Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min angrep en annen hund i dag...


tm100011
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her var det mange fine og lærerike svar. Tusen takk for engasjementet i meg og mitt:-) For å klargjøre litt rundt meg og min hund: jeg er relativt fersk. Vi anskaffet oss rottweiler kun for 2 år side

Hundepark eller ikke, gjort er gjort og spist er spist. Slike ting skjer hele tiden, dessverre. Det beste man gjør er å lære av det. Gjør det enkelt for deg selv og IKKE la hunden din leke med hunder

Dette er en av de mest fornuftige innleggene jeg har lest på lenge. Ingen tvil om at du er en fornuftig og ansvarlig hundeeier. Shit happens, vi har alle driti oss ut en eller flere ganger.. Ikke

Her var det mange fine og lærerike svar. Tusen takk for engasjementet i meg og mitt:-)For å klargjøre litt rundt meg og min hund: jeg er relativt fersk. Vi anskaffet oss rottweiler kun for 2 år siden og jeg har derfor mye å lære.Denne hunden er ny for oss, vi har kun hatt henne siden 27 januar. Lang historie kort, vi hadde moren hennes i to år, dom desverre døde brått fra oss i januar i år. Dette var en ukomplisert rottweilertispe som gikk over ens med absolutt alt og alle, og derfor er vi nok bortskjemte med å ha sluppet konflikter eller håndtering av uønskede situasjoner av noe slag. Mira derimot ser vi er mer stri, om jeg kan bruke det begrepet, og vi må faktisk tenke mer i forkant når det kommer til denne hunden.Når det kommer til hundegårder, og nei, dette er ikke i Drammen, så har jeg sett på det som flere av dere sier, et sted hvor man kan slippe hunden sammen med andre så den kan få ut litt steam. Siden dette alltid har gått bra tidligere så har jeg heller ikke sett de negative sidene dere beskriver, men som jeg jo nå, når jeg får de forklart, ser er helt logiske. Hundeparker er kanskje ikke så positivt, fint og flott som jeg trodde.Og jeg klandrer ikke eieren av labradoren. Hun hadde nok, om ikke mer, en enda dårligere opplevelse med denne hendelsen enn meg. Jeg har virkelig vondt av både henne og hunden.Jeg har innsett raskt etter å ha lest hva dere skriver, at jeg som hundeeier skulle ha kalt inn min hund med det samme og tatt henne ut av situasjonen når de begynte å flokke seg rundt labradoren. Ingen andre gjorde noen ting som helst for å avverge situasjonen og jeg ser i etterkant at det var helt på trynet. Det kan virke som at det var en litt sånn " hver mann sin hund" innstilling. Entrer du denne hundesonen så er det helt på egenhånd, uten hjelp fra andre...Jeg ser også som en av dere skriver, at jeg har ikke lenger en hund som kan slippes sammen med alt av andre hunder, ukritisk. Jeg må helt klart vurdere hver enkelt situasjon og innse at jeg må ta mine forhåndsregler fra nå av. Og ja, lydighetstrening er noe vi nå må sette fokus på. Nå har hun landet i nytt hjem relativt bra, og det er på tide å kreve av både oss og henne.Sent from my iPad using Tapatalk HD

Dette er en av de mest fornuftige innleggene jeg har lest på lenge.

Ingen tvil om at du er en fornuftig og ansvarlig hundeeier. Shit happens, vi har alle driti oss ut en eller flere ganger..

Ikke bli altfor nervøs for å la henne være løs med andre hunder, bare sørg for å ikke stå stille, drive hundene videre når de stopper opp og ikke la henne være i en sånn situasjon igjen. Slik du beskriver det " måtte" det skje, en gruppe hunder som får lov å stivne rundt ny og usikker hund har sjelden positiv utgang.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg velger nå å tru at om hunden hadde vært klar for hundeparken så hadde den ikke blitt rivet i fillebiter..

