Gå til innhold
Hundesonen.no

Trave pent (utstilling) vi sliter!


Kaja
 Share

Recommended Posts

Valpen, beagle som han er, går konstant med nesa i bakken når vi trener på å trave pent. Har jeg godbit så er det bare hopp å sprett og tjohei uansett om den er gjemt eller han ser den. Han vet jo at den er her, nesa fungerer utmerket :P

Jeg har prøvd å bare gå et halvt steg og roser og godbit, altså ta det steg for steg. Men så fort han får godbit så er han ferdig å konsentrere seg.. Bare ros gidder han ikke bry seg stort om og lek det fungerer ikke som treningsredskap. På alt annet trener han like fokusert om det er pølse eller tørrfor jeg bruker. Han lærer alt ekstremt fort og er egentlig veldig enkel. Så det er meg det går på.

Jeg vet ikke helt om jeg gidder å betale i dyre dommer for handlerkurs, da det både med Tesh og Cosmo kom med aldern, Raptus står jo som en påle (det også tok sin tid..)

Vi skal på valpeshow neste helg, og jeg skal være ærlig å si at vi ikke har trent en hel del på dette å trave, men jeg prøvde så vidt i sta igjen (etter noen uker uten å gidde å tenke på det) og tenkte at sånn her kan vi ikke komme på show, haha.


Såeh, quick fix anyone? *ja da det var ironi*


Selvfølgelig regner jeg med at vi vinner hele shiten uansett, SE da

421440_10152596788030311_376820459_n.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå fram og tilbake, fram og tilbake - 10 ganger, 50 ganger - gjør det kjedelig (ingen godbit, selvsagt), og gå og gå og gå.. Sånn gjør vi det med hoppe-sprettene våre, og det funker.

"Problemet" ditt er vel at du faktisk ønsker at han skal gå med halen i været og se "kvikk ut" - så da blir kunstsykket å avslutte kjedsomhetgåingen i tide... LOL

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør med Fant er å bare "trave selv" (ja med valpen i line ved siden av frem og tilbake helt til han gir seg med hoppinga og sprettinga, og da er det godbit med en gang. Så øker jeg kravene til antall skritt på gulvet hver gang. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig med Susanne her, faktisk. :) Når jeg trener shibapopcorn til utstilling, små pirayaer som bare vil henge fra rompa di, kampe med båndet eller snuse, så trener jeg tempo, tempo, tempo og gjerne også rare strekker (omtrent som når du trener lineføring, bare veldig mye raskere). Jeg peiser på så valpen tenker "shit ass, her skjer det ting! Dritkult å henge på!" og holder på til den faktisk løper fint ved siden av meg. Da roser jeg rolig med entusiastisk pipestemme, og stopper opp mens jeg fortsatt har fokuset. Om hunden ikke vil ha godbit, men klarer seg fint med ros, er dette helt uproblematisk. Jeg vil jo at bikkja skal være stolt, pigg og glad for å vise seg fram, så det å gjøre ting kjedelig er ikke et alternativ her i alle fall. :)

Monica123 fikk feks vekk Arlas snusing ved å begynne å løpe med henne, i motsetning til hva alle andre med lundehund gjør, og jaggu fikk bikkja fres på seg! :D

Jeg vil at hunden skal løpe av egen maskin og ønske å være flink, og stoppe opp i forventning om hva som kommer nå idet jeg snur meg mot den etter å ha løpt en runde. Hadde jeg hatt Raptus ville jeg løpt og løpt til han "lander" og gir deg oppmerksomhet og deretter jobba videre med at ros og skryt er motiverende. :)

Og ja, jeg er rimelig sikker på at dere vinner heile driden! :wub:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps, jeg overdramatiserte det hele..

Tok med valpen ut på veien hvor det er bar asfalt, begynte å gå, han gikk for egen maskin et par skritt foran meg og så rett fram. Roste masse og han fikk godbit (kan jo ikke la vær haha).

Tenkte jo at dette er flaks, men neida, dette gjør han uansett nå. Han har vel sett at jeg har skrevet på sonen, også tenkte han selv hvordan han ville se bra ut og bare fika biffen. Gud veit! Vi har nå hatt en tre fire små økter og han er like flink hele tiden :heart:

Halen går i ett hele tiden, den står ikke rett opp men.

Neste steg er å få halen til å stå rett opp når vi stiller opp. han logrer først en hel masse også detter halen ned fordi han er så veldig konsenteret! DET gidder jeg derimot ikke trene på før det eventuelt blir nødvendig. *håper Raptus leser her og holder halen oppe for egen maskin*

å jeg elsker valpen!

