Gå til innhold
Hundesonen.no

Prøvetid ved omplassering


marjea
 Share

Recommended Posts

Jeg har nettopp vært i kontakt med en oppdretter med tanke på å overta en voksen hund. Denne hunden har bodd hos eier siden hun var valp, og er nå tilbake hos oppdretter for å omplasseres. Det er ifølge oppdretter en helt problemfri hund - rolig, snill og alt det der. I annonseteksten står det; "Vi sender henne IKKE på noe prøve i noen dager så det er viktig og tenke seg godt om før man skal overta en tispe på snart 6 år". Jeg skrev at jeg synes det er rart at de avskriver det helt på den måten der, og fikk til svar at "dette har jeg drevet med i 15 år..bla bla..da vil jo ikke hunden vite hvor den bor".

Jeg kan aldri tenke meg at hunden tar skade av å være på prøve hos toppen et par stykker i leiting etter et nytt hjem (siden hunden er bare snill og grei så burde det uansett ikke være noe problem..).

Dessuten er det i mine øyne viktigere at man vet etter f.eks. en uke at både hund og ny eier trives - for i verste fall føler man seg jo pliktet til å ha dette dyret i kanskje et halvår, år før man kaster inn håndkleet og omplasserer på ny.
Hva er deres tanker om dette?

edit: ps, jeg skal ikke overta denne hunden likevel, av andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med annet jeg hadde kjent hunden fra før av så hadde det i alle fall vært helt uaktuelt for meg å overta en voksen hund uten prøvetid. Helst 1mnd slik jeg ser det. Noen ganger går det jo greiere mens hunden ikke er husvarm ennå.

Når jeg overtok Gaia ble jeg og eier enige om 1 mnd. Litt fordi hun også skulle fungere med de andre hundene, og selv om de ikke ble perlevenner på 1mnd så fikk jeg i alle fall bekreftet at hun fungerer veldig fint på tur med de andre. Det er da mine andre tisper som det er litt "her bor vi" attitude på fortsatt (ca 6 uker siden hun kom hit nå). Jeg trives godt med Gaia, hun funker til det jeg ønsket og dermed blir hun :) (noe jeg bestemte meg før den mnd hadde gått).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nektet å tatt til meg en fremmed omplasseringshund uten prøvetid først hvertfall :) Jeg synes det er rart av oppdretteren å ikke ville sette hunden ut på prøvetid da det faktisk kan sørge for at hunden får det riktige hjemmet spør du meg.

Det tar TID å bli kjent med ny hund å få vite om hunden passer inn. Man får ikke akkurat se hundens sanne jeg før den er blitt husvarm heller, noe som faktisk kan ta en mnd!! Så jeg vil si at det også er i oppdretters interesse å ha prøvetid, for hundens del også. Men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har selv overtatt omplasseringshund fra oppdretter, to ganger. Vi hadde 4 uker prøvetid på første hunden for noen år siden, og fikk også utvidet denne med 4 uker ekstra fordi min mann trengte mer tid. Jeg synes det er useriøst å ikke ville gå med på prøvetid. Det er ikke bare dere som skal like hunden, men hunden skal også gå godt sammen med dere. Siden du ikke tok til deg hunden så er det jo ikke et problem man må forholde seg til, men dette synes jeg virket både useriøst og merkelig. Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "noen dagers prøvetid". Jeg tenker at oppdretter ønsker å formidle at en hund ikke er en kasteball som vi kan bruke for vårt eget forgodtbefinnende. Oppdretter har tatt tilbake denne hunden fra eier, så det er tydelig at h*n ikke fraskriver seg ansvar og jeg vil tippe at hunden kan leveres tilbake enda en gang om det ikke fungerer.

En hund som nettopp har skiftet hjem og står på trappene for å gjøre det enda en gang, trenger å komme til det som med stor sannsynlighet er for-evig-hjemmet sitt. Den trenger forutsigbarhet og trygghet. Jeg tipper at det er noe sånt oppdretter ønsker å si noe om, men ordlegger seg litt klønete.

