Gå til innhold
Hundesonen.no

Labbhundkonkurransen: dårlig gjort å frata vinneren en del av premien pga. ulovlig rase?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Og hva så? Det er ikke fritt for at folk har delt og tigget om stemmer til bildene sine på nettet, i alle slags grupper, over hele fb generelt, overalt. Hvis dette er så urettferdig, så burde ikke dette være en konkurranse beregnet på sosiale medier, noe den faktisk er.

Nå er det vel ingen av de andre deltagerne som har hatt samme mulighet til å spille på ett politisk og følelsesmessig engasjement. Er det rettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det kunne like godt vært en chihuahua som vant. En chihuahua som er født i en valpefabrikk i Spania, som er smuglet neddopet i stresskoffert i bagasjerommet på en sliten Saab gjennom Europa, og kjøpt

Men altså.... er ett års forbruk av Labb ansett å være en premie? Jeg ville heller tatt det som en straff... Sorry - jeg greide ikke å la være *ler*. Dette er forøvrig særdeles amatørmessig gjenno

Det er jo også ganske smart markedsføring. Og et MYYYE bedre fôr.

Nå er det vel ingen av de andre deltagerne som har hatt samme mulighet til å spille på ett politisk og følelsesmessig engasjement. Er det rettferdig?

Ja, det er faktisk helt rimelig og ett av den utskjelte amstaffens privilegium. Ingen av de andre rasene har et forbud mot seg. Er det rettferdig? Når begynte du egentlig å bry deg om rettferdighet? Ikke i denne saken, hvor folk fikser spillereglene underveis. Ikke under debatten om avliving av uskyldige blandingshunder heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det et par hovedpunkter som er framtredende. De kommer i tilfeldig rekkefølge:

*Felleskjøpet har nok i dette tilfellet ikke hatt registrert rase på hvert bilde. Det har derfor for dem bare vært "en gruppe hunder" som gikk videre til finalen og de har ikke fått med seg at en nå ulovlig hunderase i Norge "snek seg med". At de rydder opp i misforståelsen i ettertid er dumt, men innenfor reglementet (som mange har påpekt i denne tråden før meg).

*Dette minner - som også nevnt - en god del om LANO-ungen opplegget. Folk stemmer på "en outsider", ikke fordi det er det peneste bildet rent fotografisk (ja, fotografisk, ikke hva det avbilder).

*12,555 mennesker er jækla mye. Om alle skriver mail, om alle paraderer i gatene, om hver og en tropper opp på stortinget og krever handling ville nok hundeloven vært berørt ganske raskt. Men det er jo som kjent enklere å sitte å trykke tankeløst på en knapp hver dag bak en pc-skjerm, enn å gå ut i samfunnet og gjøre en forskjell der det betyr noe på ordentlig.

*Dette er åpenbart en PR-kampanje fra felleskjøpets side. En hver form for "det bildet som får flest stemmer - vinner!"-konkurranse har ingen ting med "norges peneste hund" eller "det peneste hundebildet" å gjøre. Det har med "hvilken eier bruker flest timer av dagen sin på å sitte på internett og spre gratisreklame for felleskjøpet". Jeg skjønner jo godt fyren blir irritert når han etterhvert begynner å tenke over hvor mye gratisreklame han har gitt felleskjøpet som nå ripper han off hele førstepremien.

(Selv om de har det på sitt rette å gjøre det, enn så irriterende og stygt/kvalmt/teit gjort det trossalt er.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hysj da nå er du bare slem-.. .Etter hva jeg ser har foregått er det opplagt en aksjonsjury som har vært i sving med skjellig grunn til å tro det har vært avgjørende for flertallet av stemmer..

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=597130876965462&set=a.432388730106345.104664.432373356774549&type=1

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=601138603231356&set=a.432388730106345.104664.432373356774549&type=1

Dette er fra en gruppe som "bare" 12.500 brukere følger..

osv sikkert mer der ute også..

Og så, det er jo helt normalt når det er sånne kampanjer? Var en finsk lapphund i finalen og, eieren tagg etter stemmer på samtlige lapphundgrupper i norden, det er akkurat sånn det fungerer.. Som om ikke de som kom som nr 2 tagg stemmer liksom :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slik FK vil at det skal fungere. Konkurransen spres for alle vinder og de får mer treff. Kjære meg, dette er ganske enkel markedsføring liksom.

