Gå til innhold
Hundesonen.no

Regelendringer i bruks


Nirm
 Share

Recommended Posts

Hva synes dere om forslagene om regelendringene i bruks?

Link

Får ikke kopiert rett fra teksten. Men kort oppsummert:

- Skogdelen skal telle 60%, altså endring i kooffesientene

- Certkravet settes til 552,5 poeng og blir uanvhengig av andre ekvipasjers prestasjoner

- Lengdene i rundering økes i alle klasser, samt at åpen gjenstand blir en del av figurantene i klasse A

- Budføring går ut, erstattes med felt. I D og C 20x50 felt med 2/3 gjenstander i D og 3/3 i C. 50x50 felt i B og A med 4/6 og 6/6 gjenstander. Søkstid økes også til 8 minutter i klasse A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det ser bra ut, jeg. Liker at det er større fokus på bruksdelen (med fordeling av koeffisienten, særlig at det faktisk blir likt mellom klassene på det punktet), at det blir litt mer sammenheng mellom klassene (yay for feltsøk!) og at det legges inn utfordringer som skiller de gode fra de beste i klasse A. Ved første øyekast var det i alle fall ikke noe jeg reagerte på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg veldig positiv til endringene på alle punkter. Og jeg håper dette går igjennom. Akkurat nå ser jeg ingen bakdeler med disse endringene. Sikkert noen som kommer på noe, men jeg er veldig for at spesialdelen skal telle mest, og at cert kravene blir "likt" over hele landet (at det ikke har noe å si om man er eneste i klassen, eller må bryne seg mot de beste til en hver tid...).

Og heller felt enn budføring! Det er jo bedre å legge tiden i noe som skal være i alle klasser, enn noe som forsvinner etter klasse C. I tillegg så står veldig mange over den øvelsen nå synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg veldig positiv til endringene på alle punkter. Og jeg håper dette går igjennom. Akkurat nå ser jeg ingen bakdeler med disse endringene. Sikkert noen som kommer på noe, men jeg er veldig for at spesialdelen skal telle mest, og at cert kravene blir "likt" over hele landet (at det ikke har noe å si om man er eneste i klassen, eller må bryne seg mot de beste til en hver tid...).

Og heller felt enn budføring! Det er jo bedre å legge tiden i noe som skal være i alle klasser, enn noe som forsvinner etter klasse C. I tillegg så står veldig mange over den øvelsen nå synes jeg.

Jeg fikk det opp i FireFox :).

Jeg er også stort sett positiv til det meste her, men jeg ser jo at dette øker tidsbruken i løpet av en dag - særlig ved forlengelse av runderingen, samtidig som det gjør det enda vanskeligere å finne terreng til rundering kanskje? En annen ting er jo at arrangøren blir mer bundet opp av at A-runderingen må gå før B-runderingen i og med at B skal ha en levende fig mer ann A - om jeg forstår dette riktig. Det blir jo litt mer plunder og heft da man ikke får lagt opp dagen slik det passer arangøren best - kanskje?

... ellers liker jeg at det skal legges mindre vekt på lydigheten... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig forvirra nå.

Er budføring i D og C fremadgående i line? Jeg trudde budføring var å sende bikkja mellom to personer, jeg. :icon_confused:

Foranngående i line tilhører lydighetsdelen. Budføring til bruksdelen og er mellom to personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig forvirra nå.

Er budføring i D og C fremadgående i line? Jeg trudde budføring var å sende bikkja mellom to personer, jeg. :icon_confused:

Budføring er å sende mellom to personer ja. Og den er kun i klasse D og C idag. I A og B er det felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foranngående i line tilhører lydighetsdelen. Budføring til bruksdelen og er mellom to personer.
Budføring er å sende mellom to personer ja. Og den er kun i klasse D og C idag. I A og B er det felt.

Aaa, da er jeg med. Trur jeg. :P Godt det aldri blei noe av å starte med Aiko i fjor sommer, for den øvelsen har det aldri slått med å trene inn. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser greit ut, men stevnene vil ta lengre tid enn i dag. Med lite folk til å arrangere (2-3stk) og 10-15 startende så tar det lang tid allerede. Ang. hvor likt det er med de andre landene; Finland (og Danmark mener jeg) har sitt brukshundprogram temmelig likt som vårt RIK RSP/RRP, Sverige er vel omtrendt likt med oss. Derfor er det jo "værst" for de som konkurrerer mye i Sverige, dog kan jeg ikke se at en norsk hund skal ha noe aber med det, er vel værre for de som kommer til Norge.

men jeg savner endringen i tungapporten da.. mange springer spanieltisper, bc tisper og aussietisper skulle nok ønske de var blandingshunder ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NBF-gruppa på Facebook kom det opp et moment jeg ikke tenkte på i stad: Hva vil det få å si om man endrer reglene i Norge med tanke på det nordiske samarbeidet? Det ville jo være mest gunstig å ha de samme regelendringene i alle landene i så fall.