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og må bare gjøre det kjedelig for Casper. Begynner han å trekke i båndet snur jeg andre veien. Godbiter fungerer ikke under løpingen, da løper han jo bare som en bue, ryggen opp fordi den godbiten skal han ha, og hele kroppen i en sving mot meg... så ikke sånn superelegant.

Det med å få hunden til å slippe kontakten blir vel kanskje litt samme prinsipp? Gjør det kjedelig, løp frem og tilbake, frem og tilbake (eller rundt og rundt), og til slutt blir vel hunden lei av å tilby kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å få hunden til å slippe kontakten blir vel kanskje litt samme prinsipp? Gjør det kjedelig, løp frem og tilbake, frem og tilbake (eller rundt og rundt), og til slutt blir vel hunden lei av å tilby kontakt.

Eg har jobbet i ca fire uker nå med mye løping, men han slipper ikke kontakten. Mulig eg har en ekstremt sta hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden kan "gå fram"-kommando eller lignende, ville jeg prøvd det. Det er dritlekkert med hunder som ligger litt foran eier og som virkelig viser seg! Du kan starte med å gå vanlig og idet hunden tar noen skritt fram, belønne det og kanskje også følge på med mer tempo så den synes det er gøy.

Se feks her:

543571_10150682033297693_1738227524_n.jp

JeanetteH og Blaze, bilde tatt av Yodel.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser han ikke bort en eneste gang?

I ett nanosekund en gang i blant. Så snart eg roser er han klistra fast i kontakt igjen.

Kaste godbit framover, få nsre til å rope på han mens dere løper og belønne med en gang han ser fram :)

Takk for tips :)

Om hunden kan "gå fram"-kommando eller lignende, ville jeg prøvd det. Det er dritlekkert med hunder som ligger litt foran eier og som virkelig viser seg! Du kan starte med å gå vanlig og idet hunden tar noen skritt fram, belønne det og kanskje også følge på med mer tempo så den synes det er gøy.

Se feks her:

JeanetteH og Blaze, bilde tatt av Yodel.

Han kan gå frem i forbindelse med trekk, men det er ikke så godt innøvd enda. Takk for tips :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hjelpe om du ser rett fram, og ikke ser på hunden i det hele tatt, hiv belønningen framover når hunden også ser framover. Da kan det være lurt at du har en hjelper som kan klikke eller si ifra når hunden ser framover og ikke opp på deg siden du ikke ser det selv (siden du kun skal se framover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hjelpe om du ser rett fram, og ikke ser på hunden i det hele tatt, hiv belønningen framover når hunden også ser framover. Da kan det være lurt at du har en hjelper som kan klikke eller si ifra når hunden ser framover og ikke opp på deg siden du ikke ser det selv (siden du kun skal se framover).

Ser kun på han de første stegene for å være sikker på at han går i trav og ikke pass :) Medhjelper er dessverre vanskelig, men vi må bare øve fremover om det skal bli flere utstillinger på oss. Håpet for i morgen blir at han har såpass mye å kikke på rundt ringen av han automatisk ser fremover/rundt seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter bare en tanke... Hva med å prøve avstandsbelønning? :) Trav mot en godbitskål i starten klikk og slipp båndet når hunden ser fremover mot skåla, så utvikler du dette videre...

Vet ikke hvordan jeg har gjort det selv, men min hund skiller på når vi trener lydighet og når vi trener utstilling. Det er noe med settingen og utstillingsbåndet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ignorer hunden mens du løper. Ikke ros ham for å være foran, ikke se på ham, bare ignorer og løp. Så roser du når du stopper opp (og hunden fortrinnsvis står pent). Hvis hunden løper med kontakt, så hadde jeg først prøvd å få hunden til å løpe rett frem, før jeg fiksa evt passgang.

Ene tispa mi hadde en tendens til å løpe med kontakt, men når har hun fortstått greia med å løpe rett frem. Jeg er heller ikke så nøye på om hunden evt gallopperer i starten, jeg vil ha de til å løpe rett frem først!
Nå når jeg har begynt å trene med Fjellbris har jeg fått et nytt problem, hun trekker seg litt når hun løper. Men vi jobber med saken. og jeg jobber på ca samme måte som SEC beskriver ovenfor, men samtidig kan jeg ikke rose henne mens hun løper for da enten hopper hun på meg eller løper med kontakt (og dette er en hund jeg ALDRI har trent lineføring med). Men det går seg nok til. Jeg har ikke trent så mye så jeg kan skylde på megselv for at hunden ikke er bedre i ringen pr idag ;)

Ang. passgang, så kan du muligens hindre dette med å få ham litt ut av balanse akkurat i det dere starter med å løpe. Ta ham f.eks. i en sirkel rundt deg, så løper du rett frem. (liten sirkel, og dette kan du også fint gjøre i ringen også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter bare en tanke... Hva med å prøve avstandsbelønning? :) Trav mot en godbitskål i starten klikk og slipp båndet når hunden ser fremover mot skåla, så utvikler du dette videre...

