Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbudt å ha hund i bur i Sverige


Ine
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Fordi det er enkelt, fordi det er altfor normalisert, og fordi folk - som Belgerpia nesten stolt proklamerer - ikke gidder.

.....eller ikke har råd til å finne ut om det funker....... - enkelt og greit. At jeg ikke skammer meg for å si det betyr ikke at jeg er stolt av det - det betyr bare at jeg ikke bryr meg katten om hva andre måtte mene om det fordi jeg VET at mine hunder har ett strålende liv, jeg vet at de er lykkelige og jeg vet at de begge uten å nøle vil følge meg i døden til tross for at jeg i perioder har brukt/bruker bur - de får antagelig mer enn den gjennomsnittlige hund i Norge - så nei, jeg har ikke dårlig samvittighet og jeg skammer meg ikke over å si at jeg bruker bur.

Jeg tror ikke mine hunder hadde vært det spøtt lykkeligere hos noen av dere andre - det er vel egentlig det jeg prøver å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 234
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

DETTE skulle NKK ha brukt for alt det er verdt, synes jeg. Gå ut med en oppfordring/info om at dette IKKE er forenlig med et godt liv for en valp, henvise til SKK og den svenske lovgivningen, osv. "N

En slik lov burde det vært i norge også.... det hadde kanskje hatt en viktig signaleffekt om at det ikke er greit å oppbevare hunden i bur 16 timer i døgnet og skylde på at det er "hundens hule"

Jeg tror jeg er glad for at det ikke finnes noe bur i mitt hjem, jeg. Så slipper jeg hele greia. Kan ikke fatte og begripe at noen ved sine fulle fem kan mene at et lite bur er et riktig sted for hund

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor man putter valper i bur tilfelle dem tygger på noe? Er det ikke bedre å prøve uten først? Jeg er på min 6 valp nå, den første valpen var i bur (fordi jeg ikke visste bedre rett og slett) helt til oppdretteren lurte på om jeg var sprøyte gal, for hvordan i huleste skulle jeg finne et stort nok bur til han når han var voksen (Nuffe) så hun rådet meg heller til å lære han å oppføre seg hjemme. funket gull, og har funket gull på de neste 5 valpene. Ikke veit jeg helt hvordan man lærer valper til å oppføre seg hjemme aleine (siden man strengt tatt ikke er hjemme for å lære dem) men alle mine har klart å oppføre seg, men man må jo regne med litt listetygging da :) Og uhell nå og da, Tuva og Vigdis var i stua nå mens jeg var hos dyrlegen med Bodil (borte typ 3 timer) Vigdis hadde tissa og bæsja inne, men who cares? Det er en valp og valper klarer ikke alltid å holde seg så lenge som vi mener de skal.

Litt svinn har det blitt her, men ikke noe mer enn at jeg tar meg råd til å ha de løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....eller ikke har råd til å finne ut om det funker.... - enkelt og greit. At jeg ikke skammer meg for å si det betyr ikke at jeg er stolt av det - det betyr bare at jeg ikke bryr meg katten om hva andre måtte mene om det fordi jeg VET at mine hunder har ett strålende liv, jeg vet at de er lykkelige og jeg vet at de begge uten å nøle vil følge meg i døden til tross for at jeg i perioder har brukt/bruker bur - de får antagelig mer enn den gjennomsnittlige hund i Norge - så nei, jeg har ikke dårlig samvittighet og jeg skammer meg ikke over å si at jeg bruker bur.

Jeg tror ikke mine hunder hadde vært det spøtt lykkeligere hos noen av dere andre - det er vel egentlig det jeg prøver å si.

Akkurat det samme mener antakelig alle andre som bruker bur helt ukritisk også...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det jeg ville frem til,er at hvis man avler på hunder som er umulige å ha innomhus uten bur, så avler man jo frem hunder som er dømt til å ha en sterkt forringet livskvalitet. At slik avl foregår i stor stil pr.i dag, er et beklagelig faktum.

