Gå til innhold
Hundesonen.no

"Black Dog Syndrome"

Annik
 Share

Recommended Posts

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sikkert fordi de er så vanskelige å ta bilder av, folk vil ha noe mer fotogent.

Hahah! Min har sålangt bare blitt beskyldt for å være politihund av en fyr på en bussholdeplass. "Døh! Jeg vet at du og bikkja di jobber for politiet, trenger ikke late som ingenting!!"

Tror jeg tiltrekkes av sorte hunder ... Har egentlig aldri tenkt over problematikken. Men jeg tror også at sort muligens ser mindre imøtekommende ut enn lyst(for de som ikke har møtt en flat, vel å m

Kom på en historie jeg tror jeg har fortalt før men som alle sikkert har glemt uansett :D

Kjørte tog med Loketoke og det satt to unge, håpefulle hobby-satanister rett ovenfor oss. De kikket på Loke hele veien og når de skulle gå av sier den ene "Døh, bikkjari er dritkul. Serrutsom bikkja te ***** ellerno, liksom" :lol:

Tok det som et kompliment jeg :lol:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en historie jeg tror jeg har fortalt før men som alle sikkert har glemt uansett :D

Kjørte tog med Loketoke og det satt to unge, håpefulle hobby-satanister rett ovenfor oss. De kikket på Loke hele veien og når de skulle gå av sier den ene "Døh, bikkjari er dritkul. Serrutsom bikkja te ***** ellerno, liksom" :lol:

Tok det som et kompliment jeg :lol:

Hahah! :lol:

Min har sålangt bare blitt beskyldt for å være politihund av en fyr på en bussholdeplass. "Døh! Jeg vet at du og bikkja di jobber for politiet, trenger ikke late som ingenting!!" :lol:

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jo folk med en oppfattelse av at egenskaper følger farge en god del. Både hundefolk og ikke-hundefolk. Enkelte går eksempel rundt og påstår at sorte schäfere en så mye mer sint enn schäfere med andre farger, og det er folk som har holdt på en stund med hund. At folk setter likhetstrekk med farge og overtro, er jo ikke så rart da sånn sett.

Folk har underlige oppfatninger. Færre mennesker er redd Vida dersom hun har på seg dekken. Det er fortsatt en schäfer både med og uten jakke, men slemme hunder går kanskje ikke med jakke på vinteren?

Film er kanskje med på å forsterke dette også. Det er jo ikke ofte man ser hunder som er hvite knyttet til diverse negtive mennesker. Omen filmen, så er det eksmpel rottweiler som er brukt.

I tillegg så fanger jo hunder med farger mer oppmerksomhet enn sorte. Hadde aussie vært bare sorte med lang hale, så trur jeg ikke rasen hadde fått den populariteten den fikk. Og at mange plukker kanskje på utseende når de skal ha en omplasseringshund også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at det er sånn, tenker litt jeg også at det kanskje er fordi det er så vanlig og 'kjedelig'. Selv synes jeg helsorte hunder er noe av det vakreste! Dessuten kler de alle mulige farger på dekken, halsbånd o.l. Hihi :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi de er så vanskelige å ta bilder av, folk vil ha noe mer fotogent.

Phøh! Nekter ! Mye vanskeligere å ta bilder av helhvit hund enn helsvart. :aww: (neeeeeeeeeeeeida, har ikkeno med vane å gjøre - bare tull :lol: )

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil alltid folk hilse på den sorte her, ikke den røde :P

Men sånn for å være litt seriøs, jeg syns å huske at folk valgte Dina fremfor tervene (både Zar og Nora) når de skulle hilse også altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn for å være litt seriøs, jeg syns å huske at folk valgte Dina fremfor tervene (både Zar og Nora) når de skulle hilse også altså.

Men det teller ikke, for terven ser jo ut som en schäfer i hvermansens øyne, og schäfere er farlige. :aww:

:P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt forklart av en afrikaner at i deler av Afrika mener de at djevelen tar form som en sort hund. Det var helsorte hunder så vidt jeg forsto.

