Gå til innhold
Hundesonen.no

Goliat drept av Rottweiler


Castella
 Share

Recommended Posts

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sorry, men jeg driter i om den "kun" er hundeaggressiv, jeg hadde faktisk bekymret meg for ungene å. Om vi ser på bildet (grusomt å sette ungene i den situasjonen) så er det veldig små barn der også.

Det er stor forskjell på å gneldre tilbake og på å gå å bite noen ihjel (eller bite for den saks skyld)...ikke mange hunder ville gjort det. Stakkars hund

Det høres ut som om rottisen har gått over i jakt. Den kom tydeligvis bakfra som "lyn fra klar himmel", altså ikke noe knurring eller aggresjon, bare rett i angrep før den ristet "byttet". Det er jo d

Skulle jeg hatt meg rottis så skulle jeg i hvert fall hatt en med både jakt- og kamplyst. For meg er rottweileren en bruksrase, og bør ha de grunnleggende egenskapene man ser etter i, i en brukshund. Det er dog ikke synonymt med at den skal jakte småbikkjer og drepe dem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med denne saken.. men i påsken ble "bestefaren" til min ene papillon drept av Rottweiler på Notodden.

Rottweiler kom ut fra egen hage og angrep papillon som gikk tur i bånd på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser som har høyt jaktinstinkt som en medfødt egenskap - din blant annet.

Ja, desidert. Er det noe whippet har, så er det det, selv om det avles mye på andre ting, så vil jeg si de fleste har utrolig til jaktinstinkt - det merkes godt på LC. Nå vet jeg ikke hvordan det arter seg hos rottis i forhold - det kan kanskje du svare på? (eller andre) - de rottisene jeg vet om har jeg ikke merket noe til det på, men så har jeg ikke mye erfaring med rottis heller da.

Men jeg har til gode å se i media at whippet har angrepet og det grunnet jaktinstinkt - (eller andre grunner) Rottis derimot har jeg sett et par ganger. Mulig det er jeg som ikke har fulgt med og/eller media har feil-fokus?(sitter litt med den følelsen) Eller/og kanskje det er bedre oppdrettere? Eller/og eiere?

I dag kan hvem som helst drive oppdrett av hvilken som helst rase, og hvem som helst kan kjøp seg hvilken rase de vil. Det er ikke et pluss, særlig ikke for raser som innehar egenskaper som kan appellere til folk som strengt tatt ikke burde hatt hund i det hele tatt. Det er det som er problemet. Ikke rasen, ikke hundene, men folka de ender opp hos.

Tja, det spørs jo hva man legger i det, men er selvfølgelig helt enig i at det til syvende og sist er folkene og ikke rasen i seg selv. Vi alle skjønner vel utfordringen man har rundt det. Det er uansett et problem, dess større og sterkere hund, dess større problemer når slikt skjer. Det blir uansett hvordan man vrir og vender på det et mindre problem hvis en liten hund har samme instinkt, kontra en stor kraftig en, når tingene går feil. Selv om utfordring isolert sett er lik.

Problemet er slik jeg ser det at publikum blir mer og mer redd rottis og andre raser takket være kunnskapsløshet hos eiere og kanskje endel som avler. Publikum vet heller ikke hvorfor, dermed er rasen(e) livsfarlige - det er det publikum sitter igjen med som inntrykk. Det er derfor jeg sier at slik kan og bør vi ikke ha det. Noe bør absolutt bli gjort.

Det å kreve mer kunnskap for kennel ja, det er jeg enig i. Men hva med de som ikke driver kennel - de som lar hunden parre. Enten bevist, eller bare for at de ikke følger med. Hva med de kullene? Skal de avlives? Hva gjør man med hund og eier der?

Bør det være egne regler elns for raser som appellerer til folk som ikke burde ha hatt hund?

Jeg bare spør, for jeg vet ikke - jeg tror bare det blir utrolig vanskelig å få kontroll på både avl og hvem som får kjøpe hund - dermed får man bare flere slike uheldige episoder. Som ingen er tjent med - hverken hundefolk eller hunder(raser)

Det eneste jeg ser for meg kunne virket litt (sammen med kennel 'kurs') er hvis man har blitt pålagt egne kurs elns før man skaffer seg hund. Der man har lært grunnleggende om hund, deres behov, styrker/svakheter, aktiviseringbehov, sykdommer, hva man må gjøre/ikke gjøre osv osv ... (ev med eget kurs i etterkant for rasen man har bestemt seg for?) Da kanskje ikke folk bare parrer som det passer seg, men har litt mer kunnskap og ansvar i sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt rottweiler med mye jakt og byttedrift, i tillegg til stor kamplyst. Den jagde ikke folk eller fe og drepte ikke småbikkjer (ikke større bikkjer heller for den sakens skyld).