Jeg overtok selv en voksen hund, som eieren ikke ville ha lenger, nettopp pga at hunden fremsto som en krysning mellom bever og rotte.. Jeg overtok hunden rett og slett for å spare den for et nærmest garantert burliv.. At forrige eier ikke ville ha den lenger, har jeg faktisk forståelse for.. På noen få måneder hadde denne hunden ødelagt/ tygget sund mer enn noen av de hundene jeg har hatt i løpet av snart 35 år.. Det kom forresten frem etter litt undersøkelser, at oppdretterens egne hunder ( slekten ) hadde samme tendenser..

Jeg har to hunder som begge har mødre som ødelegger hjemme. Moren til den eldste er værst. Hun kan fortsatt spise opp dørlistene i en alder av 11 år. Min hadde en liten periode som ettåring når vi akkurat hadde flytta som han ødela (og ja, jeg innrømmer at jeg brukte bur nesten en mnd for å bryte den vanen), men jeg har ikke noe problem med å ha han alene hjemme uten bur. Valpen (som også har en mor som ødelegger litt ting av kjedsomhet) er også alene hjemme sammen med den voksne hunden min uten bur, men med han må jeg fjerne sko og ting som ligger på salongbordet (men så er han bare 4,5 mnd også da). Så jeg vet ikke jeg. Det er ikke bare arvelig. Separasjonsangst er nok i stor grad arvelig, men om man skulle slutta å avle på f.eks. belgere som kan finne på å ødelegge ting av kjedsomhet, så kan vi likegjerne slutte å avle på hele rasen tror jeg. De er sånn. De finner på mye rart. Men kan definitivt læres å være alene uten bur forde. Så jeg syns den konklusjonen din er litt vel forenkla.

Jeg mener det burde komme en lov mot burbruk fordi det kanskje kan få øynene opp for at dette ikke trenger å være normalen. Fullstendig forbud er kanskje strengt, det finnes selvfølgelig unntak hvor burbruk er beste løsning for både hund og eier for en periode, men jeg kan ikke se noen tilfeller hvor bur 16-18 timer i døgnet er til fordel for noen hund. Og det er hverdagen til ganske mange hunder i Norge (og ja, ganske mange hunder her på sonen - det er mange her som bruker bur både om natta og når hunden er alene, selv om de kanskje ikke er mest aktive i disse diskusjonene). Mulig en lov mot utstrakt burbruk ikke ville hindra de værste i å bruke bur, men det ville ihvertfall sendt noen ganske sterke signaler til ferske hundeeiere om at dette ikke er en grei praksis. Kanskje vil det gjøre at bur ikke er det første man kjøper når man har bestemt seg for å få valp. Kanskje blir det etter hvert litt mindre oppfordring om å bruke bur fra oppdrettere og instruktører ettersom de faktisk oppfordrer til lovbrudd? Jeg fikk ganske klar beskjed fra min ene oppdretter om at valpen skal ligge i bur om natta, dette var den vandt til allerede da jeg henta den 8 uker gammel. Hadde jeg vært helt fersk med hund er det ikke usannsynlig at jeg hadde trodd det var nødvendig. En lov mot burbruk eller som i det minste regulerer burbruk vil kanskje ikke endre praksis over natta, men det viser på en streng måte at dette ikke er en grei måte å behandle hunder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var hundene løse i huset. Hvordan vi i dag har kommet dithen at de "skal" være i bur, det skjønner jeg ikke. Og jeg hilser virkelig debatten velkommen!

Nå ja, det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Så vidt jeg kan huske, ble hunder gjerne bundet inne før i tiden. Antageligvis ikke like utstrakt å binde hunder innendørs før som bur er nå, men allikevel. Alle hunder var nok ikke løse innendørs før heller.

Ser ingen sammenheng mellom Belgerpias innlegg og "folk flest i dag".

