Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbudt å ha hund i bur i Sverige


Ine
 Share

Recommended Posts

Gi henne noe å gjøre når dere går, f.eks. frossent margbein, kong fylt med kjøtt (frossen) - matkuler i en halvlitersflaske osv. - sett opp grinna igjen og gi henne dette i gangen - da har hun litt å holde på med en stund og kanskje hun glemmer å raide kjøkkenet.

Dette er selvfølgelig prøvd ut, men når hun er ferdig så havner hun på kjøkkenet. Vi har kjøpt inn barnesikringer til skapene på kjøkkenet, og døren til rommet der fôret ligger er låst, så forhåpentligvis blir det greit igjen. Kan hende det holder, håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 234
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

DETTE skulle NKK ha brukt for alt det er verdt, synes jeg. Gå ut med en oppfordring/info om at dette IKKE er forenlig med et godt liv for en valp, henvise til SKK og den svenske lovgivningen, osv. "N

En slik lov burde det vært i norge også.... det hadde kanskje hatt en viktig signaleffekt om at det ikke er greit å oppbevare hunden i bur 16 timer i døgnet og skylde på at det er "hundens hule"

Jeg tror jeg er glad for at det ikke finnes noe bur i mitt hjem, jeg. Så slipper jeg hele greia. Kan ikke fatte og begripe at noen ved sine fulle fem kan mene at et lite bur er et riktig sted for hund

For folk flest skjønner jo at en valp ikke må sove i bur i 18-20 timer i døgnet? :yes: Vi har ikke behov for sånne lover i Norge nei..

Joda, man har behov for lover på det, men når man da tar absolutt alt, så blir det 'overkill'. Det er holdningen og kunnskapen til folk man bør først og fremst bør klare å oppdatere - da med en lisens elns for å få lov å ha hund.

Man ser jo bare på strøm-bånd osv. Ikke lov å bruke, men det selges. Vet ikke hvor mange hundeeiere jeg har snakket med og det at det er ulovlig å bruke ... ja se det, det vet/viste de ikke. Så det hjelper lite med lover, når folk ikke får det med seg.

Personlig tror jeg endel bruker bur mye pga kunnskapsløshet. De tenker ikke over det. Andre igjen gjør det for at det er veldig enkelt og de gidder ikke annet. Samtidig har endel av hundene fått destruktiv adferd pga eiere som ikke bruker hunden slik den bør - de vet ikke bedre og med resultat at hunden(e) blant annet kjeder seg og begynner å spise opp hus og innventar. Bedre plass er jo bedre for disse også, men lisens kunne nok muligens gjort til at både bur og en ev binge har vært saga blott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man har behov for lover på det, men når man da tar absolutt alt, så blir det 'overkill'. Det er holdningen og kunnskapen til folk man bør først og fremst bør klare å oppdatere - da med en lisens elns for å få lov å ha hund.

Man ser jo bare på strøm-bånd osv. Ikke lov å bruke, men det selges. Vet ikke hvor mange hundeeiere jeg har snakket med og det at det er ulovlig å bruke ... ja se det, det vet/viste de ikke. Så det hjelper lite med lover, når folk ikke får det med seg.

Personlig tror jeg endel bruker bur mye pga kunnskapsløshet. De tenker ikke over det. Andre igjen gjør det for at det er veldig enkelt og de gidder ikke annet. Samtidig har endel av hundene fått destruktiv adferd pga eiere som ikke bruker hunden slik den bør - de vet ikke bedre og med resultat at hunden(e) blant annet kjeder seg og begynner å spise opp hus og innventar. Bedre plass er jo bedre for disse også, men lisens kunne nok muligens gjort til at både bur og en ev binge har vært saga blott.

De har prøvd det i Sverige, å si at X antall timer i bur innendørs er greit. I Sverige har de kennelkonsulenter som reiser rundt og sjekker hvordan forholdene er hos oppdretter. Hva tror du en oppdretter som får en kennelkonsulent på døra sier om hvor lenge hundene har sittet i bur før vedkommende kom? Jo, de er jo selvsagt akkurat satt inn der. Det er jo ingen som sier til en som kan stoppe deg i å registrere oppdrettet ditt at bikkjene har sittet i bur i 8-12 timer, det ville jo vært over gjennomsnittet kørka, når det har vært 6 timer som har vært max. Og en kan jo bare lure på hvorfor det er et behov for å begrense burbruk ved lov. Det er jo åpenbart at overdreven burbruk er et reelt problem?

