Gå til innhold
Hundesonen.no

Input ang ny rase


Debbie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes den der sier LABRADOR med store bokstaver, jeg?

Syns innlegget ditt lyste av boxer jeg Den tilfredsstiller de fleste kravene dine. Eneste er kanskje at den ikke alltid er så omgjengelig med andre hunder.

Tenker jaktgolden kunne passe jeg? Er ikke det en rase du har vurdert selv også? Ellers tror jeg du kan gi absolutt hvilken som helst rase det den trenger, så det synes jeg ikke du skal tenke på e

Enig med jeanette at riesen kan passe som hånd i hanske.

Men så er det pelsen da. Og den er ikke alltid likeomgjengelig med andre hunder, noen kan ha endel skarphet i seg - kombinert med crappy mentalitet så kaaan man få en ordentlig dritthund. Men det kan man på alle raser.

Som hunder er de med på alt, alltid. Alltid tilstede, alltid hjelpsomme, oppfinnsomme og fremstår som humoristiske. Man får ikke allverdens gratis med tanke på lydighet og kontakt, det må jobbes med. Endel kan ha endel jakt i seg.

*sukk* Fiiineste rasen :wub::cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om napping?

Jeg tenker litt på riesenschnauzer?

Men det er ofte slik at de mer aktive rasene også har litt mer meninger om livet og trenger kontroleres litt mer i forhold til andre hunder og dyr.

Ellers havner de fleste gruppe 1 rasene av mer str under det du beskriver, så er spørmålet egentllig i hvilken grad HVA er viktigst for deg av egenskaper.

De mer tradisjonelle gruppe 2 rasene opplever jeg som veldig voldsom i leken sin med andre hunder, og det gjør gjerne at andre hunder reagerer på måten de leker på og dermed blir de ikke så "omgjengelige". De blir ofte veldig fysisk i leken (denge, dytte, ligge på osv) som gjør at andre raser missoppfatter de.

Igjen spørs det HVA er viktigst for deg? Er det frislipp på hundejordet du er ute etter så er det gjerne de litt mykere gruppe 1 hundene uten skarphet som passer (K.Collie, bearded collie o.l. )

Min rase kan også passe, men det er også en rase som passer bedre med sin "flokk". De liker sine hundevenner og blir veldig glad for å se de. De innlemmer gjerne nye medlemmer i sin flokk etter en tur eller to, men noen "stå stille på hundejordet" har de ingen glede av, og da blir det fort bråk. De kjeder de seg også og begynner mase på meg, hva er poenget med å bare stå der liksom?

Og om den rasen skulle vært aktuelt så kan du like gjerne se på BC/Belger o.l. :)

Labbisen passer også din beskrivelse, men med mindre de er "på jobb" så opplever jeg at de går mer "tur alene" sammenlignet med de overnevnte rasene.

Takk for et godt gjennomtenkt svar.

Ang riesen så tror jeg den blir for tøff i temperamentet for meg, og litt mye hund rett og slett. Men skal sjekke den mer opp.

Ang lufting med andre hunder, så er det ikke hundejordet treff, men jeg har masse hundevenner og vi går gjerne turer sammen, jeg vil ha en hund som er omgjengelig med det meste.

Jeg håper at hvis jeg får en hund kanskje av rasen jaktlabrador så får jeg kanskje en hund med guts og iver, men ikke så mye skarphet og masse meninger???

Min første tanke var doberman.

desverre den er uaktuell, men takk for innspill.

Jaktgolden har jeg også tenkt på, men der har vi pels igjen,og jeg kjenner litt på av det jeg har lest og egen erfaring at det er mer helsproblemer der,og litt mer mental problemer- kan være feil.

Tusen takk for innspill, jeg har fått mye å tenke på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke skarphet og masse meninger i labradorer av hvilken som helst sort.... :P Jaktlabradoren kan til tider være mer myk enn showlabben, men det er individsavhengig. Mye meninger kommer an på hva du legger i det. En labrador kan være ekstremt STA, men legger ikke så mye mer i det enn at den ber, og ber, og ber pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg håper at hvis jeg får en hund kanskje av rasen jaktlabrador så får jeg kanskje en hund med guts og iver, men ikke så mye skarphet og masse meninger???

Du kan få en krevende hund om du kjøper fra rene jaktlinjer, selv om det er labbis. Men ja mindre skarphet får du jevnt over i forhold til de tradisjonelle rasene ja :)

Det er overhodet ikke skarphet og masse meninger i labradorer av hvilken som helst sort.... :P Jaktlabradoren kan til tider være mer myk enn showlabben, men det er individsavhengig. Mye meninger kommer an på hva du legger i det. En labrador kan være ekstremt STA, men legger ikke så mye mer i det enn at den ber, og ber, og ber pent.

