Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbudt å ha hund i bur i Sverige


Ine
 Share

Recommended Posts

Det som er litt 'morsomt' er at det ser ut som enkelte som bruker aversiver, som jo er raskere mange ganger i hundetrening kontra positive metoder, syns noen få timer 'lathet' og hurtig løsning med bur er ille.

Jeg er en av de "morsomme" som bruker aversiver i hundetrening. Det er noe som går over i løpet av sekunder. La oss si at jeg trener 2 timer hver dag i uka, og av de 2 timene så brukes aversiver i 5 minutter (og da tar jeg i), det er 35 minutter i løpet av en uke det. Bur hver natt i en uke er 56 timer.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 234
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

DETTE skulle NKK ha brukt for alt det er verdt, synes jeg. Gå ut med en oppfordring/info om at dette IKKE er forenlig med et godt liv for en valp, henvise til SKK og den svenske lovgivningen, osv. "N

En slik lov burde det vært i norge også.... det hadde kanskje hatt en viktig signaleffekt om at det ikke er greit å oppbevare hunden i bur 16 timer i døgnet og skylde på at det er "hundens hule"

Jeg tror jeg er glad for at det ikke finnes noe bur i mitt hjem, jeg. Så slipper jeg hele greia. Kan ikke fatte og begripe at noen ved sine fulle fem kan mene at et lite bur er et riktig sted for hund

La oss si at jeg trener 2 timer hver dag i uka, og av de 2 timene så brukes aversiver i 5 minutter (og da tar jeg i), det er 35 minutter i løpet av en uke det. Bur hver natt i en uke er 56 timer.

Valpen min legger seg ned før han kommer inn i buret nesten - der ligger han på samme plass til han klynker og vil tømme seg. Tømt, så legger han seg igjen. Sover hele tiden på samme plass. Hva har tiden hos han med saken å gjøre? Han sover - det er KUN sekundene fra han våkner, klynker, til jeg tar han ut. Tar jeg i, så er det 1 min før jeg tar han ut. 1min natta = 7 min totalt i ei uke. For hunden merker ikke at han ligger i bur når den sover.

Men hvor ille aversiver er kontra burbruk - ja, se det kan diskuteres. Selvfølgelig kommer dette av graden på aversiver. Selv er jeg både 'motstander' av utstrakt bruk av både aversiver og burbruk. Men begge deler kan brukes i gitte tilfeller uten at det er nødvendigvis 'ille' for hunden. (selvfølgelig stort nok bur og aversiver som ikke er for harde)

Edit: forøvrig legger vår 3 åring seg i buret rett som det er- (døra åpen) og han sover godt. Mye trangere enn for valpen. Har jeg igjen døra, så merker jo ikke hunden ubehag av den grunn. Så sovingen er jo helt lik. Det er når den vil ut poenget er - da slipper han og valp uansett ut pga de klynker til. (nå bruker ikke 3 åringen bur uten at han legger seg der selv, men poengtering)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg mener at 16-18 timer i bur i døgnet ikke er dyrevernsmessig forsvarlig uansett hvor mye hunden måtte ødelegge. Da får man enten fikse problemet, få seg en hundegård eller omplassere hunden. Jeg er ikke helt manisk mot å ha en hund i bur innimellom, jeg gjør jo det selv, selv om jeg ikke har bur innendørs, men 16-18 timer i døgnet mener jeg er dyremisshandling selv om man som eier har en god grunn. Jeg mener det, i tillegg til mentalt, er skadelig fysisk å være innesperra på et så fysisk begrensa område så mange timer i døgnet. Og det er ikke et urimelig eksempel. Det er blitt ganske vanlig å ha hunden i bur på natta og når den er alene hjemme.

Nå er ikke alltid dyrevernsmessig forsvarlig å plassere en hund i en hundegård heller. Det er mange hunder som blir plassert i hundegårder, og som virkelig hater det, og som kanskje hadde hatt det bedre på en avgrenset plass inne. Omplassering av hunden trenger ikke nødvendigvis å være det beste heller, men man kan jo alltid avlive hunden dersom ting ikke blir helt som man hadde håpet.

Lurer også på hva folk tenker er forskjellen på det å ligge i bilen i bur når eier er på jobb, kontra det å ligge i bur hjemme/om natta. Er det det at hunden "er med", eller er det at den blir luftet innimellom?

Jeg har ofte med hundene i bilen, og før jeg fikk whippeten hadde jeg også som regel DPen med på skolen i en liten flybag. Det blir fort 3-5 timer i bilen/bagen, de sover jo hele tiden så jeg tenker at det er greit.

Men jeg er selvsagt enig i at burbruken slik den er i dag ikke er bra.

Nå er jeg også blant dem som mener hunder ikke burde være 8-10 timer aleine hjemme hver dag heller. Den er det mange som er uenige i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min legger seg ned før han kommer inn i buret nesten - der ligger han på samme plass til han klynker og vil tømme seg. Tømt, så legger han seg igjen. Sover hele tiden på samme plass. Hva har tiden hos han med saken å gjøre? Han sover - det er KUN sekundene fra han våkner, klynker, til jeg tar han ut. Tar jeg i, så er det 1 min før jeg tar han ut. 1min natta = 7 min totalt i ei uke. For hunden merker ikke at han ligger i bur når den sover.

