Gå til innhold
Hundesonen.no

Labbhundkonkurransen: dårlig gjort å frata vinneren en del av premien pga. ulovlig rase?


Artemis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det kunne like godt vært en chihuahua som vant. En chihuahua som er født i en valpefabrikk i Spania, som er smuglet neddopet i stresskoffert i bagasjerommet på en sliten Saab gjennom Europa, og kjøpt

Men altså.... er ett års forbruk av Labb ansett å være en premie? Jeg ville heller tatt det som en straff... Sorry - jeg greide ikke å la være *ler*. Dette er forøvrig særdeles amatørmessig gjenno

Det er jo også ganske smart markedsføring. Og et MYYYE bedre fôr.

Guest vivere

hunden er jo ørekupert, det er jo ikke tillatt i Norge. (når det gjelder rasedebatten melder jeg pass , men jeg synes ikke kuperte ører er bra)

Blir ikke diskusjonen rundt kupering litt irrelevant? Hunden ble diskvalifisert p g a rase, ikke p g a ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkelig dårlig gjort av Labb og jeg kommer ikke til å handle der (ikke at jeg gjorde det in the first place, men :lol: ). Jeg driter i om det er en amstaff eller om det er en Border Collie, hunden er lovlig, hun har vært med i konkurransen - helt til finalen, og hun vant. Hun vant på ærlig vis, hun var folkets favoritt. Og alikevell fikk hun ikke premiene som skulle ha gått til henne? Nei, jeg skjønner det absolutt ikke.

Tror Labb får mye pes pga av dette, har lest noen av kommentarene på fb, og har så langt ikke sett en eneste positiv kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Her var det visst sterk storm mot orkan i vannglasset.... :shocked:

Syns de gjør det eneste riktige, delt 1 plass med en god begrunnelse. Noen må faktisk forholde seg til lovverket og ikke dyrke anarkiet som på sonen. Hvordan skal folk forstå at vi har en hundelov om ingen bryr seg og setter de på forsekkene. Det kunne jo som nevnt verdt interessant for å vise standpunkt men bør kanskje gjøres i en mer saklig sammenheng folk faktisk forstår poenget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Her var det visst sterk storm mot orkan i vannglasset.... :shocked:

Syns de gjør det eneste riktige, delt 1 plass med en god begrunnelse. Noen må faktisk forholde seg til lovverket og ikke dyrke anarkiet som på sonen. Hvordan skal folk forstå at vi har en hundelov om ingen bryr seg og setter de på forsekkene. Det kunne jo som nevnt verdt interessant for å vise standpunkt men bør kanskje gjøres i en mer saklig sammenheng folk faktisk forstår poenget med.

Nå roter du vel litt, Snusken? Folk har stemt fram den hunden de mente var den peneste, uavhengig av rase. Jeg vil tro at de fleste ikke skjelte til rasetilhørighet men til utseende når de stemte. Og hunden som ble valgt er faktisk like lovlig som alle andre hundene i konkuranssen. Etter min mening var juryens avstemming og begrunnelse ikke bare diskriminerende men rett og slett pinlig for FK/Labb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at "fru Hansen" ikke ville ha gjenkjent en Amstaff selv om hun hadde fått en på fanget.

Det tilsier ikke min erfaring. Jeg har staffordshire bull terrier, og har flere ganger fått kommentarer ala om det er "en sånn farlig hund?".

Om de får med seg riktig rase er en annen sak, men det fleste kjenner igjen typen hund (mye takket være medias frydefulle spredning av "kamphund"bilder til enhver annledning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Det tilsier ikke min erfaring. Jeg har staffordshire bull terrier, og har flere ganger fått kommentarer ala om det er "en sånn farlig hund?".

Det er jo det jeg skriver jo :) Folk flest ville ikke gjenkjent en Amstaff om de fikk den i fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå roter du vel litt, Snusken? Folk har stemt fram den hunden de mente var den peneste, uavhengig av rase.

Ja vel, nå roter du godt selv i din egen grøt, hvordan forsvarer du da at raselovmotstanderne har kjørt stemmekampanjer for amstaffen Sara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en bedrift som prøver å tjene penger på å selge fór. Det å ha en "farlig" rase på sekken kan virke avskrekkende på "fru Hansen" som skal ha mat til sin lille puddel. Det tror jeg er grunnen. Jeg kan være uenig, selv om jeg kan forstå hvorfor en produsent tar en sånn avgjørelse.

