Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv spaserte gjennom Lierfoss sentrum!


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

OT: Problemet med fulle jegere er jo at de skyter ikke bare elgen halvt ihjel, de skyter hverandre, uskyldige "forbipasserende" og bikkjer. Ja jeg synes det er ille at jegere skadeskyter elgen kontra ulven som legger ned elg og spiser den levende. Det er noe med det å gå lenge med vondt og dø av betennelse/blodforgiftning og å leve i en halvtime med skrekk og gru og vondt. Samt at ulven tar det svakeste dyret. Jegerne har en kvote å forholde seg til og ikke hva som er svakt av dyrene i skogen.

Mitt bidrag til ulvedebatten: Ja til ulv, men den trenger ikke å henge rundt hushjørnene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes man skal se på løsninger som går på å gjøre ulven enda mer sky for folk. Så en gang et program om bjørner som var blitt for tamme og nærgående. Etter noen skremmende episoder ble det satt i

Å har du møtt skadeskutt elg? Du forveksler ikke med skadeskutt bjørn da? Vedr skadeskyting av elg, hjort etc - her i omegn ihvertfall tas slikt svært alvorlig og skadeskyting skjer faktisk ikke så

(Min utheving) Og her er mye av kjernen i rovdyrkonflikten tror jeg. Ulikt kunnskapsgrunnlag, og (i mange tilfelle, ikke nødvendigvis ditt tilfelle) mangel på respekt for andres erfaringer. Da jeg gj

Guest Kåre Lise

Skadeskutt elg er ikke noe hyggelig møte, jeg ville vært mer bekymret for å treffe på det enn ulv om man først skal bekymre seg for naturen. De kan og trekke mot bebyggelse, sånn apropo sniking lang husvegga. :o

For å holde det til ulv så har jegerne begredelig treffstatistikk i lisensjakta, de bommer mer enn de treffer. Rein dyremishandling og de sku vært innesperret for sin egen andres sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde det til ulv så har jegerne begredelig treffstatistikk i lisensjakta, de bommer mer enn de treffer. Rein dyremishandling og de sku vært innesperret for sin egen andres sikkerhet.

Har du noe fakta som støtter opp om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Har du noe fakta som støtter opp om det?

Fakta som at lisensjakta er offisiell, det er bare å telle selv. Jeg tok en oppsummering her på sonen i høst.

Jakta ble gjenopptatt og 21 oktober ble nok en ulv skadeskutt. Det er to skadeskutte dyr på en kvote av 4 i Region 4, det er dårlig statistikk for treffsikkerheten når det står igjen ett dyr. Dvs. 2 dyr er felt og en av de skadeskutte er ikke "friskmeldt" sånn jeg forstår det. Det er 50/50 treffsikkerhet det. Knapt noen treffsikkerhet å snakke om, heller at de treffer på flaks. Godt jeg ikke ferdes i ulvestrøk, jeg ville seriøst vært mer bekymra for ulvejegerne enn ulven.

http://hundesonen.no/forum/topic/65507-lisensjakta-paa-ulv-2012/?p=1365189

en til siden den gang

http://rovdyrdebatt.org/index.php/805-ulv-paskutt-i-hedmark.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadeskutt elg er ikke noe hyggelig møte, jeg ville vært mer bekymret for å treffe på det enn ulv om man først skal bekymre seg for naturen. De kan og trekke mot bebyggelse, sånn apropo sniking lang husvegga. :o

Å har du møtt skadeskutt elg? Du forveksler ikke med skadeskutt bjørn da?

Vedr skadeskyting av elg, hjort etc - her i omegn ihvertfall tas slikt svært alvorlig og skadeskyting skjer faktisk ikke så ofte. Ikke er vi blitt skutt på heller, ikke er bikkjene våre blitt skutt på eller etter noen gang, ikke er det berusede jegere heller - det mest skumle med elgjakta her er at man skal rote seg inn på et drev og ødelegge for jakta! De kadavrene vi finner på tur er rovdyr-tatt (gaupe, ulv, bjørn) eller av skade (brukne bein, eller etter brunsten som tar hardt på elgoksene) og ikke etter skadeskyting (vi sier ifra om alle kadavre vi finner og så sjekkes de).

Dette blir veldig OT - men man kan jo si om byfolk:

Byfolk tror at all kjøtt kommer fra frysedisken

Byfolk vet ikke at melken kommer fra ku

Byfolk går bare på cafe og er fine

Byfolk er bare opptatt av status

Byfolk har ikke ordentlig hunder, bare veskehunder

Byfolk kjøper moteklær til hundene sine

Bare vås og fordommer alt sammen. Selv om man kan sikkert fine en og annen slike "byfolk" så er det jo ikke riktig å sette alle "byfolk" i bås. Og det er like feil å gjøre med jegere, mennesker som bor på landet etc.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Å har du møtt skadeskutt elg? Du forveksler ikke med skadeskutt bjørn da?