Men hvor ille aversiver er kontra burbruk - ja, se det kan diskuteres. Selvfølgelig kommer dette av graden på aversiver. Selv er jeg både 'motstander' av utstrakt bruk av både aversiver og burbruk. Men begge deler kan brukes i gitte tilfeller uten at det er nødvendigvis 'ille' for hunden. (selvfølgelig stort nok bur og aversiver som ikke er for harde)

Edit: forøvrig legger vår 3 åring seg i buret rett som det er- (døra åpen) og han sover godt. Mye trangere enn for valpen. Har jeg igjen døra, så merker jo ikke hunden ubehag av den grunn. Så sovingen er jo helt lik. Det er når den vil ut poenget er - da slipper han og valp uansett ut pga de klynker til. (nå bruker ikke 3 åringen bur uten at han legger seg der selv, men poengtering)

Jeg har også hatt hund som var vant til å sove i bur frem til hun var 2 år, og jeg hadde bur stående inne, med døra oppe så hun kunne legge seg der om hun ville. Det tok omtrent 3 netter så sov hun ikke i buret lenger annet enn unntaksvis, og ytterst sjeldent om nettene.

Og tro det eller ei, jeg er også i mot "utstrakt bruk av aversiver". Så kan man jo diskutere hva "utstrakt bruk av avresiver" er, på lik linje som man kan diskutere hva "gjennomtenkt og ansvarlig burbruk" er. Tipper vi ikke kommer til å bli enig.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt hund som var vant til å sove i bur frem til hun var 2 år, og jeg hadde bur stående inne, med døra oppe så hun kunne legge seg der om hun ville. Det tok omtrent 3 netter så sov hun ikke i buret lenger annet enn unntaksvis, og ytterst sjeldent om nettene.

Og tro det eller ei, jeg er også i mot "utstrakt bruk av aversiver". Så kan man jo diskutere hva "utstrakt bruk av avresiver" er, på lik linje som man kan diskutere hva "gjennomtenkt og ansvarlig burbruk" er. Tipper vi ikke kommer til å bli enig.

Jo, men hva er ille med bur bare for at døra er igjen?

Hunder er ikke dumme, de sier ifra hvis de vil noe. Som valpen vår som eksempel. Alt er jo relativt, men buret er stort til den lille kroppen. Han bruker brøkdeler av det der han legger seg rett ned og sover - kun avbrutt av nødvendige ærend. (som han varsler)

Vår 3 åring har en seng rett ved siden av, god og myk. Ganske ny-innkjøpt, så totalt har han vel ligget der 3 netter elns. Varierer om vi har døra til soverom åpen grunnet mye besøk. Men er den oppe, så går han f.eks å legger seg i soffa eller plass på stua, eller sniker seg opp i senga vår. Er den igjen, så velger han senga vår. (På dagtid har buret stått oppe i gangen (før ny valp kom) og han brukte det endel selv. Litt på natt og litt på dag) Så man skulle tro at den ganske ny-innkjøpte senga er ille også da ... iom at han ikke velger den så ofte selv? Jeg tror det er vane. (den er ikke ulik varme/mykhet osv som den på stua) Har han ikke noe valg, foruten på trespo-gulv, og gulvteppe, så velger han den dog. Tror nok han ville valgt buret hvis samme valg uten seng. Er da trespo-gulv og teppe ille det også?

Noe enkelt oversatt, så er jo aversiv å tilføre ubehag. Når samme adferd kan nås uten dette, men kanskje litt tregere, så må man jo lure på hvorfor det reageres så til de grader på bur, men ikke på det man selv holder på med. Var det ikke giddalause elns som var en av argumentene mot de som bruker litt bur. (sak, ikke person)

Ja, jeg lurer virkelig på hva som er verst for (eksempel) for min valp. At den bruker bur endel netter, til den sover over. Den merker det noen få min i uka ved å klynke/gi beskjed. Totalt utrolig lite iom denne tiden varer ikke lenge, de sover raskt over natta uten å må på do. Aversiver er enkelt oversatt på tilføre ubehag - ubehag hele livet hvis eier trener hele tiden. Trener for hva? Trener for seg eller hunden? Hva er hastverket for å tilføre aversiver, når andre ting fungerer.

Gidder ikke diskutere mer på aversiver eller bur egentlig - syntes bare det er litt morsomt at enkelte er så mye imot bur, som at det nødvendigvis er sååå ille uansett, mens de selv bruker aversiver. Det henger liksom ikke på greip.

ONT: Lovverk på det hadde vært greit på en måte, for da kunne man 'tatt' noen hvis en slik sak hadde kommet opp iom loven da hadde vært klinkende klar. Dessverre tror jeg det hadde blitt atter en ny hvilende lov. 24/7 bur-brukerne måtte blitt tystet på og det er få som har brydd seg om å tyste på sine venner - dessverre egentlig. (trur det skulle mye til før politiet hadde brukt tid på å blitt med mattilsynet også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg mener at 16-18 timer i bur i døgnet ikke er dyrevernsmessig forsvarlig uansett hvor mye hunden måtte ødelegge. Da får man enten fikse problemet, få seg en hundegård eller omplassere hunden. Jeg er ikke helt manisk mot å ha en hund i bur innimellom, jeg gjør jo det selv, selv om jeg ikke har bur innendørs, men 16-18 timer i døgnet mener jeg er dyremisshandling selv om man som eier har en god grunn. Jeg mener det, i tillegg til mentalt, er skadelig fysisk å være innesperra på et så fysisk begrensa område så mange timer i døgnet. Og det er ikke et urimelig eksempel. Det er blitt ganske vanlig å ha hunden i bur på natta og når den er alene hjemme.

Der er vi helt enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hva er ille med bur bare for at døra er igjen?

Hunder er ikke dumme, de sier ifra hvis de vil noe.

Jo, hunder er dumme. De finner seg i helt utrolig mye crap fra både folk og andre dyr, bare fordi de stort sett er greie dyr. Og det som er ille med bur når døra er igjen, er at de ikke kan velge å gå et annet sted.

