende miljø med andre hunder og katter på venterommet og en veterinær som ser på klokka.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Noe off topic, men en bekjent fortalte meg at han kjente en som skulle få hesten sin avlivet og derfor bestilte slaktbil og slakter. Hesten skulle skytes, og som mange vet (og som hvertfall alle slaktere burde vite) så skal hester skytes i midten av pannen. Slakteren satte hylsteret på hestens tinning og fyrte av skuddet. Hesten smalt i bakken og ble liggende halvdød med kramper.. Den slakteren var farlig nær å få samme behandling, så forb*nna som eieren av hesten (som stod og holdt leietauet) ble. Så feil kan det gå om man ikke veit hva man gjør under avliving. :no:

Edit: Skriveleif :icon_redface:

Dødskramper på større dyr er ikke unormalt også ved korrekte skudd. :)

Feks er det rett og slett farlig med nødslakt av griser, de har noen ekstreme dødskramper som lett kan knekke bein i en menneskekropp om det treffer rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest humane avlivningen jeg har hørt om var gjort av en jeger. Han gikk inn i hundeburet og satte seg ned og koste med hunden. Mens han klappet og godsnakket, satte han en pistol i nakken på hunden og skjøt. Hunden var død før den traff bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødskramper på større dyr er ikke unormalt også ved korrekte skudd. :)

Feks er det rett og slett farlig med nødslakt av griser, de har noen ekstreme dødskramper som lett kan knekke bein i en menneskekropp om det treffer rett..

Er klar over det, og hadde det bare vært vanlige dødskramper hadde det jo vært greit :)

Problemet var at hesten ikke var død, den var bare skikkelig skadeskutt (personen som fortalte det har vært med på flere avlivinger tidligere og ser godt forskjell på dødskramper og dødssmerter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...