Gå til innhold
Hundesonen.no

hykler ang kjøttspising og dyrevelferd hos servicedyr


Orca
 Share

Recommended Posts

Jeg spiser heller ikke fisk eller skalldyr. Jeg pleier bare å si at jeg ikke tåler det jeg, jeg gidder ikke den evige "har du smakt det da?", for selv om du sier ja, så sier folk at da har du ikke spist ordentlig fisk, med ordentlige råvarer som er tilberedt på en ordentlig måte. I don't care, jeg liker ikke fisk, jeg fatter ikke hvorfor jeg skal måtte spise det bare fordi at alle andre syns at man skal spise fisk.

- Jeg var forøvrig allergisk mot skalldyr da jeg var yngre, jeg bare glemmer å nevne at jeg vokste det av meg. Det er mitt valg om jeg vil spise fisk eller ikke, akkurat som at det er andres valg å spise den fisken eller ikke..

Det er forøvrig noe av den samme greia når jeg sier jeg ikke drikker kaffe. "Åh, er du ikke ordentlig voksen du?". Jo, jeg er så ordentlig voksen at jeg ikke trenger å lære meg å like noe bare fordi at det liksom er det man skal drikke når man er voksen. Av samme grunn drikker jeg svært lite alkohol, jeg liker det ikke, og jeg drikker det bare for å bli full - og hvor kult er det når du er "ordentlig voksen", liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi er alle hyklere i en eller annen forstand. Vi kan være motstander av pels, men spise egg fra burhøner i trange bur. Vi kan være bevisst at maten vi kjøper er kortreist og økologisk, men vi kjøper k

Føler det blir litt som religion. De skal få tro på hva de vil - for all del - men drit nå i å prakke det på meg. Jeg spiser selv kjøtt og utdanner meg til å bli dyrlege. Jeg ser ikke at det er hy

Førerhunder har ca 2 timers effektivt arbeid i løpet av en dag, resten av tida er de familiehunder og helt vanlige sofadyr.

Posted Images

Jeg bor jo brått sammen med en veggis og er lykkelig for at han ikke er sånn. Han har ikke spist kjøtt på over 10 år og er ikke sånn nyfrelst.

Han var på smalahove-lag i går liksom; han bare spiser ikke kjøtt.

Når det kommer til førerhunder tror jeg de fleste har det veldig bra jeg. Det er ikke som om de jobber fra morgen til kveld, det er svært få blinde som jobber med patruljering. De er helt vanlige hunder i det selen taes av, han ene jeg kjenner er faktisk en skikkelig ramp på fritiden. Bortskjemt er han også , når han ikke jobber.

Hvis man tenker litt etter hvor mange timer daglig man bruker på å handle eller reise til og fra jobb så er det sjelden snakk om timevis per dag. De bruker ikke førerhund rundt i huset sitt faktisk. Fortell dem det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria - tja, det beror jo mest på at folk hyler og skriker at ÆÆÆÆÆSJEEEEE DET ER SÅ EKKKELLLLLT HERREGUD HVEM SPISER F I S K DET SMAKER JO H Ø G G - uten å egentlig ha prøvd å smake på det. De fleste jeg forteller "torsketunger er den beste delikatessen jeg får!!" de sier "D: DAFUQ NEI SÅ EKKELT" også spør jeg "har du smakt" ....... nei. Det har de ikke. Man har ikke smakt fisk. Og de som ikke liker fisk har stort sett aldri smakt ORDENTLIG fisk, fiska fra yttersida.

Jeg likte ikke tørrfisk, før jeg fikk ordentlig tørrfesk fra Å i Lofoten.