ONT: Lovverk på det hadde vært greit på en måte, for da kunne man 'tatt' noen hvis en slik sak hadde kommet opp iom loven da hadde vært klinkende klar. Dessverre tror jeg det hadde blitt atter en ny hvilende lov. 24/7 bur-brukerne måtte blitt tystet på og det er få som har brydd seg om å tyste på sine venner - dessverre egentlig. (trur det skulle mye til før politiet hadde brukt tid på å blitt med mattilsynet også)

Du har ikke vært lenge i hundemiljøet? De tyster på hverandre over en lav sko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hunder er dumme. De finner seg i helt utrolig mye crap fra både folk og andre dyr, bare fordi de stort sett er greie dyr. Og det som er ille med bur når døra er igjen, er at de ikke kan velge å gå et annet sted.

Det er ikke fordi de er dumme det. Hos meg: På stua ligger valpen (begge egentlig) i senga/plassen sin så og si hele tiden når de sover. Hvorfor skal det være anderledes med buret - bare for at det er bur. Han klynker når han vil noe han - en ganske bestemt herremann skal jeg si deg. (men i buret klynker han kun for do som sagt, ellers sover han) Får hunden velge når du bruker aversiver? Må den absolutt trene på ting der du må bruke det ... egentlig ikke. Så jeg skjønner ikke trangen til å kritisere bur uansett.

Du bruker 'ubehag' når du vil at hunden skal følge det du vil - hunden min sover og lager et klynk for at jeg skal få det som jeg vil. (det er ev et ubehag å holde seg noen sekunder ekstra for å komme ut kontra gjort det på gulvet - men samme greia er på dagtid uten bur - den løftes opp og ut) Personlig tror jeg hunden har valgt bort 'ubehaget' før buret i dette tilfellet.

Edit: Hundemiljø gjør kanskje det, men ola og kari tror jeg ikke gjør det - men hva vet jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fordi de er dumme det. Hos meg: På stua ligger valpen (begge egentlig) i senga/plassen sin så og si hele tiden når de sover. Hvorfor skal det være anderledes med buret - bare for at det er bur. Han klynker når han vil noe han - en ganske bestemt herremann skal jeg si deg. (men i buret klynker han kun for do som sagt, ellers sover han) Får hunden velge når du bruker aversiver? Må den absolutt trene på ting der du må bruke det ... egentlig ikke. Så jeg skjønner ikke trangen til å kritisere bur uansett.

Du bruker 'ubehag' når du vil at hunden skal følge det du vil - hunden min sover og lager et klynk for at jeg skal få det som jeg vil. (det er ev et ubehag å holde seg noen sekunder ekstra for å komme ut kontra gjort det på gulvet - men samme greia er på dagtid uten bur - den løftes opp og ut) Personlig tror jeg hunden har valgt bort 'ubehaget' før buret i dette tilfellet.

Syns du sa du ikke ville diskutere bur kontra avresiver jeg? Jeg bruker ikke avresiver i flere timer om gangen, det er ikke engang daglig, kanskje ikke en gang ukentlig, men om du får bedre samvittighet av å tenke på hvor slem jeg er mot hunden min når du putter hunden din i bur i natt igjen, så for all del. Det er hyggelig å være til trøst.

- Og ja, min hund kan velge å gjøre det den har lært at den skal gjøre når den får en beskjed. Får din hund velge om den skal sove i buret eller ikke?

Edit: Hundemiljø gjør kanskje det, men ola og kari tror jeg ikke gjør det - men hva vet jeg

Ola og Kari står gjerne først i køen for å angi hundefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det fornuftig burbruk å ha hunden i bur når den er alene hjemme mens eiern er på jobb 9 timer go 8 timer om natta fornuftig burbruk om eier bare har en grunn til det? For det har jo alle, selv om jeg syns det er dårlige grunner og ikke grei dyrevelferd uansett hva grunnen er.

Hvordan i alle dager kom du frem til den konklusjonen? Nå er dere bare vanskelige på trass:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fordi de er dumme det. Hos meg: På stua ligger valpen (begge egentlig) i senga/plassen sin så og si hele tiden når de sover. Hvorfor skal det være anderledes med buret - bare for at det er bur.

Her ligger bikkjene akkurat hvor de vil - når jeg er hjemme (og det er nesten alltid) Akkurat nå tror jeg ca tre av bikkjene har lagt seg frivillg i et eller annet bur. Det gjør de ofte, for de liker liggeplassen.

Derimot; de gangene jeg må sette dem i burene med døren lukket, er det ikke like stas å legge seg der. Dette skjønner de jo godt, de er ikke heelt hjernedøde da ;-) Forskjell på en åpen og en lukket dør, ja !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Mira hele huset til disposisjon og hun har sengen sin på kontoret hvor hun ligger på natten. Vi har kun hatt henbe i fire måneder, men å øve inn disse rutinene har gått kjempefint.

Hun hadde sengen sin inne hos oss på nettene til hun ble trygg, deretter flyttet hun inn på kontoret. Dørene står åpne i hele huset, så hun har tilgang på vann etc.

Hadde hun hatt behov for bur døgnet rundt så tviler jeg på at vi hadde tatt henne til oss.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du sa du ikke ville diskutere bur kontra avresiver jeg? Jeg bruker ikke avresiver i flere timer om gangen, det er ikke engang daglig, kanskje ikke en gang ukentlig, men om du får bedre samvittighet av å tenke på hvor slem jeg er mot hunden min når du putter hunden din i bur i natt igjen, så for all del. Det er hyggelig å være til trøst.

- Og ja, min hund kan velge å gjøre det den har lært at den skal gjøre når den får en beskjed. Får din hund velge om den skal sove i buret eller ikke?

