Gå til innhold
Hundesonen.no

Har mer ansvar i skiløypa enn de er klar over...


Margrete
 Share

Recommended Posts

Kom plutselig på denne saken når man leser om gutten som ble kastet av bussen av en ikke etnisk nordmann.

Har mer ansvar i skiløypa enn de er klar over...

Så unnskyld meg, men etniske nordmenn er like ille! Vi har faktisk skylda uansett, bare vi har med hund i nærheten av ulykkesstedet! Hund i norge er ikke noe hyggelig uansett hvilken hudfarge som snakker til deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis hadde de med store hunder mest ansvar :aww:

Ja for de med små hunder er jo aldri noe problem, ikke er de løse, de er under kontroll om de er løse, og de utgjør nesten ikke noe fare om de skulle være både uten bånd og kontroll. At jeg har lyst til å drepe noen småhunder med veldig sadistiske metoder i skiløypene har ikke noe å si, for det er bare inne i hodet mitt at de er løs, uten kontroll og utgjør stor fare? *flir*

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da Ia var fire år og nettopp hadde lært å stå nedoverbakker. Det gikk jo ikke så fort, men hun klarte selv! Så kom en kondomtulling bakfra og skrek "Løype" til henne, akkurat som hun kunne sprette ut av løypa, der hun sto ned med passe bøy i knærne og tunga rett i munnen. Han kjørte like gjerne rett i henne, han. Da brølte jeg, gitt og slang ut av meg en vakker sang om oppførsel i løypa og hvem som har vikeplikt av en fireåring og gubbe! Bimbo bedlington var forresten også med. At jeg ikke tenkte på at alt var hans skyld :lol:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den første til å tilstå at jeg har laget 1 eller 2 farlige situasjoner rundt svinger med hundene mine. Da gjerne akkurat i det vi starter. Heldigvis kan hundene mine høyre og venstre ganske godt så jeg har greid å bytte spor i tide.

Men den farligste situasjonen for meg var når en "far" hadde tatt av seg skiene for å hjelpe datteren og lagt skiene på tvers av skisporene.... Kan trygt si at jeg trynte da.

Men jeg prøver også så godt jeg kan å ikke gå i sporet på den tiden av døgnet som familiene er ute i sporet for å unngå slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hundeeiere ikke bare skaper farlige situasjoner i skiløypa, men de er med på å ødelegge for de oppegående hundeeiere som tar ansvar og som plukker opp dritten etter bikkjene sine. Det er ikke kos når det ved siden av og midt i skisporet ligger møkk.

Sånn ellers er det mange kondomkledde fartsbøller som skaper farlige situasjoner, fler enn hunder etter hva jeg har sett. Hvilket ansvar har disse dersom de skader "søndagsgåere"?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer en hyggelig dame på ski som jeg møtte da jeg gikk i løypa på beina (bred skogsvei med kun ett skispor) med tre hunder, i bånd: "det er plass til alle om vi bare viser hensyn". Hun likte jeg, og hun syntes også det var gøy at jeg slapp hundene så de kunne springe etter henne, jeg spurte først da.

Normalt hverken går jeg, eller slipper hundene, i skiløyper, men akk denne skogsveien har i årtier vært brukt av hundefolket for det er omtrent det eneste stedet vi kan gå på vinteren da resten av dalen er kjørt opp. De siste årene har det jammen blitt kjørt opp der også, men de fleste som skier der vet de kan møte gående med hund så de bare smiler. Jeg sparker også unna all hundedritten langs veien/løypa uansett om det er fra mine eller ikke. Blir hyggeligere både nå og når det tiner etterhvert at den ligger i i skogen enn midt i veien.

Dessverre er de fleste av løypene i dalen min full av kondomdresser og de viser overhodet ikke hensyn. Flere jeg kjenner har fått både ski og staver i hue og over hundene selvom de har gått i sitt spor og hundene ikke er til sjenanse. For noen år siden var det til og med en eldre herre som ble slått ned fordi han hadde dristet seg til å bruke beina godt uti kanten for sporet, men han hadde visst ikke noe der å gjøre han, hilsen en kondomdress med spisse staver.