Det er jo det jeg skriver jo :) Folk flest ville ikke gjenkjent en Amstaff om de fikk den i fanget.

"Fru Hansen" kan gjenkjenne den som en "farlig rase", uavhengig av om hun husker akkuratt hva rasen heter, og det er det som var poenget til borderen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss jeg har forstått det rett skal man vel prise seg lykkelig for ikke å fronte dette produktet uansett og jeg hadde sett på det som en straff å måtte fòre min hund med dette produktet etter det jeg har hørt om det :D

Men for å være litt mer saklig, det lukter etterpåklokskap, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fru Hansen" kan gjenkjenne den som en "farlig rase", uavhengig av om hun husker akkuratt hva rasen heter, og det er det som var poenget til borderen.

Meeen, da blir jo poenget til Borderen litt borte for da kunne man jo ikke hatt en staff eller dobberman eller annen "farlig" hund på posen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke diskusjonen rundt kupering litt irrelevant? Hunden ble diskvalifisert p g a rase, ikke p g a ørene.

joda men JEG synes ikke noe om å ha en hund med ulovlig ørekupering som reklame på fôr laget i Norge. men så er jeg jo litt sær da sikkert. Bikkja er lovlig, den er jo født før raseforbudet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Ja vel, nå roter du godt selv i din egen grøt, hvordan forsvarer du da at raselovmotstanderne har kjørt stemmekampanjer for amstaffen Sara?

Ehhhh ? Nå kjenner jeg ikke all verdens raselovmotstandere her i Norge og jeg aner ikke hvem som har stemt, men slik jeg har forstått det mener de som protester mot avgjørelsen at rett skal være rett, uavhengig av om de er for eller mot et raseforbud. Bildet av hunden som fikk førstepremie skal pryde Labb-sekken og ikke avspises med noen forsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper eieren til Alex nekter Felleskjøpet å bruke bildet av han på sekkene.

Meg: Hvordan vet du at Saras ører er kupert ulovlig? Selv om ørekupering er forbudt i Norge, så er det andre land hvor det er lov. Og det er, så vidt jeg vet, ikke noe lov som nekter oss å ta inn hunder med kuperte ører og haler fra land hvor slikt er tillatt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

"Fru Hansen" kan gjenkjenne den som en "farlig rase", uavhengig av om hun husker akkuratt hva rasen heter, og det er det som var poenget til borderen.

Nettopp. "Folk flest" skiller ikke enkelte raser fra hverandre. Det var det som var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper eieren til Alex nekter Felleskjøpet å bruke bildet av han på sekkene.

Meg: Hvordan vet du at Saras ører er kupert ulovlig? Selv om ørekupering er forbudt i Norge, så er det andre land hvor det er lov. Og det er, så vidt jeg vet, ikke noe lov som nekter oss å ta inn hunder med kuperte ører og haler fra land hvor slikt er tillatt!

jeg aner ikke om hun er importert eller ikke, vil nesten tro hun er importert da jeg ikke tror det er mange som gjør eller gjorde dette i Norge. jeg synes likevel ikke det en god ide å ha den på fôrsekken. Men nå er det ikke jeg som bestemmer da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg aner ikke om hun er importert eller ikke, vil nesten tro hun er importert da jeg ikke tror det er mange som gjør eller gjorde dette i Norge. jeg synes likevel ikke det en god ide å ha den på fôrsekken. Men nå er det ikke jeg som bestemmer da :)

Nei, det er så mye bedre idé å ha en labrador med hatt på hodet på sekkene. Klovnemat og klovnejury liksom :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spiller det ingen rolle om hunden er kupert i utlandet hvor ørekupering er akseptert. Det er noe med hvilke signaler man sender ut ved å plassere et bilde av en slik hund på fôrsekken. Jeg hadde ment akkurat det samme om dette var en briard eller en dvergschnauzer.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spiller det ingen rolle om hunden er kupert i utlandet hvor ørekupering er akseptert. Det er noe med hvilke signaler man sender ut ved å plassere et bilde av en slik hund på fôrsekken. Jeg hadde ment akkurat det samme om dette var en briard eller en dvergschnauzer.