Og nå ser jeg at Vom og hundemat har tatt kontakt med eier og sagt at de gjerne vil ha ett innrammet bilde av hunden og at de skal få for fra dem ett år. Det blir nok også plukket opp av ulike media og slik får jo flere litt oppmerksomhet :D

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå ser jeg at Vom og hundemat har tatt kontakt med eier og sagt at de gjerne vil ha ett innrammet bilde av hunden og at de skal få for fra dem ett år. Det blir nok også plukket opp av ulike media og slik får jo flere litt oppmerksomhet :D

Det er jo også ganske smart markedsføring. :) Og et MYYYE bedre fôr. :lol:

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle ikke alle har sett det så deler jeg videre en glad-nyhet, vi trenger jo slike når vi blir så heite i topplokket, gjør vi ikke?! :D

Dette er sakset fra gruppa LABBhunden 2013 juks og bedrag.

"Så en skikkelig GLAD-sak! :) Denne meldingen lå både på veggen her og i innboksen:

Hei Sara. Jeg synes du er en kjempefin hund. Dersom eieren din vil komme til oss med et fint innrammet bilde av deg som vi kan ha på veggen, så skal han få med seg hundemat av beste kvalitet for hele sommeren i bytte.
Bare send meg en privat melding.
MVH Roy Storli. Daglig leder i Vom og Hundemat AS."

Helt fantastisk gjort av VOM&HUNEMAT....!! :) Eieren til Sara er kontaktet!"

Nok en gang viser Vom & Hundemat at det er hundens beste venn ♥ Tusen takk til kjempeflott initiativ V&H! :D

Ups: Så ikke at Jerko hadde skrevet det før meg... sojjy

Endret av Margrete
  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må også påpeke at slike konkurranser er noe av det teiteste jeg vet.

Jeg sendte inn bilde jeg også, men så tok det meg en dag å innse at "hallo, hvordan vinne når jeg: 1. ikke gidder å være venn med flest mulig, bare for å ha masse venner på fb. 2. Ikke gidder å spamme de jeg er venn med, hver dag, og gjerne flere ganger om dagen. For det er faktisk ikke det beste bildet, eller fineste hunden som vinner...!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må også påpeke at slike konkurranser er noe av det teiteste jeg vet.

Jeg sendte inn bilde jeg også, men så tok det meg en dag å innse at "hallo, hvordan vinne når jeg: 1. ikke gidder å være venn med flest mulig, bare for å ha masse venner på fb. 2. Ikke gidder å spamme de jeg er venn med, hver dag, og gjerne flere ganger om dagen. For det er faktisk ikke det beste bildet, eller fineste hunden som vinner...!

Eggactly... Fotokonks er håpløse med mindre det er ordentlig jury :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what, tenker jeg. Jeg har aldri vært med i en sånn konkurranse og jeg stemmer helt ærlig svært sjelden på sånt, men det er vel totalt irrelevant for denne saken?

Edit: akkurat de samme argumentene ble bruk mot Lano-ungen for et par år siden forøvrig . Det er ikke bare irrelevant, men det er også litt usmakelig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange flere som har hengt seg på:

Kjersti Koløen

Hei, jeg vil gjerne bidra med å lage et portrett av vakre Sara om eier sender meg et bilde på mail til kjerstiko@gmail.com
https://www.facebook.com/PastelPortraitByKjersti?ref=hl

Og så så jeg noe om en behandlingstime med massasje også var gitt fra et firma :)

Og så har vi jo også bildet som er dukket opp om at flere har "klaget" på sara tidlig i konkurransen:

485454_260397834099949_247474754_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Eggactly... Fotokonks er håpløse med mindre det er ordentlig jury :(

Men denne konkuranssen er vel ingen fotokonkuransse? Man teller opp antall stemmer gitt av tilfeldige mennesker og det bildet som får flest stemmer vinner. Sånn har det vel alltid vært for FK/Labb sine "peneste hund" konkuransser? Såvidt jeg har lest er det heller ingen som har nevnt noe om at konkuranssen er en fotokonkuransse, ei heller hvilken fotofaglig bakgrunn denne navnløse juryen har - og en jury i en fotokonkuransse bør vel ha en viss fotofaglig kompetanse? Etter min mening er avgjørelsen fullstendig politisk motivert, noe man sjelden finner i fotokonkuransser hvor motivet/komposisjonen er det avgjørende for juryens avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Bilde=Foto.

Det er det ingen som bestrider, men denne konkuranssen var ingen konkuransse om beste bilde/foto. Det var en "folkeavstemming" om vakreste hund, uten at noen spesielle krav til fotografiske kvaliteter var satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, det er helt forståelig at de ikke kan ha bildet av en ulovlig rase på forsekkene sine.