Nåja det er en sannhet som må justeres litt. De fleste jaktlabber jeg har sett på MH bla har plukket fram mer tyngde enn feks AK på spøkelsene når de først blir forbanna. Men det tar lengre tid før de kommer dit.

Jaktlabbene har litt mer av det enn de "normale" labbisene.

En labbis fra gode jaktlinjer er heller ikke sta, de vil jobbe-jobbe-jobbe.

Genrellt: kjøper du en hund fra jakt/brukslinjer så får du "mer" av det meste jevnt over. Men ofte bedre balansert og står i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug: til deg!

Det er nok mange raser som hadde vært veldig fornøyd med det livet du skisserer så det kommer egentlig an på vilke egenskaper du selv vil ha/ikke ha i en hund :)

labrador el golden av jaktliner

flat coat retriever

korth. collie

welsh springer spaniel

engelsk springer spaniel

toller ?

bc ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chesapeak bay retriever?
har snust litt rundt rasen et par ganger, bare fordi jeg synes den er litt interessant. Snakket med noen som har rasen flere ganger. De virker som retrievere med litt mer "fart" og "trøkk" enn en typisk lab eller golden av showlinjer, men samtidig ikke så intense/masete som flatten.

Det er i alle fall slik jeg har oppfattet de jeg har møtt, med kommentarer fra deres eiere.

Er dessverre ikke sikker på hvilke oppdrettere disse hundene kommer fra (er ikke samme oppdrett da, og de er spredt utover 15-års periode mine møter med dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chesapeak bay retriever?

har snust litt rundt rasen et par ganger, bare fordi jeg synes den er litt interessant. Snakket med noen som har rasen flere ganger. De virker som retrievere med litt mer "fart" og "trøkk" enn en typisk lab eller golden av showlinjer, men samtidig ikke så intense/masete som flatten.

Det er i alle fall slik jeg har oppfattet de jeg har møtt, med kommentarer fra deres eiere.

Er dessverre ikke sikker på hvilke oppdrettere disse hundene kommer fra (er ikke samme oppdrett da, og de er spredt utover 15-års periode mine møter med dem)

Chessie er den av retrieverne som er "hardest", dvs den det er størst risiko for å få en mindre "omgjengelig" hund. Jeg har vurdert chessie, men så har jeg jo dobermann liksom... (les: omgjengelighet er ikke på lista over ting jeg vektlegger ved valg av rase).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chesapeak bay retriever?

har snust litt rundt rasen et par ganger, bare fordi jeg synes den er litt interessant. Snakket med noen som har rasen flere ganger. De virker som retrievere med litt mer "fart" og "trøkk" enn en typisk lab eller golden av showlinjer, men samtidig ikke så intense/masete som flatten.

Det er i alle fall slik jeg har oppfattet de jeg har møtt, med kommentarer fra deres eiere.

Er dessverre ikke sikker på hvilke oppdrettere disse hundene kommer fra (er ikke samme oppdrett da, og de er spredt utover 15-års periode mine møter med dem)

Har vært borti noen av disse og de er AKTIVE og er liksom "på" hele tiden.

Det er som du sier mye trøkk og de kan bli helt forferdelige dersom de får for lite aktivitet, noen kan også ha ganske stramt gemytt.

Jeg syntes liksom ikke denne rasen kan sammenlignes med de andre Retriever rasene, da den er ganske så forskjellig.

Utseende kan man kanskje se at er Retriever, den der stopper det også.

Jeg er også enig med en her oppe som sa at Jaktlabradoren kan bli ekstremt aktive.

Har vært borti noen ekstremt aktive Jaktlabradorer og de var ganske så slitsomme, de måtte også ha ganske gode trenere som trente den pga intensiteten, men utrolig flotte er dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du ikke ha noe som er veldig aktivt og da Debbie? At du vil ha noe med mer driv enn dalmatiner?

