Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaskemaskin, trenger tips


Mari
 Share

Recommended Posts

* Ønsker et bra ullprogram som vasker rent uten å slite for mye på eller tove ulla.

* Ønsker stor trommel

* Gjerne en god sentrifugering typ 1600 omdreininger

* Bør ikke koste mer enn 6000,-

Sonenorakel? Hva tror dere? Går det an å tagge tulip i denne posten mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/L60660FL/aeg-vaskemaskin-l60660fl

Denne har 1600 omdreininger men har ikke børsteløs motor. Men hvis du går litt mer opp i pris så finner du en kjempe gode en med børsteløs motor men den har bare 1400 omdreininger da. :

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/L75470FL/aeg-protex-plus-vaskemaskin-l75470fl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne (mulig en eldre modell fra i fjor - mener min har bare 7 kg kapasitet) - den har mange ulike programmer og jeg synes iallefall den vasker ull bra:

Hotpoint

Produktinformasjon

Kapasitet: Med 8 kg kapasitet er maskinen i stand til å takle store mengder klesvask. Denne vaskemaskinen fra Hotpoint er derfor et godt valg for barnefamilier.

Woolmark Platinum Star: Er mer skånsomt enn håndvask og gir skånsom behandling av delikate plagg.

Anti-Allergy action: Fjerner alle gjenværende rester av vaskemidler og de mest vanlige allergenene noe som er viktig for de med sensitiv hud. Godkjent av det britiske allergiforbundet.

Effektiv: Med effektiv aktivering av vaskemiddelet vil klærne opprettholde det naturlige hvitnivået etter hver vask.

Energivennlig: En miljøvennlig vaskemaskin med børsteløs motor og meget lavt energiforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp iallefall ikke Electrolux.... Dårligste pøkkservicen ever :x (ref annen tråd her på forumet, er nå i direkte kontakt med electrolux i norge og de er fullstendig uinteressert i å hjelpe meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker både Miele og AEG, Hotpoint har fabelaktige kjøleskap og frysere, men jeg kjenner ikke til vaskemaskinen dems. Elektrolux var et god merke en gang i tia, men så var det vel noe oppkjøp og styr på 90-tallet, og etter det har produktene deres falt i kvalitet.

Men Mari, 1600 omdr sliter voldsomt på klærne, 1400 er mer enn nok til vanlig husholdningsbruk. Den kortere tørketia du får er ikke verdt slitasjen på fibrene i tøyet, for ikke å snakke om strikkdøden i feks sokker og truser....

Ang energiklasse, så går jeg glatt for en lavere bokstav om maskina bruker mer vann i skyllinga. Det er det verste med disse supersparerene, de bruker for lite vann i skyllinga, ergo kan både skitt og såperester sitte igjen i tøyet, som gjør at de slites fortere samt kan gi hudreaksjoner for de sensitive. For de som vasker tøy bare fordi det er prøvd på er det jo greitt nok iom at tøyet ikke er skittent, men for tur-, trenings-, hundefolk og barnefamilier er det viktig med GOD skylling av tøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så mange gode tips! Takk til alle sammen. :)

Jeg synes ikke 6000 er lite for en vaskemaskin? Jo, de beste Miele maskinene koster vel 30.000, men budsjettet vårt er på ca 6000. Evt blir det ikke ny maskin dessverre.

Helt enig med deg Lill, denne gangen vil jeg ha skjerm. Det har jeg ikke nå.

Jeg liker LG som 13de linket til, og Bosch, og Siri sin Hotpoint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip <3

Hvor slags tall skal jeg se etter på skyllinga da? Jeg har virkelig ikke snøring. Men helt enig med deg, jeg vil ha klærne rene og fri for såpe!

Skjønner poenget ditt ang sentrifuga, det tas med for det hadde jeg ikke tenkt på. Med større trommel kan jeg leve med lengre tørketid, da jeg slipper å vaske like ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker både Miele og AEG, Hotpoint har fabelaktige kjøleskap og frysere, men jeg kjenner ikke til vaskemaskinen dems. Elektrolux var et god merke en gang i tia, men så var det vel noe oppkjøp og styr på 90-tallet, og etter det har produktene deres falt i kvalitet.

Men Mari, 1600 omdr sliter voldsomt på klærne, 1400 er mer enn nok til vanlig husholdningsbruk. Den kortere tørketia du får er ikke verdt slitasjen på fibrene i tøyet, for ikke å snakke om strikkdøden i feks sokker og truser....

Ang energiklasse, så går jeg glatt for en lavere bokstav om maskina bruker mer vann i skyllinga. Det er det verste med disse supersparerene, de bruker for lite vann i skyllinga, ergo kan både skitt og såperester sitte igjen i tøyet, som gjør at de slites fortere samt kan gi hudreaksjoner for de sensitive. For de som vasker tøy bare fordi det er prøvd på er det jo greitt nok iom at tøyet ikke er skittent, men for tur-, trenings-, hundefolk og barnefamilier er det viktig med GOD skylling av tøyet.

Jeg har Hotpoint kjøleskap også, og det fungerer veldig bra (men det er jo også veldig nytt) - ulempen er at det er veldig pratsomt til tider :).

Dette med skylling er viktig ja. Jeg har sett nå på min Hotpoint at om jeg bruker vaskepulver blir det ofte igjen pulverrester i klærne, så jeg har vurdert om jeg må kjøre ekstra skylleprogram etter vask faktisk. DET er vel ulempen jeg har sett med maskina mi nå sånn umiddelbart. Jeg har dog gått over til flytende vaskemiddel og ser ikke samme problem da :).

Forresten - hvor lenge kan man forvente at strikken i truser/bh/sokker skal vare på normale plagg av normal kvalitet? Jeg ser at jeg har truser som er 8-10 år gamle **herregud** som faktisk er like fine i strikken nå som da de var nye, faktisk...

