Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ille er det? Ang tyvparring


Justisia
 Share

Recommended Posts

To hunder av samme rase bor under samme tak. Under løpetiden passes det godt på, men, så skjer det da at buret ikke holder og det blir en parring.


Da hverken tispa eller hannen er røntget, vurderes abortsprøyte. I tillegg er ingen av dem 2 år gamle, tispa er halvannet ved parring. To av tre veterinærer fraråder abortsprøyte, og det blir bestemt at tispa skal bære frem valpene.

På papiret ser kombinasjonen bra ut med tanke på både HD og AA status bakover hos foreldredyrene. Det er to separate linjer så innavlsgraden er på 0,0%.

Hvor ille er dette?
Foreldredyrene vil bli røntget, men dette skjer ikke før valpene er født og antagelig solgt allerede. Burde man, og i så fall hva, ha med i kontrakten noe ang dette?
Det er ingen krav fra NKK om kjent HD og AA status for å få registrert kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis ikke rasen har krav til helsesjekk og ellers alt er i orden bortsett fra litt ung alder så ser ikke jeg hvorfor valpene skal selges noe rimeligere. Ser ikke helt logikken i det.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det diskuteres å betale tilbake penger hvis foreldrene har HD? Hvorfor det liksom? På en rase som vanligvis ikke røntges? Det er vel antagelig en grunn til at de ikke rø

Jeg skjønner ikke helt hvorfor røntgingen er et issue her jeg. Hvis hundene er av en rase hvor røntging ikke er et krav, så skiller jo ikke dette kullet seg fra andre kull innenfor samme rase. Det er

Helt ærlig er det vel ikke værre enn mange av de planlagte parringene som skjer, men det er absolutt ikke optimalt..

Så full ærlighet me valpekjøpere og avslag i pris er noe man bør gjøre..

Sent from my GT-I9100

Hvor stort prisavslag burde man få?

Valpene blir registrert i NKK.

Full ærlighet ovenfor eventuelle kjøpere er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhell skjer.

Jeg ser ikke hvorfor det skal være noe prisavslag i det hele tatt, jeg.
Om kullet bør frem eller ikke kommer jo an på hvilken rase de er (halvannet år på miniatyr vs. gigant både fysisk og psykisk) og tispas generelle helse.


Det avles på ikke-røntgede hunder i fleng, så ikke noe uvanlig ved det heller.
Jeg ville personlig ikke kjøpt, men da mest på grunn av manglende helsesjekk. Det er mange som slett ikke har noe problem med å kjøpe fra utestede eller affekterte foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte jeg bare skulle fortelle en "gladhistorie" om abortsprøyte. Vi måtte sette denne på ei tispe da vi fikk ei tyvparring som absolutt ikke skulle skjedd. Sprøyta (alizin) ble satt 5 og 6 dager etter parring ( i stedet for å vente 30 dager på blodprøve og så sette sprøyte. Dette pga tispas alt for unge alder (første løpetid), etter mye tenking kom vi/veterinær fram til at en tidlig abort var bedre for tispa enn en senere, der en risikerer at hunden må gjennom noe ala en fødsel. parring på dag 14 i løpetiden, så det var stor sannsynlighet for at tispa var drektig). Tispa fikk ikke en eneste bivirkning og ble ikke påvirket av sprøyta. Det var absolutt ikke moro, og kun eiers feil. Ingen lett avgjørelse. men valper var her ikke noe alternativ.

Hva som skal gjøres i TS sitt eksempel, skal jeg ikke si noe om (synes ikke kombinasjonen høres helt ille ut da). Men jeg hadde bare hørt alle skrekkhistoriene om abortsprøyter, og var rimelig fortvilet. Det gikk heldigvis bra!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At begge foreldredyrene er under 2 år er jo ikke ideelt. Hvor ille "Ikke HD rtg" biten er kommer jo an på hvilken rase det er, men med mye/bare fritt bakover så er det jo ikke krise. (men jeg hadde i alle fall rtg hannen før valpene ble reg).

Tjuvparing er selvsagt ikke det ideelle, men hvis kombinasjonen ellers er bra så ser jeg ingen grunn til prisavslag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at det da ikke er noen grunn for prisavslag... MEN jeg synes at dersom man nå absolutt skal HD/AA røntge hundene så skal det gjøres FØR man selger valpene.