Så hva mener du er "folk flest i dag" sitt burbruk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at det blir debatt, jeg håper bare at den når ut til folket også. Hjelper ikke at sonen sitter og diskuterer om hvermansen ikke får dette med seg.

I mitt miljø (fuglehunder) er burbruk dessverre svært utbredt.

Jeg har de siste mnd hatt min hannhund mer i bur enn jeg liker.

Nå har han stort bur, men det verker i hjertet mitt likevel. Grunnen er enkel, han og min samboers hund går ikke sammen lengre. Ikke kan vi skille de med grinder heller. Så når vi er hjemme så ligger en i bur og den andre løs. Så bytter vi jevnlig. Samt at han må sove i bur om natta. Jeg synes det blir mye, men så lenge de ikke går sammen er det eneste løsning vi har. Nå håper vi jo på sikt at de skal bli venner/kunne gå overens, men en så lenge er det dessverre mye bur. Vi trener mot at de skal bli venner, men det tar tid. En mulighet er å omplassere, men det ønsker ingen av oss. Så da er vi låst inntil videre.

Forsvarlig burbruk er greit, men den "hodeløse" tenkningen og holdningen om bur skjønner jeg ikke. En del jeg kjenner har voksne hunder i bur på dagtid, litt når de er hjemme om hunden er slitsom og hele natta. Jeg fatter ikke at de synes dette er greit.

At hunden tilbringer nesten hele døgnet i bur. En ting er eks om natta, men ikke hele døgnet. Sånne holdninger håper jeg vi kommer til livs.

Det vil ta tid, men jeg håper det blir en endring i burbruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også håpet å finne en annen løsning på burbruken til ene hunden. Den kortsiktige blir hundegård ute, da kan han grave så mye han vil uten at noen bryr seg, da gjør det heller ikke noe om han drar med seg de to andre for å grave heller. Den langsiktige må vel bli å ha han en plass han ikke oppnår noe med å grave på gulvet, altså en plass der han ikke får løsnet gulvbelegget og får til det som er artig; nemlig å rive og slite i det.

Hadde begge gutta i bur en periode her det, for minsten sliter nok med en form for angst som blomstret opp etter at riesendyret ble borte - men det løste seg - utrolig nok - vet å hente inn ei tispe til han. Ei tispe som faktisk har fremvist litt hjemmealeneissues selv før. Men de to sammen går helt fint.

Desverre hjalp det ikke på gravern, så da blir det bur. Gulvet og døra i gangen er beviser på at vi har prøvd. Men igjen, hadde det kommet et forbud mot bur, så ville jeg nok lagt meg enda mer i selen for å få til en løsning. Jeg innrømmer glatt at bur er lettvindt. Men jeg syns ikke det er ok. Det er ikke en permanent løsning, og jeg er ikke stolt av det. Heldigvis er det ingen av mine som har vokst opp i bur, ingen av dem som har ligget - eller ligger - i (lukket) bur om natta. Ingen av dem som har blitt putta i bur uten at jeg har prøvd andre alternativer jeg har sett mulig. Og det tar jeg med meg som en liten trøst. For jeg syns faktisk ikke det er ok å tenke på at hunden har mindre plass enn smådyra mine. :lol: For meg er ikke bur på fast basis forenelig med det hundeholdet jeg ønsker, det er en midlertidig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fire hunder og ingen av de har sittet i bur annet enn i bilen. Alle lever i beste velgående, huset står fortsatt og ingen av de har noen gang skadet seg. Har også passet voksne hunder og et valpekull på 7 uker, på det meste var det 7 voksne hunder her uten at noen satt i bur. Jeg har brukt kompostgrinder, ikke for å sperre inne hunder, men for å beskytte ledninger mot valpetenner. Både mine og passehunder har alltid hatt tilgang til hele huset. Begynner nesten å lure på om mine hunder og de jeg har passet er unormale.....!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en tråd hvor det er diskutert burbruk i debattkjelleren. Denne tråden var om den svenske lovgivning om bur, hvor jeg og noen flere uttalte vi syntes den var i overkant streng og går utover burbruk som er ansvarlig og gjennomtenkt. Noen spurte "hvordan kan bur i det hele tatt brukes ansvarlig og gjennomtenkt" og det ble forsøkt forklart hvorfor. Diskusjonen tok så et elegant hopp over til det den andre bur-dedikerte tråden i det passende forumet: debattkjelleren omhandler, burs generelle bruk i den generelle folkemasse, og om det på generell basis bør være forbud oder nicht.

