Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefalinger, valpekurs i Oslo?


Pim
 Share

Recommended Posts

Heisveis :)

En venninne har en søster i Oslo, som har en DSG-valp. Dette er hennes og samboerens første valp. De har vokst opp med hunder begge to, men aldri hatt ansvar, og aldri hatt valp. Valpen er nå ca 4 mnd gammel, og de begynner å bli rådville - pga det som høres ut som typiske valpegreier iblandet noe stress.

Jeg har gitt dem noen generelle råd, men det er ikke mye jeg kan (eller vil) gjøre så lenge de er 500 km unna og jeg aldri har sett valpen :) Men de ville gjerne ha tips om et godt valpekurs, så jeg håper dere kan hjelpe meg med å finne fram til et fornuftig kurs til dem!

Lurer derfor på om noen har tips til fine valpekurs i Osloområdet framover; ett der det er mer fokus på oppdragelse, håndtering av valp/hund o.l. enn innlæring av øvelser? De bruker korreksjon, så et rent klikkerkurs er kanskje ikke det rette; kanskje heller et kurs hvor de er åpne om bruk og effekt av korreksjon slik at de får bedre forståelse for det? Vet akkurat hva jeg ville anbefalt her i Trheim, og det er forøvrig i utgangspunktet klikkerfolk, men de er ikke akkurat helt puritister ;)

Hvis det gjør at de ramler inn i et hyggelig miljø med folk som kan følge dem opp framover er ikke det helt feil heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Her ville jeg gått på kurs, hvis jeg noensinne fikk valp igjen :D

De klarer jo ikke engang å skrive navnet på instruktøren(e) eller hvordan erfaring de har (bortsett fra 10 år - da er selv jeg mer erfaren enn disse supererfarne instruktørene)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarer jo ikke engang å skrive navnet på instruktøren(e) eller hvordan erfaring de har (bortsett fra 10 år - da er selv jeg mer erfaren enn disse supererfarne instruktørene)...

Javel. Du får anbefale deg selv, da. Hvorfor du følte behov for å komme med dette oppgulpet, vet jeg ikke, men i mine øyne er 10 års ansenitet i 100% stilling relevant nok erfaring.

Edit: Det er Knut fra Canis som startet for seg selv for noen år siden. Han er veldig flink med valper og valpeeiere. Ville aldri anbefalt noen jeg ikke går god for. Trener klikker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be dem dra på valpekurs hos Good Dog. Tess er super på valp, entusiastisk, engasjert og kunnskapsrik. Har gått veldig mange kurs i Oslo-området mens jentene var små, og veit godt hvor jeg aldri legger igjen penger en gang til i alle fall. :P Jeg liker instruktører som bryr seg om ekvipasjene på kurset, legger opp innhold etter nivået på dem og som fordeler oppmerksomheten på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarer jo ikke engang å skrive navnet på instruktøren(e) eller hvordan erfaring de har (bortsett fra 10 år - da er selv jeg mer erfaren enn disse supererfarne instruktørene)...

Javel. Du får anbefale deg selv, da. Hvorfor du følte behov for å komme med dette oppgulpet, vet jeg ikke, men i mine øyne er 10 års ansenitet i 100% stilling relevant nok erfaring.

Edit: Det er Knut fra Canis som startet for seg selv for noen år siden. Han er veldig flink med valper og valpeeiere. Ville aldri anbefalt noen jeg ikke går god for. Trener klikker.

Nå kjenner jeg Knut og har i utgangspunktet ikke noe problemer med å anbefale ham, men jeg synes også det er relativt dårlig å ikke oppgi navn og kompetanse på instruktørene, det er noe de fleste hundeskoler er flinke med å presentere. Jeg var i kontakt med Norges hundetrenerforbund angående et kurs og ville vite hvem som var instruktør og hvilken kompetanse vedkommede hadde, og fikk til svar at de ikke hadde noen interesse av å gi ut cv på alle instruktørene sine... (Knut svarer ihvertfall på dette på forespørsel, regner jeg med)

Vel, for meg er det vesentlig hvorvidt noen har 5 års erfaring i å trene egen hund, eller om de har deltatt på instruktørkurs, seminarer, og gjerne kan litt om pedagogikk, læringsteori, og hvilke "guruer" de henter sin kompetanse fra. Ihvertfall når jeg spør om problemhundkurs for en hund som flere instruktører ikke har greid å hjelpe oss med...

Kan anbefale Lundqvist og HundeAkademiet. Sistnevnte trener rent positivt, Lundqvist bruker korreksjon på hverdagslydigheten men har mye fokus på positiv innlæring og belønning i utgangspunktet.

(Lundqvist presenterer forøvrig heller ikke instruktørene på nettsiden sin, de har ganske mange og det varierer hvem som har hvilke kurs. Alle har dog instruktørutdannelsen hos Lundqvist, og man får svar på hvem om man spør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Javel. Du får anbefale deg selv, da. Hvorfor du følte behov for å komme med dette oppgulpet, vet jeg ikke, men i mine øyne er 10 års ansenitet i 100% stilling relevant nok erfaring.

Edit: Det er Knut fra Canis som startet for seg selv for noen år siden. Han er veldig flink med valper og valpeeiere. Ville aldri anbefalt noen jeg ikke går god for. Trener klikker.

