Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå mai!


Anette
 Share

Recommended Posts

Hvis du har studiespes. så har du vel brukt opp det meste av de fem årene på vgs som du har rett på. Det finnes vel noen private løsninger som noen andre nevnte.

Studies. er tre år, og har jo da to år igjen, som er de to årene på VGS. jeg hadde trengt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må jeg bare SKRYTE litt altså! Døde nesten i går av stress og frustrasjon over eksamen i salgsfaget i dag. Men det gikk helt sinnsykt bra. Jeg var ufattelig nervøs og usikker. Jeg vet jo jeg kan j

Vi har blitt mor og far:D

Ååååhh På sykehjemmet i dag ble jeg vitne til et fantastisk øyeblikk! En av våre faste pasienten sliter voldsomt med smerter, men vil alltid hilse på Thorvald, samme hvor syk han er, så karrer han se

Posted Images

Du har egentlig 3 veier "inn".

En er den stander veien som de fleste tar med å gå helse og sosial vg1 for så å gå ambulansefag vg2 og deretter i lære. Alle er ikke sikret læreplass og det er faktisk ganske mange som ikke får det av ulike grunner.

En annan måte er å ta vikarkurs eller nou 72-6(trooor jeg det heter) som også er et vikarkurs. Dette gjør at du kan jobbe som vikar og etter 5år eller noe sånn så kan du ta fagbrev. Som vikar så kan du faktisk jobbe omtrent så mye du vil og vell så det. Vikarer er det alltid behov for og er du egnet så er du omtrent sikret å få være vikar.

Den siste måten er å gjøre som jeg skal og egentlig ta det på den første måten men siden jeg har gått videregående så blir jeg eventuelt tatt inn som voksenlærling og det er visst mye vanskeligere å få plass som voksen enn hvis du kom rett ut hva videregående uten opphold fra ungdomsskolen. Jeg kommer til å ta fagene på NKI nettstudie. Jeg har alle de "fellesfagene" så jeg trenger kun de yrkesrettede fagene. Om jeg må ta de fagene som er på helse og sosial vg1 eller om jeg kun kan ta ambulansefagene er enda litt usikkert så jeg skal ringe NKI nå. Siden det kan være vanskelig å få læreplass så er jeg forberedt på at jeg kanskje må ta et vikar kurs neste år for så å jobbe som vikar en stund(til jeg får læreplass) eller bare jobbe som som vikar i 5år for så å ta fagbrev. Uansett så vil jeg ha mer kunnskap og være bedre forberedt på jobben jeg skal gjøre med å ta ambulansefagene først. :)

Er det noe du lurer på så kan du bare sende meg en PM så skal jeg høre med mamma for hun burde nå i hvert fall kunne alt dette og ha en god innsikt :)

Sender deg en PM når jeg forhåpentligvis har tilgang til data når jeg kommer hjem :)

Kan man multiqoute i Tapatalk? Hvordan? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

...har jeg purret på NKK igjen. Sendte inn sak 23.mars. Fikk tilbakemelding på at den var sendt til saksbehandler 25.mars. Purret på tilbakmelding 23.april. Fortsatt ikke hørt noe. Så nå er mail sendt til saksbehandler igjen med kopi til adm. Tilbakemelding på saksbehandlingstid kan man i det minst gi på forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en PM når jeg forhåpentligvis har tilgang til data når jeg kommer hjem :)

Kan man multiqoute i Tapatalk? Hvordan? :)

Det er greit :) jeg har nå snakket med NKI og jeg må ta helse og sosialfag vg1 programfagene. Begynner jeg nå eller i senest i juni en gang så skal jeg i hvert fall klare å ta eksamen i alle disse fagene til jul. Tar eksamen som privatist. Så burde jeg klare alle eksamenene på ambulansefag vg2 programfag til sommeren så da sparer jeg 1år på skole på det viset :) Skal du gå vanlig videregående så får du fort veldig få timer og korte dager siden du kun trenger de yrkesrettede fagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de jeg har ridd har egentlig vært farlig - om man har brukt huet. Men hester er jo levende vesner og noen ganger har de litt ekstra energi som vil ut.