Men det forklarer ikke Ola Nordmann sin skepsis, for den er der. Tro meg.

Som en sa til meg: "bikkja de ser ut som en svart schæfer, det er dobbelt så skummelt som en vanlig en det" :lol:

Ja huff,. en sort schæfer er super skummel ;-) heller super fin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære mor mente at en svart labrador var det siste hun ville ha. De var jo svarte, så "onde" ut, blablabla etc etc.

Nå er Luna det kjæreste vi har og ingen er så fin som henne. Luna er den fineste hunden i verden og ingen kan noen sinne erstatte henne... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg vet ikke jeg. Jo mørkere de er, jo penere er de :heart:

Edit:

Groenendael :heart: Elsker de svarte altså. Og når det gjelder terver så liker jeg de med altfor mye svart og gjerne helt gyldne røde. Åååhhh :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt så mye om teoriene, men mye fornuftig som har blitt foreslått her. Et par jeg kjenner skulle adoptere sin første hund fra et shelter, og gikk bevisst for en større svart hund rundt 6 mnd. Rundt et år senere adopterte de en til, også denne en større, eldre svart hund. Begge fordi de visste at de var de med lavest odds for å bli tatt med hjem :)

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det teller ikke, for terven ser jo ut som en schäfer i hvermansens øyne, og schäfere er farlige. :aww:

Til og med mer skummel enn en pit bull, fikk jeg høre av en forskremt fyr jeg måtte slippe forran oss på bussen. Skumlere å gå bak, nemlig, i den enden tenna ikke er. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg tiltrekkes av sorte hunder ... :lol: Har egentlig aldri tenkt over problematikken. Men jeg tror også at sort muligens ser mindre imøtekommende ut enn lyst(for de som ikke har møtt en flat, vel å merke!). :)
Jeg også! Sjelden jeg tenker jeg skal skaffe meg en rase om den ikke finnes i svart.. Haha, sært :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke at sjansen for å bli adoptert var mindre og sjansen for å bli avlivet var større for svarte hunder, men bikkja til foreldrene mine har utvilsomt alltid vært ekstra skeptisk til alle svarte hunder. Har lest at frykt for svarte hunder kan skyldes at har et mer utydelig kroppspråk pga. at det er vanskelig å se øyne og ansiktsuttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt over dette men må innrømme at jeg ofte blir trukket mot dyr av andre farger enn svart, gjerne litt spesielle farger og fargekombinasjoner :) men utrolig trist hvis det er sånn at svarte hunder og katter har minst sjanse til å bli omplassert kun pga farge :/ Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere Engelsk Setter eier i over 12 år hadde jeg eller ikke tenkt over dette. Til fikk i frøkena her som er svart med tan farger. Hjelpes det er visst skummelt det! Korthåret i tilegg. Gla hun ble kortbein så mange tror hun er valp helt til de ser den grå barten;) Men,har møtt svært lite hunder som er redd hun pga fargen over disse snart 7 årene da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er en fin alder. Mine to yngste blir to år i slutten av april. Kjører med de alt fra 12 km til 3 mil. Har noen ruter der jeg må på asfalten litt så jeg kommer til en runde men da tar jeg hastigheten så lav som mulig og bruker potesokker. De med gummi er fint til asfalt. Jeg bruker hundepark (50 mål) 1-2 ganger i uka med flokken som variasjon.  Når jeg kun hadde én husky syklet jeg også rundt mila hver dag for at han skulle være fornøyd. Gåturer var/er han aldri ordentlig fornøyd med. Kunne gå i skogen flere timer for så å komme hjem og løpe rett bort til sykkelen.  
    • Har hatt en helt spinnvill dag på gratis valpekurs av instruktørstudenter på K9 Hundesenter, Midt-Norsk Kompetansesenter for Hund (som har busstopp rett utenfor, 25 min fra Trondheim sentrum innen samme billettsone). Kjempeflinke studenter og lærere og flott opplegg, men bevares for en villstyring han er i den settingen. Kurs/fellestrening er det gøyeste han vet. Han er så rolig og grei når vi er rundtomkring ellers, men akkurat i den settingen der er han bare i taket av forventninger og iver.  Lyd.  Så intens vokal.  All energien han har ombord. Sju sommere og sju vintre. Sommer er supert. Lett å be og verdens letteste å belønne med lek har blitt. Vinter kommer ut i form av lydbølger. Full storm. Verste jeg har opplevd. Har hatt to raser hvis første egenskap folk forbinder med dem er "gneldrebikkjer" og ingen av de to lagde lyd, så jeg trodde jeg var flink til å trene hund av med utidig lyd. Det var feil. Valgte de første ukene med Ede å avvente med å sette cue på hals, fordi det kom bare sutrete bjeffing, og den tonen og stemningen ville jeg ikke ha. Så glemte jeg å begynne jobbe med å få det på cue da det gikk over i mer riktig toneleie. Nå er jeg neck deep i alt annet enn shhhh-it fra Ede. Øverste prioritet den nærmeste tiden blir derfor lyd av og på.  Hilseiver er et annet problem jeg har påført meg ved å la ham ha en selvstendig relasjon med naboen. Det er jo kjempebra at de er glade i hverandre og har funnet sin omgangsrutine, men trenger lære Ede at det ikke er sånn vi hilser på fremmede. Arrangerte hilsesituasjoner er derfor prioritet nr to.  Å finne ro på kommando blir neste prioritet. Han er litt som Charlie Sheen på treningssenteret: "I've got one gear: GO!" ..eller, han har flere, men muttern knoter noe ****** med å finne ut av de. Oppleves som en automatkasse som innimellom henger seg opp på D. P-knappen lever sitt eget liv og slår plutselig inn midt på gulvet om en setter den i N for lenge. Ikke vanskelig å sette tilbake i D, men når en VIL ha den i P, så henger den seg ofte opp på D og gir gass av seg selv. Toyota har bedre self drive software. Vi har derfor meldt oss på "Selvbeherskelse og impulskontroll" kurs. Suksess er om det føles som wasted money når vi kommer dit, for det starter ikke før i april. Det er lenge til med den Duracell-krabaten her.  Dagens virkelige gladnyhet er at begge testiklene er nede i pungen nå. Tror den andre landet i morges, for Ede sluttet plutselig å jukke.  