En rottweiler som er riktig skrudd sammen og har de egenskapene rasen skal ha, dvs ikke er ihjelavla på ene eller andre (i hovedsak eksteriør) og som har en oppegådene fører i andre enden av båndet, den flyr ikke ut og dreper andre bikkjer fordi de gneldrer, løper avgårde, ser stygt på dem eller annet. En god rottweiler er ikke slik. Og det er noe folk som har/har drevet med/kjenner rasen burd evære klar over.

At det desverre er blitt fler og flere innen rasen som kvester andre hunder og også folk, det er takket være all idiotavlen gjennom de siste 10-15 årene. Og slik ting er nå, så blir det bare verre og verre. Med "riktig" folk med makten i landet, ender vi vel opp som Danmark, med forbud av flere raser ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan 'trigges' egentlig dette instinktet til rottis? Jeg trodde dette primært var på objekter som bevegde seg i litt tempo - likt med whippet. Trigges det av et objekt som står så og si i ro også? (tydeligvis iom at det argumenteres for dette kanskje var grunnen til det aktuelle angrepet)

Edit: ja, Justisia - flere slike episoder, så kan et forbud komme ja. Det er den raske og enkle løsningen.... dessverre. Derfor det er viktig å gjøre noe med det før dette skjer - men hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med denne saken.. men i påsken ble "bestefaren" til min ene papillon drept av Rottweiler på Notodden.

Rottweiler kom ut fra egen hage og angrep papillon som gikk tur i bånd på fortauet.

Vet du hvor i Notodden dette skjedde? Og hva skjedde med rottweileren etterpå?

Når jeg gikk tur med bikkjene stoppa en dame i bil meg, hun advarte meg mot en rottweiler som bodde i det byggefeltet jeg nettopp hadde gått igjennom, den hadde angrepet hunden hennes (store ryggskader) og hun hadde anmeldt forholdet, men politiet gjorde ikke noe med det. Hun sa den hadde angrepet flere hunder også, og var ett stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: ja, Justisia - flere slike episoder, så kan et forbud komme ja. Det er den raske og enkle løsningen.... dessverre. Derfor det er viktig å gjøre noe med det før dette skjer - men hvordan?

Det kan du si. Sånn sett så burde det jo spøke for whippeten også. Min venninnes to whippeter, trivelige, barnevennlige familiehunder, satte etter og rev familiens katt i to, mellom seg, en dag de fant det for godt, da de var ute på tunet. Det skal sies at det var ikke snakk om en sky katt, men en som pleide og dele seng med hundene. Akkurat den dagen angrepet skjedde var den noen meter unna, det gjorde utslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo ut i fra alle de uheldige hendelsene i det siste at jeg bare må beholde en av valpene som er planlagt til høsten, så jeg sikrer meg en Rottweiler i noen år til fremover.

Et raseforbud hadde bare vært så ufattelig trist og tragisk da Rottweilere er fantastiske hunder. Og det er så synd at rasen har hatt dårlig rykte i mange år og fortssatt sliter. Noe som ikke er merkelig i det hele tatt når alle disse sakene dukker opp.

For å endre på dette så må det avles riktig og av de rette menneskene som er seriøse og med vettet i behold. Folk må slutte med hjemmeavel kun for moro skyld. Folk avler hjemme, ukritisk til hva de produserer, og folk tar en lang fart og driter i om hvalpene blir godkjent av NKK. De følger ikke avlsplaner eller avlskriterier og bruker ukritisk individer som absolutt ikke er noe å avle på. (For alle sitter jo selvsagt på et prakteksemplar av rasen). De seriøse oppdretterne må komme på banen. NRK må få ryddet opp internt, for der er det mye kaos har jeg skjønt, og kanskje også NKK burde ut og drive holdningskampanjer mot både oppdrettere og hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo ut i fra alle de uheldige hendelsene i det siste at jeg bare må beholde en av valpene som er planlagt til høsten, så jeg sikrer meg en Rottweiler i noen år til fremover.

Et raseforbud hadde bare vært så ufattelig trist og tragisk da Rottweilere er fantastiske hunder. Og det er så synd at rasen har hatt dårlig rykte i mange år og fortssatt sliter. Noe som ikke er merkelig i det hele tatt når alle disse sakene dukker opp.