Jeg har overtatt omplasseringshund uten at det var mulighet å levere den tilbake. Det er den beste bikkja jeg har hatt. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvetid er jeg helt for, og jeg har hatt det på alle mine (og Lima, basenjien som jeg selv omplasserte, jeg lagde en ganske utfyllende prøvetid-kontrakt på henne). Pippa hadde jeg vel prøvetid på, men jeg vet ikke helt hvor lenge, eller når det gikk fra prøvetid og "kanskje" til "hun blir". Det var liksom ikke noe avgjørelse, hun bare blir, hun. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å omplassere en hund nå, og de har en drøy mnd på seg for å føle på om alt stemmer før jeg sender over papirene. Synes det bør være såppas, selv om de etter 1 dag mente han var peeerfekt og var bestemt på at de ville ha han. Ting kan dukke opp etterhvert som man blir bedre kjent og mer husvarm, så de får ingen papirer før det har gått ut den avtalte tiden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "noen dagers prøvetid". Jeg tenker at oppdretter ønsker å formidle at en hund ikke er en kasteball som vi kan bruke for vårt eget forgodtbefinnende. Oppdretter har tatt tilbake denne hunden fra eier, så det er tydelig at h*n ikke fraskriver seg ansvar og jeg vil tippe at hunden kan leveres tilbake enda en gang om det ikke fungerer.

Jeg skulle ønske at det du skriver stemmer, men oppdretter gjorde det helt klart at når hunden flytter, så gjør den det for godt. Dessverre.

Det ser ut som det med prøvetid er ganske vanlig, noe jeg hadde inntrykk av i utgangspunktet, men når oppdretter var så bastant så ble jeg jo litt usikker på om jeg var helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at det du skriver stemmer, men oppdretter gjorde det helt klart at når hunden flytter, så gjør den det for godt. Dessverre.

Det ser ut som det med prøvetid er ganske vanlig, noe jeg hadde inntrykk av i utgangspunktet, men når oppdretter var så bastant så ble jeg jo litt usikker på om jeg var helt på jordet.

Ja, ok. Kanskje oppdretter har hatt mange dårlige erfaringer som har laget grunnlaget for å være bestemt. Men med tanke på at h*n jo tok tilbake hunden in the first place, så kan man jo håpe at de hadde gjort det en gang til om det kom til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var for noen år tilbake i kontakt med en oppdretter for omplassering av en hund. Vi bodde da i samme by, og fikk til en grei ordning der jeg de første gangene fikk hilse på hunden, ta den med på tur, og så siden passe den en helg. Fant da ut at denne hunden og liten leilighet ikke passet helt godt sammen. Det hadde jo ikke eier noen forutsetning til å vite siden de bodde i et hus, så syntes det var veldig greit å få mulighet til å teste dette. Samtidig hadde jeg jo hilst på hunden fra før, og gått flere turer med han, så det var ikke noe stress for han å være med meg hjem. Tror dette var en veldig grei løsning for både to- og firbeinte, men forutsetter jo selvsagt at man bor ikke altfor langt unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha prøvetid enten det er jeg som skal ta over hund eller jeg som skal omplassere hund. Om jeg skal ta over hund så er det vanskelig og si 100% sikkert hvordan det kommer til og gå, kanskje er det andre hunder den må gå over ens med, rutiner i hverdagen som er annerledes enn den er vant med, barn, kjemi osv, det kan jo også være at ting eier/oppdretter ikke ser på som et problem kan være et problem for meg, hvem vet.

Skal jeg omplassere hund så er det viktig for meg med prøvetid ettersom jeg heller vil ha hunden tilbake og prøve igjen heller enn at noen fremmede som ikke kjenner hunden skal kvitte seg med den raskest mulig. Og for og ha muligheten til og gjøre noe med situasjonen skulle det vise seg at ny familie ikke egner seg.