Jeg har jobbet med fullblodshester også - det var tidvis ganske heftig - men jeg vil ikke klassifisere noen av de hestene jeg har ridd som farlig.

Unghesten jeg red var - hmm.... litt uforutsigbar om man ikke brukte huet, men tenkte man seg om (og ikke rei ut på tur i dressursal og satte fart mens han var midt inne i klynga av hester) så var han bare snill og grei egentlig.

Ja man kan velge hester med omhu. Jeg har flere veninner som elsker å ri disse ville hestene. De som var fyrrige og hadde litt ekstra gemytt. Jeg har selv aldri valgt de hestene som er stresset, uforutsigbare, nervøse, vanskelig å kontrollere etc. Noen var ville ved oppsaling også og de nærmest måtte taues fast i alle vinkler. De holdt jeg meg unna og lot andre boltre seg med det.

Jeg valgte gjerne de trausige, "kjedelige" hestene. Det har som oftes gått veldig bra. I starten på min "hestekarriere" holdt vi på med travere, noe jeg ikke nå kunne tenke meg nå. (men som fjortis og hestegal tok vi hva som helst)

Jeg har blitt mye mer forsiktig av meg med alderen kjenner jeg, ja litt pysete :) tenker meg om x antall ganger før jeg setter meg opp på en hest.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine er at man ikke behøver å flytte til Russland for å hjelpe gamle damer over veien, dra/dytte folk ut av grøfta eller gjøre en god gjerning på annet vis. Har da gjort det flere ganger jeg! :) Sjelden jeg stopper MIDT i veien for å hjelpe noen over, men det har da skjedd det også, kan ikke la gamle damer skli på glattisen! :aww:

Joda, hjelpe folk er jeg helt med på! Jeg mener mer sånn at andre faktisk også kan hjelpe meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de jeg har ridd har egentlig vært farlig - om man har brukt huet. Men hester er jo levende vesner og noen ganger har de litt ekstra energi som vil ut.

Jeg har jobbet med fullblodshester også - det var tidvis ganske heftig - men jeg vil ikke klassifisere noen av de hestene jeg har ridd som farlig.

Unghesten jeg red var - hmm.... litt uforutsigbar om man ikke brukte huet, men tenkte man seg om (og ikke rei ut på tur i dressursal og satte fart mens han var midt inne i klynga av hester) så var han bare snill og grei egentlig.

Samme her egentlig. Eller, det ene ridesenteret hadde en del hester som kanskje ikke burde ha vært der. Det fløy mang en uerfaren jente veggemellom.. Men etter 3 år på venteliste et annet sted så byttet jeg stall.

Den ene hesten jeg hadde på fòr hadde det ikke helt bra med seg selv når det kom til enkelte ting. Den hadde en del bagasje fra før, som eier forsøkte å jobbe med. Men det tok ikke lang tid før han ble borte etter at disse tingene skjedde med meg. Og jeg takket for meg og fant meg en annen en.

Men så er det noe med å være 18 år og liksom skal prøve selv om det er en villstyring da :P

Der jeg rir nå er det ikke sånn i det hele tatt.

Nå er det 3 uker til jeg har 13 uker undervisningsfri (også kjent som sommerferie, men siden jeg selvfølgelig jobber på gården og holder kurs mye av tiden blir det liksom feil å kalle det ferie)

Det hørtes uansett deilig ut! Skulle gjerne hatt en jobb på gård med instruktør på hund på si jeg altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal aldri ri mer. Hester er store og skumsle. Men det er ikke mye som er søtere enn et bittelite minihesteføll som hopper og sparker bakut og ligner veldig på en gyngehest! (Har sett i dyrepark).