For å endre på dette så må det avles riktig og av de rette menneskene som er seriøse og med vettet i behold. Folk må slutte med hjemmeavel kun for moro skyld. Folk avler hjemme, ukritisk til hva de produserer, og folk tar en lang fart og driter i om hvalpene blir godkjent av NKK. De følger ikke avlsplaner eller avlskriterier og bruker ukritisk individer som absolutt ikke er noe å avle på. (For alle sitter jo selvsagt på et prakteksemplar av rasen). De seriøse oppdretterne må komme på banen. NRK må få ryddet opp internt, for der er det mye kaos har jeg skjønt, og kanskje også NKK burde ut og drive holdningskampanjer mot både oppdrettere og hundeeiere.

Kanskje på tide og oppdatere seg? Det har pågått og fortsetter mye bra rydding i nrk nå.. Enda noe å gjøre, men i mine øyne ble det et godt resultat fra gf i år :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette jaktinstinktet så mye høyere hos rottisen enn hos mange andre raser? Neppe... Vi vet heller ikke om jaktlyst trigget dette angrepet eller ei. Det er flere grunner til at en hund kan kverke en annen. Tilsiktet eller ei.

Jeg har hatt (og har) mange hunder med høy jaktlyst/byttebevissthet. Og jeg har hatt flere hunder som har drept andre. Pr. i dag ei i husholdningen som har vært med på "drap". Ingen av disse hendelsene har vært trigget av jaktlyst. Men av ulike andre faktorer.

Til Karpeskrotum; jeg vet faktisk om en whippet som drepte en valp;-) Så det kan også skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide og oppdatere seg? Det har pågått og fortsetter mye bra rydding i nrk nå.. Enda noe å gjøre, men i mine øyne ble det et godt resultat fra gf i år :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jeg tror jeg er godt oppdatert selv om jeg ikke var der selv:-) Og at det gjøres forsøk på å rydde opp er veldig bra, men det er helt tydelig at det er fortsatt en lang vei å gå. Det var tydeligvis sårt for deg å lese iom at du er litt "småspydig". (Jeg oppfatter i alle fall kommentaren din som det).

Dette er en generell debatt, og ikke et angrep på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, mange av hundene som havner i avisa er ikke registrert engang.. Så hjelper ikke hva raseklubben gjør når noen hele tiden ødelegger igjen..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Nettopp. Men disse uregistrerte hundene kommer jo fra et sted. Folk må slutte å avle hjemme i bakgården! Jeg var på hundens dag i Ski på lørdag og møter på en person med en Rottweiler som vedkommende annonserte stolt de skulle avle på. På spørsmål om parringen og det planlagte kullet var godkjent av NKK, stilte personen seg fullstendig uforstående. Om DET var nødvendig? Det var vel ikke så farlig det vel, de syntes tispa var rålekker og hadde så lyst på valper etter henne.

I mine øyne var det, stygt å si, et ekstremt dårlig eksemplar av rasen utseendesmessig som ikke var i nærheten engang av å ligne på noe som har med Rottweilere å gjøre. Bortsett fra at den var black/tan.

Da undrer jeg på: Hvorfor skal disse på død og liv sette hvalper på denne hunden? Er det fordi de tror de blir rike på det? Er det fordi de tror de vil tilføre rasen noe bra? Eller er det fordi de synes det er "hyggelig" med småttiser?

Ikke vet jeg, men noen tanker må jo de som avler på denne måten gjøre seg. Jeg kjenner ingen som driver med useriøs avel, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide og oppdatere seg? Det har pågått og fortsetter mye bra rydding i nrk nå.. Enda noe å gjøre, men i mine øyne ble det et godt resultat fra gf i år :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jeg tror jeg er godt oppdatert selv om jeg ikke var der selv:-) Og at det gjøres forsøk på å rydde opp er veldig bra, men det er helt tydelig at det er fortsatt en lang vei å gå. Det var tydeligvis sårt for deg å lese iom at du er litt "småspydig". (Jeg oppfatter i alle fall kommentaren din som det).

Dette er en generell debatt, og ikke et angrep på noen.

Hvorfor skulle det være sårt for meg? Jeg sitter ikke i noe verv.. Og har vel aldri tatt noe som et angrep.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg rottisen veldig godt som rase, men har inntrykk av at den er noe i samme gate som canarioen. Det er jo også en rase som har hatt noen liknende episoder med knasking av småhunder. Og jeg er ikke helt overbevist i at dette bunner i jaktlyst. Rett og slett fordi disse rasene ikke har jaktlyst/byttebevissthet i ordets rette forstand (å leke med filler og kong er ikke jaktlyst...). Derimot har de en viss (stor) trang til å "ordne opp" der det skjer noe. En Narvestad-variant. Er det lyder, tegn på bråk el. som ikke passer dem helt - så skal det slås ned på. og det er klart det kan få alvorlige konsekvenser om "bråkemakeren" er bitteliten, og/eller "vaktmesteren" mangler kontroll over egen styrke. Jeg har hatt to slike varianter. Den ene hadde ingen formening om egen styrke - det gikk galt. Den andre kontrollerer tannebissene sine til perfeksjon. Men trangen til å være fungerende vaktmester er ubøyelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du si. Sånn sett så burde det jo spøke for whippeten også. Min venninnes to whippeter, trivelige, barnevennlige familiehunder, satte etter og rev familiens katt i to, mellom seg, en dag de fant det for godt, da de var ute på tunet. Det skal sies at det var ikke snakk om en sky katt, men en som pleide og dele seng med hundene. Akkurat den dagen angrepet skjedde var den noen meter unna, det gjorde utslaget.