Vet ikke hvordan jeg har gjort det selv, men min hund skiller på når vi trener lydighet og når vi trener utstilling. Det er noe med settingen og utstillingsbåndet :)

Takk for tips :) Eurasieren min skilte bra, men gronnisen synes tydeligvis at LP er tingen uansett setting :)

ignorer hunden mens du løper. Ikke ros ham for å være foran, ikke se på ham, bare ignorer og løp. Så roser du når du stopper opp (og hunden fortrinnsvis står pent). Hvis hunden løper med kontakt, så hadde jeg først prøvd å få hunden til å løpe rett frem, før jeg fiksa evt passgang.

Ene tispa mi hadde en tendens til å løpe med kontakt, men når har hun fortstått greia med å løpe rett frem. Jeg er heller ikke så nøye på om hunden evt gallopperer i starten, jeg vil ha de til å løpe rett frem først!

Nå når jeg har begynt å trene med Fjellbris har jeg fått et nytt problem, hun trekker seg litt når hun løper. Men vi jobber med saken. og jeg jobber på ca samme måte som SEC beskriver ovenfor, men samtidig kan jeg ikke rose henne mens hun løper for da enten hopper hun på meg eller løper med kontakt (og dette er en hund jeg ALDRI har trent lineføring med). Men det går seg nok til. Jeg har ikke trent så mye så jeg kan skylde på megselv for at hunden ikke er bedre i ringen pr idag ;)

Ang. passgang, så kan du muligens hindre dette med å få ham litt ut av balanse akkurat i det dere starter med å løpe. Ta ham f.eks. i en sirkel rundt deg, så løper du rett frem. (liten sirkel, og dette kan du også fint gjøre i ringen også).

Tempo hjelper på passgangen her. Går det for sakte passer han. Så det på en annen belger også i dag, når handleren løp for sakte passet hunden. Hunden er bare 13 mnd, så eg satser på at det ordner seg med mer rutine og trening :) Gikk ikke så ille i ringen i dag, han var ganske så opptatt av å kikke rundt seg i stedet for på meg :) Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi sliter også... :huh:

Når hun traver for seg selv, så traver hun pent, så jeg vet at hun egentlig har en fin trav.

Meeen, traver hun med meg, så er det hopp og sprett og tjo og hei.

Det ser ikke ut, for hun løfter frambeina og legger all vekta bakpå.

Regner med hun det forsvinner med alderen, men hadde vært en fordel om vi så nogen lunne normale ut til valpeshowet i helgen... :cry::P

Jeg har allerede kutta alle godbiter, fordi det gjorde det hundre ganger verre..

Men på bildene her har vi sikkert løpt 50 ganger i ring, og ja...

Vi har prøvd å løpe raskere, saktere, stram line, slakk line. Eneste som ser ut til å hjelpe litt er å løpe sakte, men traven hennes er egentlig finere når hun løper relativt raskt.
Hun er 5 mnd gammel, og hun syns alt er supermorsomt.

IMG_0887_zps07661501.jpg

IMG_0878_zps71ec4562.jpg



Innimellom glimter hun til og løper forholdsvis normalt, men likevel ikke helt sånn som jeg vet hun kan trave...

IMG_0894_zpsf0c4c6b3.jpg

IMG_0888_zpsd5884ce5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Stjeler tråden litt :)

Noen som har tips til hvordan få hunden til å slippe kontakten? Her løper vi lineføring i stedet for å se rett frem.

Eg har jobbet i ca fire uker nå med mye løping, men han slipper ikke kontakten. Mulig eg har en ekstremt sta hund :P

Det er nok ikke hunden det er noe i veien med, men du har antagelig akkurat samme ritualet når du skal trene utstilling som når du trener lydighet og da skjærer det seg.