Jeg vil nå heller påstå at hunder som ikke kan oppføre seg inni hundeparken, er de hundene som ikke er klare for å være der. Så sær er jeg.

I denne parken, og det burde det kanskje være i alle, så er det selvsagt bråkmakerne som må gå ut. I dette tilfellet var det meg og min hund, så det var selvsagt ikke et tema. Det var bare så ubehagelig med en haug av voksne mennesker som skriker at du må komme deg til ******* ut med den drittbikkja mens de sparker og slår. I steden for å hjelpe til ved å fjerne sine egne hunder.

En av hundene fikk stå å jokke på labradoren som lå fast i grepet til Mira. Hva er det for noe?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Her var det mange fine og lærerike svar. Tusen takk for engasjementet i meg og mitt:-)For å klargjøre litt rundt meg og min hund: jeg er relativt fersk. Vi anskaffet oss rottweiler kun for 2 år siden og jeg har derfor mye å lære.Denne hunden er ny for oss, vi har kun hatt henne siden 27 januar. Lang historie kort, vi hadde moren hennes i to år, dom desverre døde brått fra oss i januar i år. Dette var en ukomplisert rottweilertispe som gikk over ens med absolutt alt og alle, og derfor er vi nok bortskjemte med å ha sluppet konflikter eller håndtering av uønskede situasjoner av noe slag. Mira derimot ser vi er mer stri, om jeg kan bruke det begrepet, og vi må faktisk tenke mer i forkant når det kommer til denne hunden.Når det kommer til hundegårder, og nei, dette er ikke i Drammen, så har jeg sett på det som flere av dere sier, et sted hvor man kan slippe hunden sammen med andre så den kan få ut litt steam. Siden dette alltid har gått bra tidligere så har jeg heller ikke sett de negative sidene dere beskriver, men som jeg jo nå, når jeg får de forklart, ser er helt logiske. Hundeparker er kanskje ikke så positivt, fint og flott som jeg trodde.Og jeg klandrer ikke eieren av labradoren. Hun hadde nok, om ikke mer, en enda dårligere opplevelse med denne hendelsen enn meg. Jeg har virkelig vondt av både henne og hunden.Jeg har innsett raskt etter å ha lest hva dere skriver, at jeg som hundeeier skulle ha kalt inn min hund med det samme og tatt henne ut av situasjonen når de begynte å flokke seg rundt labradoren. Ingen andre gjorde noen ting som helst for å avverge situasjonen og jeg ser i etterkant at det var helt på trynet. Det kan virke som at det var en litt sånn " hver mann sin hund" innstilling. Entrer du denne hundesonen så er det helt på egenhånd, uten hjelp fra andre...Jeg ser også som en av dere skriver, at jeg har ikke lenger en hund som kan slippes sammen med alt av andre hunder, ukritisk. Jeg må helt klart vurdere hver enkelt situasjon og innse at jeg må ta mine forhåndsregler fra nå av. Og ja, lydighetstrening er noe vi nå må sette fokus på. Nå har hun landet i nytt hjem relativt bra, og det er på tide å kreve av både oss og henne.Sent from my iPad using Tapatalk HDDette er en av de mest fornuftige innleggene jeg har lest på lenge.Ingen tvil om at du er en fornuftig og ansvarlig hundeeier. Shit happens, vi har alle driti oss ut en eller flere ganger..Ikke bli altfor nervøs for å la henne være løs med andre hunder, bare sørg for å ikke stå stille, drive hundene videre når de stopper opp og ikke la henne være i en sånn situasjon igjen. Slik du beskriver det " måtte" det skje, en gruppe hunder som får lov å stivne rundt ny og usikker hund har sjelden positiv utgang.