Selvsagt er det mange som bruker bur fordi de ikke veit bedre, og de veit ikke bedre fordi at oppdrettere, instruktører og selgere sier at det er bra for hunder å sitte i bur. Det er bra for de å ha en egen hule de kan føle seg trygge i når de allikevel skal sove. Det er bra for de å sitte i bur når eier ikke er hjemme eller om natta, for da kan de ikke skade seg når de tygger på ting. Men når det protesteres så iherdig på at burbruk er et problem som det gjøres i denne tråden, når det forsvares i bøtter og spann hvorfor hunder må sitte i bur i timevis, selv på et forum fullt av folk som er over gjennomsnittlig interessert i hund og dyrevelferd, hvordan skal man øke kunnskapsnivået slik at burbruk blir holdt på et minimum av nødvendighet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det protesteres så iherdig på at burbruk er et problem som det gjøres i denne tråden, når det forsvares i bøtter og spann hvorfor hunder må sitte i bur i timevis, selv på et forum fullt av folk som er over gjennomsnittlig interessert i hund og dyrevelferd, hvordan skal man øke kunnskapsnivået slik at burbruk blir holdt på et minimum av nødvendighet da?

Ja dette er snodig, jeg er enig med deg og har ofte tenkt i de baner du er inne på her. Jeg tror personlig, selv om det kanskje blir oppfattet på en negativ måte av enkelte at noe av burbruken bunner i en manglende forståelse av hundens vesen og iboende behov. Det er for meg ett tankekors når det mest sosialiserte / domestisterte dyret av alle må stues bort i ett bur flere timer i døgnet, enten for å skånes fra ett eller annet og/eller slik at eier eller andre skal få "fred" til å utfolde seg. De aller fleste av oss benytter bare en brøkdel av den kapasiteten som ligger i hunden, og i en del tilfeller blir også hunden satt i bur fordi eier verken gidder og /eller forstår at det å legge tilrette for mestring på sikt er ett langt bedre alternativ både for hund og eier / omgivelser. Det sies titt og ofte "la hunden bli vant til bur" . Nei la heller hunden bli vant til å mestre, da vil hunden også takle buret om behovet er der på strak labb :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det protesteres så iherdig på at burbruk er et problem som det gjøres i denne tråden, når det forsvares i bøtter og spann hvorfor hunder må sitte i bur i timevis, selv på et forum fullt av folk som er over gjennomsnittlig interessert i hund og dyrevelferd, hvordan skal man øke kunnskapsnivået slik at burbruk blir holdt på et minimum av nødvendighet da?

Burbruk er et problem. Hardhendt behandling mot hund er et problem.

Så du mener all aversiver skal forbys også da eller?

Ja, noen bruker bur alt for mye(samt for liten størrelse), noen tar hundene sine alt for mye/hardt.

Tror du virkelig alle som tar hundene sine gjør det like hardt ute som mellom husets fire vegger? På lik linje med oppdretter som sier hunden(e) nettopp kom i buret. Folk prøver å holde ting skjult, for de vil ikke vise sitt sanne ansikt.

Skal man forby det ene, så bør man forby det andre - for folk gjør feil, så skal man skape holdninger, så bør alt tas med. Jeg mener dog det lett blir sovende regler (foruten aversiver ute, som kan filmes).

Men ville slike lover bli fulgt? Personlig hadde jeg dritte i bur-loven. Hadde du fulgt lov om 0 aversiver?

Jeg tar meg og deg som eksempel nå, ingenting personlig - kun eksempler på folk som har tatt et valg for sine hunder og som har vurdert nøye hva de mener er riktig/feil. Personer som tross alt har sin(e) hund(er) i fokus og ønsker de det beste. (så har man alle de andre i tillegg - de som har hund uten å tenke så mye på det (forstå meg rett))

Det blir jo likt med båndtvang, selv om man der kan bli 'oppdaget' så slipper jo mange hunden likevel - også brukere her på sonen. (i forhold til å overholde regler/lov)

Men ja, det kunne kanskje vært på sin plass med forbud totalt mot både bur og aversiver - så kunne hver enkelt helle brutt og tatt sjansen - likt med båndtvangen. Man har i alle fall hatt muligheten til å 'ta' noen iom loven da hadde vært så klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde sluttet med aversiver om det var forbudt - bruk av aversiver er ikke en hverdagsgreie her, selv om du stadig insisterer på det.

