Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i løpestreng i hagen


Annik
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg hørt en del forskjellige meninger om akkurat dette, så da lurer jeg på; Har du hunden din i løpestreng ute i hagen? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Dere som ikke har hage eller mulighet til å ha hunden i løpestreng, hadde dere gjort det om dere hadde hatt den muligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nånå, fordommer respekterer jeg, men du bør åpne i alle fall for at det er mulig å BÅDE ha et aktivt hundeliv og ha hunden mye ute alene Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg hadde gjort det på visse vilkår. Jeg måtte hatt en hund som passet til å stå i løpestreng (trivelig mot andre hunder, folk og dyr) og som selv trivdes med å stå i løpestreng. Jeg hadde ikke hatt d

Jeg kan ha hund ute i løpestreng, men det kommer an på forholdene. Nr 1 er at jeg er hjemme, fordi at skulle det skje noe så vil jeg være i nerheten. Så kommer det an på hvor man bor. Er det på landet

Jeg hadde gjort det på visse vilkår. Jeg måtte hatt en hund som passet til å stå i løpestreng (trivelig mot andre hunder, folk og dyr) og som selv trivdes med å stå i løpestreng. Jeg hadde ikke hatt den i løpestreng med mindre jeg selv var hjemme og hadde oppsyn. Hagen måtte vært inngjerdet.

Jeg har dessverre ikke hage, så det er uaktuelt nå. Ja, jeg har ikke hund engang. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger har man ikke mulighet for det beste av løsninger og da må man ta til takke med nest best. Vi har stor inngjerdet naturtomt, bare ikke inngjerdet ved oppkjørselen, i enden av en rolig blindvei. Vår forrige hund løp rundt her i 2 år uten problemer, hun lærte seg fort hvor den usynlige grensen gikk. Men når vi fikk Mira var det ikke så enkelt. Hun hopper over gjerdet, kryper under gjerdet og gjør alt hun ikke skal. Desverre bruker vi løpesnor på henne inntil vi får opp en hundegård. Løpesnoren er selvsagt satt opp sånn at vi hele tiden kan se henne og hun har alltid på seg sele. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos mamma og pappa har vi løpestreng, der får Geo stå en del ute når jeg er hjemme på ferie. De bor på gård, da. Her på Ås har jeg satt ham ute noen ganger i langt bånd, enten i oppkjørselen (da kan jeg se ham fra vinduet) eller på nedsiden av huset, mot åkeren. Ser ikke noen store problemer med det, egentlig. Han trives med å få være ute litt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er noen sannsynlighet for at hunder og folk kommer borttil, og hunden er komfortabel med det, så synes jeg det er greit. Det hender vi har hundene ute i line på hytta og hjemme hos foreldrene mine, da er det rimelig skjermet fra vei og sånt. Men de kjeder seg fort, så vi holder øye med dem og tar dem inn når de vil det når vi ikke er sammen med dem ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har (heldigvis) stor, fullt inngjerdet hage og lar hundene få løpe løse der og kose seg. Hadde ikke tomta vært inngjerda hadde jeg nok vurdert løpestreng.

Hva er (de gode) argumentene for at man ikke skal bruke det, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville føle en intens utrygghet ved å ha hund i løpestreng uten tilsyn, uansett hvor skjermet eller trygg hunden var med det - har helt angst for at hunden på et eller annet vis skulle surre seg inn i sele og ødelegge bein eller bli kvalt eller simpelthen tygge seg ut av ting (hundene jeg har og har hatt, har alle vært superdyktige til slikt).

Hundene jeg har nå ville ikke trives med å stå ute i løpestreng, de vil alltid være med der vi er. De er med oss ut når vi pusler rundt ute og er da gjerne løse. Allikevel, uten inngjerding, går man jo rundt og passer på hele tiden. Så til sommeren skal vi sette opp gjerde rundt hele tomten og det skal bli superdigg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har (heldigvis) stor, fullt inngjerdet hage og lar hundene få løpe løse der og kose seg. Hadde ikke tomta vært inngjerda hadde jeg nok vurdert løpestreng.

