Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhundmarkering, hva tolererer du?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Hva eksakt er problemet med at hannhundene booster seg litt og blir litt høy på seg selv egenlig? Guttungen her i huset får både sparke og grave og styre litt etter å ha gjort fra seg om han vil - og han blir litt høy på seg selv akkurat der og da, men det er da over to meter etterpå liksom... :icon_confused:

"Problemet" er at jeg har 9 hanner og 6 tisper, og da er det vikitg at ingen av hundene gis anledning til å utvikle atferd som kan bli et problem. Nei, jeg tillater ikke at noen av hannene "booster" egoet sitt. Bl.a. derfor har jeg heller ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, men det skal jammen meg mer til enn pissing ,før jeg reagerer så voldsomt at krøllhalen ramler ned. I grunnen har jeg skjelden eller aldri behov for å korrigere hundene så de kryper sammen. Det få

Jeg konkluderer med ***** dårlig lakk på bilen

Jeg er en ganske sløv hundeeier for tida, og jeg gidder ikke å stresse og skjenne og styre så himla mye for å hindre min hannhund i å være hannhund - så han får pisse litt her og der når vi er på tur,

Jeg opplever ikke noe markeringsbehov fra Amigo sin side når vi er på tur - han får derimot ikke pisse på hva som helst (muren til naboen og bosspannet osv). Det hender han har veldig lyst til å snuse på en flekk men da drar jeg ham bare vekk fra den og går videre.

Storm er så liten enda at han må minnes på å tisse før vi går inn for han har det så travelt med å se og oppleve ting at han glemmer seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så er det ikke egoboosting jeg vil unngå ved å få vekk overdreven markering og tisseflekkmani. Jeg vil unngå selvforsterkende griseatferd, og at han stopper hver 5. meter når vi går tur. Førstnevnte er ekkelt og sistnevnte upraktisk.

Akkurat på første tissetur på morran og siste før kvelden får han snuse og tisse oftere, men ellers er det kraftig innstramming på begge deler for tida gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med noe smart svar, 2ne. Skjønner at du blir skuffa, men jeg lover å komme sterkere tilbake.reading.gif Jeg har aldri hatt noe problem med at hannbikkjene pisser og markerer på bager, sekker osv. :ahappy:

Ja, nå ødela du egentlig lørdagskvelden for meg altså. Godt det er søndag alt ;)

Jeg er en ganske sløv hundeeier for tida, og jeg gidder ikke å stresse og skjenne og styre så himla mye for å hindre min hannhund i å være hannhund - så han får pisse litt her og der når vi er på tur, han, når det passer ham, men å pisse på stoler og sekker og alskens ting er da virkelig ikke et tema...

Etter hva jeg har skjønt, så bor du langt inni skauen der det er noen hundre meter til nærmeste nabo. Det er litt annerledes at din ene hannhund miger på alt som er av trær rundt huset ditt, enn som her, hvor det er 5 meter til nærmeste nabo, det bor bikkjer i annenhvert hus (-ish), og samtlige av de går tur forbi huset vårt.

Men seriøst. Jeg syns det er ganske mange hannhund-eiere som er dritsløve på det der med hva bikkja pisser på. Det er et par gjerdeeiere her jeg bor som har hengt opp lapper med ei bikkje som letter på beinet i en rød sirkel med strek over, og jeg kan forstå det, det er ikke så kult når det hvite stakittgjerdet blir pissegult, bokstavelig talt. Hvorfor skal disse grisebikkjene få pisse på gjerdene til folk? En ting er at de pisser på trær (selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor de må få lov å pisse på alle trærne i mils omkrets heller), men når de pisser på biler, gjerder, prydplanter, hekker, hagepynt (nisser, f.eks :P ) and so on, så har jo åpenbart ikke bikkja noe konsept om hva det er greit å urinere på og ikke. Så hvorfor ikke stoler og sekker, liksom?