For har en av foreldrene dette synes jeg det godt kan reflekteres i prisen på valpene - men vanskeilg/dumt å tre det nedover valpekjøperne senere, liksom..

Så røntginen kan gjøres NÅ (og kanskje det også påvirker valget til om man vil beholde valpene eller ikke?)

Ang. tispens alder så er det jo ikke optimalt, såklart. Men det finnes langt yngre tisper som har greid å ta seg av valper, så hvis hun er normal og "oppegående" i hodet sitt, så er det sikkert ikke noe problem.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte jeg bare skulle fortelle en "gladhistorie" om abortsprøyte. Vi måtte sette denne på ei tispe da vi fikk ei tyvparring som absolutt ikke skulle skjedd. Sprøyta (alizin) ble satt 5 og 6 dager etter parring ( i stedet for å vente 30 dager på blodprøve og så sette sprøyte. Dette pga tispas alt for unge alder (første løpetid), etter mye tenking kom vi/veterinær fram til at en tidlig abort var bedre for tispa enn en senere, der en risikerer at hunden må gjennom noe ala en fødsel. parring på dag 14 i løpetiden, så det var stor sannsynlighet for at tispa var drektig). Tispa fikk ikke en eneste bivirkning og ble ikke påvirket av sprøyta. Det var absolutt ikke moro, og kun eiers feil. Ingen lett avgjørelse. men valper var her ikke noe alternativ.

Hva som skal gjøres i TS sitt eksempel, skal jeg ikke si noe om (synes ikke kombinasjonen høres helt ille ut da). Men jeg hadde bare hørt alle skrekkhistoriene om abortsprøyter, og var rimelig fortvilet. Det gikk heldigvis bra!

Jeg var ikke klar over at veterinærer fortsatt satte denne sprøyta som man tar noen dager etter parring. Det ble kun informert om sprøyta som settes etter bekreftet drektighet. Det er sistnevnte sprøyte jeg har hørt negative ting om, den "gamle" var det vel snakk om få beivirkninger med for en 20 års tid tilbake.

Jeg mener også at det da ikke er noen grunn for prisavslag... MEN jeg synes at dersom man nå absolutt skal HD/AA røntge hundene så skal det gjøres FØR man selger valpene.

For har en av foreldrene dette synes jeg det godt kan reflekteres i prisen på valpene - men vanskeilg/dumt å tre det nedover valpekjøperne senere, liksom..

Så røntginen kan gjøres NÅ (og kanskje det også påvirker valget til om man vil beholde valpene eller ikke?)

Ang. tispens alder så er det jo ikke optimalt, såklart. Men det finnes langt yngre tisper som har greid å ta seg av valper, så hvis hun er normal og "oppegående" i hodet sitt, så er det sikkert ikke noe problem.

Susanne

Hannen kan røntges nå, men å røntge tispa er vel ikke aktuelt nå siden det er to uker til termin. Når er det greit å røntge en tispe etter at kullet er født, med tanke på at de gjerne blir realt neddopa ved HD og AA røntging? Vet du noe om dette? Og hvordan er det med aldersgrense på røntging? Jeg husker ikke helt, og har ikke giddet sjekke det opp, men, noen hevdet at det på enkelte raser var at hunden ikke kunne være under 18mnd ved røntging.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at veterinærer fortsatt satte denne sprøyta som man tar noen dager etter parring. Det ble kun informert om sprøyta som settes etter bekreftet drektighet. Det er sistnevnte sprøyte jeg har hørt negative ting om, den "gamle" var det vel snakk om få beivirkninger med for en 20 års tid tilbake.

Hannen kan røntges nå, men å røntge tispa er vel ikke aktuelt nå siden det er to uker til termin. Når er det greit å røntge en tispe etter at kullet er født, med tanke på at de gjerne blir realt neddopa ved HD og AA røntging? Vet du noe om dette? Og hvordan er det med aldersgrense på røntging? Jeg husker ikke helt, og har ikke giddet sjekke det opp, men, noen hevdet at det på enkelte raser var at hunden ikke kunne være under 18mnd ved røntging.

Takk for svar :)

de satte den nye sprøyta (alizin), ikke den gamle. Det er vanligst å vente 30 dager. Men da er det nødvendigvis "mer som må ut". Faren med å sette for tidlig er at den ikke virker så det må man undersøke senere. Og når man setter den tidlig,kan man risikere å sette den uten at hunden egentlig trenger den (altså ikke er drektig, men det får en ikke sjekket før etter 30 dager). Hadde hunden i vårt tilfelle vært eldre, hadde jeg ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at veterinærer fortsatt satte denne sprøyta som man tar noen dager etter parring. Det ble kun informert om sprøyta som settes etter bekreftet drektighet. Det er sistnevnte sprøyte jeg har hørt negative ting om, den "gamle" var det vel snakk om få beivirkninger med for en 20 års tid tilbake.