Hva er (de gode) argumentene for at man ikke skal bruke det, forresten?

Jeg har hørt og sett folk diskutere dette ganske så mange ganger, med mange forskjellige argumenter. Men gjengangerne for hvorfor folk ikke vil(etter min oppfatning) er nok:

- Vil ikke vil ha hunden ute alene

- Hunden kommer seg ut fra løpestrengen og stikker av

- Forbipasserende som kan finne på å mate hunden(f.eks små barn som bare slipper noe over gjerdet)

- Andre hunder som kommer inn på eiendommen

- Hunden kan skade seg på linen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvfølgelig forskjell på hunder .. vi har ei som liker å ligge på trappa alene og speide utover "riket" sitt som ei hvilken som helst dronning. Hun tar gjerne en time eller to i strekk utpå der, i allslags vær nærmest. Da tenker jeg det er ett fett om hun er bundet i et bånd eller "sikret" bak et gjerde.

Ikke har vi store problemer med hverken barn eller andre hunder heller (bortsett fra i enkelte helger og ferier, men da passer vi selvfølgelig ekstra godt på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vil ikke vil ha hunden ute alene

Det er vel bare personlig preferanse. Fair enough.

- Hunden kommer seg ut fra løpestrengen og stikker av

Dette kan vel skje om man har hunden løs i hagen og man er tilstede også.

- Forbipasserende som kan finne på å mate hunden(f.eks små barn som bare slipper noe over gjerdet)

For meg ingen krise. Litt mat? Meh...

- Andre hunder som kommer inn på eiendommen

For meg ingen krise siden jeg ikke hadde satt ut en hund som ikke taklet det.

- Hunden kan skade seg på linen

Dette er det eneste jeg føler er reellt. Sjansen føles liten for meg, så jeg hadde nok tatt den. Spesielt tiden jeg hadde hatt oppsyn med hunden og sjekket innom hele tiden.

Jeg er driiiitmisunnelig på de med inngjerdet hage! Seriøst, det er bare drømmen! Jeg bor i tredje etasje og tisseturene kan være en pain in the ass noen dager, spesielt siden jeg har unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Nei fordi jeg ikke har bikkja ute i bånd uten tilsyn.

Du er så pertentlig.. :P

Jeg har hørt og sett folk diskutere dette ganske så mange ganger, med mange forskjellige argumenter. Men gjengangerne for hvorfor folk ikke vil(etter min oppfatning) er nok:

- Vil ikke vil ha hunden ute alene

Stakkars..

- Hunden kommer seg ut fra løpestrengen og stikker av

Er bare å gjøre den skikkelig det..

- Forbipasserende som kan finne på å mate hunden(f.eks små barn som bare slipper noe over gjerdet)

Her blir de advart på 100m avstand..

- Andre hunder som kommer inn på eiendommen

Fint med selskap.. Da utgår jo nr 1, han står ikke alene.

- Hunden kan skade seg på linen

Tja, er farlig å gå på butikken også. Skade har enda ikke skjedd her, er noe med hvordan man lager til strengen. Fordelen med løpestreng fremfor å bare ha hunden i line det. ;)

Her står han altså ute i løpestreng deler av tiden, men aldri når jeg ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund i løpestreng ute om dagen, og synes det fungerer fint for oss.

Når jeg sitter i sofaen (jeg gjør som regel det hvis jeg er hjemme, eller så er jeg ute i hagen) ser jeg ut på der bikkja står, og jeg har full oversikt over innkjørselen (og det har som regel bikkja sjøl også). Som regel ser jeg at hun ligger i hundehuset, og slapper av, mens hun titter ut.
Her fungerer det som en midlertidig løsning, til hundegården kommer opp så fort tælan går.