Tusen takk for fint svar. Dette skal jeg helt klart ha med meg videre i bakhodet når vi møter hunder i fremtiden. Det er jo akkurat dette som kan være litt vanskelig til tider, å tolke situasjonene man kommer opp i på en mest mulig fornuftig måte og handle deretter.Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg synes du TS tar til deg kritikken og det folk skriver her veldig fint :) Og at du nå kanskje har tenkt mer over situasjonen og saken generelt. Og det synes jeg er veldig bra at du har kommet frem til selv også. Jeg for min del liker ikke slike parker selv om jeg ikke har en vaktmesterhund, derimot har jeg en myk og høflig hund som lar seg pille på nesen og som dermed har lett for å bli bøllett med av andre hunder som har behov for å hevde seg. Så min hund passer heller ikke inn i noen hundepark selv om han i seg selv ikke gjør noen noenting vondt...

Men lurt å finne noen hundevenner som din hund går sammen med, som hun kan være sosial med, leke og trives med. Noen faste venner holder lenge det ;) De har i mitt hode ikke behov for å møte X antall ukjente hunder, de har bedre utbytte av å leke med hunder de kjenner godt og som kjenner dem godt. Og jeg vil ikke si at det er bare din hund som var problemet her, da de andre hundene tydeligvis backet henne opp og var med i situasjonen der den nye hunden ble presset... Det var bare at din hund tok på seg jobben som vaktmester, som ofte kan innebære å tukte andre og holde orden i rekkene, noe som igjen kan innebære at hunden blir alt for bossy og sjefette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg synes du TS tar til deg kritikken og det folk skriver her veldig fint :) Og at du nå kanskje har tenkt mer over situasjonen og saken generelt. Og det synes jeg er veldig bra at du har kommet frem til selv også. Jeg for min del liker ikke slike parker selv om jeg ikke har en vaktmesterhund, derimot har jeg en myk og høflig hund som lar seg pille på nesen og som dermed har lett for å bli bøllett med av andre hunder som har behov for å hevde seg. Så min hund passer heller ikke inn i noen hundepark selv om han i seg selv ikke gjør noen noenting vondt... Men lurt å finne noen hundevenner som din hund går sammen med, som hun kan være sosial med, leke og trives med. Noen faste venner holder lenge det ;) De har i mitt hode ikke behov for å møte X antall ukjente hunder, de har bedre utbytte av å leke med hunder de kjenner godt og som kjenner dem godt. Og jeg vil ikke si at det er bare din hund som var problemet her, da de andre hundene tydeligvis backet henne opp og var med i situasjonen der den nye hunden ble presset... Det var bare at din hund tok på seg jobben som vaktmester, som ofte kan innebære å tukte andre og holde orden i rekkene, noe som igjen kan innebære at hunden blir alt for bossy og sjefette...
Helt klart at hundepark ikke blir brukt mer av oss. Som du skriver så kommer jeg fra nå av heller til å benytte meg av venner med hud, noe jeg har og som jeg har vært sosial med med vår forrige hund. Generelt til tråden så vil jeg takke dere alle for tiden dere har brukt på meg og de fine tipsene og rådene jeg har fått. Såreheten over gårdagens hendelse slipper taket nå kjenner jeg og det føles bedre når man får litt "trøst" av andre med erfaring. Tusen takk! Sent from my iPad using Tapatalk HD
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri tillatt mine å flokke seg rundt en hund på den måten. Den hunden var i band, med en stressa eier og den hadde null rømningsveier; den sier da ifra at ingen skal røre den og det er da det smeller. Mest sannsynlig... Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ikke særlig moro når slikt skjer! Det skal mye erfaring til for å klare å lese hundespråk og adferd, så ikke døm deg selv for hardt. Noen ganger kan slikt skje og det er slikt man lærer av. Du lærer fortsatt denne hunden å kjenne også. Jeg ville ha unngått slike hundeparker, og heller ha noen faste lekevenner som dere kan møte og leke med. Det er ingen garanti for at dette ikke skjer igjen, så derfor ville jeg ikk sluppet hunden løs blant fremmede hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva legger dere egentlig i betydningen "leke vaktmester" egentlig?