Selvfølgelig er det fullt forståelig akkurat som vi ikke har folk som røyker hasj på melkekartongene.

Stormen la seg raskt, ser ut som Sara er glemt allerede og mandag er alle å handler på Felleskjøpet som aldri før. Patetisk, ett ord om disse ukontrollerte følelsesutbruddene fra folk, patetisk. 24 timer og alt er glemt. Lest endel og folk flest har ikke engang fått med seg saken før de lar sin utblåsning herje løs på facebok etter å ha lest en overskrift.. Rett og slett bare helt patetisk og bare underbygger mine tidligere statements, det styrker virkelig ikke hundesaken å oppføre seg som ukontrollerte tullinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det fullt forståelig akkurat som vi ikke har folk som røyker hasj på melkekartongene.

Stormen la seg raskt, ser ut som Sara er glemt allerede og mandag er alle å handler på Felleskjøpet som aldri før. Patetisk, ett ord om disse ukontrollerte følelsesutbruddene fra folk, patetisk. 24 timer og alt er glemt. Lest endel og folk flest har ikke engang fått med seg saken før de lar sin utblåsning herje løs på facebok etter å ha lest en overskrift.. Rett og slett bare helt patetisk og bare underbygger mine tidligere statements, det styrker virkelig ikke hundesaken å oppføre seg som ukontrollerte tullinger.

Ikke heeeelt over enda da ;)

http://www.moss-avis.no/nyheter/norges-flotteste-hund-blir-nektet-avbildet-pa-hundefor-1.7912916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Den er jo fra i går, gammelt nytt ;)

Mobiliserte seg til seier

Han forklarer at amstaffen ble påmeldt noe sent i konkurransen, men altså likevel endte opp med flest stemmer til slutt.

– Hvorfor tror du hunden Sara fikk så mange stemmer?

– Vi har sett at det har blitt mobilisert kraftig på Facebook for å stemme den fram, primært blant hundeeiere som er opptatt av diskriminering mot hunder, sier han, og legger til at juryen ikke var fullstendig klar over at det dreide seg om en amstaff før mot slutten av avstemningen.

– Vi tar kritikk for at vi ikke var tydelige nok i kriteriene for å delta i konkurransen, sier Østby.

oops...

Sara burde virkelig være fornøyd med en delt 1 plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara burde virkelig være fornøyd med en delt 1 plass

Hvorfor det?

Og hvorfor lever soniser i villfarelsen om at så lenge man ikke er hyperaktiv her på forumet og bæler om det hele tiden, så har man slutta å engasjere seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvorfor det?

Og hvorfor lever soniser i villfarelsen om at så lenge man ikke er hyperaktiv her på forumet og bæler om det hele tiden, så har man slutta å engasjere seg?

til det første, mobiliseringen foregikk på helt andre premisser enn Norges flotteste hund. Jeg har postet eksempler tidligere. Til det siste så tenkte jeg mer på stormen på facebok, sonen er vel bare en liten fis i denne sammenheng..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til det første, mobiliseringen foregikk på helt andre premisser enn Norges flotteste hund. Jeg har postet eksempler tidligere. Til det siste så tenkte jeg mer på stormen på facebok, sonen er vel bare en liten fis i denne sammenheng..

Fortsatt - hvorfor det? Hvorfor kan ikke alle de som ble mobilisert ha synes at Sara er Norges flotteste hund?

Du er ganske nedlatende når du kaller folk som har engasjert seg i dette for patetisk, særlig når alt du har som "bevis" for at folk ikke er engasjert lenger, er hva som skjer på facebook. Hva mer syns du folk burde gjøre nå? Media har engasjert seg, FK har fått med seg at det er massive protester, så hva står igjen da, syns du? Du som ikke er patetisk, burde jo ha et godt forslag til hva mer man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fortsatt - hvorfor det? Hvorfor kan ikke alle de som ble mobilisert ha synes at Sara er Norges flotteste hund?

Du er ganske nedlatende når du kaller folk som har engasjert seg i dette for patetisk, særlig når alt du har som "bevis" for at folk ikke er engasjert lenger, er hva som skjer på facebook. Hva mer syns du folk burde gjøre nå? Media har engasjert seg, FK har fått med seg at det er massive protester, så hva står igjen da, syns du? Du som ikke er patetisk, burde jo ha et godt forslag til hva mer man kan gjøre?

Jeg har ikke kalt folka patetisk, les engang til du.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...