Men, til da så er hunden fornøyd, jeg er fornøyd, og det er det som teller for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er driiiitmisunnelig på de med inngjerdet hage! Seriøst, det er bare drømmen! Jeg bor i tredje etasje og tisseturene kan være en pain in the ass noen dager, spesielt siden jeg har unge.

Hehe, har sjøl gått fra leilighet i tettbebygd strøk til hage langt uti bakfjellet. Alt har sine sider, og ei av utfordringene nå er at vi faktisk må ut på langtur for å få sosialisert valpen :P

Men ja, at bikkja i stor grad kan lufte seg selv er kjekt. Så lenge porten er lukket lar vi henne gå ut og inn som hun selv vil, hun åpner døra sjøl til og med. Neste skritt er vel å lære henne å lukke den etter seg også ..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i nord hadde jeg bikkja i langline ute alene. Hvis hun var lenge ute s堪eg til henne flere ganger. Etter at jeg flytta, har vanene endret seg. Har mulighet til 堨a henne i langline i en liten hage, men velger heller 堧堳m場isseturer. Edit: Glemte 堮evne hvorfor jeg har brukt langline i hage. Av ren latskap faktisk. M堦rlig innrmme at jeg tidligere har v沴 en veldig lat hundeeier. Sier ikke at jeg mener at andre er lat bare fordi de har hunden i lpestreng. Heldigvis har ting endret seg drastisk etter at jeg flytta. Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke hatt bikkjene ute i løpestreng. Som andre er innepå er jeg for redd for skader ved at de henger seg fast e.l. Men! Hundegård eller inngjerda tomt, ikke noe å tenke på en gang. Er super heldig der vi leier nå hvor jeg fritt disponerer en passe stor hundegård hvor jentene kan stå og kose seg. Jaily eeeeeelsker å stå der ute bare det er varmt nok i været (litt for lite skjerma mot vind til at det er noe særlig hvis det er kaldt) og jeg forventer samme reaksjon fra Peace når hun blir stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, selv med inngjerda hage bør man jo følge litt med. Vi har i alle fall ikke "sterilisert" tomta sånn at det ikke finnes noe dyrene kan henge seg opp i eller skade seg på, og det er alltid en viss fare for at et eller annet bikkjedyr eller kattevesen bestemmer seg for å komme på besøk. Så jeg ser egentlig ikke helt den veldig store forskjellen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet jeg altså, men jeg har to hunder som elsker å stå ute i løpestrengen. Har ingen av de "problemene" nevnt ovenfor. Ingen kommer inn på eiendommen vår uten å ha noe der å gjøre, og da mater de heller ikke hunden. Ingen av hundene har prøvd eller klart å stikke av, de vet hvor lang løpestrengen er og holder seg til den avstanden, og nabohundene holder seg hos naboen :) De elsker å få løpe fa trappa og over gårdsplassen til stabburet :) Da har de både sol og skygge hele dagen alt etter hva de vil ha :) Om man passer på lengden til lina så er det vel ikke så stor sjanse for å henge seg fast noe sted? Det verste mine gjør er å få strengen mellom frambeina eller bakbeina, men de klarer å gå ut av den selv. Mine står ikke ute så lenge da, fordi jeg ikke har vendt de til det, men nå som det er fint vær kan de fint stå ute i en halvtime, time uten at jeg er ute og uten at de maser :)

Jeg vil heller ha de i løpestreng enn langt bånd, for da surrer se de seg inn hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har sjøl gått fra leilighet i tettbebygd strøk til hage langt uti bakfjellet. Alt har sine sider, og ei av utfordringene nå er at vi faktisk må ut på langtur for å få sosialisert valpen :P

Her jeg bor så kan man få i pose, sekk og trillebår, så målet vårt er rekkehus med hage i tettbebygd strøk med ti minutt gange til uendelig skog! Jeg legger min lit til lotto'n. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var mindre hadde vi en elghund som stod i løpestreng, og han trivdes veldig godt. Vi bor jo så øde til at gjennomfart og sånne greier ikke er noe tema, vi bor i enden av en vei og behøvde ikke å bekymre oss for noe særlig.