Jeg bryter båndtvangen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Eller om man snur på det. Om vi tar utgangspunkt i teorien om at folk som bruker aversiver i trening er mer mot burbruk. Kan ikke det si noe om hvor ille burbruk egentlig er? Jeg mener om selv de som syns det er greit å gi hunden et napp i pelsen syns det er ille å bruke bur. Da må det vel være veldig ille da? Eller kanskje de som kan finne på å straffe hundene sine får så veloppdratte hunder at de ikke trenger å putte dem i bur for å kontrollere dem?

Nei, dette er ikke mine meninger, men om det stemmer at folk som bruker straff i mer eller mindre grad er mer mot burbruk enn folk som aldri sier nei til hundene sine, så kan man jo begynne å lure på hvorfor det er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde sluttet med aversiver om det var forbudt - bruk av aversiver er ikke en hverdagsgreie her, selv om du stadig insisterer på det.

Jeg bryter båndtvangen da.

Jeg også bryter båndtvang.

Jeg betviler dog at du(andre) har sluttet med aversiver. For hvorfor skal du(andre) ha gjort det - kun for at du(andre) kan få bot? Eller er du enig i ev lov på det? Hvorfor skulle du(andre) slutte med det inne når ingen ser deg? Metoden er jo grei?, så hvorfor endre metode inne, bare for at det ikke er lov?

Vi bryter jo båndvang regelen også - vi kunne jo sluppet hunden(e) på inngjerdet plass (ev laget en) hvis vi absolutt skulle holdt oss til reglene. Hvorfor driter vi i det? (ja, hundene har godt av å få løpe fritt, men det kunne vi altså fått til innenfor reglene)

(nå må du slutte - jeg har aldri sagt at du bruker det til hverdags ... det er du som har sagt du bruker metoden i treningen og hvordan du dresserer - mengden osv er det kun du som vet - likt med mitt burbruk - jeg blir ikke plutselig 24/7 timers bruker av bur, bare for at jeg bruker meg selv for å eksemplifiser.)

Nei, dette er ikke mine meninger, men om det stemmer at folk som bruker straff i mer eller mindre grad er mer mot burbruk enn folk som aldri sier nei til hundene sine, så kan man jo begynne å lure på hvorfor det er sånn...

Aldri sier nei? Det å ikke bruke aversiver dreier seg ikke om ikke å sette grenser.

Tror ikke det er en generell mening blant folk at hvis de bruker bur selv, så er de imot aversiver, eller bruker man aversiver, så er man imot bur.

Men jeg tror flere som bruker positive metoder er mer imot burbruk. (men det er bare noe jeg tror)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo forbudt å slå, sparke og strømme hund, husker ikke lovteksten i hodet men endel aversiver ER faktisk forbudt, og de som er relativt oppegående hverken slår, sparker eller strømmer hunden sin i trening.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

OT:

Nå er det jo forbudt å slå, sparke og strømme hund, husker ikke lovteksten i hodet men endel aversiver ER faktisk forbudt, og de som er relativt oppegående hverken slår, sparker eller strømmer hunden sin i trening.

Men det trener jo ikke være på langt nær så harde straffer det er snakk om. Å gi et napp i båndet er også fysisk straff, selv om det ikke på noen måte er skadelig om man ikke rykker til.

Jeg er forresten ikke sikker på om påstanden tidligere om sammenheng mellom bruk av straff i trening og motstand mot burbruk er helt rett, men jeg har også en oppfatning om at burbruk er veldig akseptert blandt klikkertrenere og de som trener utelukkende positivt, og det må jeg innrømme at jeg har litt vansker med å forstå. Man er så opptatt av at alt skal være positivt for hunden, også oppbevarer man den i bur store deler av døgnet? (ja, jeg vet dette var en urettferdig generalisering, ikke alle har begge de to holdningene selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Men det trener jo ikke være på langt nær så harde straffer det er snakk om. Å gi et napp i båndet er også fysisk straff, selv om det ikke på noen måte er skadelig om man ikke rykker til.

