Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med tannskrap hos veterinæren?


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Ja, er bare å kaste inn håndkle og si at hu mor ikke har vært noe flink med tanngarden på dyret, eller iallefall ikke like flink som før, for så gærent er det jo ikke. Og hu er jo 5 år straks..

Tenne hennes har begynnt å få et brunt belegg, og jeg synes ikke det ser noe fint ut. Så jeg tenker å bestille en tannskrap hos veterinæren når jeg få lønning igjen nå den 25. Men, dette er helt ærlig, noe jeg ikke har erfaring med i det heletatt.

Hvordan foregår 'inngrepet'? Jeg regner med bikkja blir dopa ned...

Hvordan ble resultatet? Ble du fornøyd? Hvordan reagerte hunden din? Våka den fort av dopet?

Jeg vet jo at jeg selvsagt må bli mye flinkere til å pusse tennene hennes, enn det jeg har vært for å holde de fine etter tannskrapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mine til veterinæren med halvbrune tenner, og fikk dem tilbake med blendahvite tenner :D Så var jo fornøyd med resultatet, men det er jo ikke noe gøy å dope ned hunden sin da. Jeg har jo fått fjerna tannsten på meg sjøl også, og det var så vondt etterpå at det føltes som om jeg hadde blitt skutt i kjeften... :aww: Så håper virkelig ikke det var like ille for dem! Men det var ingenting som tydet på det. De var bare veldig groggy etter dopet, men helt fine igjen innen kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja på bordet, bikkja blir sedert, den får på seg en "tannbøyle" (så den ikke kan klappe igjen munnen mens vet. driver inni), tenna blir skrapa, og bikkja får oppvåkningssprøyta. Det går kjapt, og enkelt. Alt belegg og tannstein blir skrapt bort, og når hunden er ferdig er tenna helt hvite igjen. Jeg gjorde dette ofte med den forrige hunden, da hun på sine eldre dager ble dårlig til tanns, og det er så kjapt og smertefritt (virket det i allefall som på henne) som ingenting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått dette gjort på mine hunder, men det jeg er kjent med er at hunden legges i narkose. Om det er gass eller f.eks. propofolanestesi varierer fra veterinær til veterinær, og også med tanke på hvor mye som må gjøres(lite/mye tannsten, evt. tanntrekk etc.) Tannstenen fjernes og tennene poleres. Det er viktig å ta tak i dette før det utvikler seg videre og tenner må trekkes. Det varierer om hunden får oppvåkning etterpå(det er ikke rutine over alt i alle fall), og hunden er gjerne litt groggy resten av dagen, men de fleste takler dette helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mine til veterinæren med halvbrune tenner, og fikk dem tilbake med blendahvite tenner :D Så var jo fornøyd med resultatet, men det er jo ikke noe gøy å dope ned hunden sin da. Jeg har jo fått fjerna tannsten på meg sjøl også, og det var så vondt etterpå at det føltes som om jeg hadde blitt skutt i kjeften... :aww: Så håper virkelig ikke det var like ille for dem! Men det var ingenting som tydet på det. De var bare veldig groggy etter dopet, men helt fine igjen innen kvelden :)

Atte hæ? Jeg har også tatt litt tannstein, kunne ikke merka mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt som ligger her og holder på å kvikne til etter tannstell hos vet fra tidligere i dag. Normalt sett tar jeg tannstell selv, men han har tenner som er virkelig vanskelig å holde fine så han får behandling av og til (er vel over to år siden nå). Jeg liker heller ikke å dope ham ned, men når han først har sånne tenner så vil jeg ha en skikkelig rens og gjennomgang av og til (tannpine er ikke godt).

Her var vi innom til ryggbehandling (Luno er den som får "alt" av hundene), etter den ble ham dopet ned. Jeg ventet med ham til han var under og hentet etter behandlingen, kanskje halvannen time senere uten at jeg skal sverge på det. Ingen oppvåkningssprøyte, så litt groggy kommer han nok til å være utover dagen, men resultatet ble bra :) Bare ikke gi henne frokost, vent med mat til hun er helt våken igjen og vær obs på at hun kan være litt sår i munnen i et par dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er også 5 år og har vært til tannsjekk 3 ganger. De to første gangene var han hos en vanlig veterinær og hvor han ble lagt i narkose og tannsteinen ble skrapet av. Den siste gangen valgte jeg bruke en veterinær med tannspesialisering og jeg vil fortsette med det. Denne veterinæren sjekker tennene godt og tar røntgen for å se etter rotbyller. Det blir også tatt røntgen etter at tenner er fjernet for å sjekke at røttene er fjernet fullstendig. Med tanke på at hunder ikke kan si i fra synes jeg det er en ekstra trygghet. Den vanlige veterinæren jeg var hos med Sølve før tok ikke røntgen så hvor vanlig det er vet jeg ikke.