Jeg har omplassert to hunder, begge har det bra, men begge har stående avtale på og få komme tilbake hit skulle det oppstå noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal overta en voksen hund nå om noen måneder, og selv om jeg har tilbragt over 5 timer på telefonen med nåværende eier så har prøvetid aldri engang slått meg å prate om. Jeg tror ikke det kommer til å komme opp heller. Jeg tar det som en selvfølge at h*n tar tilbake hunden om den ikke fungerer hos oss, slik jeg tar det som en selvfølge at hunden og oss faktisk kommer til å trives med hverandre. Om mot formodning det ikke skjer så har jeg vel ingen problem med å omplassere henne selv tror jeg.

Jaja, vi er forskjellige. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke prøvetid på Oabba, men jeg regnet med at hun ikke var så forskjellig fra Valpis, og at det kom til å gå greitt. Og det gjorde det jo :) Hun har dog mindre selvtillit enn Valpis, så hennes sanne og trygge jeg kom ikke før etter ca tre mndrs tid, hun var feks for usikker til å ta imot godbiter utendørs de første mndnene.

Hadde hun vært en helt ukjent hund (oppdretter, linjer, eier) så hadde jeg ikke tatt henne uten minste en mnd prøvetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde prøvetid på valpen min jeg :lol: Men det er jo ikke helt normalt da. Men da jeg overtok collien min fikk jeg han levert på en togstasjon og hørte aldri noe mer fra eier, så der var det mitt problem om det ikke hadde funka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var det vanskelig med prøvetid pga vi bodde halve Norge unna. Er ikke bare bare å utsette hunden for unødig stress ved sending frem og tilbake med fly når hunden allerede har hatt det så utabilt fra før. Oppdretteren nevnte noe om at vi kunne prøve, men da vi tok kontakt senere for konsultasjon ved problemer ville dem ikke at vi skulle sende ho tilbake. Så da følte jeg meg litt låst egentlig. Hadde de vært naboene våre tror jeg vi hadde gitt henne tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var det vanskelig med prøvetid pga vi bodde halve Norge unna. Er ikke bare bare å utsette hunden for unødig stress ved sending frem og tilbake med fly når hunden allerede har hatt det så utabilt fra før. Oppdretteren nevnte noe om at vi kunne prøve, men da vi tok kontakt senere for konsultasjon ved problemer ville dem ikke at vi skulle sende ho tilbake. Så da følte jeg meg litt låst egentlig. Hadde de vært naboene våre tror jeg vi hadde gitt henne tilbake.

Gaias tidligere eier og jeg bor ca 160 mil unna hverandre. Prøvetid ble det allikevel :)

men nå har Gaia hatt et fint og stabilt hjem da, og ble omplassert pga nedskjæringer i antall hunder grunnet "Ikke hund" omstendigheter. Så det blir sikkert litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er stort sett uskrevne blad, og en enkelt reaksjon er som oftest ikke en uvane/feiltrening/gemyttfeil. Det sies å være lettere å forme de dit man ønsker, det er jo derfor mange er så opphengt i at de aldri vil ha voksen hund, kun valper.

Og ja, mange leverer jo tilbake/omplasserer valpen fordi den ikke var det de forventet å få..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være prøvetid på valper også? Man vet jo ikke om valpen er slik man ønsker heller, før man bli ordentlig kjent med dem, og de blir varme i trøyen.

Som tulip sier Valper er litt anerledes, men selvfølgelig hender det at man får en valp som man ikke fungerer opptimalt med, det har det jo vært flere historier om her inne også. Mange oppdrettere tar gjerne tilbake hunder uansett da, prøvetid eller ikke, forøvrig så tror jeg ikke prøvetid hadde vært nok for og finne ut om man har kjemi med valpen eller ikke, valper er valper liksom, man ser gjerne ikke helt hvordan hunden blir før de minimum er gamle nok til og begynne og jobbe med, og det er jo når man begynner og jobbe med de at man kanskje finner ut at kjemien ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...