Hehe, så du tror jeg har dårlig samvittighet for det. Neidu, det har jeg absolutt ikke. Jeg tilfører ikke hunden noe den ikke vil - jeg bærer den opp, setter den i buret og der sovner han med en gang. Døra kan være oppe den. Så han har ikke noe utfordring med det. Da velger den selv å sovne der, ellers hadde den gått ut/eller protestert. Når jeg legger meg til å sove, så er døra alltid igjen. Men han sover, så han merker ikke engang at døra blir tatt igjen. Som sagt det eneste han merker er når han våkner og vil gjøre fra seg - DA ser han at døra er igjen - i noen sekunder, toppen 1 min.

Får din hund velge alt den vil hos deg? Nei, tror ikke det. Vi alle som har hund og kan litt hund, setter grenser. Forskjellige grenser. Grenser som det sjeldent blir enighet om

Det er du som påstår at min valp vil ut - noe du umulig kan vite. For er det ikke slik at den vil ut, så har du heller ikke argument holdbart som støtter din mening. Men jeg vet hunder ikke liker 'ubehag', du også - det er en grunn til at det virker.

Hunden din måtte lære seg det, samt hvis den ikke gjør det du vil, så tilfører du 'ubehag' - unødvendig 'ubehag' når du helt klart har alternativer. Du velger å tilføre 'ubehag', hunden velger det ikke.

Hunden din får ikke gjort det den vil, pga gjør den det, så får den 'ubehag' - den gjør bare det du vil. Den velger ikke, det er du som har gjort valget for den ... påført 'ubehag' nok til at den har gitt opp.

Metodevalg er eiers ansvar. Du kunne gått for metoden der hunden selv har valgt å utføre det du vil den skal gjøre - ikke tvunget den med 'ubehag'

Jeg skjønner absolutt ikke at du ikke ser selvmotsigelsen her. Bur er uansett ikke ok samme f ... - men 'ubehag' er greit liksom .. ja, men er det ikke 'ubehaglig' å ligge i bur uansett da? Er det liksom tiden som er faktoren ... tiden i mitt og ditt tilfelle her er jo at du bruker mer tid på ubehaget du påfører i dens liv, enn hva jeg liksom gjør med bur. Så ja, det er litt morsomt å lese når man er så kategorisk imot bur når man driver med aversiver selv.

Skulle bruke bur første natta når valpen kom. Men han sovna i senga på stua, så jeg ville ikke forstyrre han der han sov så søtt. Så jeg satt opp hele natta og fulgte med - 3 turer ut og ellers sov han på samme plass i senga der også - likt med buret. Om jeg har satt et bur rundt den senga ... hva har vært forskjellen? Det skapes mer behov for hunden enn det jeg erfarer den har. Det har i alle fall ikke vært et 'ubehag' for den.

Derimot; de gangene jeg må sette dem i burene med døren lukket, er det ikke like stas å legge seg der. Dette skjønner de jo godt, de er ikke heelt hjernedøde da ;-) Forskjell på en åpen og en lukket dør, ja !

Selvfølgelig skjønner de det, men valpen vår merker det ikke - den sover så godt på natta og før vi lukker døra. Døra er kun for oss, så den klynker for do.

3 åringen lå i buret forrige dagen, samme dag som vi fikk valpen. Tok igjen døra bare for å se reaksjon. Han lå på siden rett ut når jeg kom. Tittet på meg og jeg hadde igjen døra og flyttet meg ut av åsyn for han. Der lå han likt og så etter meg når jeg gikk - for så å lukke øynene og sovne igjen. Altså ingen reaksjon på dør opp eller igjen. (han har ikke brukt bur(med dør lukket - kun i bil) siden han var en liten valp - så det er tydeligvis ikke noe traume som sitter i ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så du tror jeg har dårlig samvittighet for det. Neidu, det har jeg absolutt ikke. Jeg tilfører ikke hunden noe den ikke vil - jeg bærer den opp, setter den i buret og der sovner han med en gang. Døra kan være oppe den. Så han har ikke noe utfordring med det. Da velger den selv å sovne der, ellers hadde den gått ut/eller protestert. Når jeg legger meg til å sove, så er døra alltid igjen. Men han sover, så han merker ikke engang at døra blir tatt igjen. Som sagt det eneste han merker er når han våkner og vil gjøre fra seg - DA ser han at døra er igjen - i noen sekunder, toppen 1 min.

Får din hund velge alt den vil hos deg? Nei, tror ikke det. Vi alle som har hund og kan litt hund, setter grenser. Forskjellige grenser. Grenser som det sjeldent blir enighet om

Det er du som påstår at min valp vil ut - noe du umulig kan vite. For er det ikke slik at den vil ut, så har du heller ikke argument holdbart som støtter din mening. Men jeg vet hunder ikke liker 'ubehag', du også - det er en grunn til at det virker.

Hunden din måtte lære seg det, samt hvis den ikke gjør det du vil, så tilfører du 'ubehag' - unødvendig 'ubehag' når du helt klart har alternativer. Du velger å tilføre 'ubehag', hunden velger det ikke.

Hunden din får ikke gjort det den vil, pga gjør den det, så får den 'ubehag' - den gjør bare det du vil. Den velger ikke, det er du som har gjort valget for den ... påført 'ubehag' nok til at den har gitt opp.

Metodevalg er eiers ansvar. Du kunne gått for metoden der hunden selv har valgt å utføre det du vil den skal gjøre - ikke tvunget den med 'ubehag'

Jeg skjønner absolutt ikke at du ikke ser selvmotsigelsen her. Bur er uansett ikke ok samme f ... - men 'ubehag' er greit liksom .. ja, men er det ikke 'ubehaglig' å ligge i bur uansett da? Er det liksom tiden som er faktoren ... tiden i mitt og ditt tilfelle her er jo at du bruker mer tid på ubehaget du påfører i dens liv, enn hva jeg liksom gjør med bur. Så ja, det er litt morsomt å lese når man er så kategorisk imot bur når man driver med aversiver selv.

