Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå april!

Anette
 Share

Recommended Posts

Sitter vikar for klassen i dag. Skal sitte hele dagen. Alltid sånn grue-seg følelse før jeg må det, for jeg er jo ikke lærer eller flink til å være autoritær. :P Men godt å komme igang, vet at man har fri imorgen. yey. Så oppfører elevene alltid seg rolig nå på begynnelsen av dagen. :) Må dere bare skrive masse her så jeg har noe å lese på utover dagen hihi.

Ikke noe imot deg, men jeg blir veldig trist når jeg leser slikt og mangelen på kompetent arbeidskraft i norsk skole...

Litt tilbake til Vågå, her er en innføring i Vågå-mål:

197797_10151350092261150_1186461703_n.jp

• Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 6.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg vært ufin og skummet alt om er skrevet siden sist, men jeg vil så gjerne få dele noen gode nyheter med dere: Jeg sto på eksamen i dag! Og siden jeg har outet meg i en annen tråd, kan j

Jeg hentet kjole i posten i dag jeg

Noomi har HD-A.

Posted Images

Pippin sitter og skjelver av og til, det har han ikke brukt å gjøre før. Noen hunder spenner jo musklene og skjelver litt av og til bare sånn for ordens skyld, men altså ikke Pippin. Han ser ikke ut som han lider, han kan for eksempel sitte og følge med på noe utenfor vinduet mens han skjelver. Men uansett, dette er nytt. Forslag til årsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal spruteflaska frem! Dritt lei oppmerksomhets gneldringa til Vigdis, problemet er at hun som regel er langt unna meg og gneldrer på en av de andre.... Fy søren jeg blir gæern!! Stygg mot Trym er hun og, driver å terroriserer han hele tiden, skjerp deg a mann, du er 4 ganger så stor som hu!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok et spøkelse ja, inni hodet hennes. De kommer av og til de og da detter hun av verden for en liten stund. Men det hjelper å berøre henne, da får man kontakt og hun kommer på verden igjen. Dyneløsning var nok smart, spøkelser kommer sjelden under den :)

Ja, kan nok godt være det. Stakkars lille! Hørtes virkelig grusomt ut, bli SÅ redd da...:( Skal banke spøkelsene jeg :aww:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk og ve. Jeg er så lei av å høre på hva de to kontordamene skal pakke når de skal til Praha i morgen, altså. De pakker for mennene sine også, de. Og hele kontoret har fått høre om det i over en uke. Så da blir det Meny-baguette på kontorpulten på meg i stedet. Men. Menymenneskene har visst mistet krydderboksen sin oppi baguetten min... Mer paprikakrydder skal man lete lenge etter, altså. Dumt jeg ikke sjekket den nøyere før jeg dro fra butikken... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan nok godt være det. Stakkars lille! Hørtes virkelig grusomt ut, bli SÅ redd da.... :( Skal banke spøkelsene jeg :aww:

Har angst iblant selv jeg, og jeg kan love deg at det sitter i! Særlig sånn der midt på natta når man ikke skjønner hvorfor, men bare våkner med et skrik. Husker en gang vi var på ferie med familien, og jeg måtte ringe mamma og få henne til å komme inn på rommet, og hun måtte sitte i fotenden til jeg sovnet igjen. :aww: Vil du komme og banke mine spøkelser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....for i Sydney så har de jo ikke verdens farligste edderkopp heller. Sydney funnel web spider...... ugh...

Mitt tips til Australiafarere - sjekk SKOA før du trer de på, RIST klærne før du kler på deg - SJEKK badet før du går i dusjen......

*ler* De har mye ekle kryp der, jeg så egentlig bare ett par helt vanlig huntsmen edderkopper - de er digre nok egentlig - men ufarlige.

Kjenner jeg har lyst til å reise tilbake egentlig......

