Gå til innhold
Hundesonen.no

Labbhundkonkurransen: dårlig gjort å frata vinneren en del av premien pga. ulovlig rase?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Ja som flere har fått med seg så har Felleskjøpet hatt en fotokonkurranse gående hvor bildet av vinnerhunden skulle få komme på fôrsekken til labb.

Nå er konkurransen over, og det har blitt avgjort at hunden med flest stemmer ikke får lov til å komme på fôrsekken fordi det er en hund av ulovlig rase (en amerikansk staffordshire terrier). Amstaffen får fremdeles resten av premien, som var et årsforbruk av hundefôr, men hunden som opprinnelig endte på andreplass får sitt bilde på fôrsekken i tillegg til å få et årsforbruk av hundefôr.

Hva mener dere? Er dette dårlig gjort mot vinneren, eller er det helt forståelig at Felleskjøpet ikke vil ha bilde av en hund av ulovlig rase på hundefôret sitt?

http://labbhunden.labb.no/

Felleskjøpets facebookside for konkurransen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det kunne like godt vært en chihuahua som vant. En chihuahua som er født i en valpefabrikk i Spania, som er smuglet neddopet i stresskoffert i bagasjerommet på en sliten Saab gjennom Europa, og kjøpt

Men altså.... er ett års forbruk av Labb ansett å være en premie? Jeg ville heller tatt det som en straff... Sorry - jeg greide ikke å la være *ler*. Dette er forøvrig særdeles amatørmessig gjenno

Det er jo også ganske smart markedsføring. Og et MYYYE bedre fôr.

Det er dårlig gjort av Felleskjøpet. Var det et kriterium at det skulle være bilde av en lovlig rase burde de ha opplyst om det før konkurransen startet, og helt klart før den var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uforståelig og veldig veldig dumt gjort mot vinneren som vant ærlig og redelig. Sara er ingen ulovlig hund som Felleskjøpet selv sier. Hva hvis hun hadde vært en blandingshund med "kamphund"-utseende? Skulle hun ikke fått vært på fôrsekken da heller?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig gjort. Saken hadde stilt seg annerledes hadde hunden vært ulovlig i landet, men denne hunden er jo faktisk helt lovlig og da blir det for dumt. Tror Labb til syvende og sist taper på å nekte å ha henne på sekkene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det rasediskriminering, hun blir utelukket kun på grunn av sin rase. Det er jo definisjonen av rasediskriminering det. Loven er også rasediskriminerende. Men det er ikke helt det samme som om vi snakket om mennesker liksom.

Labb skulle ha vært en smule gjennomtenkt, her synes jeg de driter seg ut. Jeg håper det blir litt oppstyr rundt dette må jeg innrømme.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde kanskje ikke tenkt tanken en gang at en av de forbudte rasene ville vinne. Og dersom de ikke ønsker å ha en av de rasene på sekken, så synes jeg de gjorde det best ut av det, med å gi den "heder og ære" på nettet og resten av premien.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde kanskje ikke tenkt tanken en gang at en av de forbudte rasene ville vinne. Og dersom de ikke ønsker å ha en av de rasene på sekken, så synes jeg de gjorde det best ut av det, med å gi den "heder og ære" på nettet og resten av premien.

Nei men nå er jo Sara valgt ut som en av finalistene, så de hadde alle muligheter til å gi beskjed tidligere/stoppe dette tidligere om det var et så stort problem for de.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her driter de seg ut, selv om jeg på et vis skjønner at de ikke vil ha en ulovlig rase til å fronte produktet sitt. Det burde vært spesifisert i reglene.

Men, syns den egentlige vinnern skulle fått ekstra premie når den ikke blir vist på sekken likevel. Selv om den får et års forbruk, de kunne doblet eller gitt gavekort eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men nå er jo Sara valgt ut som en av finalistene, så de hadde alle muligheter til å gi beskjed tidligere/stoppe dette tidligere om det var et så stort problem for de.

Det kunne de sikkert. Og de kunne ha tenkt det før. Og det kan hende at det er noen over som har presset på, og at denne fagjuryen egentlig syntes det var helt greit med Sara på sekken.

Jeg trur ikke en amstaff på en fôrsekk vil endre saken for raseforbudet noe særlig. Selv om samtlige hundeiere boikotter FK og Labb nå, så vil det forstsatt ikke ha noen innvirkning på raseforbudet, siden FK har ekstremt lite med de som styrer dette å gjøre. Og det er vel det som egentlig er viktig i debatten? At man skal kunne eie disse rasene igjen, ikke om de vinner en konkurranse for Labb?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne like godt vært en chihuahua som vant.