Skulle bruke bur første natta når valpen kom. Men han sovna i senga på stua, så jeg ville ikke forstyrre han der han sov så søtt. Så jeg satt opp hele natta og fulgte med - 3 turer ut og ellers sov han på samme plass i senga der også - likt med buret. Om jeg har satt et bur rundt den senga ... hva har vært forskjellen? Det skapes mer behov for hunden enn det jeg erfarer den har. Det har i alle fall ikke vært et 'ubehag' for den.

Hvis hunden din vil ligge i buret uansett, så er det jo bare å ha døra åpen, er det ikke?

Du lever tydeligvis i villfarelsen om at jeg mishandler dyrene mine ("tiden i mitt og ditt tilfelle her er jo at du bruker mer tid på ubehaget du påfører i dens liv, enn hva jeg liksom gjør med bur" - det vil si at du mener jeg bruker aversiver mer enn 8 timer i døgnet, det er mishandlig det, Karpe Skrotum), du får jo bare fortsette å tro det. Du tror at det å putte en hund i bur er mye greiere, men hva tror du gjør at hunder roer seg i bur? Det kalles "lært hjelpeløshet". Google det du.

Når du kjøper egg, kjøper du fra frittgående høner da? Hvor stor plass har ei burhøne i forhold til en burhund? Innen 2024 skal alle kuer stå i løsdriftfjøs, så selv kuer har en lovpålagt rett til å bevege seg mer enn hva burhunder har. Jeg skjønner ikke at det skal være greit å ha hunder som burdyr, i all den tid man jobber for at samtlige andre dyr skal ha muligheten til å bevege seg på større flater og utføre naturlig atferd. Hunden, menneskets beste venn, liksom.

- Og jeg tror du skal leite lenge for å finne et innlegg der jeg sier at "Bur er uansett ikke ok samme f ...". Snarere tvert i mot, jeg har brukt bur på egne hunder selv jeg. Det er hverdagsbruken av bur som ikke er ok. det er normaliseringen av burbruk som ikke er ok. Det tror jeg ikke du syns heller, i og med at du går i forsvarsposisjon nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke diskutere mer på aversiver eller bur egentlig - syntes bare det er litt morsomt at enkelte er så mye imot bur, som at det nødvendigvis er sååå ille uansett, mens de selv bruker aversiver. Det henger liksom ikke på greip.

Vi kan snu på flisa ;) Det er litt artig at de som stenger bikkjene sine i bur i flere timer, er så i mot aversiver ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et bur i gangen, under trappa, men det har vel hendt 2-3 ganger at Nora har vært der med lukket dør(med en gang det kommer fremmede folk, og hun kaver og stresser. Hun slipper ut når de har kommet seg inn i stua). Hun pleier å legge seg i buret om kvelden, og sover der med åpen dør om nettene :)

Totalforbud vet jeg ikke helt med, men synes det burde være en tidsregel for hvor lenge de kan være i bur!

Hvis Calle har lyst å spise rørleggeren (noe som blir sjeldnere, men det har hendt), så setter jeg opp et stengsel slik at han må holde seg f.eks. i "stuen". Er det en hundevandt rørlegger (som også har skjedd), så driter jeg i det, lar tullehunden styre på, skjer ingenting uansett, kun at en litt nervøs og bust hund får erfare at det er helt greit at fremmede kommer inn når jeg slipper de inn.

Jeg har brukt bur etter Hermes sin operasjon, da han måtte være noe alene og han ikke skulle belaste foten en periode. Jeg brukte også buret en periode lengre, fordi han etter operasjonen ble litt destruktiv (med resultat oppspist sofa), men han slapp ut straks han fikk bruke energien sin på mer konstruktive ting og derfor ikke lå hjemme alene med masse ubrukt energi.

Jeg ser noen bruker bur i starten etter de får valp fordi valpen ikke vil tisse i buret sitt. Personlig foretrekker jeg å ha valpen i sengen. Jeg våkner da om valpen begynner å bevege på seg (vil på do), og jeg går ut med den. Jeg syns egentlig det er greit at en valp får tisse på natten hvis den må. Det har ikke vært noe problematisk å lære hunden senere at den ikke får være i sengen vår om natten, og jeg syns det er fint (men mulig det bare er meg) at valpen får sove med oss, inntil trygge, varme kropper, de første døgnene borte fra mammaen sin.

Bur kan være et redskap i enkelte situasjoner, men det finnes ofte alternativer, buret er sjelden nødvendig. Kun i bil vil jeg si bur er nødvendig for tilstrekkelig sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din vil ligge i buret uansett, så er det jo bare å ha døra åpen, er det ikke?

Du lever tydeligvis i villfarelsen om at jeg mishandler dyrene mine ("tiden i mitt og ditt tilfelle her er jo at du bruker mer tid på ubehaget du påfører i dens liv, enn hva jeg liksom gjør med bur" - det vil si at du mener jeg bruker aversiver mer enn 8 timer i døgnet, det er mishandlig det, Karpe Skrotum), du får jo bare fortsette å tro det. Du tror at det å putte en hund i bur er mye greiere, men hva tror du gjør at hunder roer seg i bur? Det kalles "lært hjelpeløshet". Google det du.

Nei, for når han våkner til og skal gjøre fra seg, så vil han ikke lage lyd (klynk) og da gjør han fra seg utenfor buret istedet for at det blir gjort på rett plass - altså ute.

