Gå til innhold
Hundesonen.no

Tittel-opprop? (LP1, LP2, LP3)


Teserere
 Share

Recommended Posts

  • Svar 290
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg støtter dette, og er gjerne med på å formulere en tekst. Har sett på den forrige teksten som blei brukt, og foreslår at vi lar alle emosjoner ligge og holder oss til kalde fakta.

Jeg forstår de ikke i det hele tatt. Tenk hvor gøy det hadde vært med masse forskjellige raser som stiller i lydighet! Ikke minst så gjør jo dette at flere kommer til å trene og aktivisere hundene sin

Jeg klarte ike å vente mer, så jeg har skrevet et forslag Kjære NKK, jeg vil med dette, på vegne av alle som har skrevet under, komme med en oppfordring til dere. Vi ønsker at det innføres e

  • 2 weeks later...
Jeg vet at de aller fleste LPdommerne var for dette, for noen år siden. men NKKs Hovedtyre satte tommelen ned- det ble altfor mange tiltler å holde styr på.

Virker jo helt bakvent at de da innfører junior og veteran tittel på NV om det blir for mange titler å holde styr på. de titlene utgjør en mye større % enn LP titler ville gjort. Men går kanskje på at de titlene gir direkte inntekt til NKK i påmeldingsavgift (bare tenker høyt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Jeg fikk omsider svar fra Svenska Brukshundklubben om at det er SKK som omhandertar alle tittelregistreringer, og at jeg derfor måtte at kontakt med dem. Veeel, det var jo stikk motsatt svar jeg fikk da jeg ringte SKK, og når jeg sa dette til SBK-dama, fikk jeg e-mailadressen til hennes personlige kontaktperson i SKK, så nå håper jeg det blir litt slinger i valsen! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke for å være direkte frekk, det er kanskje noen år siden ? Alle stevner jeg har vært på de siste 2 årene har kommet i dogweb. Og som folk sier, klubben må sende det inn.

Det er mange ganger at hundeklubbene ikke sender inn resultater. Selv mangler jeg en god del LP-resultater fra dogweb.

Men, ja, jeg støtter. Jeg kan ta det med rundt elite-ringen i Bø også og høre hva lpnorge kan gjøre.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Hei hei!

Jeg fikk omsider svar fra Svenska Brukshundklubben om at det er SKK som omhandertar alle tittelregistreringer, og at jeg derfor måtte at kontakt med dem. Veeel, det var jo stikk motsatt svar jeg fikk da jeg ringte SKK, og når jeg sa dette til SBK-dama, fikk jeg e-mailadressen til hennes personlige kontaktperson i SKK, så nå håper jeg det blir litt slinger i valsen! :)

SEC!! Har du gjort noe mer? Skrevet noe forslag? Eller vil du ikke allikevel :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEC!! Har du gjort noe mer? Skrevet noe forslag? Eller vil du ikke allikevel :innocent:

Herregud! Jeg har helt glemt det siden jeg aldri hørte noe fra SKK-menneskene! :blink: Jeg skal skrive forslag vi kan drodle på i fellesskap, men etter å ha døgna i nesten 2 uker pga mye jobb, vil jeg ikke love noe før søndag.

Men da kommer det, det er et løfte. :aww:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående registrering av LP-resultat i DogWeb, så er det arrangør som selv legger inn - og jeg vet at det er enkelte arrangører som kun la inn førstepremier i eliteklasse, siden det var de eneste resultatene som genererte tittel.

Senere har de fått beskjed om å legge inn alt fra eliteklasse, fordi en ønsket full oversikt av ekvipasjenes prestasjoner i forhold til landslagsuttak, etc.

Men det er derfor enkelte arrangører aldri gjør noe med klasse 1-2-3. Det er også noen arrangører som kun legger inn førstepremier i alle klasser, siden disse trengs for opprykk.

Mens det jeg lærte da jeg satt som arrangør av stevne og spurte NKK, var at en skulle legge inn alt, så vi gjorde det. En legger jo inn alle som får good og sufficient på utstilling også...

Et annet argument for at titler er positivt:

Dette vil øke kvaliteten på ekvipasjene. Flere LP-dommere beklager at ekvipasjer med opprykk fra klasse 1 går videre altfor fort, og at det derfor er mange dårlige ekvipasjer i mellomklassene. Hvis ekvipasjene motiveres til å bli noe lengre i de enkelte klassene for å få seg en tittel først, vil de få både mer konkurranserutine og trygghet som ekvipasje, og en vil derfor se bedre ekvipasjer i mellomklassene. Dette vil også holde på rekrutteringen, da det er et stort frafall en gang i klasse 2 - ekvipasjer som fikk 160.5 poeng i klasse en og går videre for fort synes ikke det er så gøy å slite i klasse 2 med 97 og 104 poeng hver gang, og slutter derfor å konkurrere i og med at de ikke kan gå ned til klasse 1 igjen. Om de ble sterkt motivert til å forsøke seg noen flere ganger i klasse 1, ville en dermed kanskje gi de mer konkurransetrening, rutine og kompetanse før de hev seg opp i mellomsjiktene.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det jobbes med innføring av nye klasser, så vet man jo at ting tar tid. Jeg hadde ikke hørt snakk om det en gang før du skrev det Borderen. Så hvor mange år vil det ta før det er en realitet i Norge? Og nettopp fordi TTT syns jeg at man kan begynne å jobbe med disse titlene. Kanskje det er klart samtidig? Spiller ingen trille for meg om titlen er LP1 eller OBI1 :) Når systemet først er på plass er det vel en smal sak å endre noen bokstaver liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om det, men kompetansegruppa i LP har nå oversatt reglementet til norsk i hvertfall. Det har vært snakk om det i mange år fordi FCI krever internasjonale lydighetsklasser hos alle sine medlemsland. Jeg vil da tro det er på plass innen et par år ihvertfall. Men får vi godkjent titler for LP1, 2 osv, så bør det jo ikke være noe problem å overføre titlene til OBI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bladd meg gjennom alle sidene - men vil bare si at for min del så har jeg ikke ambisjoner om noe LP-elite, men en sånn LP1 tittel høres både overkommelig og morsomt ut å prøve på. Så ingen tvil om at slikt ville kunne rekruttert meg til å stille mer ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg klarte ike å vente mer, så jeg har skrevet et forslag :)

Kjære NKK,

jeg vil med dette, på vegne av alle som har skrevet under, komme med en oppfordring til dere.

Vi ønsker at det innføres et tittelsystem i lydighet, slik at lydighetstitler kan registreres etter 3 førstepremier i hver klasse. Vi mener dette kan bringe mange positive aspekter til sporten:

Flere ekvipasjer:

Når det blir lettere å oppnå mellomtitler vil formodentlig flere prøve seg i sporten. Man vil sannsynligvis også se et enda større spekter av raser enn det som er i dag. En tittel fungerer som god motivasjon for mange.

Fremming av hundetrening:

Med flere startende ekvipasjer vil flere trene og aktivisere hundene sine, noe som kommer under NKK’s formål: ”NKK har til formål å ivareta hundens og hundeholdets interesser i Norge, samt å bidra til å fremme positive aktiviteter med hund og utviklingen av den enkelte hunderase.”

Bedre kvalitet i klassene:

Når man starter minst 3 ganger i hver klasse for å oppnå førstepremiering vil man erverve mer rutine og trygget i de lavere klassene før man avanserer i klassene, og dette vil være med på å heve kvaliteten på hver enkelt ekvipasje så vel som klasse.

Stamtavleberettigede titler:

Dersom en hund har oppnådd en stamtavleberettiget tittel er det lettere å bevise hundens resultater. Det ligger mange timers trening bak en førstepremiering i klasse 1 også.

Mer penger til NKK:

Når både flere ekvipasjer starter, og hver ekvipasje starter flere ganger i hver klasse vil dette resultere i høyere inntekt til NKK.

Et tidligere argument fra NKK har vært at det blir for mange titler å holde styr på. Vi foreslår derfor at den tittelen som veier mest kan overskrive foregående titler. Vi mener dessuten at en tittel i de lavere LP klassene kan sidestilles med juniortittel i utstilling. Siden Sverige og Finland allerede opererer med slike titler ønsker vi også at titler oppnådd i disse landene godkjennes i Norge, slik en utstillingstittel ville ha gjort. Vi foreslår samtidig at liknende mellomtitler opprettes for agility og bruks, og påpeker at RIK allerede har titler fra de laveste klassene.

Vi håper dere på nytt vil vurdere å innføre disse titlene.

Hva syns dere? Noe som bør legges til eller endres?

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som syns noe bør endres eller legge til? :)

Jeg trenger litt innspill, holder på å lage underskriftkampanjen og FBside:

* Bør teksten til underskriftkampanjen være et sammendrag av dette brevet til NKK? Eller bør hele brevet legges ut der?

*Og bør jeg lage en side på fb som kun står som informasjon og folk kan like, eller bør det heller være en gruppe hvor folk også kan diskutere?

Mitt forslag er at dette brevet sendes til alle hundeklubber på høring synkront med åpning av underskriftskampanjen og fbsiden. Så setter vi en sluttdato for innsamling av underskrifter og svar fra hundeklubbene hvorpå vi sender brevet og underskriftene til NKK. Høres det greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som syns noe bør endres eller legge til? :)

Jeg trenger litt innspill, holder på å lage underskriftkampanjen og FBside:

* Bør teksten til underskriftkampanjen være et sammendrag av dette brevet til NKK? Eller bør hele brevet legges ut der?

*Og bør jeg lage en side på fb som kun står som informasjon og folk kan like, eller bør det heller være en gruppe hvor folk også kan diskutere?

Mitt forslag er at dette brevet sendes til alle hundeklubber på høring synkront med åpning av underskriftskampanjen og fbsiden. Så setter vi en sluttdato for innsamling av underskrifter og svar fra hundeklubbene hvorpå vi sender brevet og underskriftene til NKK. Høres det greit ut?

Jeg synes side er bedre enn gruppe på facebook :) I grupper så kan andre legge deg til, men på ei side så må du "like" den selv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...