Det er jo allerede forskjeller der? f eks har de jo kortere spor i Sverige i alle klasser bortsett fra apellklass - og Finland og Danmark har vel heller ikke det samme programmet (derfor det er modifisert under Nordisk?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo allerede forskjeller der? f eks har de jo kortere spor i Sverige i alle klasser bortsett fra apellklass - og Finland og Danmark har vel heller ikke det samme programmet (derfor det er modifisert under Nordisk?).

Ja, okei. Jeg var ikke klar over hvordan reglene er i de andre landene, men antok at de var like ettersom de som har kommentert i NBF-gruppa virket temmelig misfornøyde med å skulle ha regelendringer bare i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en bruksmann som mente at det kanskje skulle endres på fremadsendingen (lydighetsdelen altså), men det har altså ikke vært noe snakk om endring der? Det han trodde var at det skulle bli vanlig fremadsending uten temposkifte/gruppe (sånn klønete forklart fra ei som ikke kan bruks...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en bruksmann som mente at det kanskje skulle endres på fremadsendingen (lydighetsdelen altså), men det har altså ikke vært noe snakk om endring der? Det han trodde var at det skulle bli vanlig fremadsending uten temposkifte/gruppe (sånn klønete forklart fra ei som ikke kan bruks...).

Det ryktet har gått en stund nå, og sist jeg ble oppdatert om den biten, var at det ikke skulle endres (noe jeg håper at ikke skjer, da fremadsendinga er den morsomste øvelsen :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, okei. Jeg var ikke klar over hvordan reglene er i de andre landene, men antok at de var like ettersom de som har kommentert i NBF-gruppa virket temmelig misfornøyde med å skulle ha regelendringer bare i Norge.

Det var da voldsomt til negativitet fra kjerringene der inne også da *ler*.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til negativitet fra kjerringene der inne også da *ler*.

Det interessante er jo at noen av de som krangler verst der inne, var de som kranglet mest ang å fjerne skuddet. Da var det greit å fjerne seg fra svenskene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er jo at arrangøren blir mer bundet opp av at A-runderingen må gå før B-runderingen i og med at B skal ha en levende fig mer ann A - om jeg forstår dette riktig. Det blir jo litt mer plunder og heft da man ikke får lagt opp dagen slik det passer arangøren best - kanskje?

... ellers liker jeg at det skal legges mindre vekt på lydigheten... :aww:

Men er det ikke sånn allerede nå da, at A må gå først på dagen? Trodde det..

Jeg syns det var gode endringsforslag jeg, kanskje bortsett fra lengden på runderingen i A, hvis det virkelig er et stort problem for flere av klubbene. Og så er jeg usikker på om jeg syns at det var lurt med gjenstander i runderingen, men for min del så spiller det jo liten rolle, jeg runderer ikke engang :P

Men jeg hadde forventet at det kom forslag på endringer i forhold til sporlengdene også, og det gjorde det jo ikke.. Der hadde jeg ønsket meg en endring, syns det er et urimelig stort hopp fra D til C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mailin om at vekten på tungapporten burde endres etter hundes str.

Jeg liker nå egentlig budføringen jeg da- de kunne heller tatt ut fram i line ;)

Ellers så er det vel greit, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor de har forandret lengden på runderingen, men ikke gjort noe med lengden på sporet.

Synes det er helt greit det er lave krav i D, så" flest mulig" kommer seg videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på rundering, så jeg vil ikke uttale meg om forandringene der (utover det at rundering allerede tar lang tid, så de trenger ikke å endre reglene så det tar enda lengre tid enn det gjør nå, syns jeg. Da må man innføre tak på antall påmeldte i A, og jeg er litt usikker på hvor lett det er å finne løyper som tilfredsstiller kravene, om man skal se det fra arrangør-synspunkt så slår begge deler meg som en dårlig ide).

Men at apellen skal telle mindre enn spesialøvelsene, og at de bytter ut budføring med felt, det er jeg helt for. Budføring er vel egentlig en slags start på rapporten, og det konkurrerer vi ikke i her til lands, så den er unødvendig (og felt er mye morsommere :P ). At apellen teller mindre enn spesialøvelsene burde være en selvfølge i et skogsprogram, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...