Gå til innhold
Hundesonen.no

Labbhundkonkurransen: dårlig gjort å frata vinneren en del av premien pga. ulovlig rase?


Artemis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det kunne like godt vært en chihuahua som vant. En chihuahua som er født i en valpefabrikk i Spania, som er smuglet neddopet i stresskoffert i bagasjerommet på en sliten Saab gjennom Europa, og kjøpt

Men altså.... er ett års forbruk av Labb ansett å være en premie? Jeg ville heller tatt det som en straff... Sorry - jeg greide ikke å la være *ler*. Dette er forøvrig særdeles amatørmessig gjenno

Det er jo også ganske smart markedsføring. Og et MYYYE bedre fôr.

Det som har skjedd her heter villedelse og juks. Og det har ingenting med hundeloven å gjøre,Snusken. I så fall burde det blitt opplyst om FØR konkurransen startet. Og i alle fall ikke trukket ut bildet til finalerunden. Hykleri. Man kan ikke endre på reglene etterpå, bare fordi man ikke liker resultatet. For en skam!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Nei, men den handler vel likevel om hva FK vil identifisere seg med i forhold til hund - og det er de jo i sin fulle rett til.

Det er aldri godt å vite hvordan slike avstemningsresultater framkommer - det kan være aksjoner for å fremme en spesiell hund, det kan være noen som har himla mange venner som vil stemme på akkurat deres hund, det kan være at bildet appellerer til folk flest... det kan være så mangt :).

Selvfølgelig er FK/Labb i sin fulle rett til å velge hvilket bilde de vil. Men dersom det var slik at de ønsket å ekskludere hunder f eks p g a rase eller utseende så burde FK/Labb tatt forbehold om dette. Slik det er nå ser det ut som om det finns flere som mener at FK/Labb har "lurt" folk ved ikke å opplyse om dette. At hundeeiere får venner og bekjente til å stemme fram sin egen hund er jo kjent, men jeg lurer litt på hvor mange venner og bekjente folk har og om det vil påvirke resultatet i synnerlig grad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i alle fall ikke trukket ut bildet til finalerunden.

Det var jo smart tenkt av dem. Tenk bare på hvor mange treff de fikk av Sara, så mye reklame. Konkurranser som dette er jo rene reklamestunts, disse deltakerene genererer plenty av penger. De arrangeres ikke av veldedighet eller et ønske om å finne Norges flotteste hund, ikke noe galt i det for øvrig. Det kom jo tilbake og beit dem i stumpen når de takker for deltakelsen på denne måten, og jeg tipper det er et knippe folk som jobber overtid i FK i kveld. :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ehhhh ? Nå kjenner jeg ikke all verdens raselovmotstandere her i Norge og jeg aner ikke hvem som har stemt, men slik jeg har forstått det mener de som protester mot avgjørelsen at rett skal være rett, uavhengig av om de er for eller mot et raseforbud. Bildet av hunden som fikk førstepremie skal pryde Labb-sekken og ikke avspises med noen forsekker.

Svarer du på det du siterer meg på blir det så mye enklere å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Svarer du på det du siterer meg på blir det så mye enklere å forholde seg til.

Jeg har vel både sitert og svart på innleggene dine. For ordens skyld: Du skrev flg ", hvordan forsvarer du da at raselovmotstanderne har kjørt stemmekampanjer for amstaffen Sara?" og jeg svarte at jeg ikke ante hvem som hadde stemt og hvor mange av dem som stemte var for og hvor mange var mot et raseforbud siden det ikke var det som var tema. Ellers er det jo kjent at folk får venner og venners venner til å stemme på egne hunder, så om noe slikt var tilfellet med Amstaffen Sara er det vel ikke utenkelig at det også har skjedd med andre raser. Sånn i parantes tror jeg at jeg stemte på en Kleiner Münsterländer som ikke kom med i finaleheatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg aner ikke om hun er importert eller ikke, vil nesten tro hun er importert da jeg ikke tror det er mange som gjør eller gjorde dette i Norge. jeg synes likevel ikke det en god ide å ha den på fôrsekken. Men nå er det ikke jeg som bestemmer da

Dette stod på ene siden på facebook.

"Jeg importerte Sara i sin tid fra Italia og hun har vært igjennom de værste pinsler før jeg "fant" henne. "

Så hunden var nok kupert før den kom til Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hele opplegget er lattelerlig..

