Gå til innhold
Hundesonen.no

Goliat drept av Rottweiler


Castella
 Share

Recommended Posts

Tror du virkelig at så mange er pissredd og dødsangst når det ikke er noen signaler om at de bør være det? - jeg tror ikke det. Det er nok noe annet tror jeg, for små hunder tror jeg leser signaler like godt som andre

Men nå kom vi litt off-topic her :)

Ja og nei (o-t) JA det tror jeg. Jeg vet i hvertfall at en hund som blokkerer ikke leser signaler særlig godt. Og er man livredd, så blokkerer man. Det er ikke den møtende hundens skyld, men ligger i genene på den redde. Nå kan jeg svare best for de rasene jeg kjenner best - og derunder den rasen som ble drept i nevnt sak. De ER rasister (har vi ikke sett deg før, er du ingen hund, da er vi redd, og biter deg) Nå kjenner jeg ikke alle andre miniatyrer inngående, men har et inntrykk av at det er noe av samme greia jevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sorry, men jeg driter i om den "kun" er hundeaggressiv, jeg hadde faktisk bekymret meg for ungene å. Om vi ser på bildet (grusomt å sette ungene i den situasjonen) så er det veldig små barn der også.

Det er stor forskjell på å gneldre tilbake og på å gå å bite noen ihjel (eller bite for den saks skyld)...ikke mange hunder ville gjort det. Stakkars hund

Det høres ut som om rottisen har gått over i jakt. Den kom tydeligvis bakfra som "lyn fra klar himmel", altså ikke noe knurring eller aggresjon, bare rett i angrep før den ristet "byttet". Det er jo d

Har ikke noe med denne saken.. men i påsken ble "bestefaren" til min ene papillon drept av Rottweiler på Notodden.

Rottweiler kom ut fra egen hage og angrep papillon som gikk tur i bånd på fortauet.

Vet du hvor i Notodden dette skjedde? Og hva skjedde med rottweileren etterpå?

Når jeg gikk tur med bikkjene stoppa en dame i bil meg, hun advarte meg mot en rottweiler som bodde i det byggefeltet jeg nettopp hadde gått igjennom, den hadde angrepet hunden hennes (store ryggskader) og hun hadde anmeldt forholdet, men politiet gjorde ikke noe med det. Hun sa den hadde angrepet flere hunder også, og var ett stort problem.

Nå skal vi være forsiktige med å skape "røverhistorier" her. Ikke ALLE har hørt om en som har blitt skadet/drept av en rottis. Mange rottiser er søte og greie, men i feil menneskers hender så KAN de bli vanskelige å håndtere.

OT:

Hehe, ja det er ikke bare en gang jeg har merket meg rottiser, dobberman og andre store raser har passert slike små iltre skapninger - de kan ikke akkurat sies at de er så smarte i akkurat det øyeblikket. Lurer egentlig hva som er årsaken, for de leker jo med ilden - man skulle jo egentlig tro de ville underkaste seg en slik overmakt og ikke 'yppe' slik. Vanligvis har de store hundene bare sett på den(de) og lusket videre, men også sett at noen har svart på tiltale - selv da underkaster de seg ikke. Merksnodig ...