Hannen kan røntges nå, men å røntge tispa er vel ikke aktuelt nå siden det er to uker til termin. Når er det greit å røntge en tispe etter at kullet er født, med tanke på at de gjerne blir realt neddopa ved HD og AA røntging? Vet du noe om dette? Og hvordan er det med aldersgrense på røntging? Jeg husker ikke helt, og har ikke giddet sjekke det opp, men, noen hevdet at det på enkelte raser var at hunden ikke kunne være under 18mnd ved røntging.

Takk for svar :)

Aldersgrense på røntgen er stort sett 12 mnd, for noen få av gigantene er det 18 mnd, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de satte den nye sprøyta (alizin), ikke den gamle. Det er vanligst å vente 30 dager. Men da er det nødvendigvis "mer som må ut". Faren med å sette for tidlig er at den ikke virker så det må man undersøke senere. Og når man setter den tidlig,kan man risikere å sette den uten at hunden egentlig trenger den (altså ikke er drektig, men det får en ikke sjekket før etter 30 dager). Hadde hunden i vårt tilfelle vært eldre, hadde jeg ventet.

Aha. Da lærte jeg noe nytt i dag og.

Aldersgrense på røntgen er stort sett 12 mnd, for noen få av gigantene er det 18 mnd, tror jeg.

Takk :)

Hvor stort prisavslag aner jeg ikke. Men å ta full pris på ikke rtg rase, hvis det er en rase som sliter litt, synes jeg ikke noe om. Uavhengig hvor fri slekta er..

Sent from my GT-I9100

Nå er det som nevnt ingen krav til kjent HD og AA status hos rasen, det anses vel heller ikke at rasen sliter med hverken HD eller AA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om parringen i seg selv ikke tilsier at det skal blir negativt linjemessig, generasjonen før er HD røntget o.l.

Så hadde jeg nok solgt de til normal pris med garantier om det viser seg at tispen får påvist HD/AD.

Evt høre med NVH/NKK når du tidligst kan ta HD røntgen av tispen og holde valpene igjen for salg den uken eller to om det kan gjøres på den måten og få resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største negative greia her er jo alderen på foreldrene, det er ikke ideelt at begge to er under 2 år syns jeg, og det er særlig ikke ideelt at tispa såvidt er halvannet når hun pares. Men jeg skjønner jo ikke hvorfor folk på død og liv skal pare bikkjene sine så fort de bikker 2 år heller, så jeg har kanskje bare en sær greie når det kommer til alder på foreldredyr.

At de ikke er røntget er ingen grunn til prisavslag på en rase der røntging hverken er vanlig eller et krav for å få registrert valpene. Jeg tenker litt på f.eks mellompuddel nå, der få røntger, så vil jo ikke en sånn tjuvparing nødvendigvis være noe bedre eller dårligere enn andre kull som selges på samme tid. Fortsatt, om man sammenligner med mellompuddel, så er det jo bare et ekstra pluss om foreldredyrene er røntget (og er de røntget på albuene i tillegg til hoftene, så har man jo nesten vunnet i lotto :P ), jeg forventer ikke at oppdrettere som faktisk røntger tar mer for valpene sine enn de som ikke gjør det, derfor ville jeg vel heller ikke syns det var naturlig med prisavslag hvis de ikke gjorde det.

Ang disse abortsprøytene, så syns jeg jo ikke at en abortsprøyte satt på ei tispe som ikke engang er konstatert drektig (det er de vel neppe 5-6 dager etter paring) er noe bevis på at ting går bra. For alt vi veit, så kan det jo hende at hun ikke tok seg, og da er det jo ikke noe å abortere heller, på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang disse abortsprøytene, så syns jeg jo ikke at en abortsprøyte satt på ei tispe som ikke engang er konstatert drektig (det er de vel neppe 5-6 dager etter paring) er noe bevis på at ting går bra. For alt vi veit, så kan det jo hende at hun ikke tok seg, og da er det jo ikke noe å abortere heller, på en måte.