Eller riste dyna og pute, sjekke madrassen nøøøøye, starte opp bobilen og kjøre litt unna før man går ut osv osv... :lol: Er ikke redd for småkryp her, men der kan det bety alvor, og da blir man litt skremt :P

Jeg lengter tilbake til Mexico jeg... Til smertefrie dager og mye energiiii :D Og ikke minst late dager hvor man omtrent kan knipse med fingern og få det du vil servert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :hug: Har et sår på shunt-ventilen min som ikke gror og igår så det veeeldig stygt ut pluss så ut som åpent hull inn i hodet... men det var ikke så farlig så de ringte idag liksom :lol:

Skal til legen kl 11, så da blir det vel antibiotika frem til riksen ringer meg opp igjen :yawn:

Er shunten relativt ny eller? Det høres ikke noe særlig ut med et sår som ikke gror, uansett hvor på kroppen det er.. :thumbsdown: (om jeg beveger meg inn på litt for detaljerte og private ting her nå så beklager jeg, lov meg at du sier ifra!)

Å, nei! Jeg hadde selvfølgelig ikke fått med meg at det ikke var forelesning idag...

Jeg er så i tvil om jeg skal dra på brukscup i klubben i kveld eller droppe det! Idag er jeg så forkjølet og tett i pappen at jeg nesten ikke har stemme, men jeg har så sinnsykt lyst til å "debutere" i bruks! Problemet er at det er stort og litt viktig stevne i Moss imorgen, og der MÅ jeg være fit for fight... Men jeg har øvd SÅ mye på felt i det siste og det har blitt veldig, veldig bra, så da har jeg jo lyst til å teste hvordan det er i en konkurransesituasjon også. Hater å være forkjølet. Hva burde jeg gjøre? Blir egentlig forkjøelse værre av å være en kveld ute i skogen?

Dropp det! Kanskje du ville blitt bedre, mest sannsynlig verre. Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt det med ro i dag, og vært klar for i morgen :)

:x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til Kruttlapp helg jeg! Egentlig tror jeg ikke at jeg skal holde på med spor, men jeg skal jo ta bruksprøve på henne, så da er det jo kjekt at hun kan spore bittelitt. Gråtass har lovet meg jordespor og det liker vi :P Er ikke så mye maur, busk og kratt og klyve rundt på. Nå må jeg bare finne meg ett sted å sove, så jeg kan kose meg skikkelig på husmorferie. Tips?

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe imot deg, men jeg blir veldig trist når jeg leser slikt og mangelen på kompetent arbeidskraft i norsk skole...

Det er ikke så ille som man skulle tro. Jeg jobber jo på kontoret, og hvis det er akutt mangel på lærere, hvis de skal bort osv, så spør de meg om jeg kan sitte for dem. Da jobber elevene med sitt (programfag via nettlærere), og jeg bare er der for å holde roen. Eller så kan jeg sitte prøve vakt hvis de har prøver feks. Så jeg underviser jo ikke noe :) Rette ordet blir vel da tilsyns vakt, men vikar høres bedre ut haha. :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ja, kan nok godt være det. Stakkars lille! Hørtes virkelig grusomt ut, bli SÅ redd da.... :( Skal banke spøkelsene jeg :aww:

Hmm...... det hørtes ikke bra ut.......

Banke spøkelsene altså...... Va'kke de inni hodet henne? *fnis*

Har jeg spist lunch, og så er jeg i crappy form - endometriosen min har AD/HD i dag, det føles som om hele greia skal vrenge seg.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

197797_10151350092261150_1186461703_n.jp

Noen tok tankene mine, ser jeg... :x

Er ikke så mye maur, busk og kratt og klyve rundt på.

Fisefine FrognerFruer azz :P

*River meg i håret og jobber videre med konkurransegrunnlag*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye energi kan Vigdis ha!! Hu har vært ute siden halv ni i dag tidlig + vært 40 min i skauen og løpt bananas på et jorde, men er hun sliten?!? Neida! De 3 andre ligger som noen slakt, mens hun raser rundt og er idiot :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt j... ut ja, spes om den setter igang ute på balkongen kl 3 om natten. Da gjallet det godt i nabolaget gitt og jeg var sikker på verden gikk under. Tror aldri jeg har vært så kjapt ute av sengen noen gang, iført Adams drakt rett ut og huke tak i spetakkelet, inn med seg og hysj. Det var siste gangen hun fikk sove ute med de andre gitt..