Måten dette har utviklet seg på er bare... rart :lol: Man bør jo i det minste forsøke å snakke om samme ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått gjennom tråden igjen jeg, og jeg kan ikke se at det har blitt spesifisert noe sted hva "fornuftig burbruk" er. Det har vært folk som har forklart hvordan de bruker bur, men det er vel neppe noen fasit for hva som er "fornuftig burbruk"?

Men når jeg førstes gikk gjennom tråden, så kan jeg jo kommentere denne:

Hvis man ser nærmere på reglene, angitt i denne pdf'en: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf må jeg helt ærlig si jeg er skremt, nesten skeptisk til om dette er en spøk. Det er som om en litt sånn overdrevent naiv dyrebeskyttelsen-medlemsjente på 14 år har fått tusjere ned reglene hun mener er rett, uten at hun nødvendigvis har hatt dyrehold selv.

*Hunder skal aldri være innestengt i bur, i kompostgrinder, i mindre rom ELLER være knytt fast med bånd innendørs. Aldri. (Her inngår jo alle som har gitt råd til Entis med rehabilitering av stresset hund rett inn i styggeboka til svenskene, samtlige oppfordrer til dyreplageri).

*Oppbevaringsrommet hvor hunden er innestengt i SKAL inneholde en "utkikspost" på minst 0,5 meters høyde, små hunder som ikke når opp skal ha en stige slik at de når opp til denne utkiksposten (trodde først jeg leste om katter, men det er om hunder....)

*Valper under 4 mnd skal aldri forlates mer enn minutter om gangen (mao får man aldri trent på at den skal klare seg alene i timer?)

*Det er minimumsmål på valpebokser

*Hunder får max stå bundet fast utendørs i 2 timer, dette inkluderer løpeliner.

Det er utrolig mye bra, som er nesten ordrett designet for å ta sånne som crazy-dama med kaukasisk ovtcharka, men noe av det er helt fjernt for hva jeg anser som valg jeg klarer å ta helt greit selv avhengig av min hund og dens personlighet.

Punkt 1 - Joda, hunder kan være innestengt i mindre rom innendørs. Det sto til og med en tabell om minstemålene til mindre rom innendørs. For deg som har en labrador på rundt 56-65 cm (jeg gjetter, aner ikke hvor stor labrador du har) så må innendørs oppbevaring være 4.5 kvadratmeter. For meg som har en hund på 56-65 cm og en på 39 cm, så må innendørs oppbevaring være 6 kvadratmeter. Om man da har en hund som ødelegger, får man jo bruke materialer som er enkle å bytte ut i denne boksen. Om veterinæren har beordret burhvile for en hund, så kan man søke om dispensasjon for å kunne oppbevare den i bur inne. Jeg antar at det ikke er kjempeproblematisk å få dispensasjon, om man virkelig har behov for å holde bikkja i fullstendig ro.

Punkt 2 - Det er i utegården det skal være en utkikkspost til hunden som er minst 50 cm over bakken, og for hunder som ikke lett hopper 50 cm, skal man ha en eller annen anordning så hunden kommer seg opp. Jeg antar at taket på hundehuset en hund som står ute burde (og har krav på å) ha tilfredsstiller kravet om utkikkspost.

