Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå april!


Anette
 Share

Recommended Posts

Jeg får høyt blodtrykk av å lese det :aww:

Hvorfor kan ikke folk avle driftige brukshunder som kun springer etter det de skal???

(jepp, det er så lett :aww: ) :P

Jah!! Det er jo så lett, så da synes jeg de bør gjøre det! (innkallingstrening har ikke noe med saken å gjøre)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg vært ufin og skummet alt om er skrevet siden sist, men jeg vil så gjerne få dele noen gode nyheter med dere: Jeg sto på eksamen i dag! Og siden jeg har outet meg i en annen tråd, kan j

Jeg hentet kjole i posten i dag jeg

Noomi har HD-A.

Posted Images

Siri: Kanskje hvis du slår av strømmen på noe annet? Her i huset er det der litt av en kabal, men nå vet jeg hvilken krets jeg kan bruke til slikt, og hva jeg da må slå av.

Det er egen strømkrets i garasjen, og ingen annen strøm var på (ja, jeg tenkte også at noe kunne slås av, men...) :(.

I dag er jeg full av paranoia! Murphy forfølger meg! *kopiere fra facebook* (ikke vær for hard med meg, jeg har lært leksa mi)

Det er ikke lurt å ta ut sparkesykkelen med en hund som ikke er vant til sykkel, ei heller å sette to stk i spann foran så det går fort, i hvert fall ikke på steder der det er himle mye folk og bilder. Det er det heller ikke lurt å slippe henne løs på ett sted der det yngleplass for både gjess, svaner og ender, for det man ikke viste var at faenskapet var så full av jaktlyst at blokkering er en fin ting. Så ut på isen med seg og den er jo ikke noe særlig sikker på denne tiden av året. Fint med folk likevel, for de sto klare på kanten og var i beredskap for å redd menneske, valpen hadde gått med, jeg var SINT! Jeg hadde jo rent glemt de to andre, men de var godt ivaretatt av pensjonister på minst 110. Så de var koblet fra og satt ved en benk og koste seg med brød som var til endene som var flyktet opp i himmelen. Når jeg så hadde klart å fange faenskapet, det så sikkert artig ut fra land, så var det båndtvang også på valpen gitt! Erfarte litt senere, nokså brått, at hun ville leke på lekeplassen #¤&%#&£$£$ hvilket resulterte i knall og fall. Sparksykkelen er nå parkert igjen og blir ikke tatt frem før jeg har satt hjernen på igjen.

Siste: Strykebrett i ryggen, det sto mot veggen og i det jeg går inn på rommet kommer det å overfaller meg!

Hjernen er satt på pause, fordi jeg vimset så himla mye med neste helg. Instruktør meg hit og dit, utstilling der og trening her... ble bare rot, så da satte en vennlig sjel hjernen på timeout.

*Kikke på kalenderen og konstaterer at det fortsatt er båndtvang og ingen steder står det noe om dispensasjoner for valper som ikke liker sparkesykkel.... :aww:*. Sorry, Margrete, ingen forståelse herfra :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egen strømkrets i garasjen, og ingen annen strøm var på (ja, jeg tenkte også at noe kunne slås av, men...) :(.

*Kikke på kalenderen og konstaterer at det fortsatt er båndtvang og ingen steder står det noe om dispensasjoner for valper som ikke liker sparkesykkel.... :aww:*. Sorry, Margrete, ingen forståelse herfra :aww:.

Jeg kan ikke huske jeg ba om forståelse? Da hadde jeg faktisk ikke postet det på sonen ;)

Edit: Herregud Siri, kanskje du skal prøve å stå opp igjen, denne gangen med riktig ben på riktig side av senga ;) Innkalling burde jeg hatt UANNSETT, det er IKKE tilgivelig what so ever at bikkja stikker ut på isen, hverken for en uke siden eller i dag. Poenget mitt var med en dasj innkalling hadde jeg sluppet å være livredd for at bikkja skadet en fugl eller gikk gjennom isen

Prøvde å sitte i tre sekunder på hendene mine.