Ja lurer litt på om de har vett i kroppen :) Jeg tror nok det handler om en form for usikkerhet. For de aller fleste av de småhundene som fråder i kjeften når de ser mine, skriker og piler unna om de klarer å komme seg i nærheten. MEN det er overraskende mange små hunder som er sterke nok til å sette Asti på plass. Nå er jo han litt elefant i glasshus og er litt forsiktig, men hadde en, ja, rottweiler oppført seg slik så hadde han svart momentant. En liten en derimot, "uuuu ta den bort! Den er suuuur" (er ikke alle schæfere som kan skryte på seg å bli jagd av en chi *ler*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du nok inne på noe veldig viktig som ligger til rasen ja. Rottweileren er ofte selvutnevnt politi som ønsker å rydde opp. De bryr seg litt for mye til tider og det er viktig at vi som hundeeiere avløser de fra deb oppgaven. Både min forrige og den jeg har nå er begge vaktmestere som trenger å passes litt på så det ikke blir konfrontasjoner. Sent from my iPad using Tapatalk HD Tenkte det ja, at de er halvemaken til canarioen ;-) Da KAN det fort bli skjærings med en liten hitler-rasist som er større enn størst i kjeften (ja, den drepte var en dvergdachs) Som du sier; man må passe på så det ikke blir konfrontasjoner.... Red: på den andre siden har jeg ikke sansen for individene som ikke kjenner egen styrke/kan begrense seg til lyd. De SKAL kunne kontrollere tannebissene sine. For "vaktmesterraser" er det noe å tenke på i avelen...
Min forrige Rotteilertispe, moren til den heg har nå var ekstremt politi, men på en korrekt måte. Hun gikk inn i konflikter ig dempet situasjonen. Hun satte bråkemakerne på plass uten å bruke tenner. Hun var en fantastisk hund med et sjeldent godt gemytt. Hun gikk overens med alt og alle. Mira derimot går til direkte angrep på hunder hun av en eller annen grunn reagerer negativt på. Im det er tisper eller hanner spiller ingen rolle, men hun er mest agressiv på andre tisper. Hun skal passe på, rydde opp og hun konfronterer gjerne ved å sette tennene i motparten. Vi må alltid passe på så det ikke skjer uhell. Vi har hatt en episode med henne da vi nettopp hadde fått henne og jeg er ovetlykkelig over at det ikke var en liten hund hun tok tak i, det hadde ikke gått bra..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hvordan 'trigges' egentlig dette instinktet til rottis? Jeg trodde dette primært var på objekter som bevegde seg i litt tempo - likt med whippet. Trigges det av et objekt som står så og si i ro også? (tydeligvis iom at det argumenteres for dette kanskje var grunnen til det aktuelle angrepet)

Edit: ja, Justisia - flere slike episoder, så kan et forbud komme ja. Det er den raske og enkle løsningen.... dessverre. Derfor det er viktig å gjøre noe med det før dette skjer - men hvordan?

Min rottis kunne gå i jaktmodus på alt under 80 cm som beveget seg over gangfart om hun kjeda seg - og ja, inkludert unger - hun fikk aldri sjansen til å jage barn da bare så det er sagt, men hun var en snill og elskelig sjel som sikkert hadde slikket ungen ihjel om hun hadde fått velta den. Men alt kunne i utgangspunktet jages om hun var litt full av energi.

Hva som utløser jakt er jo individuelt.

Er dette jaktinstinktet så mye høyere hos rottisen enn hos mange andre raser? Neppe... Vi vet heller ikke om jaktlyst trigget dette angrepet eller ei. Det er flere grunner til at en hund kan kverke en annen. Tilsiktet eller ei.

Jeg har hatt (og har) mange hunder med høy jaktlyst/byttebevissthet. Og jeg har hatt flere hunder som har drept andre. Pr. i dag ei i husholdningen som har vært med på "drap". Ingen av disse hendelsene har vært trigget av jaktlyst. Men av ulike andre faktorer.

Til Karpeskrotum; jeg vet faktisk om en whippet som drepte en valp;-) Så det kan også skje...

*ler*

Ja, det er kanskje greit å huske at man selv eier en rase som er avlet for å jakte OG drepe faktisk. Og jeg har vært vitne til en katt som ble slitt i filler av en gjeng borzoier. Jeg har hørt en greyhound oppdretter fortelle hva som skjedde med nabojenta's kanin når en av hennes greyhounds trodde den var en lure - det er imidlertid sånn at mynder ofteste går i bånd fordi innkalling er en vanskelig greie å lære de, hadde det ikke vært sånn så tror jeg vi lett kunne sett ganske mange stygge episoder med mynder involvert - for de har vel i grunnen færre sperrer i forhold til byttet enn de fleste andre raser.