Den gangen jeg hadde to hanner i hus, fikk de heller ikke stå og markere over hverandres mig, fordi det kan - kan, ikke nødvendigvis er - være en del av en pågående maktkamp mellom gutta, og hvorfor skal de få lov til det? (og sånn apropos, en helt naturlig hundeatferd det også)

Skal vi fortsette på naturlige hundeatferder som vi ikke tillater, så er ressursforsvar svært naturlig for hunder, men vi lar de ikke bestemme hvem som får sitte i sofaen av den grunn? Selv om bikkja lå der først, liksom? (Isåfall er vel urinering på gjenstander et heller lite problem i forhold). Mine bikkjer får ikke jage katta heller de, selv om det er svært naturlig for de. Sauejakt likeså - jakt på andre dyr i det store og hele er naturlig for hunder, som ihvertfall ikke mine får lov til. De får ikke lov til å ri på meg når de stresser, har løpetid, jeg har "løpetid" (vel, jeg har slutta med sånt, men når jeg hadde, så hadde jeg hannhunder :P ), og de får ikke lov til å gå på benken å stjele mat, eller klatre på bord (sånt ligger mer naturlig for enkelte hunder/raser enn andre, men allikevel), eller jage fremmede fra gårdsplassen (igjen noe som ligger mer naturlig for noen enn for andre).

Det er ganske mye mine hunder ikke får lov til som ligger naturlig for de. Det er prisen de betaler for å få bo i mitt hus og få mat og stell hver dag. It sucks å være bikkje på Kløfta :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får bare lov litt på starten av turen. Da skal han få tisse fra seg, og jeg venter på han. Dette benytter han seg stort sett av, for resten av turen går i mitt tempo, enten han vil eller ei. Hender jeg draaar han med meg om han lukte noe godt et sted, han er veldig på snusern, og det gidder jeg rett og slett ikke. Men 1-2 turer om dagen så går han løst hele veien, og da gjør han som han vil innen rimelighetens grenser. Jeg venter ikke på han, og kaller hann inn når han begynner å henge for langt etter pga noe som lukter fantastisk. Han kunne gjerne flyttet inn i en tisseflekk om det var opp til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparking bakut etter markering derimot er noe jeg slår ned på uansett! av den enkle grunn at jeg passet en hannhund som markerte og etterpå sparket vilt mens han knurret så sand og småstein føk til alle kanter!!! Inkludert på bilen min *grr* Derav vil jeg ikke ha sparking av sand, fordi småstein som fyker ikke er særlig stas :-P kaller det tulleatferd, helt unødvendig!

Men jeg kjenner tisper som markerer værre enn min hannhund! og både de og andre hannhunder jeg kjenner får en selvforsterking av å få lov til å markere i hytt å pine...

men for all del, det som plager og irriterer meg trenger ikke være et problem for andre :-) så folk må ha de reglene de selv vil i sitt hundehold! Selv om markering på upassende ting er noe jeg mener alle bør unngå, aner ikke hvor ofte jeg ser hunder pisse ned både søppelposer, andres tøybur, ryggsekker og utstillingstelt på stevner. hvor eieren bare står og venter til hunden er ferdig for så å gå videre?!? Det faller dem ikke inn at folk FAKTISK må håndtere søppelposene etterpå? og at det er vanlig folkeskikk å forhindre slikt...

litt ot :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at en hanhund skal få lov til å pisse og markere på alt mulig. En del av de sparker også gjerne kraftig bakut, og i tillegg også med noe lyd. Jeg vil ikke at mine hanner skal "booste" egoet sitt på denne måten. Jeg slår alltid ned på det straks med et NEI ! og evt et kjapt rykk i lina. Da faller halen ned, og hele holdningen til hunden endrer seg. Jeg griper alltid tydelig inn ved tilløp til uønsket atferd / atferd som kan utvikle seg i negativ retning. Det er mye lettere å gripe det an i starten eller å plukke av noe som har festet seg over tid.

