Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhundmarkering, hva tolererer du?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer fortsatt på - hva er det som er galt med markering og slikking av tisseflekker? Hvorfor skal det slås ned på?

gørrrlpåwahh :punk::lol:

Pippin og jeg går også tur når vi går tur, da bestemmer jeg tempoet. Men andre ganger synes jeg at han må få lov til å lese avisa og legge igjen hilsener her og der. Innen rimelige grenser synes jeg liksom han har fortjent den gleden, for å si det sånn.

Støtter denne, jeg. :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, men det skal jammen meg mer til enn pissing ,før jeg reagerer så voldsomt at krøllhalen ramler ned. I grunnen har jeg skjelden eller aldri behov for å korrigere hundene så de kryper sammen. Det få

Jeg konkluderer med ***** dårlig lakk på bilen

Jeg er en ganske sløv hundeeier for tida, og jeg gidder ikke å stresse og skjenne og styre så himla mye for å hindre min hannhund i å være hannhund - så han får pisse litt her og der når vi er på tur,

Pippin og jeg går også tur når vi går tur, da bestemmer jeg tempoet. Men andre ganger synes jeg at han må få lov til å lese avisa og legge igjen hilsener her og der. Innen rimelige grenser synes jeg liksom han har fortjent den gleden, for å si det sånn.

Er vel omtrent slik vi har det her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår kun ned på overdreven snusing med det det medfølger (slikking etc), markere gjør han ikke voldsomt mye, så de får han båndets lengde. Jeg bruker det endel som belønning også, går han fot og er lydhør får han et værsegod bort til en lyktestolpe eller busk.

Unntaket er visst vi blir gående etter løpetispe, da strammes det inn. Jobber med å utsette markering etter hundepassering, museskritt, men det går fremover :)

(22 måneder gammel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuro får båndets lengde, og ellers bryr jeg meg ikke stort om markering. Jeg stopper forsåvidt også oftere før han har bæsjet, for han bruker litt tid på å rigge seg til når han skal bæsje. :P

Når vi går små tisseturer vil jeg jo gjerne at han faktisk skal tisse seg ferdig. Men når vi går med et mål eller lengre turer, så er det gjerne litt tissing i starten (men da tisser han faktisk en del), og så pleier han å gi seg av seg selv. :)

Han får ikke lov å slikke på tisseflekker. Lukte på er greit, men ikke slikking, for jeg merker at han blir stressa av det. Hvis jeg ikke hadde merket noen forskjell i adferden hans, hadde jeg nok ikke brydd meg stort med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melvin markerer ikke så mye når vi går tur i bånd, men snuser, det gjør han! Og jeg synes det er helt greit jeg, den eneste turen vi går i bånd er som oftest morgenturen, og da skal han være hjemme alene i noen timer etterpå. Da synes jeg han skal få lov å "lese avisa" litt godt før han skal inn og kjede seg mens jeg er på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Jeg er tydeligvis ikke særlig streng med gutta på tur i skogen, fjæra eller langs veien her...

Når vi er i tettbygd strøk, i byen osv er vi nøye med at de ikke får tisse over alt.

Verste jeg ser er folk som lar hundene tisse i hotelldøra eller rett utenfor, på benker, lekeplasser osv.

Skilt, trapp, inngangspartier osv, er ikke lov å tisse på.

Innendørs er det aldri lov.

Folk som lar bikkja pisse oppetter sekker, bur og telt på utstilling er lite populært hos meg.

Men når jeg går i skogen, fjæra eller etter veien hjemme, så er et fritt fram så lenge de følger tempoet uavhengig av tempo.

Og selv om vi har det sånn på disse turene, så fungerer det helt fint med et lite nei når vi går på steder der det ikke skal tisses.

Men da starter vi helst på steder der hundene kan få tisse seg sånn passe ferdig på først.

Når vi er på reiser finner vi alltid hotelll / hus / leilighet med nærliggende grøntområder.

Da får hundene pent holde seg til vi er kommet på egnet plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å svare sjøl om jeg ikke har hannhund, da knertmonsteret her er helt på høyde med de verste grisene og tilogm løfter på beinet. :teehe: Hun får tisse ordentlig et par ganger, deretter tar jeg henne bare med meg videre. Ofte er hun lur og skynder seg å huke seg ned før jeg har passert, og det er greit. Det er denne stoppe, snuse, rigge seg til og deretter skvette litt som gjør meg helt gal.

Mini er også slik.. Gud så hun liker å markere. Jeg drar henne bare med meg, så får hun tisse mens vi går. No WAY at jeg gidder stoppe opp hver gang hun skal markere sin verden. :P Flaks hu veier så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på - hva er det som er galt med markering og slikking av tisseflekker? Hvorfor skal det slås ned på?

Jo mer de får lov til sånt, jo mer grisete blir de. Jo mer grisete de blir, jo større sannsynlighet er det for at de markerer på f.eks stoler og sekker.

Jeg lurer på hvorfor de skal få lov til å markere revir på tur jeg? Hva er poenget med det, liksom?