Jeg synes man skulle smake på ting, og første å gjøre et ærlig forsøk på å skaffe seg ordentlige råvarer, før man avskriver en matrett. Undertegnede spiser ikke fisk på østlandet, da jeg ikke anser fisken på østlandet å ha særlig høy kvalitet. Så sær er jeg på det ;)

Men hvorfor er det feil å ikke like fisk, uansett årsak? Folk går med hva slags klær de vil, sier stort sett hva de vil, tar den utdanninga de vil osv. Så hvorfor skal man ikke spise det man vil uten å måtte begrunne det i hue og ræva hver eneste gang? Jeg driter i om folk mener det er teit at jeg ikke vil ha fisk. Jeg blir kvalm bare av lukta, selv på restaurant. Sånn ær'e bare. Generelt lager jeg den meste maten jeg spiser fra bunn av, spiser variert og sunt, masse grønnsaker og er veldig glad i å lage og å spise mat. Føler ikke jeg savner noe egentlig!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ikke spiser kjøtt så velger de sikkert soyaprodukter? Alle vet jo hvor miljøvennlig soyaproduksjon er......

Nei, ikke alle vegetarianere/veganere trykker i seg soya i hytt og gevaer. De som spiser en del soya velger nok stort sett økologisk soya (ofte produsert i Europa). Og størstedelen av verdens soyaproduksjon blir uansett brukt til dyrefôr, ikke til å fôre veggiser...

http://saramauland.blogspot.no/2011/12/soya-versus-kjtt-hva-er-den-strste.html

http://www.framtiden.no/200806162312/rapporter/forbruk/okt-soyaforbruk-spiser-skogen.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste veganere og vegetarianerne jeg kjenner velger soyaprodukter. De fleste klarer seg helt fint uten.

Men. Selv om jeg ikke helt har sansen for denne evinnelige "jeg er så mye bedre enn deg" mentaliteten til enkelte veggiser, så synes jeg at man som menneske heller ikke skal gå med øynene lukket og oppføre seg totalt egoistisk uten å ha noen tanker på hva en gjør og hvorfor en gjør det. Ingen kan leve helt etisk med tanke på både hvordan dyr, miljø og andre mennesker har det. Men det er lov å prøve å gjøre en liten forskjell. Dersom mange nok gjør små endringer i hverdagen sin, kan det bli store endringer totalt i verden. Dersom alle bare driter i alt annet enn seg selv, ja da kjører vi verden rett i dass til slutt...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste veganere og vegetarianerne jeg kjenner velger soyaprodukter. De fleste klarer seg helt fint uten.

Men. Selv om jeg ikke helt har sansen for denne evinnelige "jeg er så mye bedre enn deg" mentaliteten til enkelte veggiser, så synes jeg at man som menneske heller ikke skal gå med øynene lukket og oppføre seg totalt egoistisk uten å ha noen tanker på hva en gjør og hvorfor en gjør det. Ingen kan leve helt etisk med tanke på både hvordan dyr, miljø og andre mennesker har det. Men det er lov å prøve å gjøre en liten forskjell. Dersom mange nok gjør små endringer i hverdagen sin, kan det bli store endringer totalt i verden. Dersom alle bare driter i alt annet enn seg selv, ja da kjører vi verden rett i dass til slutt...

Nemlig. Og det er innmari synd at de som faktisk prøver å gjøre noe konstant blir møtt med holdninger a la "å ja, men da spiser du vel mye soya da, ja det er jo kjempe miljøvennlig" eller "nei, for du har sikkert aldri handlet på H&M du"...

Da jeg var veggis oppdaget jeg fort at det var best å prøve å skjule det mest mulig med mindre jeg orket å bli forhørt om ethvert aspekt av kostholdet og livsstilen min hver gang jeg møtte nye folk eller skulle spise andre steder enn i mitt eget hjem. Og jeg var aldri av den prekende eller dømmende typen (og jeg må aerlig innrømme at jeg veldig sjelden har møtt sånne jeg..), jeg svarte gjerne på spørsmål, og tok gjerne en diskusjon, om noen faktisk var oppriktig interessert, men veldig mange var jo bare ute etter å finne noe å "ta" meg på eller fortelle meg hvor syk og usunn jeg var... Da er det jo ikke rart om noen dessverre blir litt lei og defensiv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser heller ikke fisk eller skalldyr. Jeg pleier bare å si at jeg ikke tåler det jeg, jeg gidder ikke den evige "har du smakt det da?", for selv om du sier ja, så sier folk at da har du ikke spist ordentlig fisk, med ordentlige råvarer som er tilberedt på en ordentlig måte. I don't care, jeg liker ikke fisk, jeg fatter ikke hvorfor jeg skal måtte spise det bare fordi at alle andre syns at man skal spise fisk.