Jeg er ferdig med inntakssamtalene som jeg trodde skulle ta resten av dagen. Da blir det jo litt rart at det er satt inn vikar for norsktimene mine som begynner nå, men man vil jo ikke ta levebrødet fra unge vikarer, vil man vel? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...har jeg purret på NKK igjen. Sendte inn sak 23.mars. Fikk tilbakemelding på at den var sendt til saksbehandler 25.mars. Purret på tilbakmelding 23.april. Fortsatt ikke hørt noe. Så nå er mail sendt til saksbehandler igjen med kopi til adm. Tilbakemelding på saksbehandlingstid kan man i det minst gi på forespørsel.

Husker da jeg hadde en "sak" hos NKK. Saksbehandler svarte så surt og stygt at jeg etterhvert sendte alt i kopi til sjefen :D. Det gjorde veldig godt *ler*.

Er hodet mest fylt av hage og blomster og sånt - og alt for lite av faglig kvalitetssikring *hrmpf*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Samme her egentlig. Eller, det ene ridesenteret hadde en del hester som kanskje ikke burde ha vært der. Det fløy mang en uerfaren jente veggemellom.. Men etter 3 år på venteliste et annet sted så byttet jeg stall.

Den ene hesten jeg hadde på fòr hadde det ikke helt bra med seg selv når det kom til enkelte ting. Den hadde en del bagasje fra før, som eier forsøkte å jobbe med. Men det tok ikke lang tid før han ble borte etter at disse tingene skjedde med meg. Og jeg takket for meg og fant meg en annen en.

Men så er det noe med å være 18 år og liksom skal prøve selv om det er en villstyring da :P

Der jeg rir nå er det ikke sånn i det hele tatt.

Det hørtes uansett deilig ut! Skulle gjerne hatt en jobb på gård med instruktør på hund på si jeg altså :D

Ja, man er jo kanskje litt mer overmodig når man er tenåring - fornuften kommer med alderen :)

Nå foretrekker jeg stødige typer med hue på rett plass, beste som finnes er gamle og nesten pensjonerte dressurhester - de er fornuftige nok til at de ikke er farlige, men livlige nok til at det ikke blir kjedelig. Jeg vil gjerne ha litt gåpå vilje - men jeg foretrekker at hesten har bakkekontakt - lavtflyvende greier kan jeg klare meg uten..

Nå rir jeg en omskolert kaldblods - fin fyr, men litt drøyt sterk egentlig - fin å jobbe på banen med i skritt og tildels også trav, men galopp er jo bare noe man ikke prøver. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal få formidlet at for at vi skal få på plass galoppen på banen så må vi kunne holde han igjen foran - det er liksom ikke snakk om at hesten kommer til å gå balansert i galopp ved hjelp av setet osv. - han har en universalløsning på ting når det blir tungt eller vanskelig og det er å løpe fort fort fort - og kort galopp er både tungt og vanskelig når man er kaldblods og da blir det drøyt spennende når fyren bare hærver avgårde i en vanvittig fart og du har ikke nubbsjans til å holde han igjen....... Eieren hans vil jo bare hans beste, og gjør alt for at han ikke skal være irritert osv. og det skjønner jeg - han er en kul kar og snill og grei gutt - men sterk, og jeg skjønner liksom ikke helt hvordan vi skal på på plass en kort galopp når vi ikke klarer å holde han liksom. Jeg vet jo hva jeg gjerne ville gjort *ler* - men jeg tror ikke jeg skal foreslå det for eieren - men jeg lurer på om jeg skal foreslå kapsun og innspenningstøyler og longering for å forsøke å få det til..... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Husker da jeg hadde en "sak" hos NKK. Saksbehandler svarte så surt og stygt at jeg etterhvert sendte alt i kopi til sjefen :D. Det gjorde veldig godt *ler*.

Fikk faktisk tilbakmelding bare minutter etterpå om at saken ble behandlet nå og antagelivis er rasestandaren rettet innen i morgen :P

Er hodet mest fylt av hage og blomster og sånt - og alt for lite av faglig kvalitetssikring *hrmpf*.