*bla bla*

Heldigvis har jeg ikke det nei, det er nok for meg å ha hatt de hylende i skogkanten. Og nei det var nok ikke bjørn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta som at lisensjakta er offisiell, det er bare å telle selv. Jeg tok en oppsummering her på sonen i høst.

http://hundesonen.no/forum/topic/65507-lisensjakta-paa-ulv-2012/?p=1365189

en til siden den gang

http://rovdyrdebatt.org/index.php/805-ulv-paskutt-i-hedmark.html

My bad, trodde du pratet generelt om jegere, litt tidlig på morran for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten stod det en artikkel i jakt&fiske eller var det hundesport, at like mange tause hunder ble tatt som bjeffende hunder dvs ikke bare hunder som loser som blir tatt.

Jeg orker ikke å svare på alt, men hvis det er samme artikkelen jeg har lest så var det i Jakt og fiske (Scandulv som stod for den), så var vel funnet at ulv ikke blir trigget av los. Det ble gjort et forsøk i 2000 der de radiomerket ulv, både to enslige, stasjonære ulv og fem forskjellige familiegrupper for å undersøke om ulver aktivt oppsøkte skjellende hunder. De gjorde 23 forsøk, og ingenting tydet på at ulv aktivt oppsøker hundene i slike situsjoner. De fleste gangene bevegde ulvene seg bort fra losen.

De fant forøvrig også at hund som går i hundegård hadde større sjanse for å komme positivt ut av et ulvemøte enn hund som bor inne. Teorien er at hunder i hundegård ofte har bedre sosiale evner enn innehunder. Det var en som nevnte en terrier som ble veldig redd da den fikk snusen av ulv. Hunder anser ulv som "stor hund", og ulv anser hund som "fremmed ulv". Ifølge Scandulv var det større sjanse for angrep med små hunder som reagerer negativt på "store hunder", og større hunder hadde ofte bedre sjans, ikke bare fysisk. Mellom 1995 og 2005 var det 152 angrep. 46 overlevde, mens 105 ble drept.

Jeg er forøvrig ingen ulveromantiker selv om jeg er ulveforskjemper. Jeg holder meg langt unna ulv, og om jeg noen gang går gjennom ulveområder med hund skal hunden i hvert fall i bånd. Det gjelder like mye, eller mer, i bjørneområde - ikke vil jeg ha hund løpende tilbake til meg med bjørn i helene. Mitt forsvar for ulv handler om naturvern og et bærekraftig økosystem, så evt. problemer løses med dette. Per i dag er "problemene" med ulv slik at to fjær har blitt fem høns. Ulv er blitt symbolpolitikk mellom by og land, mellom arbeiderfolk på landet og utdannet middelklasse i byene. Debatten er drevet av følelser og politikk, ikke av fakta, og ulven er blåst opp til noen enorme proporsjoner selv om det for eksempel oftest er andre rovdyr som tar sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å svare på alt, men hvis det er samme artikkelen jeg har lest så var det i Jakt og fiske (Scandulv som stod for den), så var vel funnet at ulv ikke blir trigget av los. Det ble gjort et forsøk i 2000 der de radiomerket ulv, både to enslige, stasjonære ulv og fem forskjellige familiegrupper for å undersøke om ulver aktivt oppsøkte skjellende hunder. De gjorde 23 forsøk, og ingenting tydet på at ulv aktivt oppsøker hundene i slike situsjoner. De fleste gangene bevegde ulvene seg bort fra losen.

De fant forøvrig også at hund som går i hundegård hadde større sjanse for å komme positivt ut av et ulvemøte enn hund som bor inne. Teorien er at hunder i hundegård ofte har bedre sosiale evner enn innehunder. Det var en som nevnte en terrier som ble veldig redd da den fikk snusen av ulv. Hunder anser ulv som "stor hund", og ulv anser hund som "fremmed ulv". Ifølge Scandulv var det større sjanse for angrep med små hunder som reagerer negativt på "store hunder", og større hunder hadde ofte bedre sjans, ikke bare fysisk. Mellom 1995 og 2005 var det 152 angrep. 46 overlevde, mens 105 ble drept.

Jeg er forøvrig ingen ulveromantiker selv om jeg er ulveforskjemper. Jeg holder meg langt unna ulv, og om jeg noen gang går gjennom ulveområder med hund skal hunden i hvert fall i bånd. Det gjelder like mye, eller mer, i bjørneområde - ikke vil jeg ha hund løpende tilbake til meg med bjørn i helene. Mitt forsvar for ulv handler om naturvern og et bærekraftig økosystem, så evt. problemer løses med dette. Per i dag er "problemene" med ulv slik at to fjær har blitt fem høns. Ulv er blitt symbolpolitikk mellom by og land, mellom arbeiderfolk på landet og utdannet middelklasse i byene. Debatten er drevet av følelser og politikk, ikke av fakta, og ulven er blåst opp til noen enorme proporsjoner selv om det for eksempel oftest er andre rovdyr som tar sau.