Jo jeg vil ha akkurat det:) Så enkelt og greit:)

Chessien har av de individene jeg har møtt, ikke gitt udelt positivt inntrykk. De fleste har vært skarpere enn jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal kjøpe deg en sportslabrador, jeg. :) Hadde jeg tålt pelsen hadde det vært mitt førstevalg. Sporty, livlige, førerorienterte og med på alt som er gøy. Omgjengelige med andre hunder og lite stress (om du kjøper fra dem som faktisk bryr seg om at hunden kan sitte rolig ved siden av dem og vente på apportkommando). :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du vurdert Vorsteh? :-P blant annet liksom. Jeg digger Vorsteh, sett et par i trening og i lpringen, med høy wow-faktor. og de er korthåret og ganske like dalmisen i kropp og sinn er mitt inntrykk :-)

Ellers så tenker jeg labrador av dual-linjer?? Altså med både utstilling og jaktlinjer bak. jeg synes de ofte er lettere, samtidig som man slipper at intensivitet og stress er like høyt som det jeg opplever rene jaktlinjer har :-)

Men mitt inntrykk er at du vil ha en sprek turhubd til kløv o.l? Du er jo veeeldig aktiv så vil ikke tro du skal bekymre deg for at du ikke får gitt den nok trim ;-)

Jeg lurer på hva målene er? Skal du konkurrere og eventuelt hvilket nivå ser du for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du vurdert Vorsteh? :-P blant annet liksom. Jeg digger Vorsteh, sett et par i trening og i lpringen, med høy wow-faktor. og de er korthåret og ganske like dalmisen i kropp og sinn er mitt inntrykk :-)

Ellers så tenker jeg labrador av dual-linjer?? Altså med både utstilling og jaktlinjer bak. jeg synes de ofte er lettere, samtidig som man slipper at intensivitet og stress er like høyt som det jeg opplever rene jaktlinjer har :-)

Men mitt inntrykk er at du vil ha en sprek turhubd til kløv o.l? Du er jo veeeldig aktiv så vil ikke tro du skal bekymre deg for at du ikke får gitt den nok trim ;-)

Jeg lurer på hva målene er? Skal du konkurrere og eventuelt hvilket nivå ser du for deg?

Vorsther er uaktuelt pga jaktdrift. Men ellers fine bikkjer

Det blir nok en jaktgolden eller labbis, vi får se- det er det jeg har falt for,og som jeg tror jeg kan passe.

Jeg skal konkurrere i blodspor, og lydighet, men hvor langt jeg skal i lydighet kommer vel ann på flere ting:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorsther er uaktuelt pga jaktdrift. Men ellers fine bikkjer

Det blir nok en jaktgolden eller labbis, vi får se- det er det jeg har falt for,og som jeg tror jeg kan passe.

Jeg skal konkurrere i blodspor, og lydighet, men hvor langt jeg skal i lydighet kommer vel ann på flere ting:)

Sjekk godt før du kjøper jaktlabbis. Jeg har møtt flere som er svært usikre, og et par som er skarpe i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk godt før du kjøper jaktlabbis. Jeg har møtt flere som er svært usikre, og et par som er skarpe i tillegg.

Takk, og jeg har det i bakhodet. Hørt det fra andre også nemlig. Hvis du vet oppdretter, må du gjerne sende meg en pm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk godt før du kjøper jaktlabbis. Jeg har møtt flere som er svært usikre, og et par som er skarpe i tillegg.

Har møtt noen få av de jeg også, samt en som var ekstremt skuddredd. Alle fra samme oppdretter.

Har sendt deg en pm, Debbie :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et veldig godt innlegg,og det er akkurat det du påpeker jeg er redd for med labradoren- vil gjerne ha litt mer futt. Men ikke miste de gode egenskapene enn labbis har.

Nå er det jo nevnt flere ganger, men sier det nå jeg også siden jeg har quoten her. Jaktlabbis evt jaktgolden. Også vil jeg si, det er greit og tenke gjennom hva man kjøper, men ikke bli for forsiktig slik at du toner ned vedig og ender opp med en hund som er langt under det du egentlig vil ha. De aller aller fleste hunder uansett rase hadde trivdes som plommen i egget med det livet du skisserer :)

Har ikke du vurdert Vorsteh? :-P blant annet liksom. Jeg digger Vorsteh, sett et par i trening og i lpringen, med høy wow-faktor. og de er korthåret og ganske like dalmisen i kropp og sinn er mitt inntrykk :-)

Ellers så tenker jeg labrador av dual-linjer?? Altså med både utstilling og jaktlinjer bak. jeg synes de ofte er lettere, samtidig som man slipper at intensivitet og stress er like høyt som det jeg opplever rene jaktlinjer har :-)

Men mitt inntrykk er at du vil ha en sprek turhubd til kløv o.l? Du er jo veeeldig aktiv så vil ikke tro du skal bekymre deg for at du ikke får gitt den nok trim ;-)

Jeg lurer på hva målene er? Skal du konkurrere og eventuelt hvilket nivå ser du for deg?

Jeg digger vorsteh selv, og jeg kjenner flere som har og trener med, men det er neppe og anbefale til annen trening enn tur, trekk og jakt.. Det går an, men det er for spesiellt interesserte, det er mye jobb og en real tolmodighetsprøve :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...