Jeg er forresten ikke sikker på om påstanden tidligere om sammenheng mellom bruk av straff i trening og motstand mot burbruk er helt rett, men jeg har også en oppfatning om at burbruk er veldig akseptert blandt klikkertrenere og de som trener utelukkende positivt, og det må jeg innrømme at jeg har litt vansker med å forstå. Man er så opptatt av at alt skal være positivt for hunden, også oppbevarer man den i bur store deler av døgnet? (ja, jeg vet dette var en urettferdig generalisering, ikke alle har begge de to holdningene selvfølgelig)

Yep, lovteksten sier vel noe om unødvendig ubehag mener jeg? Men skal man først sammenligne ekstreme ting, så får man ta ekstreme i begge leirer - og jeg mener jo det er er ekstremt å måtte ha hund i bur halve døgnet fordi man er for lat til noe annet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep, lovteksten sier vel noe om unødvendig ubehag mener jeg? Men skal man først sammenligne ekstreme ting, så får man ta ekstreme i begge leirer - og jeg mener jo det er er ekstremt å måtte ha hund i bur halve døgnet fordi man er for lat til noe annet.

Godt poeng, for det er jo ingen (tror jeg) her som har lansert nulltoleranse for bur. Motstykket blir jo da nulltoleranse for å bruke aversiver (Rugaas anyone?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brubruk nok med metoder å gjøre egentlig? Synes det er ekstreme holdninger til brubruk i alle leire. Om man er ytterste høyre eller venstre, eller sånn midt på. Eller bare har en familiehund og har aldri lest en bok om hundehold...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også bryter båndtvang.

Jeg betviler dog at du(andre) har sluttet med aversiver. For hvorfor skal du(andre) ha gjort det - kun for at du(andre) kan få bot? Eller er du enig i ev lov på det? Hvorfor skulle du(andre) slutte med det inne når ingen ser deg? Metoden er jo grei?, så hvorfor endre metode inne, bare for at det ikke er lov?

Vi bryter jo båndvang regelen også - vi kunne jo sluppet hunden(e) på inngjerdet plass (ev laget en) hvis vi absolutt skulle holdt oss til reglene. Hvorfor driter vi i det? (ja, hundene har godt av å få løpe fritt, men det kunne vi altså fått til innenfor reglene)

(nå må du slutte - jeg har aldri sagt at du bruker det til hverdags ... det er du som har sagt du bruker metoden i treningen og hvordan du dresserer - mengden osv er det kun du som vet - likt med mitt burbruk - jeg blir ikke plutselig 24/7 timers bruker av bur, bare for at jeg bruker meg selv for å eksemplifiser.)

Nei, nå må du slutte. Du betviler at jeg hadde slutta å bruke aversiver, fordi at du ikke ville slutta å bruke bur ved et totalforbud? Så fordi det passer deg, så evner ikke jeg å oppdra hundene mine uten aversiver, fordi at du ikke klarer å ha et hundehold der du ikke putter bikkja di i bur om nettene? Det er nivået du velger å diskutere på? Det sier mest om deg det, Karpe Skrotum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brubruk nok med metoder å gjøre egentlig? Synes det er ekstreme holdninger til brubruk i alle leire. Om man er ytterste høyre eller venstre, eller sånn midt på. Eller bare har en familiehund og har aldri lest en bok om hundehold...

Burbruk har med holdninger å gjøre, og holdninger læres de også. Jeg personlig har en tilbøyelighet til å reagere på bestemte måter når noen tråkker på steder som for meg er litt ømme, mine holdninger er med på å styre min atferd. Så ja i bunn og grunn har også burbruk til sist noe med metoder å gjøre, ellers sånn grovt sagt hvordan en ser på livet og spesielt hvordan en ser på dem en deler livet med samt har ett vist ansvar for. For som jeg støtt og stadig sier til bikkjene "jeg er så jækla glad i dere at jeg vil helst ha dere i bur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burbruk har med holdninger å gjøre, og holdninger læres de også. Jeg personlig har en tilbøyelighet til å reagere på bestemte måter når noen tråkker på steder som for meg er litt ømme, mine holdninger er med på å styre min atferd. Så ja i bunn og grunn har også burbruk til sist noe med metoder å gjøre, ellers sånn grovt sagt hvordan en ser på livet og spesielt hvordan en ser på dem en deler livet med samt har ett vist ansvar for. For som jeg støtt og stadig sier til bikkjene "jeg er så jækla glad i dere at jeg vil helst ha dere i bur".