At de er som en typisk vaktmester.. Tror de eier hele området og tar ansvar for alt. Skal blande seg borti og fortelle andre hva de ikke får gjøre.

Min værste vaktmester skulle feks bort til enhver hund som knurret. For det var det jo ikke lov til og hun skulle ordne opp. Andre hunder kunne ikke løpe forbi henne under innkalling osv. Helt teit :P

Men på den andre siden. Hun har også hjulpet meg å delt et slagsmål eller to mellom andre hunder.. Men da skal man ha tunga rett i munn.

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at hundepark ikke blir brukt mer av oss. Som du skriver så kommer jeg fra nå av heller til å benytte meg av venner med hud, noe jeg har og som jeg har vært sosial med med vår forrige hund. Generelt til tråden så vil jeg takke dere alle for tiden dere har brukt på meg og de fine tipsene og rådene jeg har fått. Såreheten over gårdagens hendelse slipper taket nå kjenner jeg og det føles bedre når man får litt "trøst" av andre med erfaring. Tusen takk! Sent from my iPad using Tapatalk HD

Uhell skjer alle, ting skjer fort og det er lett å være etterpåklok ;) Det fine er at man lærer av det, og tar med seg erfaringen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo heller de som bare lar sånt her skje igjen og igjen og nekter å ta kritikk eller se at deres hund kanskje trenger andre regler eller andre måter å få leke/herje på. Har ikke fått inntrykk av at trådstarter kommer til å være en av de eierne der :) . Nå har du sett det skje og sikkert lært masse fra det.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva legger dere egentlig i betydningen "leke vaktmester" egentlig?

Ett ord: Narvestad :lol:

Eller flere ord: Uta er vaktmester, ikke pokker om noen får lov til å være rotete! Rotete = løpe rundt og ha det moro. Det er heller ikke lov å gå foran henne. Hun bestemmer det meste (tror hun). Er ikke hun med, så tar Asti over rollen som vaktmester og tar Nix om hun er "rotete". Valper er veldig rotete synes han :aww: (han får ikke lov altså).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne parken, og det burde det kanskje være i alle, så er det selvsagt bråkmakerne som må gå ut. I dette tilfellet var det meg og min hund, så det var selvsagt ikke et tema. Det var bare så ubehagelig med en haug av voksne mennesker som skriker at du må komme deg til ******* ut med den drittbikkja mens de sparker og slår. I steden for å hjelpe til ved å fjerne sine egne hunder.

En av hundene fikk stå å jokke på labradoren som lå fast i grepet til Mira. Hva er det for noe?

Den kommentaren var bare for å illustrere et prinsipp i forhold til en annen debattants innlegg ;)

Jeg har full forståelse for at uhell kan skje, og jeg tror ikke det er så veldig mange som sprader inn i en hundepark med en farlig hund, med viten og vilje heller. Hvis voksne mennesker har snakket til deg på den måten som du beskriver, så sier det mest om dem i grunn. Fullstendig uakseptabelt og totalt innsiktsløst, da man har med dyr å gjøre. De er jo ikke maskiner - uforutsette ting kan skje, det burde jo virkelig disse hundeparkgjengerne være de første til å ha forståelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunder av ulik karakter (2 går sammen med alt og alle, 2 av de gjør ikke det).
Desverre er det slik at de fleste i hundeparker rundt om ikke klarer å si fra til sine egne hunder, og lar de jukke, stirre og bråke.

Det hender en sjelden gang at jeg tar med grand danoisen i parken fordi hun trives der så godt OM det er greie hunder der. Desverre ler de andre eierne når hannhunden deres "voldtar" henne.

Finn heller andre oppegående eiere med greie hunder å gå tur så hun får være sosial :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommentaren var bare for å illustrere et prinsipp i forhold til en annen debattants innlegg ;)

Jeg har full forståelse for at uhell kan skje, og jeg tror ikke det er så veldig mange som sprader inn i en hundepark med en farlig hund, med viten og vilje heller. Hvis voksne mennesker har snakket til deg på den måten som du beskriver, så sier det mest om dem i grunn. Fullstendig uakseptabelt og totalt innsiktsløst, da man har med dyr å gjøre. De er jo ikke maskiner - uforutsette ting kan skje, det burde jo virkelig disse hundeparkgjengerne være de første til å ha forståelse for.