Hanner må få være hanner-argumentet holder ikke for meg. De blir ikke kjønnsløse av å ikke få pisse på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på - hva er det som er galt med markering og slikking av tisseflekker? Hvorfor skal det slås ned på?

Min erfaring er at det er ofte selvforsterkende. Og jeg går tur for å trimme både meg og bikkja :) Det er greit at han snuser så lenge han ikke står med nesa i bakken og blir opphengt i en flekk. Og er han i trekksele så er det ikke lov, da trekker vi!! Ferdig med det! Jobber vi så jobber vi :)

Men eldstemann i huset har fått lov til å snuse og markere som han vil, og han er nå snart 11 år. Og jeg er sååå lei av å stoppe hver 5 meter, derav jeg må DRA HAN med meg. Og han stritter delvis imot. Og bestemte meg for at det ville jeg IKKE ha på neste hund, for alt tar så LANG tid. Og det blir så forsterket av at de får holde på :P Hvertfall hos mange hunder!

I hodet mitt tar ikke hunden skade av litt regler på tur, og å ikke få lov til å markere, slikke tispetiss o.l på tur :P Det samme gjelder om vi hilser på tisper f.eks. Da får de hilse men han får ikke lov til å være ufin eller henge seg opp i "stumpen" på dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer de får lov til sånt, jo mer grisete blir de. Jo mer grisete de blir, jo større sannsynlighet er det for at de markerer på f.eks stoler og sekker.

Den automatikken der virker ikke logisk på meg. At ei bikkje som får lov til å pisse og markere på tur omtrent automatisk begynner å markerer på stoler og sekker og vice versa - grunnen til at ei bikkje markerer på stoler og flekker er sannsynligvis fordi... osv. :ahappy:

Bevis det, ´a bubblegum.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den automatikken der virker ikke logisk på meg. At ei bikkje som får lov til å pisse og markere på tur omtrent automatisk begynner å markerer på stoler og sekker og vice versa - grunnen til at ei bikkje markerer på stoler og flekker er sannsynligvis fordi... osv. :ahappy:

Bevis det, ´a bubblegum.gif

Jeg sa ikke "automatisk", jeg sa "sannsynligvis". Har ikke håndfaste bevis, utover at de av oss som ikke har latt hannene våre pisse på alt hele tiden, aldri har hatt hanner som pisser på stoler og sekker, mens de av dere som lar hannene deres pisse hver 3-5 meter på tur, ofte har hunder som pisser på stoler og sekker :aww:

Du kan jo motbevise det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke "automatisk", jeg sa "sannsynligvis". Har ikke håndfaste bevis, utover at de av oss som ikke har latt hannene våre pisse på alt hele tiden, aldri har hatt hanner som pisser på stoler og sekker, mens de av dere som lar hannene deres pisse hver 3-5 meter på tur, ofte har hunder som pisser på stoler og sekker :aww:

Du kan jo motbevise det? :P

Ja, det der er skikkelig enkelt å bevise/motbevise, du. smoking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at en hanhund skal få lov til å pisse og markere på alt mulig. En del av de sparker også gjerne kraftig bakut, og i tillegg også med noe lyd. Jeg vil ikke at mine hanner skal "booste" egoet sitt på denne måten. Jeg slår alltid ned på det straks med et NEI ! og evt et kjapt rykk i lina. Da faller halen ned, og hele holdningen til hunden endrer seg. Jeg griper alltid tydelig inn ved tilløp til uønsket atferd / atferd som kan utvikle seg i negativ retning. Det er mye lettere å gripe det an i starten eller å plukke av noe som har festet seg over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trodd snusing, markering og slikking var en del av trivselen for en hannhund. Det å trimme bena (og kanskje også hodet) er jo bare en del av kosen med turen for en hund.

Jeg begrenser også min hund på dette, fordi vi ellers ville stoppet annenhver meter, men synes jo han skal få lov til å være hund også. For hans egen trivsel, rett og slett.

Spørsmålet er jo om dette får negative konsekvenser. Vil han f.eks bli tøffere mot andre hunder hvis han får markere seg ofte? Jeg lurer også på hvorfor de markerer revir når de på turer som langt hjemmefra. Selv om vi kjører to mil for å gå tur et annet sted, så markerer han der også. Hvordan skulle han klart å holde kontroll på reviret sitt når ALLE steder han går skal være hans revir?

Jeg er vel egentlig litt forvirret over hele markingsopplegget, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det enkelt. Det er KUN lov å markere ute på "naturlige" ting som trær og lyktestolper osv.

På utstilling er det ikke lov å tisse i det hele tatt, skal de tisse så går jeg et stykke utenom der det er folk.

Markering på forbudte steder "slås" hardt ned på.

På tur får de markere og tisse litt som de vil i starten, ellers bare går jeg. Jeg venter ikke på at de skal markere så er de ikke ferdig innen jeg er for langt foran så blir de bare dratt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det der er skikkelig enkelt å bevise/motbevise, du. smoking.gif

Men jeg kan jo alltids spørre igjen "hvorfor skal de få pisse på alt hele tiden, bare fordi at de er hanner?". Hvorfor går vi ut fra at de må det, bare fordi at de er hanner? Med tanke på at de tisser når de må det, så er det jo ikke et fysiologisk behov de har, sant? Og når vi veit at det i utgangspunktet er for å markere at de har vært der, eller at det er deres område, hvorfor må de få lov til det?