:) Og kilden til det (samt linker til den forskningen igjen) ligger i linken jeg la ut tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ting jeg stusser over i slike ulvemøter der de sniker rundt personer, sirkler de inn etc.

I disse teknologidager da nesten samtlige har en telefon med mulighet for å ta bilde, og mange kan filme også. Hvorfor blir det ikke dokumentert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ting jeg stusser over i slike ulvemøter der de sniker rundt personer, sirkler de inn etc.

I disse teknologidager da nesten samtlige har en telefon med mulighet for å ta bilde, og mange kan filme også. Hvorfor blir det ikke dokumentert?

Nesten samtlige har ikke det nei, jeg kunne aldri i verden dokumentert noe sånt noe. Mange jeg kjenner har heller ikke smart telefon, men gamle mobiler med dårlig kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

68% av befolkningen over 15 år med tilgang til internett hadde smarttelefon pr 3 kvartal 2012. Det er god grunn til å tro at tallet nå er over 70% og at bestemor og bestefar er de som faller utenom.

http://medienorge.uib.no/?cat=statistikk&medium=it&aspekt=tilgang%20og%20bruk&queryID=379

Det burde være legitimt å spørre hvorfor disse eventyrene sjeldent eller aldri blir dokumentert.

Når det derimot blir dokumentert er det som mediadramatiseringen denne tråden viser, alt annet enn noe å frykte.

Folk er redd troll også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten samtlige har ikke det nei, jeg kunne aldri i verden dokumentert noe sånt noe. Mange jeg kjenner har heller ikke smart telefon, men gamle mobiler med dårlig kamera.

Dårlig bilde er vel bedre enn ingen bilde i slike saker. Har hørt en del slike historier gjennom årene, og samtlige personer som har en slike en å fortelle, er i utgangspunktet mot ulv. Men det er nok bare tilfeldighetene som gjør at de treffer på innpåsliten ulv, og ikke de som er for ulv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ting jeg stusser over i slike ulvemøter der de sniker rundt personer, sirkler de inn etc.

I disse teknologidager da nesten samtlige har en telefon med mulighet for å ta bilde, og mange kan filme også. Hvorfor blir det ikke dokumentert?

Fordi det neppe er det første man tenker på, enten fordi man blir overrasket eller fordi man er redd?

Jeg har møtt ulv en gang, og satt trygt i bilen. Allikevel var det ikke før ulven var godt over bakkekammen at jeg kom på at et bilde hadde vært gøy å ha. Jeg ble rett og slett så sjokkert at det ikke var i tankene mine.

Hvis en ulv hadde sirklet meg inn e.l., tror jeg kanskje ikke dokumentasjon hadde vært det første jeg var opptatt av, men andre er muligens (sikkert?) tøffere enn meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder og dokumentere slike møter, så har jeg engang møtt gaupe (en vill en). jeg var ikke redd, jeg var utrolig fascinert. Jeg ønsket ikke å ta frem mobilen og kanskje gå glipp av noen av de få sekundene jeg så dyret med egne øyne.

Så når det kommer til manglende bilder/video så kan jeg fint forstå det, enten det er pga redsel eller fascinasjon at mobilen ikke graves frem og brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Fordi det neppe er det første man tenker på, enten fordi man blir overrasket eller fordi man er redd?

Ja det kunne jo vært en naturlig forklaring, bortsett fra at alt annet som filmes kan dokumenteres og legges ut på youtube, nettaviser osv. over an lav sko Folk gjør det gjerne mens de kjører bil og sminker seg så jeg syns det faller litt i grus.

Og som nevnt over er det faktisk masse dokumentasjon som viser fred og ingen fare. Det er jo litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det neppe er det første man tenker på, enten fordi man blir overrasket eller fordi man er redd?

Jeg har møtt ulv en gang, og satt trygt i bilen. Allikevel var det ikke før ulven var godt over bakkekammen at jeg kom på at et bilde hadde vært gøy å ha. Jeg ble rett og slett så sjokkert at det ikke var i tankene mine.

Hvis en ulv hadde sirklet meg inn e.l., tror jeg kanskje ikke dokumentasjon hadde vært det første jeg var opptatt av, men andre er muligens (sikkert?) tøffere enn meg.

Tja. Med tanke på hva annet folk klarer å dokumentere av ting og tang i denne verden, så er det rart at ingen klarer å dra fram noe... Nei, ikke alle vil klare det, men et menneske må vel klare å få dokumentert noe slikt... Det er ufattelig mye annet rart som dokumenteres på diverse måter.