Sist Sølve var til tannsjekk viste det seg at Sølve har periodontitt - noe som er veldig vanlig blant hunder. Sølve måtte fjerne 4 jeksler og det ble slettes ikke billig. Så vær obs på at tannrensen kan avsløre tannproblematikk som må tas tak i og som ikke dekkes av forsikringen. Jeg har forsikring i Agria og de dekker kun tannskader dvs tenner som er knekt - ikke tannsykdom... Så det jeg trodde kom til å koste 1250 kr ble 5000 kr ut av lommeboka.

Sølve var slapp og litt smertepåvirket etter tanntrekkingen, men vi fikk med smertestillende og han var seg selv igjen etter et par dager. Ofte vil hunder som har hatt vonde tenner kvikne veldig til når de vonde tennene er trukket.

Jeg kommer til å ta en årlig sjekk på tennene til Sølve og fortsette med å pusse de hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer vel fra person til person da :P

Jepp :) Tror ikke det ble gjort noe heavy greier med meg, synes å få sprøyte i munnen er dødsfælt derimot.

Tilbake til hund, TS har du prøvd å gitt hunden din ben? Det tar iallefall allt på jekslene hos mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått skrapet tannsten, og husker ikke det som behagelig akkurat. Du å du den blodsmaken, æsj ! Klarte ikke spise på to dager :P

Men det høres ut som en relativ normal og trygg prosedyre. Jeg hater å måtte dope ned, er så redd for at hun ikke skal kunne tåle det.. Men hittil har det jo alltid gått bra, og hun har vært i to ganske store operasjoner så.. Får høre litt med veterinærene rundt her i Tønsberg. Noen som har erfaring med Jarlsberg dyreklinikk mtp tannskrap?

Ja hun får jevnig bein og annet å tygge på, men synes ikke det har den effekten jeg ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrapa tenner hos Jarlsberg noen ganger og syntes de er veldig flinke til det (som med alt annet :P). Doper ned hunden (med sprøyte), tar han med inn. Putter metall-dings for å holde munnen oppe også bruker de diverse instrumenter. Grusom lyd, og det er blødning i munnen men blir så fint etterpå atte :) Troor jeg betalte 1400 sist, dette var med doping også intravinøst (fordi han nektet å sovne), skraping en stund og oppvåkningssprøyte OG kennelhoste-vaksine. Og han hadde en del tannstein. Du blei sikkert ikke noe smartere, så det er nok lurt å ringe å høre om pris :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har måttet gjort det etpar ganger på hunden når han var yngre, før vi startet med råfôring (mange år siden det har vært nødvendig nå, gitt, og min er nå 10 år.)

Men hunden ble bedøvet, ja, og fort gjort før vi fikk ta han med hjem igjen. Ganske groggy i etterkant av bedøvelse ganske lenge, samt det er såklart en risiko ved dette, så anbefaler virkelig å skifte kost eller pusse hver eneste dag for å forebygge. Pusset selv flere ganger i uken tidligere da han fikk tørt, men det var ikke nok på han da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med i tråden. Mini bull har visst fæle tenner når det kommer til dette. Er spent på om råfôring vil holde det i sjakk slik det har gjort med mine forrige, men tar utgangspunkt i at det ikke gjør det.

Hvor mye betaler dere for fjerning av tannstein, og hvor ofte gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med i tråden. Mini bull har visst fæle tenner når det kommer til dette. Er spent på om råfôring vil holde det i sjakk slik det har gjort med mine forrige, men tar utgangspunkt i at det ikke gjør det.

Hvor mye betaler dere for fjerning av tannstein, og hvor ofte gjør dere det?

Jeg betalte 1500 pr hund, og gjorde det sist for ca 2 år siden. Nå ser jeg at det snart er på tide igjen. Mine to har av en eller annen grunn lett for å få fæle tenner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enkel prosedyre :) Det er forskjellig fra klinikk til klinikk hva slags sedering de bruker, her hvor jeg jobber bruker vi full gassanestesi. Noen nevnte blødning, det kommer an på hvor ille de er, har tannstenen fått utvikle seg og det er betennelse i tannkjøttet blør den mer enn hvis tannkjøttet er friskt. Og noen nevnte tannpuss - hvis ikke man pusser hver dag, så er det ikke vits å ta seg bryet.

Aïda råfores, er snart 5 og får skryt for sine fine tenner! Null tannsten :D

Og det verste jeg vet er å fjerne tannsten, det er noe av det ekleste jeg vet :lol: Så ja, noen er mer sensitive enn andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin må få fjernet tannstein minst en gang i året, tror jeg skal begynne å gjøre det oftere nå for da jeg gjorde det sist var det veldig mye. Jeg synes det er greit å få dette gjort rutinemessig, også for at tennene blir skikkelig sjekket med det samme. Symra har også fått det gjort en gang, men hun har mye mindre tannstein. Tror jeg også har betalt ca 1200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...