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor hele marka skal bli skiløyper, til og med blå løyper blir kjørt opp. Hva med fotfolket, de vil også gjerne på tur. Når man kjører opp en løype på et jorde kunne man ikke fx da også kjørt opp en gå-løype ved siden av? Og kunne man ikke også hatt merking: treningsløype, barne løype, hunde løype etc, så visste folk hva man kunne møte? Plass er det nemlig nok av, marka er stor. Her i dalen er det stort sett kondomdressene som råder og de driter i både barn, eldre, turfolk, hunder, de SKAL frem de og nåde deg om du ikke flytter deg fort nok. De eneste stedene fotfolket kan gå noenlunde trygt her er to stk bilveier, bomvei ja, men det kommer en del biler allikevel. For en uke eller to opplevde jeg at bilfører tutet oe infernalsk fordi vi ikke flyttet oss tidsnok. På en turvei liksom.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ellers er det mange kondomkledde fartsbøller som skaper farlige situasjoner, fler enn hunder etter hva jeg har sett. Hvilket ansvar har disse dersom de skader "søndagsgåere"?

En hund som var i nærheten så klart... "Hunden var i veien, hadde ikke mulighet til å komme meg unna"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor har nesten alle gått til anskaffelse av truger også, så nå begynner det å bli et fint lite veinettverk rundt om i skogen.. ;) men bare venter på at noen med ski finner stiene våre og overtar de også :P

Samboer er ofte ute på ski, og tar da med bikkja, men han går til tider det ikke er så mange andre ute i løypene. Jeg tørr rett og slett ikke å gå i løypene, enten med hund eller uten, jeg er ikke dreven på ski lengre så er livredd for å bli kjørt på av disse "proffene" i dressene sine.. Fælt at det har blitt sånn :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som var i nærheten så klart... "Hunden var i veien, hadde ikke mulighet til å komme meg unna"

Selvsagt, de så en hund 100 meter unna, den gjorde slik at kondomdressfyren måtte kræsje med en søndagsgåer. Ja, jeg ser den ...

Tøfflus: Du har et poeng der. Så dette der jeg bodde før. Jordet som flere hundeeiere benyttet seg av ble kjørt opp med løyper og stakar den som våget gå uten planker på beina i nærheten av disse løypene!

Det burde være plass til alle, og alle burde ta hensyn, i den perfekte verden i alle fall ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel innrømmes at jeg har bidratt til et par nær-døden-opplevelser for et par skiløpere i tidligere tider (på Norefjell - og skiløperne har selv hatt hund med seg), men de seinere årene kan jeg faktisk ikke huske at vi har forårsaket verken ulemper eller farlige situasjoner. Nå kan det kanskje være fordi jeg stort sett har gått i løyper med lite folk når jeg har hatt med meg mer enn en hund, evt gått til tidspunkter når det har vært lite folk ute i løypene...

Her jeg bor nå, så har vi jo frekventert skiløyper med massevis av folk - og til tider når også alle andre er ute på tur. Dette er løyper med både kondomdresser og småbarn - og jeg har ennå til gode å oppleve ubehagelige situasjoner. Jeg har alltid med bæsjepose og fjerner ting som havner nært skiløypa, jeg er ganske forutseende og ser an en del situasjoner. F eks setter jeg ikke ut over bratte bakker om jeg ser det er mange som er på vei opp - da venter vi heller til de er oppe - og kjører ned etterpå. Jeg avventer også til det er klar løype før jeg går forbi de som går litt saktere enn oss (det gjelder jo de fleste når man kjører med hund *ler*), hunden er flink til å passere folk på venstre side og bryr seg ikke om dem vi passerer - og er det mange som kommer i løypa i mot, så er det jo bare å vente før man går forbi.