Nei, jeg tror ikke du mishandler dyrene dine. Det var det jeg syns var morsomt som var poenget - sååå mye imot bur uansett, men bruker selv ubehag som metode.

('ubehag' du velger er liksom greit, men 'ubehag'(etter din mening) andre velger er ikke greit - ingen av de er nødvendig. Begge kan vel kalles latskap til dels og hurtige løsninger. Kritikken mot bur var jo nettopp dette)

Tiden kan ikke sammenlignes slik iom 'ubehag' tilført er 'ubehag' - bur er nødvendigvis ikke ubehag. Sliter med søvn selv, så satt på rommet og leste i natt. Fulgte med han. Han sov - altså ikke ubehag. Ventet helt til ca 4.30 og da våknet han opp litt. Åpnet øynene og lå og strekte seg, titte på meg. Vrei seg over på andre siden, gjespet mm. Ikke tegn til 'ubehag'. Ikke en gang så han på døra og utgang engang. Men jeg ventet ikke til han klynket(en klynk er jo noe man vil ha - altså lære seg å si ifra når den vil noe - men i natt slapp han dog), for skjønte jo hvorfor han våknet til- ut for tiss og bæsj.

Jeg tror bur som i vårt tilfelle er greiere ja. Jeg ser jo hva valpen gjør. Det er rett ned og sover - første gang den ble lagt i bur skjedde det - ikke noe tillært der i gården nei. Tydeligvis trenger den ikke å lære seg å sove. Ro seg ned? Har ikke sagt en gang at hunden vår måtte ha roet seg ned - jeg har sagt den nesten sover før den kommer inn.

[edit]Forøvrig sier du bur er negativt pga de ikke kan gå ut, ikke selve å ligge i buret. Du regner 8 timer - altså 8 timer den vil ut ... merksnodig at jeg observerer (som i natt) at dette er totalt feil regnestykke. Det er snakk om sekunder, maks minuttet. I natt f.eks var det 0 sekunder, 0 min iom jeg tok han ut før han så på døra og døra ble åpnet i morges før han våkna. Jeg har heller ikke laget poeng i hvor mye du bruker 'ubehag', det ble tatt opp av deg selv og som jeg svarte/diskuterte på. Poenget mitt var selvmotsigelsen i å selv utføre 'ubehag' bevist i metode(latskaps-metoden iom den er raskere mange ganger enn alternativ), men har 0 forståelse for bur uansett der det er på 'latskap' og 'rask løsning'. (for jeg sa vel man kan kalle bur i mitt tilfelle latskap elns. Kunne jo satt opp kompostbingen vi har - men utifra observasjon av valpen, så ser jeg ikke behovet)[/edit]

Hadde jeg hatt noe som helst følelse for at hunden hadde lidd under mitt valg på dette, så hadde jeg kuttet ut - det er hunden som er det viktige for meg. Da hadde han heller fått gjort fra seg inne.

Vi kan snu på flisa ;) Det er litt artig at de som stenger bikkjene sine i bur i flere timer, er så i mot aversiver ;)

Selvfølgelig kan man det. Men har ikke merket meg noen i tråden - har du det?

Hvis det var meg du mente, så ...

Men begge deler kan brukes i gitte tilfeller uten at det er nødvendigvis 'ille' for hunden. (selvfølgelig stort nok bur og aversiver som ikke er for harde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for når han våkner til og skal gjøre fra seg, så vil han ikke lage lyd (klynk) og da gjør han fra seg utenfor buret istedet for at det blir gjort på rett plass - altså ute.

Så du bruker altså bur for å lette renslighetstreningen?

Nei, jeg tror ikke du mishandler dyrene dine. Det var det jeg syns var morsomt som var poenget - sååå mye imot bur uansett, men bruker selv ubehag som metode.

('ubehag' du velger er liksom greit, men 'ubehag'(etter din mening) andre velger er ikke greit - ingen av de er nødvendig. Begge kan vel kalles latskap til dels og hurtige løsninger. Kritikken mot bur var jo nettopp dette.)

Nei, du tror ikke hundene mine bli mishandlet, men du går åpenbart ut i fra at jeg stadig utsetter de for ubehag. Mer enn du har hundene dine i bur, var det ikke det du skreiv i forrige innlegg?

Jeg tror bur som i vårt tilfelle er greiere ja.

Greiere enn hva da?

Ro seg ned? Har ikke sagt en gang at hunden vår måtte ha roet seg ned - jeg har sagt den nesten sover før den kommer inn.

Man må nødvendigvis være rolig for å sovne, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bruker altså bur for å lette renslighetstreningen?

Ja, og ser ikke behovet for å sette opp kompost-bingen, eller sikre rommet for å ha tilfredstillende sikkerhet for den, når jeg kan bruke buret for det samme.

Nei, du tror ikke hundene mine bli mishandlet, men du går åpenbart ut i fra at jeg stadig utsetter de for ubehag. Mer enn du har hundene dine i bur, var det ikke det du skreiv i forrige innlegg?

Da tror jeg du missforstår hva jeg ville fram til. Men nei, jeg mener ikke det. Tidsbruk var det du som tok opp - så jeg svarer utifra det. Personlig syns jeg ikke tiden i ditt og mitt tilfelle er så veldig viktig å diskutere. Begge dreier seg om sekunder hunden(e) merker det, så det blir litt på siden føler jeg.

Poenget ... igjen - var at 'ubehag' brukes, mens man har ikke forståelse for andres tilførsel av 'ubehag' (nå er jeg ikke enig i at det er ubehag for vår valp, men du skjønner sikkert hva jeg egentlig vil fram til - det er det jeg sa "at det er litt morsomt" dette.)

Greiere enn hva da?