Om FK absolutt vil ha folket til å stemme frem den fineste hunden får de ta konsekvensene. Sannsynligheten for at det ikke blir den "perfekte" BCen eller goldenen er stor. Har de først sakt at den med flest stemmer får bildet på fórsekken har de sakt det. Ingen vei tilbake etter min mening..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg syns hele opplegget er lattelerlig..

Om FK absolutt vil ha folket til å stemme frem den fineste hunden får de ta konsekvensene. Sannsynligheten for at det ikke blir den "perfekte" BCen eller goldenen er stor. Har de først sakt at den med flest stemmer får bildet på fórsekken har de sakt det. Ingen vei tilbake etter min mening..

Det som er latterlig er vel orkanen i vannglasset.. FK har også sagt det er en fagjury som har siste ordet. Ser virkelig ikke problemet. 11000 bidrag sier seg selv de ikke kan sortere og bakgrunnsjekke alle på forhånd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men om dere tenker dere om ett øyeblikk, så er dette et stunt som gir FK og deres produkt megaomtale og masse gratis PR. Ja for ekstreme hundefolk så blir det negativ omtale, men for utrolig mange hundeeiere, så er det en gjennkjennelsesfaktor som nå har nådd nye høyder. Ikke at man tenker" å nei det var teite felleskjøpet det som ikke ville ha bilde av amstaffen på sekkene sine". Men de tenker: "å ja Labb, det har jeg hørt om, da kjøper jeg det neste gang".

Så jeg er ikke så sikker på at PR avdelingen jobber overtid i kveld jeg, tror heller de er ute å feirer med en øl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er latterlig er vel orkanen i vannglasset.. FK har også sagt det er en fagjury som har siste ordet. Ser virkelig ikke problemet.

Nei, det er synd du ikke gjør det. Godt at det er andre som kan stå opp mot hykleri og urettferdighet. Det var dette med å tilpasse reglene underveis og endre på et resultat som ikke passet produsenten, som gir meg bismak. Og jeg synes faktisk Snusken, siden jeg ser på deg som en rimelig oppegående person, at det er rart du ikke ser problemet med det som er blitt gjort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så jeg er ikke så sikker på at PR avdelingen jobber overtid i kveld jeg, tror heller de er ute å feirer med en øl..

Tror jeg og. All PR er god PR. Om noen dager er det glemt og noen som aldri har handlet på FK før kan jo bare true med boikott. Folk flest lever faktisk ikke på FB. Tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Tror jeg og. All PR er god PR. Om noen dager er det glemt og noen som aldri har handlet på FK før kan jo bare true med boikott. Folk flest lever faktisk ikke på FB. Tro det eller ei.

At FK merker noen omsetningssvikt p g a dette stuntet har jeg liten tro på. Men det er vel ikke det denne saken handler om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

At FK merker noen omsetningssvikt p g a dette stuntet har jeg liten tro på. Men det er vel ikke det denne saken handler om?

på fb fk hund side kan det se sånn ut som det er trussel om akkurat det som gjelder ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan det er en uting at folk reagerer på forskjellsbehandling. Det er noen prinsippielt heslig bak å la noen delta i en konkurranse, men ikke å vinne.

Nei, det er selvsagt ikke noen verdensnyhet, men det er en liten dritt som har skjedd, hva er problemet med å påpeke det?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

på fb fk hund side kan det se sånn ut som det er trussel om akkurat det som gjelder ja.

Det står da ingenting om det, vel? At enkeltpersoner markerer misnøye ved å skrive at de ikke lengre vil handle fôr på FK tror jeg ikke er avgjørende for bedriften som har helt andre målgrupper enn hundeeiere som sitt primære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg fatter ikke hvordan det er en uting at folk reagerer på forskjellsbehandling. Det er noen prinsippielt heslig bak å la noen delta i en konkurranse, men ikke å vinne.

Nei, det er selvsagt ikke noen verdensnyhet, men det er en liten dritt som har skjedd, hva er problemet med å påpeke det?

Er det noen som syns det er en uting da?

OT:

Det er tydeligvis ikke noe uvanlig i å la folk delta men ikke vinne, skjedde senest på NM i gjeting i høst det. Veldig pinlig for alle under premiesermonien at vinneren faktisk ikke blir Norgesmester fordi hun er svensk statsborger. Men kan representere Norge i internasjonale mesterskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan det er en uting at folk reagerer på forskjellsbehandling. Det er noen prinsippielt heslig bak å la noen delta i en konkurranse, men ikke å vinne.

Nei, det er selvsagt ikke noen verdensnyhet, men det er en liten dritt som har skjedd, hva er problemet med å påpeke det?