Fram til det, så kommer nok mange å ta disse historiene med en klype med salt. Det er jo ganske mye annet rart folk påstår at de møter...

Jeg har jobbet på en del gårder, der fler kom med påstand om ulver utenfor husveggen til stadig. Kun en av de fant vi noe som helst som kunne tyde på ulvespor (ulver er visstnok så lett til beins at de ikke setter avtrykk i gjørme... ), og det var i beitet som lå lengst unna, og overhode ikke kunne kalles "å smyge rundt husveggen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ting jeg stusser over i slike ulvemøter der de sniker rundt personer, sirkler de inn etc.

I disse teknologidager da nesten samtlige har en telefon med mulighet for å ta bilde, og mange kan filme også. Hvorfor blir det ikke dokumentert?

Jeg kjenner selv folk som har opplevd dette, så jeg tviler ikke på at det kan skje - men jeg kjenner ikke til tilfeller hvor det også har skjedd angrep, og så vidt jeg vet har det heller ikke skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner selv folk som har opplevd dette, så jeg tviler ikke på at det kan skje - men jeg kjenner ikke til tilfeller hvor det også har skjedd angrep, og så vidt jeg vet har det heller ikke skjedd.

Noen historier stemmer sikkert, andre ikke. Av de jeg har hørt opp gjennom årene, så er det alltid ulvemotstandere slikt hender med. Aldri de som er for ulv. Når man vet hva folk skrøner om i hverdagen ellers, hvor stor fisken er som slapp unna bare tiden får gå litt, og hvor lett folk har for å overdrive, så skal man ikke se bort i fra at noen av disse ulvene som stryker rundt husvegger, biler og bein er på litt mer avstand enn "et par meter".

Jeg har prata med ihuga ulveforkjempere, ganske mange ulvemotstandere, samt folk som bor i områder som både herjes av bjørn og ulv. Og det er mange spennende historier, der jeg må innrømme at jeg ikke trur på at alt. Det er alltid tre sider av en sak, og man blir nok veldig farget av hva slags forhold man har til saken når man legger fram en historie også. Det ser man eksempel når man står i en ekkel situasjon selv. Det føles ut som det er en evighet til politiet kommer, mens det egentlig ikke tok mer enn 2 minutter (likevel kan man sikkert banne på at man satt der minst et kvarter...).

Hadde jeg møtt ulv på tur tror jeg ikke at jeg hadde filmet den nettppp pga grunnen Snøfrost beskriver. Jeg ville ikke risikert å ødelegge et slikt øyeblikk ved å fomle i lomma og kanskje gå glipp av noen sekunder.

Det blir litt forskjell i å nyte et naturøyeblikk og dokumentere livsfarlige dyr som forfølger deg. Selv hadde jeg nok holdt kjeft om hvor jeg traff på et rovdyr, for at det skal være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tja, hvem sier at det ikke blir dokumentert?! Jeg har selv sett 7 bilder av ulv tatt over to timer med mobil telefon. Jeg har selv sporet ulv 4-fire meter fra husveggen til svogeren min. Ulvens liggeplass var 15 meter fra huset, der den hadde god oversikt av sauebeitet. Svoger løp selv rett på ulven og var under en meter fra den hvor den svingte bare i en bue og løp videre. Men det er klart at alle disse fantastiske historiene fra uutdannede ulvehatende bønder på bøgda som liker å overdrive- de er vel like troverdige som at folk på nett har løsninger på alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Tja, hvem sier at det ikke blir dokumentert?! Jeg har selv sett 7 bilder av ulv tatt over to timer med mobil telefon. Jeg har selv sporet ulv 4-fire meter fra husveggen til svogeren min. Ulvens liggeplass var 15 meter fra huset, der den hadde god oversikt av sauebeitet. Svoger løp selv rett på ulven og var under en meter fra den hvor den svingte bare i en bue og løp videre. Men det er klart at alle disse fantastiske historiene fra uutdannede ulvehatende bønder på bøgda som liker å overdrive- de er vel like troverdige som at folk på nett har løsninger på alt..

Men så er det vel heller ikke noe dramatisk i dette, ulven sneik seg ikke inn i huset og spiste barna. Jeg har ingen problemer med å forstå at det er fullt mulig å observere ulv, sett mange bilder av det selv og typisk som denne strifulven i Lerifoss. At ulven kan gå inntil en husvegg er vel heller ikke noe rart i seg selv da det er mennesker den er sky for, ikke husene vi bor i. Jegerne finner da tross alt ulven og skyter den så er ikke det som er problemet. Andre sporer den også. Problemet er all dramatikken som tilføres uberettiget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...