1. Bruk forskjellig bånd, og bruk utstillingsbåndet hver du trener

2. Tren han på at han skal være en halvmeter ut fra låret ditt og litt fremfor deg - dvs. du må fysisk flytte han med bånd/halsbånd ut til ønsket posisjon

3. Dropp all kommando, dropp ros - bare "skyv" han fremover - med mindre han da snur seg å går baklengs så får han ikke sett på deg.

4. Sett fart med en gang, ikke vent å se

5. Gjenta, gjenta, gjenta, gjenta - avhengig av om du stiller han mot deg eller mot person utenfor ringen (da må du ha hjelp når du trener også) så avslutter du ALLTID bevegelse med å stille han opp. Det greieste da er å lære han fristilling i front og ikke på siden (for da oppfordrer du han til å se opp).

Jeg bruker aldri noen form for kommando for bevegelse i ringen, men når de er unge så forsøker jeg å få de bort fra kroppen og litt langt frem, ja det betyr stram line til å begynne med, men etterhvert tar de tegninga. Du trenger ikke å rose og styre underveis - ros og godbit får han når dere stopper og stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh crap, oh crap.... Vi skal på utstilling til helgen, og jeg begynner å innse at ja, vi sliter...

Hvis løpingen blir kjedelig, så begynner han å kampe istedenfor. Hopper på meg, biter bånden, og holder på som et uvær. Eneste måten jeg får stoppet det, er å stoppe, holde han fast og roe han. Men hva gjør jeg hvis han begynner å tulle slik på utstillingen? Skal jeg fortsette å løpe rundt med en hoppetullinghund, eller kan jeg gå ut av ringen, roe han, og så fortsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke hunden det er noe i veien med, men du har antagelig akkurat samme ritualet når du skal trene utstilling som når du trener lydighet og da skjærer det seg.

1. Bruk forskjellig bånd, og bruk utstillingsbåndet hver du trener

2. Tren han på at han skal være en halvmeter ut fra låret ditt og litt fremfor deg - dvs. du må fysisk flytte han med bånd/halsbånd ut til ønsket posisjon

3. Dropp all kommando, dropp ros - bare "skyv" han fremover - med mindre han da snur seg å går baklengs så får han ikke sett på deg.

4. Sett fart med en gang, ikke vent å se

5. Gjenta, gjenta, gjenta, gjenta - avhengig av om du stiller han mot deg eller mot person utenfor ringen (da må du ha hjelp når du trener også) så avslutter du ALLTID bevegelse med å stille han opp. Det greieste da er å lære han fristilling i front og ikke på siden (for da oppfordrer du han til å se opp).

Jeg bruker aldri noen form for kommando for bevegelse i ringen, men når de er unge så forsøker jeg å få de bort fra kroppen og litt langt frem, ja det betyr stram line til å begynne med, men etterhvert tar de tegninga. Du trenger ikke å rose og styre underveis - ros og godbit får han når dere stopper og stiller opp.

1. Han har etterhvert lært seg at han skal trave når kjettingen blir tatt på. Den er kun i bruk til utstilling. Samme med lenka.

2. Prøver å holde han i "trekant", dvs lenka fra hunden, opp i venstre hånd og over i høyre. Holder han på den måten ut fra kroppen. Skal prøve å få han litt lenger frem.

3. Maser aldri på hundene mine, jobber de riktig, holder eg kjeft til vi skal gjøre noe annet :)

4. Det gjør vi forsåvidt nå, han har blitt relativt travsikker.

5. Stiller han opp i front. Hender eg må rette opp en framfot, han står normalt sett godt av seg selv.

Han har forsåvidt løpt uten kontakt på de siste utstillingene vi har vert på, men eg sitter med følelsen av å ikke ha kontroll på han. Neste to er uteutstillinger, så får prøve om han takler det litt bedre. Eg synes han har vert litt berørt de siste inneutstillingene, litt var for dunkelyder i hallene (unger som hopper på tribunene osv).

Eneste gangen han har gått skikkelig var på trening da eg snubla over han, og tråkka han på en pote... Kan ikke akkurat gjenta den for hver utstilling :P

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hvertfall ikke gå ut av ringen. Jeg ville løpt og løpt og løpt så han innser at det ikke hjelper å være tulling:)

Nei, ikke gå ut av ringen. Det Kaja sier her er et godt treningstips utenfor, men ikke innenfor ringen. Slår han seg tulling inni ringen, snakk til ham, prøv og ro han ned (ikke stress selv, bruk tid!) og om nødvendig- GÅ. Kankje du kan gå litt fortere etterhvert :)

Skal du til Leto? Kan muligens hjelpe dere litt om du ønsker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...