I disse løypene er det også en del folk som går til fots - og det er det da også plass til - det er breie, fine løyper - så her er det faktisk plass til alle :).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, de så en hund 100 meter unna, den gjorde slik at kondomdressfyren måtte kræsje med en søndagsgåer. Ja, jeg ser den ...

Mulig misforståelse ute å gikk, men det var humor fra min side :)

Jeg er bare lei av at vi med hunder skal få ansvaret uansett hva som skjer. Om jeg står langt ut i kanten og hunden ikke var direkte årsak til at noen brakk en arm, så opplever jeg en viss urettferdighet når jeg likevel må ta ansvar.

– Som hundeeier står du ansvarlig for å erstatte skader som hunden påfører andre personer eller utstyr, og det gjelder selv om hundeeier ikke har noe skyld i skaden.

Jeg er ellers veldig enig med Tøfflus og Siri, det er plass til oss alle i skogen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig misforståelse ute å gikk, men det var humor fra min side :)

Jeg er bare lei av at vi med hunder skal få ansvaret uansett hva som skjer. Om jeg står langt ut i kanten og hunden ikke var direkte årsak til at noen brakk en arm, så opplever jeg en viss urettferdighet når jeg likevel må ta ansvar.

– Som hundeeier står du ansvarlig for å erstatte skader som hunden påfører andre personer eller utstyr, og det gjelder selv om hundeeier ikke har noe skyld i skaden.

Jeg er ellers veldig enig med Tøfflus og Siri, det er plass til oss alle i skogen!

Mitt svar var også humoristisk ment :)

Og jeg skjønner at du er lei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioter i kondomdress er noe jeg er grådig lei av!! Ikke bare på vinteren de lager kvalme, på sommeren kommer de susende på sykkel i stor fart, før vinteren måtte jeg røske med meg bikkja og hoppe i grøfta fordi det kom en idiot i kondomdress og sykkel susende rundt svingen!! Og han prøvde ikke å svinge eller trykke på bremsa engang :huh:

På ski springer hunden foran meg i trekk, og vi prøver å gå i de mindre populære løypene fordi vi ikke gidder å møte folk på ski som ikke tar hensyn. Så da går vi i de løypene jeg VET det er lite folk slik at vi får gå mest mulig i fred :)

For å si det slik, det er en grunn til at jeg både er skeptisk og irritert på kondomdressfolket!

http://www.dn.no/dnaktiv/article2059240.ece

"Zappa er kjemperedd. Han er blitt stukket med skistav av hissige skiløpere så mange ganger at han ikke har lyst til å være med på tur mer, forteller hun."

Hva er det som får folk til å STIKKE en hund med skistaven?! :sint_01: Som jeg sa i sted, idioter i kondomdress! Når vi snørekjører i sporet så møter vi mange stygge blikk, selv om hunden min hverken oppsøker dem eller er i veien hittil. Og så langt har det vært så harde skiløyper at det ikke har blitt ødelagt av hundepoter heller... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den første kommentaren under saken:

Gudene må vite årsaken til at en så stor andel av befolkningen har blitt avhengig av å ha hund, og til å med ødelegge for andre i skiløypene. Det er livsfarlig at hunder springer i løypene, der det til nå "bare" har vært tusener av skader også alvorlige. Snart kommer de første dødsfallene..

:lol: :lol: .

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg går aldri i marka der det er skiløyper. Har hatt mange fine søndagsturer der, og passet på å gå til side når det kom skifolk. Menn i kondomdress er livsfarlige og aggressive, og da pappa ble slått til med skistav slutta vi å gå der rett og slett. Greit, ikke alle hundeeiere tar hensyn, men det gjør f*en ikke kondomdress-folka heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg klager over at det er få ridemuligheter her om vintern, luxusproblem!