det har jeg også skrevet i et senere innlegg. sprøyta må dog settes tidligst etter 4-5 dager, fordi det skal rekke å skje en bekruktning først. I de fleste tilfeller anbefales det å vente til en har tatt blodprøve og fått bekreftelse på at hunden er drektig og faktisk trenger sprøyte. Men det går ofte bra. selv om skrekkhistoriene er dem man hører mest om. (det beste er jo å ikke trenge dem, dvs unngå tyvparringa i utgpkt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sprøyte med Alizin så tidlig som etter 4-5 dager. Optimalt tidspunkt er dog 14-21 dager etter paring. Da gir den iflg. min vet sikrest resultat. De fleste dyrleger vil alikevel vente til man får bekreftet drektighet, for å ikke sette sprøyten unødig (og tjene litt ekstra?)

Jeg har sprøytet en tispe en gang, og gjorde det etter litt over to uker etter paring. Da jeg VET at paring = drektig tispe her i gården. Det gikk helt fint. Ingen bivirkninger, eller problemer med senere drektigheter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da dog vanlig at rasen rtg? Hvis ikke, så stiller jo saken seg anderledes..

Det er ikke vanlig i Norge, i Sverige røntger de. Her i Norge har det kun vært 1 oppdretter som har røntget.

Tror man må vente 12 uker etter fødsel nå, nye regler fra 01.01.2013 ifølge en bekjent som jobber på vet-kontor :)

Oki, takk, da skal jeg be kommende oppdretter sjekke opp rundt dette. Veterinæren som røntget for å sjekke antall valper sa man kunne HD/AA røntge tispa når valpene var rundt 5-6 uker gamle. Er dette noe NKK kan svare på tro?

Den største negative greia her er jo alderen på foreldrene, det er ikke ideelt at begge to er under 2 år syns jeg, og det er særlig ikke ideelt at tispa såvidt er halvannet når hun pares. Men jeg skjønner jo ikke hvorfor folk på død og liv skal pare bikkjene sine så fort de bikker 2 år heller, så jeg har kanskje bare en sær greie når det kommer til alder på foreldredyr.

At de ikke er røntget er ingen grunn til prisavslag på en rase der røntging hverken er vanlig eller et krav for å få registrert valpene. Jeg tenker litt på f.eks mellompuddel nå, der få røntger, så vil jo ikke en sånn tjuvparing nødvendigvis være noe bedre eller dårligere enn andre kull som selges på samme tid. Fortsatt, om man sammenligner med mellompuddel, så er det jo bare et ekstra pluss om foreldredyrene er røntget (og er de røntget på albuene i tillegg til hoftene, så har man jo nesten vunnet i lotto :P ), jeg forventer ikke at oppdrettere som faktisk røntger tar mer for valpene sine enn de som ikke gjør det, derfor ville jeg vel heller ikke syns det var naturlig med prisavslag hvis de ikke gjorde det.

Ang disse abortsprøytene, så syns jeg jo ikke at en abortsprøyte satt på ei tispe som ikke engang er konstatert drektig (det er de vel neppe 5-6 dager etter paring) er noe bevis på at ting går bra. For alt vi veit, så kan det jo hende at hun ikke tok seg, og da er det jo ikke noe å abortere heller, på en måte.

Er helt enig med deg der. Ser på tispa her i huset, hun er 3 år og mentalt sett vil jeg ikke si hun er klar for valper. Det er jo mange som hevder tispene modnes under drektigheten og under tiden med valpene da. Dog, jeg tviler på at den i heimen her vil gjøre det ...

Når det kommer til prisavslag så er dette noe kommende oppdretter har fått høre av sin oppdretter igjen, at h*n bør gjøre for å slippe masse mas fordi det er tyvparring og hundene ikke er røntget., selv om dette ikke er noe krav. Men dette kullet stiller ikke noe "dårligere" enn andre oppdretteres kull. Og planen var jo at kombinasjonen skulle foretaes etter hvert, dog ikke så kjapt som nå da.

Men pes har den kommende oppdretter alt fått innad i rasemiljøet.

Takk for svar i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tispa har forutsetningene fysisk og mentalt for å bære frem et kull, og dette er en tispe man kunne vurdert å avle på når den ble eldre - og hannen er en grei hund slik at man etter all sansynlighet får et kull som gir raserepresentative valper - så ser jeg ingen grunn til å ikke la tispa bære det frem, og heller innen grunn til prisreduksjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...