Gå til innhold
Hundesonen.no

Kampsport


pippin
 Share

Recommended Posts

Er det noen som driver/har drevet med kampsport?

Jeg har litt lyst til å begynne med noe men aner ikke hva. Det er jo så mye forskjellig der ute :P Har ikke kikket så mye rundt enda, men det ligger jo såklart haugevis med informasjon ute på nett.

Jeg vil begynne med noe slikt for å styrke kjernemusklaturen, samt få bedre balanse, kontroll og generelt bedre kroppskontroll.

Hvis noen har forslag er det bare å si noe.

Har og tenkt på kickboxing. Om noen har drevet med noe slikt og så fortell gjerne litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (tidligere) trent taekwondo og kickboxing i en god del år. Begge grener er veldig gøy, men kickboxing er best:-) Det er super trening, både for kondisen og muskulaturen, man må bruke hodet en god del (ihvertfall når man begynner å sparre/konkurrere), og det har vært et godt miljø i de klubbene jeg har trent i. Hvis man vil ha "lightversjonen" av kickboxing, uten frisparring, gradering ++ har jo CardioKickboxing i Oslo et fint tilbud. Men de er dyre...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk et kickboxingkurs for mange år siden, det var kjempegøy :D Hverket i hver eneste muskel i hele kroppen etter hver treningsøkt :P Kjempebra trening, og en fin måte å få ut litt frustrasjon på :)

Ikke sant! Super trening og man får liksom tatt ut energien på noe i tillegg :P

Nå har jeg bare skummet litt over og fant Kenjutsu, Kendo og Aikido - japansk kamsport med sverd! Hoho, det hadde vært kult! Pippin Samurai! :D Slik kampsport går jo mye på beherskelse, respekt, selvinnsikt og selvbeherskelse. Samtat man øker karakteren sin og det tror jeg ikke hadde vært så dumt for lille meg.. Trenger litt mer selvtillitt blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente aikido veldig lenge. Det er en utrolig morsomt sport men også litt vanskelig. Aikido er jo laget opp sånn at fysisk stryke ikke har noe å si, men at du bruker motstanderens energi til å utøve teknikker. Det er masse bra trening med fallteknikker og et veldig koselig miljø.

Det er litt vanskelig å lære seg en helt annen måte å tenke på. De fleste vanlige kampsporter har teknikker som går i rette linjer mens i aikido er det mer sirkler.

Sverd og "stokk" som de bruker er også kjempe kult å trene med, og man får en helt annen koordinasjon når man skal holde styr på det også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente taekwondo i seks år, og aikido i fire, med et års overlapp. Det skal sies at taekwondoklubben min var tilknyttet en organisasjon der fokuset var på tradisjon og selvinnsikt heller enn olympisk sparring, så overgangen var veldig fin. Erfaringen med taekwondo satte jeg definitvt pris på, for aikido kan være hjernegymnastikk :lol:

En hvilken som helst kampsport vil nok øke balanse, styrke og kroppskontroll. Aikido spesielt det siste siden du, som Blad sier, må tenke på en helt annen måte.

Om du har flere klubber i nærheten kan det være verdt å dra innom og prøve en time. Eventuelt se på en time først — det kan være kjempeverdifullt bare det, for å se om det passer deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent kickboxing på lavt lavt lavt nivå, og det var utrolig morsomt! Vanvittig deilig å slå og sparke fra seg litt :) jeg er velsignet med om mulig Norges dårligste balanse, og den ble betydelig bedre etter å ha trent kickboxing. Og så blir man sånn passe dritsliten og ødelagt etterpå. Jeg var avhengig av å gå sammen med noen jeg kjenner, da, for jeg liker ikke helt å sparke fremmede mennesker, så da venninnen min ble gravid og sluttet sluttet jeg også.. Det var veldig dumt, jeg skulle gjerne ha fortsatt, men var for feig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MMA ^^

*ler*

Skulle akkurat til å si det samme, ikke overraskende. :P

MMA kombinerer "alle" kampsporter og er uovertruffent om du vil komme i god fysisk form, forutsatt at du faktisk gidder å trene. Kjenner et par av trenerne på Frontline, veldig ryddige og kule folk, og her er det andre jenter også. Det er det på Millers også, men her trur jeg tonen er litt spesiell (fra hovedtreners side) om du er jente.