Halen til krøllehalehunden her faller ned når han ukomfortabel. Det er ikke noe jeg ønsker. Det skal iallfall ikke være min skyld at han "klapper sammen". Han pisser og sparker og grynter innimellom, uten at jeg har tenkt et øyeblikk på at det er et problem. Jeg bare går, jeg. Som regel bare pisser han. Jeg vet ikke forskjell på markering og pissing, jeg. Er vi på Oslo S eller andre "gråsoneområder" har jeg han i kort bånd, så han ikke får anledning til å løfte på beinet. Tviler på om han ville gjort det, uansett. Tror jeg trenger et hannhundpissekurs. Eller ikke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halen til krøllehalehunden her faller ned når han ukomfortabel. Det er ikke noe jeg ønsker. Det skal iallfall ikke være min skyld at han "klapper sammen". Han pisser og sparker og grynter innimellom, uten at jeg har tenkt et øyeblikk på at det er et problem. Jeg bare går, jeg. Som regel bare pisser han. Jeg vet ikke forskjell på markering og pissing, jeg. Er vi på Oslo S eller andre "gråsoneområder" har jeg han i kort bånd, så han ikke får anledning til å løfte på beinet. Tviler på om han ville gjort det, uansett. Tror jeg trenger et hannhundpissekurs. Eller ikke :)

Jeg synes det er bra at når man velger å gi en muntlig og / eller fysisk korreksjon, så ser man at hunden tar det til seg.

Jeg er enig i at dette normalt sett ikke er noe stort problem, men har man mange hunder, og mange hanner så må man sørge for "orden i rekkene". og et av flere tiltak kan være å gripe inn overfor hanner som "bresker" seg bl.a. ved pissing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at når man velger å gi en muntlig og / eller fysisk korreksjon, så ser man at hunden tar det til seg.

Jeg er enig i at dette normalt sett ikke er noe stort problem, men har man mange hunder, og mange hanner så må man sørge for "orden i rekkene". og et av flere tiltak kan være å gripe inn overfor hanner som "bresker" seg bl.a. ved pissing.

Kan jeg spørre hvilken rase du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuma får lengden på båndet, om han ikke er ferdig innen båndlengden er oppbrukt så blir han nappet med videre.. hardt og brutalt :P Han får ikke tisse på biler, men hushjørner og slikt er greit for det er jo nesten det eneste som er igjen når bilene utgår. Eneste gangene han sparker bak er etter å ha bajset, så benytter den sjansen til å plukke opp før han begynner å løpe tulling - for man blir alltid glad for å være kvitt det ekle som kommer ut av rumpa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt, så bor du langt inni skauen der det er noen hundre meter til nærmeste nabo. Det er litt annerledes at din ene hannhund miger på alt som er av trær rundt huset ditt, enn som her, hvor det er 5 meter til nærmeste nabo, det bor bikkjer i annenhvert hus (-ish), og samtlige av de går tur forbi huset vårt.

Selv om man bor langt til skogs, så betyr ikke det at man ikke tar hensyn der man trenger å ta hensyn, sant? Så bikkjeskinnet får ikke pisse i innkjøringen der naboene bor, ellers på postkassestativet de har, liksom. For nei - de trenger ikke å pisse over alt, men jeg ser heller ikke hensikten med å begrense pissingen bare for å begrense den så lenge de pisses steder det er ok å pisse liksom :P

Men seriøst. Jeg syns det er ganske mange hannhund-eiere som er dritsløve på det der med hva bikkja pisser på. Det er et par gjerdeeiere her jeg bor som har hengt opp lapper med ei bikkje som letter på beinet i en rød sirkel med strek over, og jeg kan forstå det, det er ikke så kult når det hvite stakittgjerdet blir pissegult, bokstavelig talt. Hvorfor skal disse grisebikkjene få pisse på gjerdene til folk? En ting er at de pisser på trær (selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor de må få lov å pisse på alle trærne i mils omkrets heller), men når de pisser på biler, gjerder, prydplanter, hekker, hagepynt (nisser, f.eks :P ) and so on, så har jo åpenbart ikke bikkja noe konsept om hva det er greit å urinere på og ikke. Så hvorfor ikke stoler og sekker, liksom?

Hvorfor? Jeg har EN gang sett bikkjeskinnet her gjøre antydning til å markere på stoler (det satt sågar folk på dem - Belgerpia og Tøfflus :lol:). Da var han i sin pure, mest ufyselige ungdom og hadde hormoner omtrent utapå seg... Ut over det har jeg aldri sett antydning til slik adferd engang.

Sparking bakut etter markering derimot er noe jeg slår ned på uansett! av den enkle grunn at jeg passet en hannhund som markerte og etterpå sparket vilt mens han knurret så sand og småstein føk til alle kanter!!! Inkludert på bilen min *grr* Derav vil jeg ikke ha sparking av sand, fordi småstein som fyker ikke er særlig stas :-P kaller det tulleatferd, helt unødvendig!