Her er du nok inne på noe veldig viktig som ligger til rasen ja. Rottweileren er ofte selvutnevnt politi som ønsker å rydde opp. De bryr seg litt for mye til tider og det er viktig at vi som hundeeiere avløser de fra deb oppgaven. Både min forrige og den jeg har nå er begge vaktmestere som trenger å passes litt på så det ikke blir konfrontasjoner. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Selvutnevnt politi eller drittbikkjer?

Jeg kjenner at jeg føler at jeg ikke helt kjenner rottisen sånn, men klart - jeg kjenner ikke så mange oppdrettere, men hos de jeg omgås kan jeg gå rett inn uten at folk er hjemme og de bjeffer knapt, og dette er hunder som trener og konkurrerer - det er ikke noe patruljering eller involvering av den utidige arten der og jeg tror ikke det er fordi eierne er på dem hele tiden, jeg tror de er avlet sånn. Hyggelige hunder som liker folk - dog lever naboens kaniner noe utrygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan 'trigges' egentlig dette instinktet til rottis? Jeg trodde dette primært var på objekter som bevegde seg i litt tempo - likt med whippet. Trigges det av et objekt som står så og si i ro også? (tydeligvis iom at det argumenteres for dette kanskje var grunnen til det aktuelle angrepet) Edit: ja, Justisia - flere slike episoder, så kan et forbud komme ja. Det er den raske og enkle løsningen.... dessverre. Derfor det er viktig å gjøre noe med det før dette skjer - men hvordan? Min rottis kunne gå i jaktmodus på alt under 80 cm som beveget seg over gangfart om hun kjeda seg - og ja, inkludert unger - hun fikk aldri sjansen til å jage barn da bare så det er sagt, men hun var en snill og elskelig sjel som sikkert hadde slikket ungen ihjel om hun hadde fått velta den. Men alt kunne i utgangspunktet jages om hun var litt full av energi. Hva som utløser jakt er jo individuelt. Er dette jaktinstinktet så mye høyere hos rottisen enn hos mange andre raser? Neppe... Vi vet heller ikke om jaktlyst trigget dette angrepet eller ei. Det er flere grunner til at en hund kan kverke en annen. Tilsiktet eller ei. Jeg har hatt (og har) mange hunder med høy jaktlyst/byttebevissthet. Og jeg har hatt flere hunder som har drept andre. Pr. i dag ei i husholdningen som har vært med på "drap". Ingen av disse hendelsene har vært trigget av jaktlyst. Men av ulike andre faktorer. Til Karpeskrotum; jeg vet faktisk om en whippet som drepte en valp;-) Så det kan også skje... *ler* Ja, det er kanskje greit å huske at man selv eier en rase som er avlet for å jakte OG drepe faktisk. Og jeg har vært vitne til en katt som ble slitt i filler av en gjeng borzoier. Jeg har hørt en greyhound oppdretter fortelle hva som skjedde med nabojenta's kanin når en av hennes greyhounds trodde den var en lure - det er imidlertid sånn at mynder ofteste går i bånd fordi innkalling er en vanskelig greie å lære de, hadde det ikke vært sånn så tror jeg vi lett kunne sett ganske mange stygge episoder med mynder involvert - for de har vel i grunnen færre sperrer i forhold til byttet enn de fleste andre raser. Her er du nok inne på noe veldig viktig som ligger til rasen ja. Rottweileren er ofte selvutnevnt politi som ønsker å rydde opp. De bryr seg litt for mye til tider og det er viktig at vi som hundeeiere avløser de fra deb oppgaven. Både min forrige og den jeg har nå er begge vaktmestere som trenger å passes litt på så det ikke blir konfrontasjoner. Sent from my iPad using Tapatalk HD Selvutnevnt politi eller drittbikkjer? Jeg kjenner at jeg føler at jeg ikke helt kjenner rottisen sånn, men klart - jeg kjenner ikke så mange oppdrettere, men hos de jeg omgås kan jeg gå rett inn uten at folk er hjemme og de bjeffer knapt, og dette er hunder som trener og konkurrerer - det er ikke noe patruljering eller involvering av den utidige arten der og jeg tror ikke det er fordi eierne er på dem hele tiden, jeg tror de er avlet sånn. Hyggelige hunder som liker folk - dog lever naboens kaniner noe utrygt.
Tja, om du vil kalle de drittbikkjer får være opp til deg. Hver rase er avlet til et formål i utgangspunktet og om du ikke liker egenskapene så er det kanskje drittbikkjer... Mine Rottweilere har vært og er meget menneskevennlige, stabile og flotte familiehunder som ønsker alt og alle velkommen inn til oss. Denne vaktmesterrollen er i samvær med andre hunder, løse og gjerne i flokk. Egenskapen er fin den, så lenge hunden oppfører seg riktig og ikke dreper noen. Når vi snakker om drittbikkjer så synes jeg ikke det er individet som demper ned og roer andre, nen heller de som skaper elektrisk og urolig atmosfære i en flokk.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tja, om du vil kalle de drittbikkjer får være opp til deg. Hver rase er avlet til et formål i utgangspunktet og om du ikke liker egenskapene så er det kanskje drittbikkjer... Mine Rottweilere har vært og er meget menneskevennlige, stabile og flotte familiehunder som ønsker alt og alle velkommen inn til oss. Denne vaktmesterrollen er i samvær med andre hunder, løse og gjerne i flokk. Egenskapen er fin den, så lenge hunden oppfører seg riktig og ikke dreper noen. Når vi snakker om drittbikkjer så synes jeg ikke det er individet som demper ned og roer andre, nen heller de som skaper elektrisk og urolig atmosfære i en flokk.