Punkt 3 - Det står ingenting om minutter i lovverket, det står at den ikke skal være helt alene lenger enn i "kortere stunder". Og seriøst, det skulle bare mangle at man ikke går fra en liten valp på under 4 måneder i lengre stunder av gangen?

Punkt 4 - Ja, det er et minimumsmål på hvor små/store valpebinger skal være. Det er ikke urimelig det? Hvis jeg skal ha et kull på puddelen, som er 39 cm høy, så må valpekassa være minimum 4 kvadratmeter. Det er ikke mye for ei tispe og et kull det.

Punkt 5 - Syns det er helt greit at hunder som tilbringer mer enn to timer ute av gangen har rett til en løpegård jeg, og det er til tross for at jeg har hatt hund på kjetting i 3-4 år (ingen av de jeg har nå, nei).

At du svarte henne på noe som ikke er relevant for diskusjonen :P Det er ikke det Hammergårdens Emira, eller jeg, diskuterer. Det er som heidihj så vidt er innom. Det er snakk om en konkret, korttidsbruk av bur som et hjelpemiddel mot enten destruktive hunder, stressa hunder eller syke hunder.

Det er så fånyttes å komme med "det finnes andre løsninger" når man aldri har vært i hverandres hus, med hverandres bakgrunn og toleranse for ødeleggelse, med hverandres økonomiske situasjon for ødeleggelse av hus/bil, med hverandres psykiske styrke for å takle situasjoner, med hverandres hunder.... Hver og en situasjon er forskjellig og enn så lenge man vil hundens beste er jeg overhodet ikke i tvil om at det går an å bruke bur på en konstruktiv måte. Jeg har selv vært veldig fornøyd med hvordan buret hjalp meg få en rolig harmonisk hund som ikke ødelegger noe når den er alene, og ikke nattevandrer. Jeg gikk fra en hund som tisset innendørs, spiste seg syk på treflis den gnagde av listverket på soverommet og som aldri klarte å legge seg ned i ro - 7 mnd med burbruk og vips var hunden rolig, husren og trygg for seg selv. Hadde overhodet ikke lyst å ha XL varikennel stående i gangen forever så det lempa jeg ut så fort jeg fikk muligheten. Bikkja var en engel, og har vært en engel siden (på DE feltene iallefall :lol: ). For andre er det andre situasjoner - det er da ingen som putter bikkja i bur fordi de er late og ikke gidder a, b eller c. Det er en nøye vurdert situasjon for alle.

EDIT: Kan legge til at til neste hund trenger jeg kanskje ikke ha den i bur i 7 mnd. Kanskje enda kortere, i og med at jeg er en erfaring rikere. Kanskje er den annerledes, at den ikke kan være i bur. Da må jeg finne andre muligheter. Kanskje den ikke trenger å være i bur, at den har en annen personlighet. Hvem vet, hver hund er et individ og man kan ikke bestemme seg for framgangsmåte før man ser den - mener iallefall jeg.

Her står det noe om "konkret korttidsbruk av bur som hjelpemiddel", så da spør jeg deg. Hvor kort er korttidsbruk, sånn konkret?

Jeg anser meg selv for å være ved mine fulle fem, selv om jeg mener det hadde vært praktisk og fornuftig å ha et bur å sette hunden i den tide jeg f eks er på matbutikken i 30 minutter.

Å få rasert hele kåken på den tiden er det vel ingen som ønsker?

Men jeg tror det er med bur som med alt annet, det er vanskelig å se behovet og nødvendigheten når man aldri har hatt, eller ikke har en hund ned enkelte uvaner.

Vår forrige hund var 100% ukomplisert, og å plutselig ha en som ikke er det var en stor overgang for oss. Plutselig ser man at man faktisk har et behov man ikke hadde...