Nå kjenner jeg Knut og har i utgangspunktet ikke noe problemer med å anbefale ham, men jeg synes også det er relativt dårlig å ikke oppgi navn og kompetanse på instruktørene, det er noe de fleste hundeskoler er flinke med å presentere. Jeg var i kontakt med Norges hundetrenerforbund angående et kurs og ville vite hvem som var instruktør og hvilken kompetanse vedkommede hadde, og fikk til svar at de ikke hadde noen interesse av å gi ut cv på alle instruktørene sine... (Knut svarer ihvertfall på dette på forespørsel, regner jeg med)

Vel, for meg er det vesentlig hvorvidt noen har 5 års erfaring i å trene egen hund, eller om de har deltatt på instruktørkurs, seminarer, og gjerne kan litt om pedagogikk, læringsteori, og hvilke "guruer" de henter sin kompetanse fra. Ihvertfall når jeg spør om problemhundkurs for en hund som flere instruktører ikke har greid å hjelpe oss med...

Kan anbefale Lundqvist og HundeAkademiet. Sistnevnte trener rent positivt, Lundqvist bruker korreksjon på hverdagslydigheten men har mye fokus på positiv innlæring og belønning i utgangspunktet.

(Lundqvist presenterer forøvrig heller ikke instruktørene på nettsiden sin, de har ganske mange og det varierer hvem som har hvilke kurs. Alle har dog instruktørutdannelsen hos Lundqvist, og man får svar på hvem om man spør).

Simira svarte vel egentlig greit for meg. Det er mye mulig de (han?) er flinke, men jeg vil i hvertfall aldri melde meg på kurs, selv ikke valpekurs, hos noen som ikke en gang vil legge ut navnet sitt og det eneste de skriver om treningsmetodene er at de er positive. Og hva er disse 10 årene med erfaring? Det var ikke kritikk til anbefallingen din, har du personlig erfaring med dem/han er det jo fint, men jeg melder aldri på kurs eller anbefaller kurs hos en hundeskole uten å vite hvem som holder kurset. Vi har en hundeskole her i byen som jeg uten å tvile vil anbefalle hvis det er den ene instruktøren som holder kurset, ikke hvis det er den andre. Hvem som er instruktør betyr mye. Ihvertfall når man ikke vet noe om treningsmetode. Hadde det stått utdannelse fra canis kunne man ihvertfall fått en ide om hva dette er snakk om.

Hadde jeg fått et svar som Simira fikk fra norsk hundetrenerforbund, at de ikke ville utgi cv til instruktørene sine, så hadde jeg definitivt ikke gått der. Igjen. Instruktørens erfaring betyr mye på valpekurs også. Det finnes så mange som holder valpekurs som knapt nok klarer å oppdra sin egen hund...

Lundquist har jeg god erfaring med, men det begynner å bli over 10 år siden jeg gikk kurs der, så jeg er ikke helt sikker på om jeg tør gå god for dem i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundquist har jeg god erfaring med, men det begynner å bli over 10 år siden jeg gikk kurs der, så jeg er ikke helt sikker på om jeg tør gå god for dem i dag :)

Ut fra det andre har fortalt meg om Lundqvist før vi begynte der i høst så har de stadig mer fokus på positiv trening, vil jeg tro. Anbefaler sele framfor halsbånd, strup er no-go. Grensesetting/korreksjon brukes kun på hverdagslydighet der hunden kan øvelsen, aldri i innlæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ut fra det andre har fortalt meg om Lundqvist før vi begynte der i høst så har de stadig mer fokus på positiv trening, vil jeg tro. Anbefaler sele framfor halsbånd, strup er no-go. Grensesetting/korreksjon brukes kun på hverdagslydighet der hunden kan øvelsen, aldri i innlæring.

Sånn var det da jeg gikk kurs der også (hehe det som sitter mest igjen er at vi måtte gå med godbiter i munnen og spytte dem ut :lol: ), men som sakt forskjellige instruktører kan være forskjellige innen en hundeskole også. Eller, sele hørte jeg ikke noe om, men det var ikke noe bruk av strup. Jeg ble ikke nekta å bruke struphalsbånd på min hund (er så praktisk å ta på), men alle så jo at det båndet aldri var stramt uansett, hverken når vi gikk eller trente, så henne kunne jeg brukt fiskesnøre på også. De brukte lokking, men trente som godt som bare positivt, men man sa nei til hunden om den brøt hverdagslydigheta den egentlig kan. Veldig greit opplegg egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Guest Jonna

Hva med å sjekke de lokale hundeklubbene. De fleste som holder valpekurs gjør det for morro og er ganske engasjerte. Ikke koster det skjorten som enkelte hundeskoler heller. Du har Stovner, Oslo og omegn hundeklubb, norsk retriver klubb osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sjekke de lokale hundeklubbene. De fleste som holder valpekurs gjør det for morro og er ganske engasjerte. Ikke koster det skjorten som enkelte hundeskoler heller. Du har Stovner, Oslo og omegn hundeklubb, norsk retriver klubb osv osv.

Nå er denne tråden et år gammel, men infoen er jo grei uansett. Men jeg tror hverken Stovner eller OODK har valpekurs, faktisk. Jeg mistenker det kommer av at det florerer med hundeskoler og valpekurs i byen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er denne tråden et år gammel, men infoen er jo grei uansett. Men jeg tror hverken Stovner eller OODK har valpekurs, faktisk. Jeg mistenker det kommer av at det florerer med hundeskoler og valpekurs i byen nå.

Joda Stovner har valpekurs de faktisk :) jeg har vært assistent på ett av de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Nå er denne tråden et år gammel, men infoen er jo grei uansett. Men jeg tror hverken Stovner eller OODK har valpekurs, faktisk. Jeg mistenker det kommer av at det florerer med hundeskoler og valpekurs i byen nå.

Flere hundeklubber har valpkurs m.m, men de annonserer ikke på langtnær så mye som private hundeskoler. Ta kontakt med nærmeste klubb :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...