- Jeg var forøvrig allergisk mot skalldyr da jeg var yngre, jeg bare glemmer å nevne at jeg vokste det av meg. Det er mitt valg om jeg vil spise fisk eller ikke, akkurat som at det er andres valg å spise den fisken eller ikke..

Det er forøvrig noe av den samme greia når jeg sier jeg ikke drikker kaffe. "Åh, er du ikke ordentlig voksen du?". Jo, jeg er så ordentlig voksen at jeg ikke trenger å lære meg å like noe bare fordi at det liksom er det man skal drikke når man er voksen. Av samme grunn drikker jeg svært lite alkohol, jeg liker det ikke, og jeg drikker det bare for å bli full - og hvor kult er det når du er "ordentlig voksen", liksom?

Det er ingen som har sagt du trenger å like det, og selv om du har dine helt særegne opplevelser betyr det ikke at det IKKE er en stor gjengs holdning at folk ikke gidder å sette seg inn i noe før de kaster seg på "minste motstands veg" : æ lika ikkje. Blææææ æsj ørk!

Jeg trodde ikke kaffe var godt før jeg smakte det, så der fikk jeg den rett i trynet ;)

Men hvorfor er det feil å ikke like fisk, uansett årsak? Folk går med hva slags klær de vil, sier stort sett hva de vil, tar den utdanninga de vil osv. Så hvorfor skal man ikke spise det man vil uten å måtte begrunne det i hue og ræva hver eneste gang? Jeg driter i om folk mener det er teit at jeg ikke vil ha fisk. Jeg blir kvalm bare av lukta, selv på restaurant. Sånn ær'e bare. Generelt lager jeg den meste maten jeg spiser fra bunn av, spiser variert og sunt, masse grønnsaker og er veldig glad i å lage og å spise mat. Føler ikke jeg savner noe egentlig!

Uansett årsak....? Så du mener at du ikke liker fisk SELV om den smaker godt? For den var høyst ulogisk :lol:

Og du, jeg fikk kamskjell på restaurant i forgårs. Aldri hadde jeg smakt det før. Det sies jo å være en delikatesse. Luktet ikke det helt store, men voksen som jeg anser meg som å være så skulle det nå prøves. Lukt og smak er ikke alltid forenelig. Det vakke det helt store, dessverre - men jeg har ikke gitt opp kamskjell allikevel. Kamskjell - slik som sjømat generelt - lider ofte under for langt opphold i en fryseboks og dårlig preparering. Frosne, dårlig preparerte kamskjell sammenliknet med fersk-plukkede godt preparerte kamskjell er omtrent like forskjellig som dag og natt har jeg blitt fortalt av de som spiser betydelig mer av det enn meg. Og da stoler jeg faktisk på deres uttalelser fram til jeg får testet dette ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helhet som gjør at jeg ikke liker det. utseende, lukt, konsistens, bein osv. Altså - siden jeg liker fiskeboller (som jeg klarer å ikke forbinde med fisk) så spiser jeg det. Men ærlig talt er det veldig psykisk for meg dette med fisk. Jeg takler ikke spise "ordentlig" fisk, skalldyr er ennå verre. Har fullstendig sperre for det. Og har sjeldent likt hverken lukt eller smak av de tingene jeg har prøvd å smake på. Men igjen - jeg føler ikke behov for å like alt heller. Jeg HATER sylteagurk over alt på denne jord, det samme med sennep. Kan ikke noe for det heller. Det smaker bare ikke godt i min munn. Det verste med fisk er forøvrig konsistensen. Men så er ikke jeg veldig stor fan av følelsen av kjøtt på tunga heller da. Liker gjerne smaken, men ikke konsistensen.