Jeg må jo brått han ny støvsuger, gressklipper og ett par nye sommerdekk. Så jeg tror ikke det blir hagepryd i år heller, evt det tilovers får bli litt mer gjerde. Men gjerde er jo hage det også egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg tatt lunsjpause i min effektive eksamenslesing (som har bestått i å åpne fronter og dokumentet jeg jobber i). Hurra for en produktiv dag. :P Føler meg litt som en zombie, så tror jeg skal ta med hundene ut på tur og prøve igjen når jeg kommer inn. Unghund som ikke har fått tur eller trening er ikke noe særlig å kombinere med eksamenslesing uansett, så jeg MÅ ut. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man er jo kanskje litt mer overmodig når man er tenåring - fornuften kommer med alderen :)

Nå foretrekker jeg stødige typer med hue på rett plass, beste som finnes er gamle og nesten pensjonerte dressurhester - de er fornuftige nok til at de ikke er farlige, men livlige nok til at det ikke blir kjedelig. Jeg vil gjerne ha litt gåpå vilje - men jeg foretrekker at hesten har bakkekontakt - lavtflyvende greier kan jeg klare meg uten...

Nå rir jeg en omskolert kaldblods - fin fyr, men litt drøyt sterk egentlig - fin å jobbe på banen med i skritt og tildels også trav, men galopp er jo bare noe man ikke prøver. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal få formidlet at for at vi skal få på plass galoppen på banen så må vi kunne holde han igjen foran - det er liksom ikke snakk om at hesten kommer til å gå balansert i galopp ved hjelp av setet osv. - han har en universalløsning på ting når det blir tungt eller vanskelig og det er å løpe fort fort fort - og kort galopp er både tungt og vanskelig når man er kaldblods og da blir det drøyt spennende når fyren bare hærver avgårde i en vanvittig fart og du har ikke nubbsjans til å holde han igjen.... Eieren hans vil jo bare hans beste, og gjør alt for at han ikke skal være irritert osv. og det skjønner jeg - han er en kul kar og snill og grei gutt - men sterk, og jeg skjønner liksom ikke helt hvordan vi skal på på plass en kort galopp når vi ikke klarer å holde han liksom. Jeg vet jo hva jeg gjerne ville gjort *ler* - men jeg tror ikke jeg skal foreslå det for eieren - men jeg lurer på om jeg skal foreslå kapsun og innspenningstøyler og longering for å forsøke å få det til.... *sukk*

Får litt bilder i hodet av han der ja :P

Og en så sterk hest kan være en nøtt å jobbe med innimellom. Du får foreslå det siste du nevnte her for eier, så får dere se hvordan dere kan jobbe med det på best mulig måte. Noen ganger er innspenningstøyler en god venn :whistle:

Venninnen min rir en pensjonert grand prix hest importert fra Den spanske rideskolen i Wien i sin tid. Den er ganske grei å ri på kan du si :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine hunder... *kremt*

395625_515008811889303_227814030_n.jpg

Mannfolk azz :P

Fikk faktisk tilbakmelding bare minutter etterpå om at saken ble behandlet nå og antagelivis er rasestandaren rettet innen i morgen :P

Jeg må jo brått han ny støvsuger, gressklipper og ett par nye sommerdekk. Så jeg tror ikke det blir hagepryd i år heller, evt det tilovers får bli litt mer gjerde. Men gjerde er jo hage det også egentlig.

Å, men så bra :D. (til det første)

Det er så himla kjipt når det er sånne mange må-ha-ting - og så lite i peng-pung-ting :aww:. Gjerde er helt klart også hage-ting :D.