Nå er Bonden grunneier på store deler av skiløypenettet her da, så slår han seg vrang så mister folk oppkjørte skispor. Men det kjøres opp brede "veier" med et spor på ene siden og masse plass til passering (gå på beinaplass - sikkert også rideplass om man har trygg nok hest til å tørre det. Har visst vært noen sure miner fra ei bestemt dame i bygda her om hund i skiløyper før da løypene ble kjørt opp med scooter og ikke med prepareringsmaskin. Da hendte det at hundene laget spor. Hun går visst selv med hund nå. :lol:

Jeg er ikke god nok på ski til at jeg turte å gå i osloløypene hverken med eller uten hund. Hørt for mange historier om folk som får grisekjeft eller blir nedkjørt om det går for tregt eller de finner på å ramle i løypene. :o Og jeg er en sart sjel på slikt - kjeft unngår jeg, spesielt når jeg faktisk ikke gjør noe galt. Her har jeg blitt lovet at om jeg tryner i løypa, med eller uten hund, så er det verste folk finner på å le av meg, og DET tåler jeg.

Noen som vil på skiferie hit? :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker ikke skogen om vinteren lengre jeg. Hverken med eller uten hund. Det er ikke plass til oss som ikke klarer gå på ski om vinteren nemlig. Samme f.. om det stort sett bare er oss som bruker skogen om sommeren, om vinteren må vi gi plass til nasjonalromantikere og kondomdresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hund og fotfolk velkommen ser det ut til, har bare fått hyggelige kommentarer når jeg har møtt folk. Jeg går på ski, men møter mange som går til fots. Løypene er brede, med ett skispor og halvannen meter med vanlig preparert vei. Jeg har Ganzie i bånde til vi kommer litt utenfor allfarvei, og da lar jeg henne løpe løs. Hun er uansett alltid ved siden av meg, og møter jeg folk, eller noen tar meg igjen, så går jeg ut av sporet og får henne på plass. Får alltid bare masse hyggelige kommentarer om lydig og søt hund, og mange synes "skoene" hennes er veldig morsomme :lol:

Men jeg får fnatt av å møte alle de frittgående hundene (kun settere) som løper flere hundre meter fra eieren :gaah:

Edit: Jeg går aldri på lørdager og søndager, går kun på hverdager og da på formiddager for å møte minst mulig folk. (og ikke minst: bikkjene deres :aww: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang jeg gikk på ski, passerte jeg noen i en nedoverbakke (jeg hadde med Santo). Jeg så at det var klart, det var ingen i det andre sporet. Midt i bakken ( altså bak meg, vi gikk samme vei) kommer det en idiotisk fyr i kondomdress som ble forbanna fordi jeg gikk i feil spor!! Hva er det for noe tull? Han var få cm unna å kjøre på både meg og hunden min, som faktisk ikke gikk i veien i det hele tatt. Han mumlet noe med "hund i skiløypa" idet han passerte. Helt idiotisk er det... Noen mennesker tror de eier hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffer ikke sånne idioter jeg

Får vel være glad for det. På Jessheim gikk jeg i en løype hvor vi innimellom traff en del folk, men aldri noe problem.

Handler om å ta hensyn. Her på Bjørkelangen treffer jeg ikke så mange da jeg ungår den verste kondomdress løypa.

Synes det er kjempe gøy å snørekjøre med hund.

Ved siden av mange skispor har vi flotte veier som er brøytet hvor man kan lufte hunder løse.

Lurer litt på hvor folk bor når man ikke finner noen sted å gå hvor det ikke er skispor. Nå har jeg bare bodd tre steder med hund, men alle de tre stedene hadde fine steder med skispor og andre steder hvor man kunne lufte hunden løs. Men det er jo ikke rett utenfor døra, man må kanskje kjøre bil 5-10min/gå et lite stykke. Men det er jo helt greit.

Like ved her jeg bor er det kjørt opp skiløyper på et jorde hvor mange trener. Her kan man gå til fots ved siden av. Har snørekjørt noen turer her og det går fint med både hunder, barn og kondomdresser. Veldig glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...