Et annet innlegg om "praktisk og fornuftig burbruk". Jeg tipper at ingen her i tråden syns at 30 minutter de gangene man er på butikken er for mye burbruk. Heldig hund da, som alltid har folk rundt seg bortsett fra når de er i butikken.

Vel, det kostet meg litt, og jeg bestemte meg for å kjøpe inn et stort bur til henne de få timene hun var alene (det har vært maks 6 timer i bur, og det tror jeg har skjedd to ganger i hennes liv.. ellers er det 2-4 timer, 3-4 dager i uka).

Vi har et bur i gangen, under trappa, men det har vel hendt 2-3 ganger at Nora har vært der med lukket dør(med en gang det kommer fremmede folk, og hun kaver og stresser. Hun slipper ut når de har kommet seg inn i stua). Hun pleier å legge seg i buret om kvelden, og sover der med åpen dør om nettene :)

To andre innlegg der det er presisert hvor mange timer en hund står i bur, og jeg tipper at ingen her i tråden har problemer med den slags bruk heller.

Men jeg er fortsatt nysgjerrig på hva konkret "fornuftig bruk av bur" er. Hvor mange timer? Når? Hvor stort er buret? Sånn helt eksakt.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhodet inget behov, tid eller mulighet til å gå inn i flisespikker-konkurranse når resultatet er at vi sitter på millimeterkorrekt samme plassen etterpå :) Mye av svarene du etterspør står - etter min mening - enda i denne tråden, samt i den tidligere burdiskusjonstråden som ligger i debattkjelleren. Mye av konklusjonene du drar ut fra det som står i tråden skjønner jeg ikke helt hvordan du kommer fram til, men det er vel fordi vi har forskjellige briller på oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhodet inget behov, tid eller mulighet til å gå inn i flisespikker-konkurranse når resultatet er at vi sitter på millimeterkorrekt samme plassen etterpå :) Mye av svarene du etterspør står - etter min mening - enda i denne tråden, samt i den tidligere burdiskusjonstråden som ligger i debattkjelleren. Mye av konklusjonene du drar ut fra det som står i tråden skjønner jeg ikke helt hvordan du kommer fram til, men det er vel fordi vi har forskjellige briller på oss :)

Hvor vanskelig er det egentlig å svare på hvor mye DU syns at "fornuftig og ansvarlig burbruk" er? Du har skrevet det flere ganger at denne loven går utover bare de som har en fornuftig og ansvarlig burbruk, så da må du da ha en formening om hvordan burbruk det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi uansett hva jeg skriver, så kommer du til å gjøre noe sånn som følgende

Dele hvert argument opp

I quoter slik at du plukker sammenhengen fra hverandre

Og deretter

Stille spørsmålet mer eller mindre på nytt igjen, eventuelt konkludere med at jeg tar feil.

Så why bother? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi uansett hva jeg skriver, så kommer du til å gjøre noe sånn som følgende

I quoter slik at du plukker sammenhengen fra hverandre

Stille spørsmålet mer eller mindre på nytt igjen, eventuelt konkludere med at jeg tar feil.

Så why bother? :P

Nei, hva er egentlig poenget med å ha en konkret mening om noe i en diskusjon på et diskusjonsforum. Det var jo tåpelig av meg å tro at det kanskje var litt av greia når man diskuterte, meningsutveksling, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kangerlussuaq:

Kan du ikke bare svare på hva fornuftig bruk av bur er? Det er da ikke flisespikkeri det, når du sier at fornuftig bruk er greit. For jeg forstår ikke hvor du mener grensa går. Jeg forstår heller ikke hva du maser om at svaret står nederst i tråden. Hvilket svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hver og en situasjon er forskjellig og enn så lenge man vil hundens beste er jeg overhodet ikke i tvil om at det går an å bruke bur på en konstruktiv måte." quote megselv, et par centimeter ovenfor her. Ansvarlig og fornuftig bruk vil variere mellom hundenes individuelle forskjeller og eiers situasjon.