Lurer jeg på om Willy har "snakket" med gutta som skulle tømme septiken min i dag... Også gleder jeg meg til å komme hjem for å se om det har dukket opp flere spirer i blomsterbedet mitt :D. Tror jeg har sett to tulipanspirer til nå - det burde strengt tatt dukke opp noen flere snart, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått rom på akuttmottaket på Riksen. Så sitter og venter. De truer med å operere ut alt :-( så jeg er skikkelig sur og vil ikke fordi jeg vil for det første feire bursdagen min ute av Riksen iår, utstillinger og stevner osv. Man kan se metallet/fremmedlegemet i hodet da. Så får se hva dagen bringer men jeg håper de kan trylle på ekstra hud også kan jeg gå hjem :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er hat følelsen jeg har ovenfor NAV, drittopplegg! At de ikke bare kan opplyse om ting uten å snirkle det inn i paragrafer og pokker vet hva. Jeg fikk APP penger forrige mandag, med en Mail hvor saksbehandler skrev "dette er dine penger, du gjør hva du vil med de til neste mandag da neste utbetaling er" så på søndag betalte jeg regninger, gjeld til mamma og litt slikt. 16 kr igjen på kortet fordi jeg skulle jo få mer. Mailer damen og spør pent hva skjer. Oh, neida... Da har jeg misforstått det er NESTE mandag og jeg må huske sette av penger til husleie og strøm innad AAP pengene.

Dette er jo helt greit, og forståelig... Men de kan da OPPLYSE om det? Nå er jeg Rakafant og må velge mellom å betale strøm og husleie. Yey...

Uansett av regler, info og bla bla bla, så bør man sjekke opp dette selv, og ikke forvente at man får alt inn med t-skje. Det er helt normalt... Leier du en bil, så må du sette deg inn i hva du skriver under. Melder du på utstilling, så må du selv sjekke opp reglene selv... Det er sånn det er (sånn bortsett fra når man møter noen som yter det lille ekstra og gir litt mer :) )...

Jeg skjønner at det er veldig frustrerende for deg nå som du har brukt opp alle pengene, men trodde det var helt normalt å sjekke opp utbetalingsdatoer/-intervaller osv..

Folk kan gjøre feil, og hun var uheldig og sa det på en klønete måte.

Anbefaler deg i samme slengen å søke litt rundt på nav.no ang AAP. Om det er noe spesielt du må tenke over osv :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i oppsummeringsforelesning i Markedsføring, ikke helt 'into it' merker jeg :P

Etterpå setter jeg meg i bilen og reiser sydover, i morgen er det straka vegen over grensa, Club Show 2013 på himmelspretten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista quoten, men kommer du på treningen i kveld da Michelle? Så får dere trent på begge deler. :)

Skal du? Med Follo altså? Jeg driver og lurer litt på om jeg skal sykle dit i dag, eller om jeg skal dra på spinning, eller om jeg skal gjøre BEGGE deler, som jeg strengt talt rekker, men som likevel krever litt tiltak. :P

Har hatt lunsjpause og spist is i sola. :ahappy: Nå skal det jobbes intensivt et par timer før vi innvilger oss ny sol-pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg er litt misunnelig på alle som nyter solen nå, her er det ganske så grått. I morgen skal det visstnok bli sol og varmt, men det er bare en kort, kort, visitt. Vil ha skikkelig vår nå......

På den positive siden, om en time skal jeg hjem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg hadde en "sak" hos NKK. Saksbehandler svarte så surt og stygt at jeg etterhvert sendte alt i kopi til sjefen :D. Det gjorde veldig godt *ler*.

Er hodet mest fylt av hage og blomster og sånt - og alt for lite av faglig kvalitetssikring *hrmpf*.

Jeg satt akkurat her og bestemte meg for å ha bare blå stemorsblomster langs kanten på rosebedet, ikke flere farger. :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alle hestehistoriene deres tenker jeg bare at jeg har sykt lyst til å ri igjen :D

I dag er jeg mye bedre, men har litt vondt i magen enda. Siden søndag har jeg kun spist 1 eple, 2 fiskekaker, 1 gulerot og litt chips. Normalt sett ville jeg spist mye mye mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...