Hmm...... det hørtes ikke bra ut.......

Banke spøkelsene altså...... Va'kke de inni hodet henne? *fnis*

:lol::lol:

Hun er egentlig veldig snill og søt og sånn altså, men hun får noen diller innimellom og de kan være ganske slitsomme. Men det er ganske tydelig utfra hva Rak skriver (og forteller meg utenom), at hun STORtrives som gårdshund og slipper forholde seg til alle de skumle by-spøkelsene. Hun virker som hun har "landet" litt mer i hodet sitt og hvis/når hun kommer tilbake tror jeg, håper iaf, at ting er litt lettere for henne og meg. Rak gjør iaf en super jobb, Hottie får være seg selv hun og slappe av, ikke fullt med restriksjoner som hun må ha som by-boer :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt j... ut ja, spes om den setter igang ute på balkongen kl 3 om natten. Da gjallet det godt i nabolaget gitt og jeg var sikker på verden gikk under. Tror aldri jeg har vært så kjapt ute av sengen noen gang, iført Adams drakt rett ut og huke tak i spetakkelet, inn med seg og hysj. Det var siste gangen hun fikk sove ute med de andre gitt..

Altså??? Hva er det jeg ikke har fått med meg nå da? http://media.photobucket.com/user/lucifersblood/media/Smileys/icon_surprised_smiley.jpg.html'>icon_surprised_smiley.jpg

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn fortsatt apropos Øygaard-saken, så sier jo konemor dette i følge Dagbladet i dag:

- Jeg klarer ikke å følge dere på den tolkningen. Det var en del av slik de snakket sammen. Å klare å få en samtale på Skype til å bli til samleie... for meg er det helt urimelig. Det går rett og slett ikke an. De hadde sin måte å kommunisere på, det har jeg prøvd å forklare. At det lå noe galt i det... det gjorde det ikke. Jeg har ingen tro på at det har foregått noe slikt i det hele tatt, sa Reidun Øygard.

Veit ikke helt hvem av dem jeg syns virker tettest i pappen jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn fortsatt apropos Øygaard-saken, så sier jo konemor dette i følge Dagbladet i dag:

- Jeg klarer ikke å følge dere på den tolkningen. Det var en del av slik de snakket sammen. Å klare å få en samtale på Skype til å bli til samleie... for meg er det helt urimelig. Det går rett og slett ikke an. De hadde sin måte å kommunisere på, det har jeg prøvd å forklare. At det lå noe galt i det... det gjorde det ikke. Jeg har ingen tro på at det har foregått noe slikt i det hele tatt, sa Reidun Øygard.

Veit ikke helt hvem av dem jeg syns virker tettest i pappen jeg..

Jeg synes jeg hører han når han sier til henne: "Nå må du støtte meg i denne saken. Ja, jeg hadde et lite crush på jenta, jeg skammer meg over det i dag, men du vet jo at det er deg jeg elsker. Dette skal gå bra hvis du støtter meg, etterpå skal vi ta oss en lang og god ferie, bare vi to, det har vi fortjent begge to". Det er ikke så vanskelig å snakke rundt uselvstendige og usikre damer vøttu.

Jeg er endelig ajour med en bunke arbeidsoppgaver, det gikk faktisk raskere enn jeg så for meg. Må rette noen prøver i morgen, men det går fort.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humøret på bånn :( LP-konk sammen med pms-uke var dårlig deal og jeg som bare skulle ta dette som trening og kos vil plutselig ikke lengre :P Forsove meg på onsdag.. Ja.. :(

Det er kjipern, men det går bra skal du se også er det sikkert mange hyggelige folk der, så alt i alt så blir det nok en koselig dag uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...