Mine hanner har aldri fått lov til å pisse før vi kommer ut på selve veien (ikke tispene heller forsåvidt), aldri på hekkene til naboen eller, enda verre, prydplantene deres. Jeg syns det er motbydelig sjøl når vi har hannhunder på gårdsplassen som ukritisk får pisse på alt, enten det er blomstene i jerngryta, eller rekkverket på trappa til verandae, småbuskene i hagen eller hekken - plantene blir ikke spesielt pene av det, og de få gangene vi har strålende sol så er det ikke noe ok at det stinker hundemig.

Jeg syns heller ikke det er noe ålreit å gå tur med hanner som først strener avgårde til nærmeste greie som stikker opp fra bakken, gjerne med eier på slep, bare for at de skal få stå der og snuse og lukte og pisse, så går de en runde rundt seg sjøl bare for å stå der og snuse, lukte og pisse en gang til. Jeg fatter ikke at folk orker det, og jeg kan ikke helt se at det er et behov bikkjer skal ha.

Det er mye som er naturlig for hanner. Hannhundaggressjon f.eks, er forholdsvis naturlig. Det er ingen som mener at de burde få sloss om nabolaget fordi det er sånn hanner gjør. Å "kurtisere" tisper med mer eller mindre deler tvang og griseri, er naturlig for hanner, men vi syns ikke de må få lov til å overfalle tisper allikevel, bare fordi at det er sånn hanner gjør? Det er naturlig for hanner å dytte nesegrevet sitt langt opp i privaten på damer med mensen, gjerne stå og snuse og klapre og grise, men vi lar de ikke få lov til det, selv om det er sånt hanner gjør. Så hvorfor er det så ****** viktig at de får mige på alt mulig rart, bare fordi at de er hanner, det er naturlig for de, og det er sånt hanner gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at en hanhund skal få lov til å pisse og markere på alt mulig. En del av de sparker også gjerne kraftig bakut, og i tillegg også med noe lyd. Jeg vil ikke at mine hanner skal "booste" egoet sitt på denne måten. Jeg slår alltid ned på det straks med et NEI ! og evt et kjapt rykk i lina. Da faller halen ned, og hele holdningen til hunden endrer seg. Jeg griper alltid tydelig inn ved tilløp til uønsket atferd / atferd som kan utvikle seg i negativ retning. Det er mye lettere å gripe det an i starten eller å plukke av noe som har festet seg over tid.

Du kødder nå, ikke sant? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke "automatisk", jeg sa "sannsynligvis". Har ikke håndfaste bevis, utover at de av oss som ikke har latt hannene våre pisse på alt hele tiden, aldri har hatt hanner som pisser på stoler og sekker, mens de av dere som lar hannene deres pisse hver 3-5 meter på tur, ofte har hunder som pisser på stoler og sekker :aww:

Jeg er en ganske sløv hundeeier for tida, og jeg gidder ikke å stresse og skjenne og styre så himla mye for å hindre min hannhund i å være hannhund - så han får pisse litt her og der når vi er på tur, han, når det passer ham, men å pisse på stoler og sekker og alskens ting er da virkelig ikke et tema...

En del av de sparker også gjerne kraftig bakut, og i tillegg også med noe lyd. Jeg vil ikke at mine hanner skal "booste" egoet sitt på denne måten.

Hva eksakt er problemet med at hannhundene booster seg litt og blir litt høy på seg selv egenlig? Guttungen her i huset får både sparke og grave og styre litt etter å ha gjort fra seg om han vil - og han blir litt høy på seg selv akkurat der og da, men det er da over to meter etterpå liksom... :icon_confused:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen blir litt enten/eller, synes jeg. Det er jo ikke slik at enten får ikke hunden markere i det hele tatt eller så får den markere ukritisk overalt til enhver tid med eier på slep. Debatten blir mer interessant hvis vi kan holde oss mer i realiteten som vi skriver om enn i ytterpunktene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen blir litt enten/eller, synes jeg. Det er jo ikke slik at enten får ikke hunden markere i det hele tatt eller så får den markere ukritisk overalt til enhver tid med eier på slep. Debatten blir mer interessant hvis vi kan holde oss mer i realiteten som vi skriver om enn i ytterpunktene.

Det blir ikke noe morsomt.sad_smiley_34.gif

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, nå er min hannhund en vennlig og myk fyr. Så jeg slår ikke ned på markering for å ikke la han booste egoet sitt? Da jeg ikke føler han booster noe som helst ved markering og jeg har ikke noe problemer med holdningen hans :-) Så for min del "slår jeg ned på" markering fordi jeg ser på det som en uting at de skal tisse i hytt å pine eller henge seg supermye opp i flekker. Ingen av hannhundene her har gitt inntrykk av å booste noe som helst via markering... Det er bare drygt med stopping i hytt å pine :-P

Hos meg er det nok med et "nei" eller "nå går vi" :-) Yngstemann markerer generelt lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...