En chihuahua som er født i en valpefabrikk i Spania, som er smuglet neddopet i stresskoffert i bagasjerommet på en sliten Saab gjennom Europa, og kjøpt på en bensinstasjon i Strömstad uten papirer, pass eller vaksiner av en godtroende norrbaggar som skulle kjøpe konfirmasjonsgave til datteren sin for fire år siden.

Det går ikke an å helgardere seg mot alt i slike konkurranser, og hvis dette var en folkekonkurranse, får de akseptere folkets stemme. Skal de ikke tillate en amstaff på grunn av et lovverk som trådte i kraft etter at hunden var født, får de gjøre bakgrunnssjekk på alle andre kandidater også.

  • Like 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe på facebook for å få Sara på labbposen: https://www.facebook.com/groups/258808747594510/?fref=ts

Altså hun er valg ut som en finalist og de må jo ha sett en stund at hun kunne vinne? Da blir det for dumt å si NÅ at hun ikke får bildet på sekken - og uten noen slags kompensasjon? Slik som de skriver det ser det jo ut som hun var heldig som i allefall fikk et års forbruk med fôr selv om hun ikke fikk bildet på sekken men hun er VINNEREN og har krav på alt av premie som er annonsert... Er det lovlig å gjøre det slik som "fagjuryen" har bestemt egentlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke en amstaff på en fôrsekk vil endre saken for raseforbudet noe særlig. Selv om samtlige hundeiere boikotter FK og Labb nå, så vil det forstsatt ikke ha noen innvirkning på raseforbudet, siden FK har ekstremt lite med de som styrer dette å gjøre. Og det er vel det som egentlig er viktig i debatten? At man skal kunne eie disse rasene igjen, ikke om de vinner en konkurranse for Labb?

Så trenger man ikke gjøre det til en sak for å omgjøre raseforbudet heller da. Men stå opp for urettferdig behandling kan man gjøre, uansett om det er en amstaff eller noen andre som blir utsatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trenger man ikke gjøre det til en sak for å omgjøre raseforbudet heller da. Men stå opp for urettferdig behandling kan man gjøre, uansett om det er en amstaff eller noen andre som blir utsatt. :)

Nei man trenger ikke det. Men det er jo det som er grunnen i følge denne fagjuryen. Ergo det handler om raseforbudet. Ellers hadde det jo ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man trenger ikke det. Men det er jo det som er grunnen i følge denne fagjuryen. Ergo det handler om raseforbudet. Ellers hadde det jo ikke vært noe problem.

Joda, jeg bare sier at det ikke trenger å være et ledd i å fjerne raseforbudet. :)

edit: Vi trenger ikke å gjøre det til årsaken av eksklusjonen, men om eksklusjonen om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbud mot bilder av amstaff eller andre ulovlige raser, det er ikke engang et forbud mot bilder av kuperte hunder (som jeg personlig sliter mer med), og når de en gang har gjort det sånn at de har plukket ut finalister, så burde de luket ut hunder de ikke syns var politisk korrekt nok til å representere foret sitt. Å komme nå i etterkant og si at den hunden som fikk flest stemmer ikke får være vinneren fordi den er av en ulovlig rase, samtidig som at de presiserer at hunden selv er lovlig, blir bare tåpelig. Det er ingen som hadde boikottet Labb fordi de har en amstaff på foret sitt, liksom. Det er - om vi skal tro engasjementet på facebook - flere som boikotter Labb fordi de nekter å ha amstaff på foret sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.... er ett års forbruk av Labb ansett å være en premie? Jeg ville heller tatt det som en straff... Sorry - jeg greide ikke å la være *ler*.

Dette er forøvrig særdeles amatørmessig gjennomført av Felleskjøpet - så lenge det ikke er stilt krav eller lagt inn restriksjoner på hva som var tillatt å sende bilde av, så kan de ikke komme i ettertid å endre på reglene. Det er høyst umoralsk.

... og forøvrig reagerer jeg nok mer på kuperte ører enn rase...

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 27? Da er det ihvertfall helt på trynet å komme i ettertid og si at hun ikke får være på sekken likevel. De burde tatt diskusjonen der og da, og heller latt være å velge henne ut som finalist - selv om jeg mener at hun aldri skulle være ekskludert i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...