Da snakker vi om to forskjellige ting - for meg så er en hund som leker politi en skikkelig drittbikkje - det er den hunden som skaper uggen stemning i flokken fordi den vil kontrollere, den er nesten alltid utløsende faktor til bråk og slossing. Den er borte å nugger på hunder fordi de leker osv. DET for meg er en selvutnevnt politimester. Derav ordet drittbikkje.

Og for å si det sånn - det der er ikke en rottweiler greie, det er mange hunder som er sånn - og de er drittbikkjer uansett rase.

Hunder som virker dempende på en flokk går ikke å patruljerer og "hundser" de andre ved å spankulere i mellom å kontrollere - den ordner med sitt og er avslappet og cool inntil det oppstår en situasjon - da løses gjerne situasjonen opp med lekeinvitter eller andre ting som virker stressdempende. Sånne hunder vil man ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sånn "vaktmester hund" skal inn og løse opp konflikter og liker ikke vill lek...da må hun inn og kjefte. Denne oppførselen tolerer jeg ikke.

I tillegg har hun latterlig mye jakt innstinkt, og jeg tror hun kunne drept...ihvertfall kaniner, hun fanger og dreper svære rotter, er usikker på katter, men hun er ihvertfall hinsides hissig på dem, var senest i slosskamp med en i går.

Bikkja er en liten terrier, hadde blitt vanskelig om hun hadde veid 50 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Ja, det er kanskje greit å huske at man selv eier en rase som er avlet for å jakte OG drepe faktisk. Og jeg har vært vitne til en katt som ble slitt i filler av en gjeng borzoier. Jeg har hørt en greyhound oppdretter fortelle hva som skjedde med nabojenta's kanin når en av hennes greyhounds trodde den var en lure - det er imidlertid sånn at mynder ofteste går i bånd fordi innkalling er en vanskelig greie å lære de, hadde det ikke vært sånn så tror jeg vi lett kunne sett ganske mange stygge episoder med mynder involvert - for de har vel i grunnen færre sperrer i forhold til byttet enn de fleste andre raser.

Innkalling går relativt greit det, men du må ikke finne på å tro at bikkja kommer på innkalling om det er noe som kan drepes i nærheten (jeg kjenner borzoier som jakter på alt fra flyndre til elg, så vi går i bånd, ja). Mitt største mareritt er om bikkja skulle komme seg løs når italienerne løper på lc, jeg er ikke i tvil om at min ville ha knerta de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det måtte ha vært ille/tungt for venninnen din - ungene også (hvis hun hadde)

Men nå er det første gang jeg hører om dette - har ikke sett i media - det er vel mye fokus der som gjør til at en rase ev er i faresonen skulle jeg tro?