Guttungen her gjør det der sånn av og til - ikke hver gang han har pissa, men av og til - og når det skjer, blir jeg mest bare flirfull og synes han er litt patetisk og komisk også flirer jeg litt og tenker at det var dagens underholdning. Det blir neppe store skader i billakken av litt sand fra hundesparking, liksom... *himle*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at når man velger å gi en muntlig og / eller fysisk korreksjon, så ser man at hunden tar det til seg.

Jeg er enig i at dette normalt sett ikke er noe stort problem, men har man mange hunder, og mange hanner så må man sørge for "orden i rekkene". og et av flere tiltak kan være å gripe inn overfor hanner som "bresker" seg bl.a. ved pissing.

Ja, men det skal jammen meg mer til enn pissing ,før jeg reagerer så voldsomt at krøllhalen ramler ned. I grunnen har jeg skjelden eller aldri behov for å korrigere hundene så de kryper sammen. Det får meg til å lure litt på hvem som har det største markeringsbehovet.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man bor langt til skogs, så betyr ikke det at man ikke tar hensyn der man trenger å ta hensyn, sant? Så bikkjeskinnet får ikke pisse i innkjøringen der naboene bor, ellers på postkassestativet de har, liksom. For nei - de trenger ikke å pisse over alt, men jeg ser heller ikke hensikten med å begrense pissingen bare for å begrense den så lenge de pisses steder det er ok å pisse liksom :P

Hvorfor? Jeg har EN gang sett bikkjeskinnet her gjøre antydning til å markere på stoler (det satt sågar folk på dem - Belgerpia og Tøfflus :lol:). Da var han i sin pure, mest ufyselige ungdom og hadde hormoner omtrent utapå seg... Ut over det har jeg aldri sett antydning til slik adferd engang.

Guttungen her gjør det der sånn av og til - ikke hver gang han har pissa, men av og til - og når det skjer, blir jeg mest bare flirfull og synes han er litt patetisk og komisk også flirer jeg litt og tenker at det var dagens underholdning. Det blir neppe store skader i billakken av litt sand fra hundesparking, liksom... *himle*

Når en liten hund som spøler avgårde så småstein flyver og klarer å lage merke i billakken så klarer vell større hunder det også? Heldigvis var det vår egen bil han sparket på, men hva om han sparker av gårde mot en annens bil, en nyere bil :P NOEN vil faktisk bli veldig sure for den minste skade, om det så bare er et litemerke.

Det var ikke bare sand som føk, det var småstein og grus også :) Og jeg ble faktisk sjokkert over hvor bra fart og styrke det ble i småsteinen!

Anyway, som jeg tidligere sa! Det JEG ser på som en uting og "problem" trenger ikke andre å se på som et problem. Og det er greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en liten hund som spøler avgårde så småstein flyver og klarer å lage merke i billakken så klarer vell større hunder det også? Heldigvis var det vår egen bil han sparket på, men hva om han sparker av gårde mot en annens bil, en nyere bil :P NOEN vil faktisk bli veldig sure for den minste skade, om det så bare er et litemerke.

Det var ikke bare sand som føk, det var småstein og grus også :) Og jeg ble faktisk sjokkert over hvor bra fart og styrke det ble i småsteinen!

Anyway, som jeg tidligere sa! Det JEG ser på som en uting og "problem" trenger ikke andre å se på som et problem. Og det er greit :)

Jeg konkluderer med ***** dårlig lakk på bilen :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At halen går ned er ikke nødvendigvis det samme som at man prøvde å "knekke" hunden eller at den tar noe skade av det. Marvel også blir ekstremt selvsikker og kjekk når han står der og ballerinasparker bakover, men det er ikke noe JEG har sett på som noe problem (enda hvertfall).

Jeg tror jeg er enig med Slush - ser for meg at om en større hund hadde sparket bakover som han gjør på f. eks gårdsplassen til mamma som er gruset så hadde jeg prøvde å stoppe det om det stod en bil i nærheten :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det skal jammen meg mer til enn pissing ,før jeg reagerer så voldsomt at krøllhalen ramler ned. I grunnen har jeg skjelden eller aldri behov for å korrigere hundene så de kryper sammen. Det får meg til å lure litt på hvem som har det største markeringsbehovet.