Men dette ble fryktelig OT! Sorriiii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sennep er høgg, får dessverre utallige ufrivillige opplevelser hvor sennep lurer seg inn i kjeften min :lol: Her om da'n var jeg på jobb, og lykkelig uviten kjøpte jeg meg en mini-pizza laga av kokken i kantina. Var noe ala polarbrød med skinke og ost oppå. Måtte jo være good-shit, sant? :D Neida.... det var SENNEP til pizza-saus! :lol: Worst. Lunch. Ever.

Men OT, ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt tanken...ang dette med å være hykler faktisk, jeg kjenner mye på følelsen selv...har vært vegetarianer i 15 år pga dyrehensyn, men er ikke det nå, og det har jeg dårlig samvittighet for hele tiden. Jeg vil prøve å gå over til et kosthold som består av lite kjøtt og det kjøttet som spises bør være økologisk.

Eller har jeg ei venninne som er så glad i dyr, men samtidig så driver hun med fitness trening og stapper i seg MASSSSSE kjøtt hver dag fordi hun må ha proteinene...og da tenker jeg veldig ofte mitt!

Det virker som disse som argumenterer med "bruker du skinn, spiser du soya, kjøper du klær på H&M"???, famler VILLT etter undskyldninger for deres egen oppførsel.....

Det er da søren meg bedre å gjøre noe godt, enn å bare drite i alle rundt seg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Og det er innmari synd at de som faktisk prøver å gjøre noe konstant blir møtt med holdninger a la "å ja, men da spiser du vel mye soya da, ja det er jo kjempe miljøvennlig" eller "nei, for du har sikkert aldri handlet på H&M du"...

Da jeg var veggis oppdaget jeg fort at det var best å prøve å skjule det mest mulig med mindre jeg orket å bli forhørt om ethvert aspekt av kostholdet og livsstilen min hver gang jeg møtte nye folk eller skulle spise andre steder enn i mitt eget hjem. Og jeg var aldri av den prekende eller dømmende typen (og jeg må aerlig innrømme at jeg veldig sjelden har møtt sånne jeg..), jeg svarte gjerne på spørsmål, og tok gjerne en diskusjon, om noen faktisk var oppriktig interessert, men veldig mange var jo bare ute etter å finne noe å "ta" meg på eller fortelle meg hvor syk og usunn jeg var... Da er det jo ikke rart om noen dessverre blir litt lei og defensiv.

Og akkurat derfor sluttet jeg å være veggis etter 15 år! orket ikke flere ufrivillige diskusjoner...ville bare være ifred!

Red: UPS, dobbel! sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha Maria, du høres ut som søsteren min :P I alle år har hun hatet fisk, og besteforeldrene våre nekter å akseptere det, de synes det bare er noe tull hun har funnet på, at hun har bestemt seg for å ikke like fisk. Så hver gang vi er hos de lager de fisk, og passer på å komme med prekenen om hvor latterlig det er å ikke like sjølmat :P

Men ja forresten, hun veganeren mente ikke det hun sa mot meg, hun mente det om den personen jeg snakket om som sa triksetrening var dyremishandling. Jeg vet ikke om hun glemte seg at ikke jeg er veganer da hun sa det, eller mente det som et indirekte hint/ikke brydde seg. Men fikk meg likevel til å føle meg en smule utilpass. Etterpå snakket hun om filmen Earthlings, jeg antar det er noe antikjøttgreier, hun spurte hun andre venninnen min om hun hadde sett den osv. Jeg holdt kjeft, orket ikke spørre hva den handlet om ;) Hun jeg bor med viste henne en eller annen video på dataen som jeg heller ikke orket å spørre om. Hun andre jenta begynte å snakke om hvor mye fæle ting som skjer i verden osv.

Åh er ikke ferdig å skrive, men må gå, skriver resten senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veggis, men ble syk av det. Har store planer om å bli det igjen da. For jeg liker virkelig ikke å spise dyr. Men samtidig ville jeg ikke finne på å dømme andre som spiser dyr. For meg hadde det betydd enormt hvis jeg kunne fått til et veggiskosthold. Så jeg skal nok legge ned ganske mye jobb i å få det til.