Han har jukket MYE, antakelig pga ubehag fra press ved den ene ballen stuck i lysken. I morges omfavnet han meg bare da jeg satt på huk foran vaskemaskinen. Labbene på skuldrene, kinn mot kinn. Ble stående sånn lenge og kose. Ikke ett jukk. Det var så koselig 💕🐾 Super happy av å vite at han ikke lenger har ubehag, slipper bekymringer for hyperaktiv testosteronproduksjon, kreft og østrogenoverskudd, slipper utgifter, risiko og ubehag ifbm kirurgi, og vi slipper søke og dokumentere for hvert stevne vi vil stille. Få vurdert bygning, tenner, bevegelser og pelskvalitet kan vi også gjøre, mest av pliktfølelse overfor oppdrettere, men også fordi muttern synes Ede fortjener bekreftelse på at han er søtnos og kjekkas, og hun liker ha en unnskyldning for å kle seg i blazer og høye hæler.  Ede er altså ikke lenger lille Jokke, og det er plutselig bare kos å få en omfavnelse. Kurs starter tidligere på formiddagen i morgen. Usikker på om vi skal forskyve frokost to timer, eller om vi skal satse på å bare spise ekstra godbiter på full mage i to timer. Heller mot å drøye leggetid i kveld, stå opp sent og ta frokosten på kurset, da jeg personlig tror det blir et mindre onde for fordøyelsen enn å trykke på med godis i to timer, to timer etter frokost. For det første liker jeg ikke gi ham godis. Han får alt fullforet sitt som godis fra hånden i intervaller som tilsvarer måltider. Ikke glad i å gi masse ekstra utenom. For det andre blir alt som gis i løpet av to timer, to timer etter frokost, det blir vel for dårlig oppløst før magesekken tømmer seg i tarmen. Blir bare vomfyll som hemmer næringsopptak fra måltidet.  Vi går altså for sen kveld og sen frokost, om ingen som vet bedre korrigerer meg på den i tide. 
    • De to oppdretterne står på lista over mulige, greit å få positiv feedback om dem begge   Æsj, piping.. Jaja, hadde litt av det på Pax, men fikk det sånn tålelig vekk etter hvert. Slikking er jo sært  Men det skal vel alltid være noe, hehe, ingen rase er perfekt. 
    • Her blir valpen mest sannsynlig krypt. Trodde testikkelen ville komme ned, fordi den lå følbar nær åpningen da den andre ramla ned, men den har vært litt jojo. Nesten nede, lenger opp igjen, liggende i åpningen, tilbake inn i kanalen, nå rett bak åpningen. I følge Grok (AI) så snevrer den ringen seg sammen ved 16 ukers alder (mandag), og det er derfra bare 5-10% sjanse for at stenen kommer på plass i pungen innen 6 mnd. Helt ok med å ikke kunne stille ut. Ikke noe behov for sportschampionat eller avkom, men veldig i tvil om å fjerne den eller ikke før puberteten, mens den er liten. Frykter den vil hyperprodusere kjønnshormoner, og de er det nok av fra normale testikler i puberteten. Det teller ikke som kastrering ihht NKK reglement om en bare fjerner en unilateralt krypt testikkel og beholder den normale?  Er forøvrig overbevist om at han jukker pga ubehag fra den testikkelen som sitter i lysken. Presser sikkert på kringliggende vev, asymmetrisk følelse, som antakelig er et irritasjonsmoment. Virker sånn. 
    • Ny bytur. Konsert fra avstand. Masse livlige folk overalt. Etablerte et vennskap med en søt toårig jente på bussen. Koselig spasertur med storebror. Sitt under marsj i gågata, fem meters avstand. Tur gjennom teknobelyst konsertområde med rosa trær etter event va over, og så en øl på Mikrobryggeriet. Ede fikk ikke være med inn til baren for å handle, men vekteren ville gjerne passe han imens. Ingen protester fra Edes side, som synes hun var søt. Han var litt furten over at vi ikke fikk gå inn da jeg kom ut igjen, han synes det så spennende ut innenfor dørene, men ikke furten nok til å holde en emo konsert pga. Han er fullstendig trygg på fulle folk og tette folkemengder nå. Anser det som helt normalt. Forbinder alkoholånde med trivelige folk som vil hilse med gjensidig berøring, og han elsker det, heldigvis. Sovnet nonchalant og trygg på ståkete buss full av fulle bygdetullinger i supporterutstyr og god VM-stemning på vei hjem.    Edit: Jeg unnlot nevne en utrivelig opplevelse, fordi det er et så touchy subject, men det er sant, det skjedde, og #notallmuslims, jeg kjenner til selverklært troende muslimer som har hund (inne, normalt hundehold) også, fordi det ikke står noe negativt eller noen instruks om hvordan ha hunder i Koranen, det står bare i hadith, så det må være greit å fortelle om dette uten å frykte bli beskyldt for å være rasistisk eller islamofob: Vi gjorde en kort stopp utenfor en tilfeldig butikk for å omorganisere innhold i lommer og bærenett, hvorpå det dukket opp en ansatt på hver side, fra hver sin dør. De sa noe til hverandre på arabisk, og den ene utbrøt "Najis!" før de forsvant inn igjen. Første gang jeg har sett Ede engstelig, med stiv hale ned mellom beina. Han må ha plukket opp vibber fra de. Svart hund sammen med kaffir kvinne uten tildekket hår var visst ikke velkomne til å bruke fortauet utenfor den butikken der. Irriterende når folk skremmer hunden med sånne vibber at han ender med halen stiv mellom beina. Han som alltid ellers har selvsikkert kroppspråk med ledig høy haleføring.  Det tok ham heldigvis bare en meter forbi butikken og inn i folkemengden med VM-supportere på tur hjem for å løfte halen igjen. Fort glemt. .. håper jeg. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...