Om du vil, kan du gjerne bli med og se på merkekamper i Drammen om et par uker. :ahappy:

"Your Kung-fu is no good here"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å si det samme, ikke overraskende. :P

MMA kombinerer "alle" kampsporter og er uovertruffent om du vil komme i god fysisk form, forutsatt at du faktisk gidder å trene. Kjenner et par av trenerne på Frontline, veldig ryddige og kule folk, og her er det andre jenter også. Det er det på Millers også, men her trur jeg tonen er litt spesiell (fra hovedtreners side) om du er jente.

Om du vil, kan du gjerne bli med og se på merkekamper i Drammen om et par uker. :ahappy:

"Your Kung-fu is no good here"

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Tenk at noen her har trent Aikido da :D Morro! For det er vel ikke akkurat en utbredt sport, hehe!

Jeg synes det er litt kult, og nyttig, å måtte tenke på en helt annen måte. Ikke bare slå løs på en bag liksom, men samle tankene, styrken og få til teknikker som er viktige for akkurat den sporten osv. Slikt som fascinerer meg liksom. Har alltid likt den typen kamsport.

Har og vurdert bueskyting faktisk, men der får man jo ikke like mye utbytte mtp kroppstrening.

Hadde vært kult å sett på noen kamper :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev med kickboxing før, vanvittig gøy! Hadde det ikke vært for at jeg har knekt ryggen og dette resulterte i gjentatte prolapser pga sparkene så hadde jeg nok fortsatt drevet på:) Dersom en dag ryggen min blir bra nok så kommer jeg helt sikkert til å begynne igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Tenk at noen her har trent Aikido da :D Morro! For det er vel ikke akkurat en utbredt sport, hehe!

Jeg synes det er litt kult, og nyttig, å måtte tenke på en helt annen måte. Ikke bare slå løs på en bag liksom, men samle tankene, styrken og få til teknikker som er viktige for akkurat den sporten osv. Slikt som fascinerer meg liksom. Har alltid likt den typen kamsport.

Har og vurdert bueskyting faktisk, men der får man jo ikke like mye utbytte mtp kroppstrening.

Hadde vært kult å sett på noen kamper :D

Jeg kjenner en som driver med bueskyting. Konkurranser og greier. Han er visstnok ganske god, og han har en stooor og fin buesak. Ble litt fasinert da jeg så den. Jeg husker jeg tenkte; "wow, vi leker ikke pil og bue her!" :P

Men så mye fysisk trening er det jo ikke nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som driver med bueskyting. Konkurranser og greier. Han er visstnok ganske god, og han har en stooor og fin buesak. Ble litt fasinert da jeg så den. Jeg husker jeg tenkte; "wow, vi leker ikke pil og bue her!" :P

Men så mye fysisk trening er det jo ikke nei..

Du blir sjukt sterk i den ene armen da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med BJJ? Brasiliansk jiu jitsu? Altså "bryting" omtrent :) . Det er tungt og ekstremt god trening!

Ellers er ikke MMA et dumt forslag, der må/kan du trene absolutt alt for å bli god, og det er veldig allsidig trening det skal godt gjøres å bli lei av (såfremt du har gode trenere).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som driver med bueskyting. Konkurranser og greier. Han er visstnok ganske god, og han har en stooor og fin buesak. Ble litt fasinert da jeg så den. Jeg husker jeg tenkte; "wow, vi leker ikke pil og bue her!" :P

Men så mye fysisk trening er det jo ikke nei..

Søskenbarnet mitt er på proffnivå i bueskyting. Han har vunnet NM i bueskyting ikke mindre enn 8 ganger. Kjempegod.

Hva med BJJ? Brasiliansk jiu jitsu? Altså "bryting" omtrent :) . Det er tungt og ekstremt god trening!

Ellers er ikke MMA et dumt forslag, der må/kan du trene absolutt alt for å bli god, og det er veldig allsidig trening det skal godt gjøres å bli lei av (såfremt du har gode trenere).

Njaaaa, vet ikke helt om jeg liker bryting. Greit i og for seg, men jeg tror jeg vil satse på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som driver med bueskyting. Konkurranser og greier. Han er visstnok ganske god, og han har en stooor og fin buesak. Ble litt fasinert da jeg så den. Jeg husker jeg tenkte; "wow, vi leker ikke pil og bue her!" :P

Men så mye fysisk trening er det jo ikke nei..

Hvem daaaa? Buemiljøet i Norge er jo ikke akkurat digert, selv om det har vokst en del siste årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...