Det er også stor sjanse for at neste hund blir en omplasseringshund. Fordi jeg synes det er trist å se alle som trenger et nytt hjem, men så gå å kjøpe en til 12 000 hos oppdretter... Jeg elsker valpetiden over alt i hele verden, men jeg kommer nok til å ofre den tiden for å ta inn en hund som trenger det på et annet nivå enn en valp fra oppdretter. Men jeg har en samboer som også skal være med på valget, så man får se. Jeg har nå nettopp sittet å drømt om å ta en 12 år gammel shetland sheepdog liksom :P

Jeg er veldig opptatt av dyrevelferd og har veldig mange sterke meninger rundt det. Men om menneskene rundt meg velger å spise kjøtt, så får de gjøre det liksom. Har jeg fornuftig fakta å komme med til dem, så vet jeg at de hører på meg og tar det til seg (eks ikke kjøp det og det, fordi bla bla).

jeg har også sett eiere med førerhunder som har behandlet dem direkte stygt altså. Det er bare dyr, ikke forvent at de takler ALLE situasjoner. Stort sett ser jeg bare eier og hund med et utrolig sterkt bånd :) Det er vel som med alt annet dyrehold, noen er ordentlige, mens andre bare må være stygg med dyret sitt.

Min hjertesak er pelsdyrindustrien. Der er jeg ikke mild... Og der har jeg heller ingen respekt for at folk bruker det. Det finnes ingen unnskyldninger for det liksom. Men det er jo et annet tema :)

Har forresten sett Earthlings. Omg fæle dokumentaren :( Den har satt såpass spor i meg at jeg 5 år etter får vondt av å tenke på den :/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt du trenger å like det, og selv om du har dine helt særegne opplevelser betyr det ikke at det IKKE er en stor gjengs holdning at folk ikke gidder å sette seg inn i noe før de kaster seg på "minste motstands veg" : æ lika ikkje. Blææææ æsj ørk!

Jeg trodde ikke kaffe var godt før jeg smakte det, så der fikk jeg den rett i trynet ;)

Hvilke "helt særegne opplevelser" er det du mener jeg har, egentlig? Du svarer jo i samme gate som alle andre som mener jeg burde like fisk, gjør du ikke? Det er en sær dille man har, at man ikke spiser fisk, man veit ikke hva man snakker om, for man har ikke spist ordentlig fisk, og det blir en anelse nedlatende. Jeg syns sennep er godt, jeg kunne hevde det samme ovenfor deg. Du har ikke smakt ordentlig sennep, så du kan ikke si at du ikke liker sennep.

Jeg har smakt både fisk og kaffe opptil flere ganger, jeg. Sist jeg prøvde å drikke kaffe, var for et år siden, det smakte like høgg da som første gangen jeg smakte det som 18åring. De aller fleste som drikker kaffe, påstår at det er en smak man må vende seg til, og jeg lurer på hvorfor jeg må det. Hvorfor må jeg vende meg til å like noe som får meg til å grøsse når jeg drikker det, bare for at alle andre drikker det? Kan jeg ikke bare få drikke teen min i fred, liksom?

Det hadde vært mye enklere om jeg drakk kaffe da, folk veit liksom ikke helt hva de skal gi meg når de på død og liv skal servere ett eller annet og jeg takker nei til kaffe. Og det lukter godt..Men jeg liker det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smakt både fisk og kaffe opptil flere ganger, jeg. Sist jeg prøvde å drikke kaffe, var for et år siden, det smakte like høgg da som første gangen jeg smakte det som 18åring. De aller fleste som drikker kaffe, påstår at det er en smak man må vende seg til, og jeg lurer på hvorfor jeg må det. Hvorfor må jeg vende meg til å like noe som får meg til å grøsse når jeg drikker det, bare for at alle andre drikker det? Kan jeg ikke bare få drikke teen min i fred, liksom?