Nå har vi diiiiiger hundegård til huskyene og jämten + valpegård/løpetispegård. I den vanlige hundegården står de på kjetting med sånn svirvel, og de rett og slett elsker å late seg oppå taket sitt. I tillegg til trening får de ofte løpe løs i hundegården og brukt musklene på en annen måte enn ved trekking.

Khela står i langline når jeg er ute i hagen og kyrne er på jordet (hun har en tendens til å tro at det er helt greit å løpe gjennom gjerdet og inn til kyrne :rolleyes: ) siden vi ikke har tett nok inngjerdning, bare sånn vanlig nettinggjerde med store firkanter som Khela lett smetter igjennom, også skal vi bygge hundegård til henne som hun kan stå i om sommeren når jeg jobber og sånn. Hele tiden folk på gården som kan passe på hvis det evt skulle skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha mine i løpestreng, og mine ville ikke trives med det heller. Nå har vi stor inngjerdet hage, så det er uansett ikke nødvendig. Men jeg er alltid sammen med dem ute allikevel. Da jeg kun hadde en liten hageflekk uten gjerde, hadde jeg de ikke ute annet enn når jeg var sammen med de ute og ellers på tur osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor da vi nettopp flytta, hendte det jeg bandt dem fast ute rett og slett fordi hun der kamikaze dreiv og tok seg runder i nabolaget uten at jeg helt skjønte hvordan hun kom seg ut. Etter å ha tetta hullet i gjerdet er de ute timesvis av gangen helt løse. Mine hunder har en del prosjekter på gang, kan du si, og liker å holde på for seg sjøl. Jeg elsker at de heller vil være ute i vær og vind og leke med hverandre eller se på verden heller enn å ligge på sofaen eller mase på meg (noe de jo ikke gjør uansett, men jeg kjenner at jeg ikke trives med hunder som trenger mye kroppskontakt, hehe), så visse dager er de ute fra jeg kommer hjem fra jobb til vi legger oss, bare avbrutt av tur. Jeg følger selvsagt med, spesielt om Aiko begynner å bjeffe for å være gøyal, eller om de duste folka som går forbi lar hundene sine trykke trynet inn i hagen vår så knertis får noe å "leke" seg med, og om jeg ikke ser dem roper jeg, sånn at de skal huske at jeg finnes. :P

Kjenner at det å bruke streng sitter litt lengre inne, for jeg innbiller meg at hunden da får en annen rolle (inni hodet sitt), og sikkert vil vokte mer av tomta. Det gjelder i alle fall knertis som allerede er rimelig territorial, mens hun der trollbolla neppe hadde brydd seg.

Jeg skjønner ikke hvordan vi skal klare å gå tilbake til et liv uten inngjerda hage, noe vi sikkert må på et tidspunkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare personlig preferanse. Fair enough.

Dette kan vel skje om man har hunden løs i hagen og man er tilstede også.

For meg ingen krise. Litt mat? Meh...

For meg ingen krise siden jeg ikke hadde satt ut en hund som ikke taklet det.

Dette er det eneste jeg føler er reellt. Sjansen føles liten for meg, så jeg hadde nok tatt den. Spesielt tiden jeg hadde hatt oppsyn med hunden og sjekket innom hele tiden.

Jeg er driiiitmisunnelig på de med inngjerdet hage! Seriøst, det er bare drømmen! Jeg bor i tredje etasje og tisseturene kan være en pain in the ass noen dager, spesielt siden jeg har unge.

Aldri mer hund uten inngjerdet hage sier jeg! Men, til neste vinter skal jeg gjerde inn en mye mindre del rundt plattingen, så det ikke er så himla mye større område å plukke drit på til våren! Plattingen kan spyles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...