Uff, det måtte ha vært ille/tungt for venninnen din - ungene også (hvis hun hadde)

Men nå er det første gang jeg hører om dette - har ikke sett i media - det er vel mye fokus der som gjør til at en rase ev er i faresonen skulle jeg tro?

Jeg regner med hun var ei med kunnskap om hund og skaffet hundene fra en bra kennel?

Hvem sin feil var dette da?

@Pringlen: Selvfølgelig kan det skje - det kan skje alle det.

En hund som dreper en valp vil jeg si det er noe feil med - ialle fall hvis den har valpelisens ennå.

Men det stiller jo et spørsmål hvis det er jakt det skjer pga - bør man kreve noe spesielt ifra de som skaffer raser med mye jaktinstinkt? Samt; er det noe man 'må regne med' skjer fra tid til annen - er det et greit 'offer' for at man skal få ha de hundene man vil ha og med de instinktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg rottisen veldig godt som rase, men har inntrykk av at den er noe i samme gate som canarioen. Det er jo også en rase som har hatt noen liknende episoder med knasking av småhunder. Og jeg er ikke helt overbevist i at dette bunner i jaktlyst. Rett og slett fordi disse rasene ikke har jaktlyst/byttebevissthet i ordets rette forstand (å leke med filler og kong er ikke jaktlyst...). Derimot har de en viss (stor) trang til å "ordne opp" der det skjer noe. En Narvestad-variant. Er det lyder, tegn på bråk el. som ikke passer dem helt - så skal det slås ned på. og det er klart det kan få alvorlige konsekvenser om "bråkemakeren" er bitteliten, og/eller "vaktmesteren" mangler kontroll over egen styrke. Jeg har hatt to slike varianter. Den ene hadde ingen formening om egen styrke - det gikk galt. Den andre kontrollerer tannebissene sine til perfeksjon. Men trangen til å være fungerende vaktmester er ubøyelig.
Her er du nok inne på noe veldig viktig som ligger til rasen ja. Rottweileren er ofte selvutnevnt politi som ønsker å rydde opp. De bryr seg litt for mye til tider og det er viktig at vi som hundeeiere avløser de fra deb oppgaven. Både min forrige og den jeg har nå er begge vaktmestere som trenger å passes litt på så det ikke blir konfrontasjoner. Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du nok inne på noe veldig viktig som ligger til rasen ja. Rottweileren er ofte selvutnevnt politi som ønsker å rydde opp. De bryr seg litt for mye til tider og det er viktig at vi som hundeeiere avløser de fra deb oppgaven. Både min forrige og den jeg har nå er begge vaktmestere som trenger å passes litt på så det ikke blir konfrontasjoner. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Tenkte det ja, at de er halvemaken til canarioen ;-) Da KAN det fort bli skjærings med en liten hitler-rasist som er større enn størst i kjeften (ja, den drepte var en dvergdachs) Som du sier; man må passe på så det ikke blir konfrontasjoner...

Red: på den andre siden har jeg ikke sansen for individene som ikke kjenner egen styrke/kan begrense seg til lyd. De SKAL kunne kontrollere tannebissene sine. For "vaktmesterraser" er det noe å tenke på i avelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er ikke bare en gang jeg har merket meg rottiser, dobberman og andre store raser har passert slike små iltre skapninger - de kan ikke akkurat sies at de er så smarte i akkurat det øyeblikket. Lurer egentlig hva som er årsaken, for de leker jo med ilden - man skulle jo egentlig tro de ville underkaste seg en slik overmakt og ikke 'yppe' slik. Vanligvis har de store hundene bare sett på den(de) og lusket videre, men også sett at noen har svart på tiltale - selv da underkaster de seg ikke. Merksnodig ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke. Angrep er det beste forsvar, heter det ;-) Er man pissredd og har dødsangst - så flyr men på... Som du sier - de fleste store velger å gå pent forbi, vel vitende om at dette er ren galskap. Noen føler dog et ansvar for å oppdra og pakke sammen :) Med ulik styrke og sosiale antenner, åpenbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...