Edit2: Fjernet noe som var irrelevant, og la til noe annet

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet som de polakkene utenfor jobber... de starter 7 om morgenen og gir seg ikke før 18-19-20... i går var jeg hjemme omtrent hele dagen, bortsett fra noen turer med Casper, og med mindre de hadde pause akkurat da (de var i full gang da jeg gikk og da jeg kom tilbake) så hviler de seg ikke mye nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet som de polakkene utenfor jobber... de starter 7 om morgenen og gir seg ikke før 18-19-20... i går var jeg hjemme omtrent hele dagen, bortsett fra noen turer med Casper, og med mindre de hadde pause akkurat da (de var i full gang da jeg gikk og da jeg kom tilbake) så hviler de seg ikke mye nei...

Jeg har samme inntrykket av polakker. Jeg tipper det er sånn de må holde på for å tjene nok i hjemlandet, og så fortsetter de på samme måte her. Spørsmålet er om kvaliteten på arbeidet, og ikke minst sikkerheten for dem selv, er den samme etter tolv timers hardt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå ligger jeg og hundene lettere henslengt i sofaen, og er fornøyd med dagen så langt. Bris og jeg har vært på lp-trening i noen timer, og Decoy har hjulpet TJ med litt "våroinn" (dvs gått i veien og lekt med ball :P ). Han er veldig lett å få fornøyd, bare gi han en ball og la han være ute sammen med oss ei stund så fikser han det selv. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Båndtvangen er no' drit! Og ikke pga det hele med å beskytte viltet (der er jeg 100% glad for at båndtvangen finnes, den loven bryter vi ikke for å si det sånn), men bare fordi at jeg synes det er dritkjedelig å gå med Angus i bånd :P

Hvor ofte kan man sykle med en hund uten at det blir for ofte? Vi snakker turer på 7-8 km og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkallingen satt som et skudd på kurset i dag! Ga lang **** i alle forstyrrelser :D Lurer på om det gjelder like mye når ekornet dukker opp i hagen igjen :rolleyes: Men jeg syns selvfølgelig jeg hadde den flinkeste pelsdotten på kurset :D(tror ikke det var så veldig langt unna sannheten heller :teehe:) Men vi får ikke til utgangsstilling! :gaah: Mye fordi Khela er så prippen og ikke vil sette seg i søla. :lol: Velger hun å sette seg blir det altfor skjevt. Tror vi skal prøve oss på kassemetoden. Når vi først får til en nogen lunde grei utgangsstilling en sjelden gang, går lineføring ganske bra mtp at vi aldri har trent bevisst på det før. :D Få til en mer konsekvent kontakt nå såååå.

Nå ser det ut til at Khela er så sliten at vi må vente med turen til i kveld, men det går helt greit, da slipper vi unna slapseføret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangen er no' drit! Og ikke pga det hele med å beskytte viltet (der er jeg 100% glad for at båndtvangen finnes, den loven bryter vi ikke for å si det sånn), men bare fordi at jeg synes det er dritkjedelig å gå med Angus i bånd :P

Hvor ofte kan man sykle med en hund uten at det blir for ofte? Vi snakker turer på 7-8 km og oppover.

Spørst hvor godt trent hunden er. Nå er det ikke helt samme greia, men i toppform trekker huskyene våre i flere mil 5-6 dager i uka. Så oppunder en mil 4-6 ganger i uka burde gå greit hvis hunden er godt trent? Du må vel nesten se an hvor fort han restituerer seg og ta det derfra :)

Edit: (sorry, dobbeltpost!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus
Spørst hvor godt trent hunden er. Nå er det ikke helt samme greia, men i toppform trekker huskyene våre i flere mil 5-6 dager i uka. Så oppunder en mil 4-6 ganger i uka burde gå greit hvis hunden er godt trent? Du må vel nesten se an hvor fort han restituerer seg og ta det derfra :)

Edit: (sorry, dobbeltpost!)