Enn ditt tilføring av 'ubehag'. Valpen vår ser jeg ikke har 'ubehag' av å ligge der som sagt. Klynker han så får han komme ut - vi fjerner jo døra når han vil. Hvilket ubehag er det liksom. (han ber ikke om det annet enn på nødvendig æren)

Man må nødvendigvis være rolig for å sovne, kanskje?

Ja? Han er det når vi legger han der. Vi venter selvsagt til det er leggetid for han. Når han legger seg i tiden han brukte å ta kvelden hos kennel (stor kompost), så bærer vi han opp. (eller drøyer hvis vi ikke skal legge oss/være opp iom at vi da ikke hører hvis det er noe. Da bærer vi han opp mens han sover)

La til en edit på forrige innlegg btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo litt i tenkeboksen om dagen, om vi skal kevere tilbake omplasseringshunden vi har og heller gå for en valp.

Om vi går for en valp så er ikke bur noe jeg en gang vurderer. Bortsett fra bilbur. Det hører kanskje innunder en annen diskusjon, men jeg tillater meg uansett å spørre: Er det strengt tatt nødvendig med bur til valp?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du missforstår hva jeg ville fram til. Men nei, jeg mener ikke det. Tidsbruk var det du som tok opp - så jeg svarer utifra det. Personlig syns jeg ikke tiden i ditt og mitt tilfelle er så veldig viktig å diskutere. Begge dreier seg om sekunder hunden(e) merker det, så det blir litt på siden føler jeg.

Poenget ... igjen - var at 'ubehag' brukes, mens man har ikke forståelse for andres tilførsel av 'ubehag' (nå er jeg ikke enig i at det er ubehag for vår valp, men du skjønner sikkert hva jeg egentlig vil fram til - det er det jeg sa "at det er litt morsomt" dette.)

Enn ditt tilføring av 'ubehag'. Valpen vår ser jeg ikke har 'ubehag' av å ligge der som sagt. Klynker han så får han komme ut - vi fjerner jo døra når han vil. Hvilket ubehag er det liksom. (han ber ikke om det annet enn på nødvendig æren)

Fordi at tidsbruk er faktisk en faktor når man diskuterer burbruk. Det er ikke uvanlig at man blir anbefalt at hunden får være i sin "trygge hule" om natten når den allikevel skal sove, og om dagen når eier er på jobb fordi at da skal den slappe av og slippe å ha så mye å passe på. Da snakker vi om, om vi forutsetter 8 timer søvn om nettene og 8 timer arbeid om dagen, at hunden sitter i bur i 2/3 av døgnet. Og da har jeg ikke tatt med kjøring frem og tilbake til jobb, eller en tur i butikken, eller en tur ut med gode venner for å spise, eller whatever som gjør at man forlater huset utenom for å jobbe. At du sammenligner så mye stilleligging for en hund med at jeg napper hunden min i pelsen når hun ikke hører etter (det tar 2 sekunder), eller at jeg tvinger henne til å ligge rolig når jeg klipper klør (som tar kanskje et kvarter annenhver uke), jeg skjønner det ikke. Jeg innrømmer det, jeg skjønner bare ikke hvordan det er sammenlignbart - særlig ikke når du i tillegg mener at hunden din ikke syns det er ubehagelig i buret.

Ja? Han er det når vi legger han der. Vi venter selvsagt til det er leggetid for han. Når han legger seg i tiden han brukte å ta kvelden hos kennel (stor kompost), så bærer vi han opp. (eller drøyer hvis vi ikke skal legge oss/være opp iom at vi da ikke hører hvis det er noe. Da bærer vi han opp mens han sover)

Så han sover i bur om natta og er innesperret i kompostbinger å kvelden? Vi får vel bare fastslå at vi har et totalt forskjellig utgangspunkt for hvordan man lever med og oppdrar hund, jeg foretrekker å oppdra og tilbringe tid med hundene mine, jeg.

[edit]Forøvrig sier du bur er negativt pga de ikke kan gå ut, ikke selve å ligge i buret. Du regner 8 timer - altså 8 timer den vil ut ... merksnodig at jeg observerer (som i natt) at dette er totalt feil regnestykke. Det er snakk om sekunder, maks minuttet. I natt f.eks var det 0 sekunder, 0 min iom jeg tok han ut før han så på døra og døra ble åpnet i morges før han våkna. Jeg har heller ikke laget poeng i hvor mye du bruker 'ubehag', det ble tatt opp av deg selv og som jeg svarte/diskuterte på. Poenget mitt var selvmotsigelsen i å selv utføre 'ubehag' bevist i metode(latskaps-metoden iom den er raskere mange ganger enn alternativ), men har 0 forståelse for bur uansett der det er på 'latskap' og 'rask løsning'. (for jeg sa vel man kan kalle bur i mitt tilfelle latskap elns. Kunne jo satt opp kompostbingen vi har - men utifra observasjon av valpen, så ser jeg ikke behovet)[/edit]

Nei, jeg sier ikke at bur er negativt fordi de ikke kan gå ut, jeg sier at bur er negativt fordi det er liten plass i det, og at de ikke kan flytte seg om de ønsker. Javel, du var oppe i natt, men er du det hver natt? Jeg sover ikke all verden sjøl, men selv jeg sover liksom. Det er ikke en diskusjon om hvorvidt en hund skal ha tilgang på hele huset eller ikke, det er en diskusjon om hvor mye plass de burde ha som et minstekrav, og det er ytterst få som kjøper bur som er så store at de dekker f.eks de svenske kravene om plass - da kunne de nemlig like gjerne hatt de i binger. Disse bur-møblene jeg la inn bilder av før i tråden, er ikke så store at hunden har rare muligheten til å bevege seg. Det er den delen jeg ikke liker. At man tvinger hunden til å være på et lite område. Selv jeg begrenser hundenes rundgang i huset, men om de skulle få diare, så har de i det minste muligheten til å få tømt seg uten å bli tvunget til å stå eller ligge i det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo litt i tenkeboksen om dagen, om vi skal kevere tilbake omplasseringshunden vi har og heller gå for en valp.