Jeg er enig med deg i det. Men i disse tider er det en god del konkurranser som utelater folk som ikke har Facebook f.eks. Ikke lenge siden en liten ny bilforhandler rekalmerte med at en kunne vinne en brukt Audi A6 hos de viss de fikk EN MILLION likes(noe de selvfølgelig ikke oppnådde, men de fikk medier som skrev om artikler om man kunne vinne en bil etc). For det første et PR stunt som var helt urealistisk for en lokal forhandler, for det andre forutsetter det at en må være FB medlem. Mange andre konkurranser også. På VG kan man heller ikke legge en kommentar uten. Synes det er en uting, for å si det mildt.

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at dette er dårlig gjort fra felleskjøpets side. Det eneste som stod i reglene var at vinnerbildet skulle godkjennes av en jury før resultatet ble gjeldende (sikkert gjort for at de skal kunne sikre seg mot slike ting som dette, men vinnerbildet burde jo ha blitt luket ut før finalerunden).

Om dette stod i teksten, så ser jeg ikke helt hva folk maser om...

Det ER forståelig at FK/LABB ikke ønsker bilde av noe som går mot loven idag, og i dette tilfellet er det to ting: kupering og ulovlig rase. Nei, hun er ikke ulovlig i landet, men rasen er ulovlig pdd, og man kan ikke ta med rasen hit den dag idag. Jeg mener det er mer dårlig av et firma å støtte en ulovlighet eller to, enn å fra ta vinneren bilde på fórsekken. Igjen, jeg har ikke lest reglementet, men om det stod som Bones skriver, så har de faktisk sitt på det rene, og de har gjort det beste ut av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette stod i teksten, så ser jeg ikke helt hva folk maser om...

Det ER forståelig at FK/LABB ikke ønsker bilde av noe som går mot loven idag, og i dette tilfellet er det to ting: kupering og ulovlig rase. Nei, hun er ikke ulovlig i landet, men rasen er ulovlig pdd, og man kan ikke ta med rasen hit den dag idag. Jeg mener det er mer dårlig av et firma å støtte en ulovlighet eller to, enn å fra ta vinneren bilde på fórsekken. Igjen, jeg har ikke lest reglementet, men om det stod som Bones skriver, så har de faktisk sitt på det rene, og de har gjort det beste ut av det.

Nei, de har ikke sitt på det rene når bildet ikke har blitt luket bort før. Kvalmt gjort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette stod i teksten, så ser jeg ikke helt hva folk maser om...

Det ER forståelig at FK/LABB ikke ønsker bilde av noe som går mot loven idag, og i dette tilfellet er det to ting: kupering og ulovlig rase. Nei, hun er ikke ulovlig i landet, men rasen er ulovlig pdd, og man kan ikke ta med rasen hit den dag idag. Jeg mener det er mer dårlig av et firma å støtte en ulovlighet eller to, enn å fra ta vinneren bilde på fórsekken. Igjen, jeg har ikke lest reglementet, men om det stod som Bones skriver, så har de faktisk sitt på det rene, og de har gjort det beste ut av det.

Ja, det stod i reglene at bildet måtte godkjennes av en jury før vinneren ble offentliggjort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Om dette stod i teksten, så ser jeg ikke helt hva folk maser om...

Det ER forståelig at FK/LABB ikke ønsker bilde av noe som går mot loven idag, og i dette tilfellet er det to ting: kupering og ulovlig rase. Nei, hun er ikke ulovlig i landet, men rasen er ulovlig pdd, og man kan ikke ta med rasen hit den dag idag. Jeg mener det er mer dårlig av et firma å støtte en ulovlighet eller to, enn å fra ta vinneren bilde på fórsekken. Igjen, jeg har ikke lest reglementet, men om det stod som Bones skriver, så har de faktisk sitt på det rene, og de har gjort det beste ut av det.

Strengt tatt burde verken rase eller kupering ha noen innvirkning på juryens avgjørelse. "Folkejuryens" stemmer viste hvilken hund som ble foretrukket m h t utseende, og det er vel det avstemningen handlet om? At enkelte som er tilhengere av raseforbudet mener at en lovlig hund av en forbudt rase ikke bør prege Labb-sekken har jeg ingen forståelse for så lenge hunden er lovlig. Man kan selvfølgelig også mene hva man vil om ørekupering, men pr idag er det ikke forbudt å eie en ørekupert hund i Norge uansett hvilke personlige preferanser man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...