For å illustrere: for trygge hunder er det både fornuftig og ansvarlig å reise med fly om man skal flytte eller av andre grunner må reise med hunden sin. For usikre hunder man vet har problemer med fremmede folk, høye lyder, har lav stressterskel og det som verre måtte være er det selvfølgelig høyst uansvarlig og uansvarlig å drasse med seg denne hunden på utstilling vha. en 2timers flytur. Ergo er det umulig å gi et konkret svar på om det er fornuftig eller ansvarlig å reise med hund med fly, fordi det føkkings varierer for hver situasjon.

Difficult to understand, much? Hvis dere tror det finnes et fasitsvar ala 2+2=4 så må jeg skuffe... Livet er ikke definert av timer og tall, iallefall ikke i min forståelse av verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

"Hver og en situasjon er forskjellig og enn så lenge man vil hundens beste er jeg overhodet ikke i tvil om at det går an å bruke bur på en konstruktiv måte." quote megselv, et par centimeter ovenfor her. Ansvarlig og fornuftig bruk vil variere mellom hundenes individuelle forskjeller og eiers situasjon.

For å illustrere: for trygge hunder er det både fornuftig og ansvarlig å reise med fly om man skal flytte eller av andre grunner må reise med hunden sin. For usikre hunder man vet har problemer med fremmede folk, høye lyder, har lav stressterskel og det som verre måtte være er det selvfølgelig høyst uansvarlig og uansvarlig å drasse med seg denne hunden på utstilling vha. en 2timers flytur. Ergo er det umulig å gi et konkret svar på om det er fornuftig eller ansvarlig å reise med hund med fly, fordi det føkkings varierer for hver situasjon.

Difficult to understand, much? Hvis dere tror det finnes et fasitsvar ala 2+2=4 så må jeg skuffe... Livet er ikke definert av timer og tall, iallefall ikke i min forståelse av verden :)

Så da er det fornuftig burbruk å ha hunden i bur når den er alene hjemme mens eiern er på jobb 9 timer go 8 timer om natta fornuftig burbruk om eier bare har en grunn til det? For det har jo alle, selv om jeg syns det er dårlige grunner og ikke grei dyrevelferd uansett hva grunnen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det fornuftig burbruk å ha hunden i bur når den er alene hjemme mens eiern er på jobb 9 timer go 8 timer om natta fornuftig burbruk om eier bare har en grunn til det? For det har jo alle, selv om jeg syns det er dårlige grunner og ikke grei dyrevelferd uansett hva grunnen er.

Det kommer da helt ann på hunden. Gunstig er det absolutt ikke. Men om dette er en hund som ødelegger da? Eier kan kanskje ha med hunden i bur i bilen, men da vil den fremdeles ligge i bur. Får vel bli lufta i pausen, og på sommeren er det ikke alltid like lett å ha med hunden i bilen.

Eier kunne (og burde kanskje, men kanskje h*n ikke kan pga. allergi e.l.) hatt hunden på soverommet om natten slik at hunden ikke måtte inn i buret da og.

Eier kunne ha bygd hundegård med isolert hundehus slik at hunden kunne stått ute når den var alene, men kanskje vedkommende bor i blokk uten egen hageflekk? Kanskje hunden bjeffer når den står ute?

Det er mange flere ting å tenke på før man dømmer, men slik burbruk du skisserer er i mine øyne IKKE forsvarlig ettersom hunden bruker utrolig mange timer av døgnet i bur. Etter min mening burde hunden blitt omplassert om det virkelig var nødvendig at den måtte være i bur. Kanskje noen som er mer hjemme kan ha den, eller kan rettelegge bedre.