Jeg regner med hun var ei med kunnskap om hund og skaffet hundene fra en bra kennel?

Hvem sin feil var dette da?

Jeg hadde ikke sett noe poeng i og nevne hendelsen, hvis det ikke hadde vært for at den var uforutsigbar. Hundene var og er helt normale, velfungerende, friske hunder - fra så vidt meg bevisst, gode oppdrett. Har fungert med katt (andre dyr og hunder) både før og siden.

Ja - hvem sin feil er det? For meg er det ikke noen tvil hvor ansvaret ligger, men feilen? Dyr er dyr, og man kan ta forhåndsregler osv, men de vil fortsatt være dyr. Jeg synes folk ofte er veldig opphengt i å finne en syndebukk, uavhengig av problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - hvem sin feil er det? For meg er det ikke noen tvil hvor ansvaret ligger, men feilen? Dyr er dyr, og man kan ta forhåndsregler osv, men de vil fortsatt være dyr. Jeg synes folk ofte er veldig opphengt i å finne en syndebukk, uavhengig av problemstilling.

Det var ikke min intensjon å finne syndebukker. Intensjonen var å påpeke at det jo også skjer der eier og kennel er i sjiktet med mer kunnskap enn kanskje mange andre er. (iom diskusjon på mer kunnskap hos kennel mm)

Men du kommer jo innpå det her nå - dyr er dyr. Det var nettopp det jeg stilte litt spørsmål ved tidligere - er slike episoder 'et greit offer, eller noe vi kan leve med' iom man vel aldri kan fjerne sjansen helt for slike episoder (i praksis). Er det verdt det at jeg (vi/alle) får velge oss hunder med de egenskapene vi absolutt vil ha. For å ta meg som eksempel - er det greit at jeg skaffer meg whippet som har mye av dette instinktet, kun for å dra på LC(der han får brukt det)? Jeg er ikke feilfri, (ingen er det) og i ytterste tilfellet så mister jeg da kontrollen en eller annen gang, der han dreper/skader f.eks ei katt, liten hund eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg, så er dette noe man må leve med ja, altså, tanken på at slike ulykker skjer når dyr er involvert. Det er dermed ikke sagt at det er GREIT at det skjer, det bør i aller høyeste grad forebygges. Forbygging synes jeg ikke burde gå på og fjerne egenskaper hos en rase, og igjen er jeg inne på dette med hundesertifikat for utvalgte eller eventuelt aller raser. Med noe slikt kunne man faktisk også opphevet forbudet mot spesifikke raser.

Å sette i gang et slikt prosjekt (sertifikat for hundeeiere) er nok noe folk ikke gidder å sette i gang. Det er mye enklere med forbud og påbud og superstrenge regler for alle, som rammer den fornuftige hundeeier, og som den useriøse hundeeier selvsagt bare går hen og bryter (derav useriøs).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg heller mot det samme - sertifikat eller lignende. Men ja, det er enklere å bare forby og det er dessverre det som skjer. Det å organisere, lage lover, håndheve osv er en stor jobb og muligens litt utopi at man kanskje en gang i framtiden kunne få på plass noe slikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går på tur med min herlige flokk med mynder- ble vi angrepet av en liten hissigpropp av en dachs...

Heldigvis er mine gutter så herlige at jeg kan slippe de, slik at de kom seg vekk fra dette ..

Har lurt en masse på dette- hvem hadde hatt ansvaret dersom denne lille fyren hadde blitt hardt skadd eller drept?

Med 4 mynder i bånd- og som ikke finner seg i å bli angrepet av en slik hissig greie, og det kan det ta litt tid før jeg hadde klart å reddet dyret...

Kunne dette helt klart ha blitt den hissige lille fyren's siste angrep..hadde det da vært mine hunder som hadde måttet bøte med livet i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

I går på tur med min herlige flokk med mynder- ble vi angrepet av en liten hissigpropp av en dachs...