Det handler om holdninger til hund ja, men metode?

Men har det noe med om man liker strømhalsbånd eller klikker, så lenge man finner egentlig akkurat samme ekstreme burbruken langs hele linjen av metodebruk? Kan man sitte og peke fingeren mot klikkertrenerne, så lenge de som liker strupehalsbånd og bruker bur på helt samme måte? Eller de som overhode ikke aner tre avsnitt om læringsteori? De samme grunnene til at man har hund i bur finner man også langs hele linjen også, så det ser for meg ut som om det ikke henger sammen med metode overhode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om holdninger til hund ja, men metode?

Men har det noe med om man liker strømhalsbånd eller klikker, så lenge man finner egentlig akkurat samme ekstreme burbruken langs hele linjen av metodebruk? Kan man sitte og peke fingeren mot klikkertrenerne, så lenge de som liker strupehalsbånd og bruker bur på helt samme måte? Eller de som overhode ikke aner tre avsnitt om læringsteori? De samme grunnene til at man har hund i bur finner man også langs hele linjen også, så det ser for meg ut som om det ikke henger sammen med metode overhode...

Jeg strakk det ut noe det er jeg enig i, og en behøver ikke nødvendigvis være seg bevist hva en egentlig gjør og hvorfor selv om det for utenforstående lett kan kalles en bestemt metode eller flere metoder for den saks skyld. Men ja holdninger til hund, eller holdninger til levende individer som en har påtatt seg ansvar for. Omsorg kan jo være så mangt, eller det kan dras langt og ikke alt er like smakfullt for å si det på den måten. Så er det jo slik at selv om en ikke aner tre avsnitt om læringsteori kan en likvel inneha mye kunnskap om læring. Ja noen kan faktisk inneha langt mer kunnskap om læring enn de som kan både tre og fire avsnitt om læringsteori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det så er alle enige om at vi burde ha et lovverk, og alle er enige i at et totalforbud er urimelig. So far, so good?

Hva burde isåfall et godt lovverk inneholde?

Om folk kommer til å bryte den? Selvsagt. Men samtidig har vi lover mot bruk av unødvendig ubehag i hundetrening, og vi har ikke lov til å slå barna våre når vi oppdrar dem. Jeg tør vedde venstrefoten min på at vi slår både hundene våre og barna våre mye mindre enn f.eks amerikanerne som ikke har slikt lovverk. Holdninger endres, man kan ikke lenger anbefale over en lav sko. Ja, det tar nok litt tid, men tid kan vi vel ta oss?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk kommer til å bryte den? Selvsagt. Men samtidig har vi lover mot bruk av unødvendig ubehag i hundetrening, og vi har ikke lov til å slå barna våre når vi oppdrar dem. Jeg tør vedde venstrefoten min på at vi slår både hundene våre og barna våre mye mindre enn f.eks amerikanerne som ikke har slikt lovverk. Holdninger endres, man kan ikke lenger anbefale over en lav sko. Ja, det tar nok litt tid, men tid kan vi vel ta oss?

AMEN!

Cluet, i min øyne, er nettopp å skape holdningsendring. Og om totalforbudet er veien å gå for å komme dit, da ønsker jeg totalforbud HJERTELIG velkommen.

Vi trenger ikke å se helt over dammen, i Storbritannia finnes det ikke lov mot å slå barn, og det er skremmende dagligdags. Den første morgenen det året jeg bodde i England (bodde hos vertsfamilie) våknet jeg av at vertsmoren min slo vertssøstra mi, i et annet rom. En vil ikke få bukt med dette med å ha lovverk om "det er kun lov å slå barna hvis de har vært skikkelig møkksekker" eller "det er kun lov å slå barna 2 ganger om dagen, og ikke i ansiktet", altså, poenget mitt er, for å få bukt med holdninger om at en gitt atferd er normalt og greit (enten det er å dytte hundene i bur eller å slå barna sine) er totalforbud et viktig skritt på veien. Først da vil endel begynne å se på andre løsninger enn den de lenge har brukt, for da gis det et kraftig signal om at dette ikke lengre er greit.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...