Edit: Jeg har aldri brukt tørketrommel til klestrøk da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanlig at man kan instille vannnivå viss man har en noenlunde bra og moderne maskin. Jeg har Asko Vølund som er et skandinavisk merke, men jeg tror ikke de blir solgt i Norge? Den kan man velge autoprogramm, lav, middels og høy vannstand, kraftig skylling, etc. Den har også et flekkeprogramm som jeg syns er ubetalelig, kan ikke fatte hvordan det virker, men enkelte ting som jeg har vasket et par ganger normalt, men flekken ble værende på forsvant det mystisk i flekkeprogrammet, LOL. Kan velge kaffe, rødvin, olje etc. Jeg har 2000 o/min og har ikke merket noe stor slitasje, men det er godt mulig at det Tulip stemmer, jeg kan bare ikke se det :icon_redface: (Kanskje har trommelutformingen noe å si)

Siemens og Bosch er samme produkt, bare med forskjellig navn (har oppvaskemaskin fra Bosch, veldig fornøyd) Regnes å være et godt merke. Eller bare et eksempel, du kan se på produktinfo/spesifikasjoner hvilke programmer maskinene har, her eksempelvis den LG jeg linket til før:

"Halvlast, forvask, delikat, kaldvask, syntetisk materiale, intensivvask, Baby, håndvask/ull, store gjenstander, bomullsøko, kvikk 30, favorittprogram, blandet tøy, utendørs, hudpleie, snurreutelatelse, skylling + snurring, bare spinning, skylling++, legeskylling, intensiv 60'"

Personlig syns jeg det med 10 prs garanti virket fristende, men jeg vet ikke om det er den beste da jeg selv har et annet merke (som jeg jo heller ikke vet om det er den beste, forsåvidt :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurring? :lol: Og "legeskylling"? Jeg har ingen leger som trenger vask. :D

Takk igjen for innspill, 13de.

Bra du sa det med dårlig skylling, Siri. Da tror jeg at jeg hopper over den Hotpointen. :)

LOL, så også det der med legeskylling. Kanskje det er med antibiotika :huh: Mistenker at det må være spesielt grundig/hygenisk, men vet ikke. Kan prøve å gå inn på hjemmesiden deres å se om det står forklart.

Mine truser og sokker holder seg oppe her også, men det er kanskje fordi jeg spiser for mye :P

Varmetrommel har jeg aldri brukt, det har jeg hørt sliter mye, men har jo ikke selv erfaring med det, jeg syns bare det går så mye strøm...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du sa det med dårlig skylling, Siri. Da tror jeg at jeg hopper over den Hotpointen. :)

Det kan jo hende det er jeg som ikke kan å bruke maskina, evt har jeg hardt vann som gjør at det ikke fungerer like bra som med normalt vann (har jeg tenkt da *ler*). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: se på prosenten som angir hvor tørt tøyet er etter sentrifugering.. Jeg var ute for det at selv om maskin 1 hadde flest omdreininger, så var det maskin 2 som tørka klæra mest :)

Ellers så er det vel Miele som er mest holdbart :)

Og så må jeg innrømme at jeg har ikke lest hele tråden :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit etter Miele på salg. Vi hadde Miele, gikk til AEG, men lengter etter Miele for hver dag som går... :< De er dyre, men finnes på salg i ny og ne.

Når vi kjøpte vaskemaskin på expert sist så sa mannen at "Du kan kjøpe en Miele, knallgode maskiner....... eller du kan kjøpe en samsung til halve prisen, like gode maskiner."

Jeg kan ingen ting om slikt, men ville bare skyte inn at det er helt himla kjekt å ha sånn timer som forteller deg hvor lenge det er igjen osv.

Om de viser riktig i alle fall. Vet ikke om det gjelder alle, men vår sliter litt med å beregne :P

Vel og merke er sikkert Miele gode maskiner. Men er det virkelig verdt å kjøpe SÅ dyre maskiner? Vil man ha maskiner som skal vare i SÅ mange år - utvikler ikke sånt seg veldig mye for tiden?

Vi ga vel 5000 for vaskemaskinen vår og er veldig fornøyde med den. Bobleprogrammet er genialt. Men så hadde vi en veldig gammel er fra før, så kravene var kanskje ikke så høye :lol:

Vi har denne: http://www.expert.no/frontmatet/samsungwf1704wsvxeevaskemaskin/p/4664/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pokker er et bobleprogram? :lol: Seriøst, det er så mange trademarka gimmicks på disse vaskemaskinene, det er jo litt lol!

:lol:

Eco Bubble: Vaskemiddelet og skyllemiddelet doseres som vanlig, men i stede for å skylles direkte inn i klesvasken som på tradisjonelle maskiner går blandingen inn i en pumpe som tilsetter luft. Vaskemiddelet løses opp og skum dannes. De små boblene trenger skånsomt inn i tekstilfibrene og gir en mer effektiv rengjøring. Funksjonen kan brukes på alle vaskeprogram.

Super Eco Vask: Med Samsungs unike Super Eco Vask, som benytter kaldt vann og Eco Bubble teknologien får du et utrolig resultat. Med et tradisjonelt 40° C vaskeprogram må vannet varmes opp, noe som er energikrevende. Med den unike kombinasjonen av kaldt vann og Eco Bubble kan du derfor spare så mye som opp til 70% på energiforbruket, uten at det går ut over vaskeresultatet.

Med super eco bubble vasker den faktisk på 15 grader. :)

Edit: Og den vaskemaskina vi har koster 3000 nå ser jeg. Så får man selvsagt nyere modeller med samme bobleprogrammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...