Han er en enkel og rar sjel der altså. Etter noe sånt som 4-5 km sykkelturer virker han sliten. Når vi kommer hjem legger han seg som regel og sover uten å gi et pip resten av kvelden, men han sier ikke akkurat "nei takk" til lenger turer på sykkel heller. Han blir liksom med på det jeg vil ha han med på. Kunne sikkert syklet en mil med han uten at han hadde vist at han var sliten av det, men jeg vet ikke om det blir for mye for han? Samtidig vet jeg også at en mil sykkeltur for en hun ikke er så utrolig mye. Nei fader altså, nå overtenker jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ifølge legen hadde jeg en kaspulitt i skulder og det er snakk om MR. Får bare så dårlig samvittighet for jeg vet hvor mye sjefen sliter med å få tak i folk.. Men bare det å holde iPadn når jeg skriver, eller når jeg handlet i går fikk det til å kjennes i skulder... Nei, blir vel legevakt da jeg skal på jobb klokka 0800 på mandag :)

Du trenger jo ikke dra på legevakta fordi, det holder og få hastetime til legen på mandag :)

Båndtvangen er no' drit! Og ikke pga det hele med å beskytte viltet (der er jeg 100% glad for at båndtvangen finnes, den loven bryter vi ikke for å si det sånn), men bare fordi at jeg synes det er dritkjedelig å gå med Angus i bånd :P

Hvor ofte kan man sykle med en hund uten at det blir for ofte? Vi snakker turer på 7-8 km og oppover.

Jeg vil si det kommer an på hunden (poter osv), formen hans og hvor du sykler, jeg ville feks syklet sjeldnere om det var mye asfalt osv, uavhengig av form enn om jeg syklet i skogen. Ellers har jeg en 2 dager jobbing 1 dag fri plan i hundetreningen hvor jobbing da betyr kløv, bæring, trekking eller løping(sykkel) mens fri betyr vanlig tur bånd eller løs, men uten ekstra belastning, så kan hund og muskler hente seg inn litt og styre sjæl :) men jeg kan iallefall finne på og sykle 4-5 dager i uka, og som regel da er turen på 8-12 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh, jeg trenger at noen kan sparke meg i rumpa. Eller slå meg i hodet. Jeg har ikke klart å gjøre noe som helst fornuftig i dag, og føler meg bare sliten og trøtt - mens to do-lista ikke krymper en millimeter av seg selv. Og jeg har faktisk ikke tid til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en enkel og rar sjel der altså. Etter noe sånt som 4-5 km sykkelturer virker han sliten. Når vi kommer hjem legger han seg som regel og sover uten å gi et pip resten av kvelden, men han sier ikke akkurat "nei takk" til lenger turer på sykkel heller. Han blir liksom med på det jeg vil ha han med på. Kunne sikkert syklet en mil med han uten at han hadde vist at han var sliten av det, men jeg vet ikke om det blir for mye for han? Samtidig vet jeg også at en mil sykkeltur for en hun ikke er så utrolig mye. Nei fader altså, nå overtenker jeg :P

Virker som at han er lykkelig uansett så lenge han er med deg, og det er jo kjempefint! :lol: Du kan prøve å bygge på gradvis fra 4km sykkeltur og opp til 7-8km, tror det går kjempefint så lenge det ikke er for varmt :) Bruker han mye hodet for å gå pent og riktig blir han jo mer sliten av det, men tviler på at 7-8km gjør noen skade med gradvis opptrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant :lol:

Jeg spør som regel bare folk som jeg bryr meg om meningen til og vil faktisk vite. Og om folk spør meg på den måten så regner jeg med at de vil vite et ærlig svar, og gjerne at jeg utdyper om hvorfor jeg mener det- Ikke ta det som en personlig fornærmelse :lol:

Det er det jeg gjør også. Spør de jeg har interesse av å høre meninger fra. Men likevel så er enkelte i den oppfattelsen at deres mening er så verdifull at livet mitt ikke blir det samme uten eller noe. :P

Nå har jeg vært hjemme og dusjet, handlet mat,, luftet alle hundene og er tilbake på vestkanten igjen. :P Lånehunden har lekt til med Issi og hatt raptus ute. Og jeg løp etter i langlina. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh, jeg trenger at noen kan sparke meg i rumpa. Eller slå meg i hodet. Jeg har ikke klart å gjøre noe som helst fornuftig i dag, og føler meg bare sliten og trøtt - mens to do-lista ikke krymper en millimeter av seg selv. Og jeg har faktisk ikke tid til dette.

Som jeg sier til elevene mine, og veldig ofte til meg selv: Bittesmå delmål!

Mitt eget delmål akkurat nå er å få løsna rumpa fra sofaen og dra og handle. Shopping på Obs Bygg utgår pga latskap, men snophylla på Bunnpris roper såpass høyt at jeg nå drar for å handle!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Nå har jeg sjekket hvor lang tid man egentlig bruker på å kjøre fra Vinterbro via Ås til Arvika. Det er fare for at det blir døgning på meg neste helg. :lol: Heia cola og kaffe tror jeg.