Heldigvis er mine gutter så herlige at jeg kan slippe de, slik at de kom seg vekk fra dette ..

Har lurt en masse på dette- hvem hadde hatt ansvaret dersom denne lille fyren hadde blitt hardt skadd eller drept?

Med 4 mynder i bånd- og som ikke finner seg i å bli angrepet av en slik hissig greie, og det kan det ta litt tid før jeg hadde klart å reddet dyret...

Kunne dette helt klart ha blitt den hissige lille fyren's siste angrep..hadde det da vært mine hunder som hadde måttet bøte med livet i tillegg?

Selvsagt hadde dine måttet dø! Det skjønner du vel selv, vi kan ikke ha sånn blodtørstige beist gående rundt - bånd eller ikke vet du.

Alle her inne mener jo det........

....eller ikke..

....forøvrig så vil ikke ditt innlegg her fyre opp til noen stor debatt, skal du trolle så må du nok forsøke å gjøre det på en litt mer skjult måte. Viktig å ikke glemme at det stort sett er oppegående mennesker her inne liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Selvsagt hadde dine måttet dø! Det skjønner du vel selv, vi kan ikke ha sånn blodtørstige beist gående rundt - bånd eller ikke vet du.

Alle her inne mener jo det........

....eller ikke..

....forøvrig så vil ikke ditt innlegg her fyre opp til noen stor debatt, skal du trolle så må du nok forsøke å gjøre det på en litt mer skjult måte. Viktig å ikke glemme at det stort sett er oppegående mennesker her inne liksom.

Trolling? Eneste ærlige og mest fornuftige innlegget i tråden ( bortsett fra Emilie sine da :P ). Som om jeg ikke selv mer enn gjerne skru skrevet side opp og side ned om død over alle drittdachsnyttdrittbikkjer? Hvorfor skal det være greit for små drittbikkjer å irritere på seg gråstein overalt hvor de befinner seg? Dessuten er de høyest på bittstatistikker og er dokumentert agressive. Hvorfor skal det ALLTID være den andre sin skyld for å gruse sånne heslige og usmakelige drittbikkjer bare fordi de er større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi med store bikkjer har ett større ansvar på grunn av tyngde og bittstyrke. En dachs kan ikke skade mine schæfere like ille som mine kan skade dachsen. Ergo har jeg ett større ansvar når det kommer til de små. Hva jeg mener om de hissigproppene av noen digre egoer er en annen sak. Likefullt er det mitt ansvar at mine hunder ikke skader den lille drittbikkja. En gutt på 100 kg har ikke rett til å skade en gutt på 30 kg, selv om den lille har kastet stein på han. Styrkeforholdet blir ikke helt det samme på en måten. At den store gutten henger den andre opp etter kragen er greit, men ikke skade ved å sette seg på den lille. You see? Det er ikke greit at du denger til meg selv om jeg kaller deg en dust og freser rundt knærne dine, du kan lett skade meg stygt, mens det verste jeg kan gjøre er å gi deg ett blåmerke eller tre. Det er bare slik det er Snusk, det er ikke greit å skade noen som er mindre enn deg, selv om den lille er ekstremt slitsomt og teit! Dette begrepet har ikke hundene, ergo er det vårt fordømte ansvar :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Trolling? Eneste ærlige og mest fornuftige innlegget i tråden ( bortsett fra Emilie sine da :P ). Som om jeg ikke selv mer enn gjerne skru skrevet side opp og side ned om død over alle drittdachsnyttdrittbikkjer? Hvorfor skal det være greit for små drittbikkjer å irritere på seg gråstein overalt hvor de befinner seg? Dessuten er de høyest på bittstatistikker og er dokumentert agressive. Hvorfor skal det ALLTID være den andre sin skyld for å gruse sånne heslige og usmakelige drittbikkjer bare fordi de er større?

Tja..... 1. innlegg på Hundesonen, og skrekk og gru - hundene har blitt angrepet av en dachs?

What's the odds liksom?