Altså at halen går ned er ikke ensbetydende med at bikkja er ukomfortabel. Varga har halen rett i været når hun er giret på noe, mens den henger mer som en J når hun er avslappet og alt der i mellom alt etter som. Om jeg korrigerer henne for og prøve og spise en jogger feks så går halen fra rett opp til normal possisjon, har ikke noe med ukomfortabel og gjøre. Korrigerer jeg for mye derimot så går den mer innunder hunden og da begynner hun og bli ukomfortabel.. Har ikke så mye med pissing og gjøre, men at halen detter ned etter en korrigering sier ikke nødvendigvis så mye om hunden synes det er ekkelt eller ikke ei heller er lav hale ensbetydende med at hunden kryper sammen.

Kodak fikk ikke lov til og pisse over alt, ikke på gjenstander, bygninger osv av åpenlyse grunner og ikke på hvert tre eller gresstue fordi jeg ikke gidde og stoppe hele tiden. Det samme gjelder forsåvidt slikking på tisseflekker, dessuten var det veldig selvforsterkende. Mye god lukt og mulighet til og henge seg opp i den førte bare til ei bikkje som mistet kontakten, begynte og dra i båndet og ble helt i sin egen verden i tillegg til at han ble ganske stressa av det, og jeg gidder ikke noen av de tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at halen går ned er ikke ensbetydende med at bikkja er ukomfortabel. Varga har halen rett i været når hun er giret på noe, mens den henger mer som en J når hun er avslappet og alt der i mellom alt etter som. Om jeg korrigerer henne for og prøve og spise en jogger feks så går halen fra rett opp til normal possisjon, har ikke noe med ukomfortabel og gjøre. Korrigerer jeg for mye derimot så går den mer innunder hunden og da begynner hun og bli ukomfortabel.. Har ikke så mye med pissing og gjøre, men at halen detter ned etter en korrigering sier ikke nødvendigvis så mye om hunden synes det er ekkelt eller ikke ei heller er lav hale ensbetydende med at hunden kryper sammen.

Kodak fikk ikke lov til og pisse over alt, ikke på gjenstander, bygninger osv av åpenlyse grunner og ikke på hvert tre eller gresstue fordi jeg ikke gidde og stoppe hele tiden. Det samme gjelder forsåvidt slikking på tisseflekker, dessuten var det veldig selvforsterkende. Mye god lukt og mulighet til og henge seg opp i den førte bare til ei bikkje som mistet kontakten, begynte og dra i båndet og ble helt i sin egen verden i tillegg til at han ble ganske stressa av det, og jeg gidder ikke noen av de tingene.

Javel nei. Hva din erfaring med din hund er, er sikkert riktig, selvom jeg syns du snakker i mot deg selv i ett og samme innlegg. Litt drøyt at du prøver å belære meg om min egen hund ved å trekke fram selvmotsigende eksempler fra din egen, kanskje.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel nei. Hva din erfaring med din hund er, er sikkert riktig, selvom jeg syns du snakker i mot deg selv i ett og samme innlegg. Litt drøyt at du prøver å belære meg om min egen hund ved å trekke fram selvmotsigende eksempler fra din egen, kanskje.

Jeg prøver ikke og belære deg om din hund jeg sier bare at det at halen faller ikke er ensbetydende med at den synne noe er ekkelt/kryper sammen. At det betyr det hos din hund betyr ikke at spot eller hvem det nå var får hunden sin til og krype fordi den bresker seg etter markering. Noen hunder har litt mer nyanser enn bare en måte/situasjon og 'miste' halen på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sløv jeg. Har aldri hatt et sååå bevisst forhold til dette med markering kjenner jeg. Jeg gidder ikke stå å henge så jeg drar med meg bikkja relativt kjapt av den grunn. Spesielt om vinteren når jeg fryser konstant. Tissing er ok når bikkja vil det, men ikke på hva som helst. Har egentlig aldri hatt problemer med overdreven boosting av selvtillit eller med kjønnsfrosker av den grunn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...