Om vi går for en valp så er ikke bur noe jeg en gang vurderer. Bortsett fra bilbur. Det hører kanskje innunder en annen diskusjon, men jeg tillater meg uansett å spørre: Er det strengt tatt nødvendig med bur til valp?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Svaret mitt er nei! Jeg har aldri brukt bur til noen av mine valper annet enn i bilen. Kan ikke skjønne hvorfor man skulle trenge det. Jeg har i alle fall ikke samvittighet til å stenge en liten valp inne i et bur.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at tidsbruk er faktisk en faktor når man diskuterer burbruk. ... At du sammenligner så mye stilleligging for en hund med at jeg napper hunden min i pelsen når hun ikke hører etter (det tar 2 sekunder), eller at jeg tvinger henne til å ligge rolig når jeg klipper klør (som tar kanskje et kvarter annenhver uke), jeg skjønner det ikke. Jeg innrømmer det, jeg skjønner bare ikke hvordan det er sammenlignbart - særlig ikke når du i tillegg mener at hunden din ikke syns det er ubehagelig i buret.

Ehh, nei. Poenget var og er fortsatt at noen bruker 'ubehag' og kritiserer all bruk av bur. Som du nå med min hund. Du mener å vite mer enn meg om hunden og dens adferd - utrolig når du er en helt annen plass gitt. Jeg var forøvrig oppe hele første natt og da var den ikke i bur - den kunne godt vært det dog, for den lå på samme plass hele tiden - Men greit å vite at du vet bedre enn hunden selv og eier.

Så han sover i bur om natta og er innesperret i kompostbinger å kvelden? Vi får vel bare fastslå at vi har et totalt forskjellig utgangspunkt for hvordan man lever med og oppdrar hund, jeg foretrekker å oppdra og tilbringe tid med hundene mine, jeg.

Ehhhh - kennel hadde stor kompost. Med seng, vann, avispapir osv - god plass. (ellers var de mye ute i stor hage og de fikk også bruke stua selvfølgelig i perioder)

Nei, jeg sier ikke at bur er negativt fordi de ikke kan gå ut, jeg sier at bur er negativt fordi det er liten plass i det, og at de ikke kan flytte seg om de ønsker.

Ja, den varsler og da slipper den ut - så problemet er at den må varsle?

Javel, du var oppe i natt, men er du det hver natt? Jeg sover ikke all verden sjøl, men selv jeg sover liksom. Det er ikke en diskusjon om hvorvidt en hund skal ha tilgang på hele huset eller ikke, det er en diskusjon om hvor mye plass de burde ha som et minstekrav, og det er ytterst få som kjøper bur som er så store at de dekker f.eks de svenske kravene om plass - da kunne de nemlig like gjerne hatt de i binger. Disse bur-møblene jeg la inn bilder av før i tråden, er ikke så store at hunden har rare muligheten til å bevege seg. Det er den delen jeg ikke liker. At man tvinger hunden til å være på et lite område. Selv jeg begrenser hundenes rundgang i huset, men om de skulle få diare, så har de i det minste muligheten til å få tømt seg uten å bli tvunget til å stå eller ligge i det etterpå.

Jeg er til stedet hele tiden når den er i bur jeg - så nei, den trenger absolutt ikke gjøre fra seg der den ligger. Buret ble brukt av samme rase som er 3 år, så plassen er tydeligvis stor nok for den. (men der er døra åpen) så plassen for den var tydeligvis stor nok for å sove - men ikke valpen altså - ok, notert hva du mener. (eneste forskjellen er at valpen må si ifra for å gå ut, 3'åringen går selv - så da må det jo være ille at en hund skal si ifra som er bøygen her?)

Men nå tilegner du meg litt for mange stråmenn her. Poenget var og som du vet jeg har poengtert flere ganger. At noen som bruker 'ubehag' reagerer på bur UANSETT. Ja, da lager du stråmenn her nå. Selv når buret er stort, de blir tatt ut med en gang de vil osv osv ... Poenget er ubehaget med aversiver, ikke hvor mange sekunder det er - har du noen gang fått deg en skalle, trøkk 16? Ja, da vet du det går fort. (nei, ikke at du gjør det - tiden som er poenget (satt på spissen)) Blir handling noe bedre for at det tar sekunder? Nei, ikke nødvendigvis.

Ja, jeg mener 'ubehag' som metode valg er verre enn eksemplet mitt med bur. Du kan selvfølge mene annet. Men det er uansett morsomt at noen prater så imot bur uansett, når de velger 'ubehag' selv. De kan lett kutte det ut, så hvorfor gjøres det ikke - nei, for det er enkelt og raskt for dem - ikke for hundens del - likt med burbruk.

Men generelt er vi enige om burbruk - bur bør ikke brukes. Men det fins noen unntak og da bør buret fases ut raskt som mulig. (du mener ikke valpeperioden er ett slikt unntak, men jeg gjør det - vel og merke hvis man slipper de ut når de vil ut - klarer man ikke det, så bruk stor binge/sikre et rom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo litt i tenkeboksen om dagen, om vi skal kevere tilbake omplasseringshunden vi har og heller gå for en valp.

Om vi går for en valp så er ikke bur noe jeg en gang vurderer. Bortsett fra bilbur. Det hører kanskje innunder en annen diskusjon, men jeg tillater meg uansett å spørre: Er det strengt tatt nødvendig med bur til valp?

Nope!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...