Du må misforstå meg, jeg kan ikke fatte noe annet...

Jeg er jo enig i det! Når ting først har skjedd ja, men jeg har nå hele tiden snakket om å unngå slike hendelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må misforstå meg, jeg kan ikke fatte noe annet...

Jeg er jo enig i det! Når ting først har skjedd ja, men jeg har nå hele tiden snakket om å unngå slike hendelser...

Tidligere i tråden, så fremkommer det av innleggene dine at den "svake" hunden, ikke var "moden" for hundeparken. Noe jeg er grunnleggende uenig i, siden svake hunder ikke legger opp til bråk - selv om de REELLE bråkmakerne lar seg provosere av slik "svak" atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint du tar til deg tilbakemeldingene du får. Du skal ha kred for det. :)

Jeg går aldri i hundeparker nettopp av denne årsak, det er en unaturlig setting hvor det er grobunn for mange konflikter, mobbing og stress. Jeg liker å lage hundevenner som hunden min kan få en relasjon til, det skal sies at jeg velger raser som har en tendens til å være de som starter trøbbel når det først skjer med noe. Rottweiler er i samme gata sånn sett, selv om det nok er på en annen måte. Som deg så tar jeg også konsekvensen av dette, og det er uproblematisk for meg. :)

Jeg skjønner at jeg har vært urettferdig mot min første hund når jeg har kalt henne vaktmester.

Hun var en hund som fikset opp i alt hun, en som aldri kranglet men løste opp i konflikter. Selv når de skjedde mellom andre hunder så klarte hun å avlede og fredliggjøre. Hun fikset opp i alt når det var noe liksom, som en vaktmester. Komisk å se at jeg har misforstått sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i tråden, så fremkommer det av innleggene dine at den "svake" hunden, ikke var "moden" for hundeparken. Noe jeg er grunnleggende uenig i, siden svake hunder ikke legger opp til bråk - selv om de REELLE bråkmakerne lar seg provosere av slik "svak" atferd.

ok la meg si det sånn... MIN PERSONLIGE mening er at jeg ville ikke sendt en svak/en ikke moden hund inn i en hunde park der det er hunder jeg ikke kjenner! Og samme med en aggresiv/bråkebøtte!

En bråkmaker bør ikke nødvendigvis alltid vært en bråkmaker. Ting skjer fort, og derfor må man være føre var !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok la meg si det sånn... MIN PERSONLIGE mening er at jeg ville ikke sendt en svak/en ikke moden hund inn i en hunde park der det er hunder jeg ikke kjenner! Og samme med en aggresiv/bråkebøtte!

En bråkmaker bør ikke nødvendigvis alltid vært en bråkmaker. Ting skjer fort, og derfor må man være føre var !

Ja, og min personlige mening er at hunder som er bråkebøtter, av og til bør ALDRI være i slike parker, når eieren først er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg har vært urettferdig mot min første hund når jeg har kalt henne vaktmester.

Hun var en hund som fikset opp i alt hun, en som aldri kranglet men løste opp i konflikter. Selv når de skjedde mellom andre hunder så klarte hun å avlede og fredliggjøre. Hun fikset opp i alt når det var noe liksom, som en vaktmester. Komisk å se at jeg har misforstått sånn. :)

Tror vi snakker om Narvestad vaktmester og vaktmestere som din Fyda *ler* De urettferdige regelrytterene som er ute etter alt og alle, og slik som Fyda (trond viggo sin vaktmester-figur?), som var en rettferdig og flink vaktmester som gjorde alt plettfritt. Rottiser og schæfere har ett Narvestadgen :P