:lol: Det blir ett lite stykke ja. Jeg skal inn til Oslo først også til Arvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det var vell klart at jeg skulle ha han som var mest lik moren sin, eller? Si hei til Lynwyr Pod, etter Pil og barnebarn av Lyn
    • Hva er det raseklubben i Finland gjør? Genetikknerden i meg har veldig lyst til å teste alt som kan testes, men avventer en stund, til jeg vet at andre helsetester er ok før eventuell avl. 
    • Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne fortelle om et problem vi hadde med hunden vår, og løsningen vi fant, i tilfelle det er nyttig for noen andre.  Hunden vår var ca 5-6 mnd da han begynte å få urolige perioder på ettermiddagen/kvelden. Han var urolig, intens og jaget halen/baken sin. Det var ikke mulig å distrahere han. Det varte kanskje 15-45 minutter hver gang, og skjedde nesten bare på kveldstid. Jeg søkte råd fra veterinær og hundeinstruktør, og prøvde "alt": mer aktivitet, mindre aktivitet, be han gå og legge seg osv. Ingenting hjalp. Ofte spiste han pels fra bakenden og halen sin, og vi fant pels i avføringen hans. Jeg vurderte muligheten for at det var analkjertlene som plaget han, men han hadde normale analkjertler på 6-månederskontroll, aket seg ikke og avføringen hans var stort sett normal. Derfor slo jeg det fra meg. Dette pågikk i noen måneder frem til vi dro til dyrlegen etter en periode med løs avføring og hun tømte kjerlene hans. De var fulle, men ikke betent, og lot seg enkelt tømme. Da vi kom hjem fra veterinæren var han utrolig intens i halejagingen sin. Enda mer intens enn vanlig, og dette var tidlig på dagen (vanligvis hadde han bare disse periodene på kvelden). Da skjønte jeg endelig at det var analkjertlene som var problemet. For en lettelse! Etter veterinærbesøket har vi brukt litt tid på å finne riktig fôr og kosttilskudd, og halejagingen og de urolige periodene er helt borte. Hunden vår får nå ca 50/50 råfor og kaldpresset tørrfor. Han får også litt "Proflax Bottoms Up" som tilskudd.  Det var fortvilende å se at hunden vår ikke hadde det bra, for det var tydelig at det var ubehagelig for han. Jeg følte virkelig at jeg googlet meg ihjel mens det sto på. Håper derfor denne posten kan være til hjelp for andre. Hvis du har opplevd det samme med din hund, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer/løsninger 😊 Og som et tilleggsspørsmål: Er det noen av deres hunder som synes det er utrolig ubehagelig å få tømt ikke-betente analkjertler? Veterinæren tømte analkjertlene igjen på 1-årskontrollen. Da var de halvfulle og ikke bentente. Han oppfører seg fint ved tømming, men begynte å jage halen/baken sin etterpå. Veterinæren ble veldig overrasket over hvordan han oppførte seg og hvor intens han ble. Hun trodde kanskje at det kom av han at han synes det var ubehagelig å ha analkjertelvæske i pelsen/rundt anus, siden hun ikke fikk vasket han godt på veterinærkontoret. Jeg tror ikke det stemmer, da vi har ekperimentert med å vaske han mer/mindre rundt anus. Jeg tror det rett og slett kommer av ubehag, kanskje han rett og slett er litt sensitiv.   
    • Drar opp denne for å se om flere har erfaringer idag. Jeg synes genetikk er spennende. Brukte nesten laboklin på Limit når vi var i herning i fjor siden de hadde stand der, men ble litt uforutsette utgifter på den turen så tok meg ikke råd der og da.  Kunne tenkt meg å teste den genetiske variasjonen på dem, men kommer til å avvente svar fra NKK på forespørselen fra NCK. Tilfelle raseklubben får til noe ala det de gjør i Finland via er det embark tro. 🤔 Kunne også tenke meg å se merle lengden på Karma bare fordi jeg er nerd. 😂 I tillegg til de typiske collie greiene på begge som MDR1, CEA, PRA osv. Har jo en god anelse via opphav, men ja spennende og nerd. 😂 
    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...