Trolling i håp om å skape debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der blir fort innmari skummelt om store hunder skal bli ansvarlige for små hunders atferd. En hund, som alle andre dyr, må få lov til å forsvare seg fra angrep, det er et fundamentalt behov vi har i oss fra naturens side. Om man bruker samme logikk så kan man like gjerne legge ansvaret over på de små som opptrer aggressivt. At man må være ekstra forsiktig med disse, siden de lettere kan blir alvorlig skadet. Man kan ikke forvente at en stor hund kan ta en konsekvensanalyse og handle deretter i en presset situasjon, det er for mye å forlange fra en hund synes jeg.

Små hunder kan helt selvforskyldt skape stygge konflikter, uten at den andre har skyld eller ansvar.

Omstendigheter er alt!

Jeg liker bedre at det må være den enkelte hundeeiers ansvar å ha kontroll på sin hund og at man alltid er ansvarlig for sin egen hunds atferd enten den er stor eller liten. Og så må man se på den enkelte situasjon hvor det gikk galt, ikke på størrelse eller rase.

Og om noen prøver seg på at det betyr at jeg mener det er greit at store tar livet av eller skader små, så tar de naturligvis feil. So please.

Hendelser som dette er bare skikkelig tragisk for alle involverte, og jeg har ikke nok informasjon om hva som har skjedd til å gjøre meg opp en mening i noe skyldspørsmål.

Men jeg tenker at det gjerne er noe sånt man bør sitte igjen med etter en slik hendelse, økt fokus på kontroll og kunnskap om ALLE hunder og et tryggere hundehold, ikke stor vs liten og rottweiler, slem eller snill.

Men andre innspill er alltid nyttige synes jeg, helt uten sarkasme.

Og denne diskusjonen får meg igjen til å tenke hvor ufattelig lav terskel det er for å definere en dritthund her på sonen. At en hund har et dustete kontrollbehov rundt andre hunder reduserer ikke hele hunden til dritt. Det er en dille. Som i tillegg kan jobbes med. Hunden kan være totalt velfungerende ellers.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og denne diskusjonen får meg igjen til å tenke hvor ufattelig lav terskel det er for å definere en dritthund her på sonen. At en hund har et dustete kontrollbehov rundt andre hunder reduserer ikke hele hunden til dritt. Det er en dille. Som i tillegg kan jobbes med. Hunden kan være totalt velfungerende ellers.

Å leke politi og være ugg når de går med andre hunder er ikke en dille, og det er en adferd som er ekstremt vanskelig å få bukt med - og da mener jeg ekstremt vanskelig. Det er ikke som når bikkja stjeler fra bordet liksom.

Og sånne hunder ER drittbikkjer, og beklageligvis så går det litt for mange dustete eiere rundt og ler og kaller det "dominans" og "sjef" og synes det er helt ok. Personlig så fjerner jeg mine hunder fra områder når det dukker opp sånne hunder - det blir nesten ALLTID bråk.

Problemet med å skulle jobbe bort sånn adferd er jo at det istedet for å bli borte eskalerer fra å være utidig til å bli farlig, dvs. hunden går direkte til angrep istedet for å bare forsøke å trykke andre hunder. Og det største problemet med sånne er jo at de fleste av de er belemret med eiere som synes det er fint at de "rydder" - kun ett fåtall av hunder med den type adferd jeg har møtt har hatt eiere som har kjent hunden sin og STOPPET den FØR den har begynt patruleringen sin, de får bare ikke lov til å være sånn. Men som sagt, det er kun fåtallet av eierne som ser det.

Og forøvrig - en hund kan godt være drittbikkje og allikevel fungere på andre områder - ikke noe problem. Noah for eksempel er ei skikkelig drittbikkje når han er i bil - da snakker han så mye at jeg har lyst til å drepe han. Drittbikkje rett og slett. Men ellers er han en særdeles velfungerende fyr som er snill og grei på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden blir det jo lett stygt når stor og liten slåss. På den andre siden så skjer vel sånt som dette ytterst sjeldent helt utav det blå med en voksen hund? Uten at det har vært en eneste episode i forkant som har gitt grunn til bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...