Jeg ville mye heller hatt en Fydavaktmester ;) Så synes ikke du er urettferdig jeg!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting kan skje, men tross alt virker du som en over gjennomsnittet ansvarlig hundeeier som lærer av dine feil, kjempebra. Ikke tenk så mye mer på det. :)

Som andre har sagt før meg så gjelder det og være litt føre var, unngå situasjoner som er forløp til mulig kamp, slik som flokking, stress, osv, enten det er din hund eller andres som tuller og det gjelder jo uansett, hundegård eller ikke. Så vær litt oppmerksom og oppstår det en uønsket situasjon så stopp det, enten ved hjelp av innkalling(lydighet) eller gå og hent hunden om det er behov for det.

Og selv om det er sagt så sier jeg det igjen, hundeparker... Det er ikke så bra som det kan høres ut som. Som du har opplevd nå så var det mange som ikke hadde kontroll på sine hunder og som var med på og skape situasjonen, selv om det var din hund som gikk lengst, og når de da legger all skyld på deg til tross for flere som mobber på avstand så er de ikke serlig oppegående, og ikke noen jeg ville ha sluppet hund med, uansett hvilken hund jeg hadde hatt.. Kjente hunder er det beste, har man lite hundevenner så ville jeg heller spurt her inne, hvor det er mange oppegående folk, om noen vil være med og ha et lite treff under mer kontrollerte former.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare så ubehagelig med en haug av voksne mennesker som skriker at du må komme deg til ******* ut med den drittbikkja mens de sparker og slår. I steden for å hjelpe til ved å fjerne sine egne hunder.

Dei folka du skriv om der treng du ikkje bry deg mykje om. Det er heilt sikkert dei same folka som slepp laus hunden sin i hundegarden, for så å snu ryggen til alt (dritt)hundane deira gjer der inne (som til dømes å stå og jokke på ein svak hund som blir halde fast av ein annan hund). Og berre for å la fordommane flyte fritt eit lite sekund, så er det nok dei same folka som har hunden i bur 21 timar i døgeret, oppdrar hunden med bank og aldri plukkar opp bæsjen etter hunden :aww: .

Som du tydelegvis har sett sjølv, var ikkje dette noko bra, og det kunne nok ha vore unngått. Austeuropearen er iallefall heilt utan skuld (kunne nesten verke som du prøvde å få det til å framstå som noko anna i førsteinnlegget), det var ho som faktisk hadde kontroll over hunden sin (band).

Det ser ut til at du handterar saka bra. Ikkje ta hunden med til slike plassar, men la henne leike med hundar ho kjenner. Slepp dei laus på område der de har kontroll, og der det ikkje er andre hundar. Når ho skal bli kjend med nye hundar, la det skje med ein av gongen, og ha full kontroll over henne når dei helsar, så skal du nok sjå at dette går fint :ahappy: .

Velkomen til forumet, alltid kjekt med nye folk :) .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og min personlige mening er at hunder som er bråkebøtter, av og til bør ALDRI være i slike parker, når eieren først er klar over det.

Nå har jeg forklart deg det hundre ganger på hundre forskjellige måter.. Les igjennom innleggene min, så får jeg håpe du skjønner hva jeg snakker om................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi snakker om Narvestad vaktmester og vaktmestere som din Fyda *ler* De urettferdige regelrytterene som er ute etter alt og alle, og slik som Fyda (trond viggo sin vaktmester-figur?), som var en rettferdig og flink vaktmester som gjorde alt plettfritt. Rottiser og schæfere har ett Narvestadgen :P

Jeg ville mye heller hatt en Fydavaktmester ;) Så synes ikke du er urettferdig jeg!

:heart:

Men for å være korrekt så var det ikke Fyda som var min vaktmester, men min første hund Bacon. :)

Fyda kunne være ei drittkjerring hun. :lol: Hun ble fin til slutt, men noen plasser på veien var hun ikke akkurat noen vaktmester hverken av den ene eller andre typen. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...