Fornuftig burbruk i mitt hode er når eier gjør det h*n kan for å minske tiden i bur, og at hunden ikke ligger der mer enn nødvendig. Er hunden i bur på natta skal det være et annet alternativ på dagen og omvendt. Buret skal ikke være en lettvindt måte å løse problemet på, og en skal ikke bare putte bikkja i bur uten å se på alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, det er nå en gang slik at det ikke er det som står i det du har quotet fra meg. Jeg vet ikke hvorfor du maser om det :P

Fordi det er akkurat det som står i det jeg quota fra deg.

"Hver og en situasjon er forskjellig og enn så lenge man vil hundens beste er jeg overhodet ikke i tvil om at det går an å bruke bur på en konstruktiv måte."

Det betyr at det er opp til hva eiern mener er konstruktiv måte å bruke bur på, og mange eiere mener de har grunn for å ha hunden i bur både om natta og når den er alene. De vil sikkert si at de vil hundens beste de også. Derav alle unnskyldningene med trygg hule, et sted å slappe av når man er borte osv.

Det kommer da helt ann på hunden. Gunstig er det absolutt ikke. Men om dette er en hund som ødelegger da? Eier kan kanskje ha med hunden i bur i bilen, men da vil den fremdeles ligge i bur. Får vel bli lufta i pausen, og på sommeren er det ikke alltid like lett å ha med hunden i bilen.

Eier kunne (og burde kanskje, men kanskje h*n ikke kan pga. allergi e.l.) hatt hunden på soverommet om natten slik at hunden ikke måtte inn i buret da og.

Eier kunne ha bygd hundegård med isolert hundehus slik at hunden kunne stått ute når den var alene, men kanskje vedkommende bor i blokk uten egen hageflekk? Kanskje hunden bjeffer når den står ute?

Det er mange flere ting å tenke på før man dømmer, men slik burbruk du skisserer er i mine øyne IKKE forsvarlig ettersom hunden bruker utrolig mange timer av døgnet i bur. Etter min mening burde hunden blitt omplassert om det virkelig var nødvendig at den måtte være i bur. Kanskje noen som er mer hjemme kan ha den, eller kan rettelegge bedre.

Fornuftig burbruk i mitt hode er når eier gjør det h*n kan for å minske tiden i bur, og at hunden ikke ligger der mer enn nødvendig. Er hunden i bur på natta skal det være et annet alternativ på dagen og omvendt. Buret skal ikke være en lettvindt måte å løse problemet på, og en skal ikke bare putte bikkja i bur uten å se på alternativene.

Vel, jeg mener at 16-18 timer i bur i døgnet ikke er dyrevernsmessig forsvarlig uansett hvor mye hunden måtte ødelegge. Da får man enten fikse problemet, få seg en hundegård eller omplassere hunden. Jeg er ikke helt manisk mot å ha en hund i bur innimellom, jeg gjør jo det selv, selv om jeg ikke har bur innendørs, men 16-18 timer i døgnet mener jeg er dyremisshandling selv om man som eier har en god grunn. Jeg mener det, i tillegg til mentalt, er skadelig fysisk å være innesperra på et så fysisk begrensa område så mange timer i døgnet. Og det er ikke et urimelig eksempel. Det er blitt ganske vanlig å ha hunden i bur på natta og når den er alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er akkurat det som står i det jeg quota fra deg.

"Hver og en situasjon er forskjellig og enn så lenge man vil hundens beste er jeg overhodet ikke i tvil om at det går an å bruke bur på en konstruktiv måte."

Det betyr at det er opp til hva eiern mener er konstruktiv måte å bruke bur på, og mange eiere mener de har grunn for å ha hunden i bur både om natta og når den er alene. De vil sikkert si at de vil hundens beste de også. Derav alle unnskyldningene med trygg hule, et sted å slappe av når man er borte osv.

Her går du ut i fra at man ikke har en eneste dyrevernsmessig etisk moralsk eller whatnot tanke i hodet mens man vurderer burbruken. Det er jo helt fånøttes å diskutere når enkelte har et utgangspunkt i absolutt verste tolkning hver bidige gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...