Men da burde det enten vært presisert i reglene eller så burde eieren av hunder som var kuperte eller av ulovlig rase blitt informert før etter de vant. Dette er hårreisende gjennomført fra FK sin side. Hunden VANT , lik det eller ei. ..

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er så mye bedre idé å ha en labrador med hatt på hodet på sekkene. Klovnemat og klovnejury liksom :)

har de SYDD FAST HATTEN??? ;) (neida det er ingen forskjell på å skjære av ører og å sette på en hatt)

Men da burde det enten vært presisert i reglene eller så burde eieren av hunder som var kuperte eller av ulovlig rase blitt informert før etter de vant. Dette er hårreisende gjennomført fra FK sin side. Hunden VANT , lik det eller ei. ..

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da burde det enten vært presisert i reglene eller så burde eieren av hunder som var kuperte eller av ulovlig rase blitt informert før etter de vant. Dette er hårreisende gjennomført fra FK sin side. Hunden VANT , lik det eller ei. ..

Jeg er helt enig i at dette er dårlig gjort fra felleskjøpets side. Det eneste som stod i reglene var at vinnerbildet skulle godkjennes av en jury før resultatet ble gjeldende (sikkert gjort for at de skal kunne sikre seg mot slike ting som dette, men vinnerbildet burde jo ha blitt luket ut før finalerunden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spiller det ingen rolle om hunden er kupert i utlandet hvor ørekupering er akseptert. Det er noe med hvilke signaler man sender ut ved å plassere et bilde av en slik hund på fôrsekken. Jeg hadde ment akkurat det samme om dette var en briard eller en dvergschnauzer.

Det er jeg også enig i - uavhengig av rase, så vil en kupert hund sende ut veldig feil signaler, spesielt siden de vel fortsatt har fullstendig aktivitetsforbud i offisiell sammenheng.

Jeg er helt enig i at dette er dårlig gjort fra felleskjøpets side. Det eneste som stod i reglene var at vinnerbildet skulle godkjennes av en jury før resultatet ble gjeldende (sikkert gjort for at de skal kunne sikre seg mot slike ting som dette, men vinnerbildet burde jo ha blitt luket ut før finalerunden).

Om det faktisk har stått det i reglene for konkurransen, så har de vel også sitt på det tørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Det er jeg også enig i - uavhengig av rase, så vil en kupert hund sende ut veldig feil signaler, spesielt siden de vel fortsatt har fullstendig aktivitetsforbud i offisiell sammenheng.

Om det faktisk har stått det i reglene for konkurransen, så har de vel også sitt på det tørre...

Vel.... nå handler vel denne konkuranssen ikke om utstillinger eller bruks, men rett og slett om hvilken hund som folk flest mener var penest. Og folk flest stiller ikke hunder på utstillinger eller deltar i bruks, folk flest er ikke hundeeiere engang. Vi har ingen som helst mulighet til å kontrollere hvor mange hundeeiere som stemte og hvor mange som ikke var. Jeg tror folk stemte på det de mente var den vakreste hunden, uavhengig av rase og kupering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse konkurransene er popularitetskonkurranser som handler om å få flest mulige stemmer. Det er hele poenget med konkurransen. FK vil jo at folk skal rekruttere stemmer så mye de bare klarer. Selvsagt vil de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.... nå handler vel denne konkuranssen ikke om utstillinger eller bruks, men rett og slett om hvilken hund som folk flest mener var penest. Og folk flest stiller ikke hunder på utstillinger eller deltar i bruks, folk flest er ikke hundeeiere engang. Vi har ingen som helst mulighet til å kontrollere hvor mange hundeeiere som stemte og hvor mange som ikke var. Jeg tror folk stemte på det de mente var den vakreste hunden, uavhengig av rase og kupering.

Nei, men den handler vel likevel om hva FK vil identifisere seg med i forhold til hund - og det er de jo i sin fulle rett til.

Det er aldri godt å vite hvordan slike avstemningsresultater framkommer - det kan være aksjoner for å fremme en spesiell hund, det kan være noen som har himla mange venner som vil stemme på akkurat deres hund, det kan være at bildet appellerer til folk flest... det kan være så mangt :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...