Det er det samme med vin og øl så vi får bare true det i oss, til vi liker det 2ne. Det er sikkert slik med fisk også. Jeg lærte aldri å like mors fiskegrateng da, men jeg spiste det sikkert ikke ofte nok :x

En ting lærte meg å like fisk, og det var svigermors torsk spist i Lofoten. DA lærte jeg å spise fisk. Ikke pokker om du får i meg i gummitunger, lever, rogn og hode! neineinei! Det spiser man ikke, det er måkemat! Ikke spiser jeg tørrfisk eller annen råtten tørr mat som er bløta opp igjen så den lever og dør igjen noen ganger *grøss* Nei jeg har ikke smakt, og jeg nekter å smake, det lukter æsj!

Fisken i svømmer i havet

Fisken er min venn

Dette er det første verset

Nå er det bare 99 igjen

Fisken i svømmer i havet

Fisken er min venn

Dette er det første verset

Nå er det bare 98 igjen

Fisken i svømmer i havet

Fisken er min venn

Dette er det første verset

Nå er det bare 97 igjen

Fisken i svømmer i havet

Fisken er min venn

Dette er det første verset

Nå er det bare 96 igjen

Fisken i svømmer i havet

Fisken er min venn

Dette er det første verset

Nå er d *må gå*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke lam eller sau. Ikke liker jeg ribbe heller. Men, ytre og indrefilet av svin, det liker jeg. Har fått: men du har ikke smakt min får-i-kål et par ganger, fra en og samme dame. Xsvigemor tok det som en personlig fornærmelse fordi jeg ikke ville smake hverken smalahove, får-i-kål eller syltelabber. Å si jeg har smakt det før og liker det ikke, hjalp ikke. Jeg hadde jo ikke smakt hennes. Da jeg sa jeg ikke likte baccalao heller, trodde jeg dama skulle svime av.

Det er mye jeg ikke liker, det er vel enda mer jeg liker. Jeg er kommet dit at jeg takker høflig nei til ting jeg ikke liker, maser folk om det sier jeg bare at jeg ikke liker det. Ønsker de fortsette gnæge om det, så får det være deres hodepine.

Folk får spise hva de vil, moralprekner om dyrevelferd, naturlig kosthold osv, det parerer jeg med: Javel, det er din holdning og din mening, jeg spiser det jeg vil, ferdig med det. Ønsker de starte diskusjoner om det bare lukker jeg øra og snakker om helt andre ting, er over tiden hvor jeg gadd diskutere med slike folk. Og jeg har ikke dårlig samvittighet når jeg spiser biff, egg, kylling eller svinefilet.

De førerhunder jeg kjenner har, som flere her nevner, er ikke konstant i selen og må jobbe. De førerhundbrukere jeg kjenner vier mer tid til hundene sine enn mange vanlige hundeeiere jeg kjenner. Folk som mener førerhunder ikke har det bra burde bli med en førerhundbruker på en vanlig dag og se hvordan ting fungerer. Etter det kan de uttale seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å ha dårlig samvittighet for alt dere gjør - eller ikke gjør! Livet er alt for kort til å gå rundt å ha dårlig samvittighet for alskens ting det ikke er grunn til å ha dårlig samvittighet for.

... også tenker jeg: må man KALLE seg noe fordi man ikke spiser f eks kjøtt? Kan man ikke bare si at man ikke spiser kjøtt, i stedet for å si at man er vegetarianer/veganer/whateveraner ?

Jeg spiser ikke surkål, rødbeter, sylteagurk, ketsjup, sennep, potetsalat og mange slike ting - burde jeg kalle meg for noe da? :lol:

Og angående slike ting man ikke liker (jeg har en greie med konsistens på mat forresten - det kan smake så godt det bare vil, men har det feil konsistens så får jeg brekninger): Jeg gikk i hele barndommen rundt og trodde at jeg ikke likte sauekjøtt, for det sa mamma hele tida at ikke var noe godt. Stor har derfor min forundring vært over at jeg stadig tar meg i at hey - sauekjøtt er jo godt, det :D. Og like forundret har jeg blitt over at jeg egentlig ikke er spesielt begeistret for svinekjøtt...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere både venner og nære familiemedlemmer som er veganere av typen som går all way med en livsstil totalt uten animalske produkter. I motsetning til meg. Jeg eeeeelsker kjøtt, kylling, egg (selvom jeg ikke tåler det) og har utallige saueskinn som brukes ofte. Syns det er viktig å se litt på hvor kjøttet kommer fra, at eggene er fra frittgående høns, og at saueskinnene kjøpes av folk jeg kjenner personlig hvor jeg vet sauene har det godt, men jeg kommer aldri til å unnskylde at alt det er en del av livet mitt. Det jeg er imot er pelsdyroppdrett, og folk kan påstå så mye de vil at det er hyklersk av meg å være mot det når jeg har alt det andre som en del av livet, men vettu hva? I doooon't care..... Live er for kort til å kjempe på alle fronter. Min front er pelsdyr. Servicedyr tror jeg ikke har det verre enn andre kjæledyr. Mange har det vel kanskje bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at eggene er fra frittgående høns,

Egg fra frittgående høns er nødvendigvis ikke noe bedre valg enn egg fra burhøns. Hørte et intervju på radio en gang med en som hadde såkalt frittgående høns der intervjueren regnet ut plassen pr. høne til 10 cm2. Da er nok økologisk et bedre alternativ.

Frittgående høner

Ordet frittgående får mange til å se for seg en lykkelig høne som trasker rundt på en gårdsplass eller på et grønt underlag. Dette er dessverre ikke virkeligheten. Frittgående høner lever inne i en hall, hvor de har mulighet til å bevege seg rundt, men på grunn av antall fugler i hallen er igjen muligheten for bevegelse minimal. Hallene er overfylt av dyr, og dyrene utvikler dessverre også her aggressiv adferd og hakking er også en realitet for frittgående høner. I Norge er det ni høner per kvadratmeter i slike hønsehus. Hønene har ikke mulighet til å gå ute.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... også tenker jeg: må man KALLE seg noe fordi man ikke spiser f eks kjøtt? Kan man ikke bare si at man ikke spiser kjøtt, i stedet for å si at man er vegetarianer/veganer/whateveraner ?

Jeg spiser ikke surkål, rødbeter, sylteagurk, ketsjup, sennep, potetsalat og mange slike ting - burde jeg kalle meg for noe da? :lol:

Å være veganer handler ikke bare om hva man spiser/ikke spiser, men en god del mer. At muslimer og jøder ikke spiser svin, at enkelte hinduister er vegetarianere, osv. handler heller ikke om hva de spiser/ikke spiser.

2-3 av de tingene du lister opp spiste jeg ikke som barn og ungdom. Jeg spiser det i dag. Og jeg smaker på alt i dag. Sorry, men jeg kaller det å være voksen :P Mat er godt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 av de tingene du lister opp spiste jeg ikke som barn og ungdom. Jeg spiser det i dag. Og jeg smaker på alt i dag. Sorry, men jeg kaller det å være voksen :P Mat er godt!

Ja, det voksen-argumentet er skikkelig voksent :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ORCA: Ang det å kjøpe fra oppdretter vs shelter/omplassering.

En seriøs oppdretter tar ALLTID tilbake valper de har oppdrettet eller hjelper til med å få de i nye hjem, og har oversikt over hvor enhver valp er. De havner ikke i shelters såsant valpekjøper ikke lyver til sin oppdretter.

De som avler for penger, fordi de kan/vil osv, de holder kanskje kontakt det første året (om så lenge) og deretter er valpene glemt til fordel for årets kull (eller månedens, for den saks skyld...) Det er disse valpene som havner i shelters. Å si at man ikke vil kjøpe fra oppdretter vs shelter er jo bare tull, hundene i shelter kommer jo fra en oppdretter de også?? Det man må se på er hvor seriøs en ev oppdretter man ønsker å kjøpe fra, puppymills og BYB er det en overflod av i bla Autralia, og det er de som sørger for fulle shelters..

Jeg har selv omplasseringhund,men det var oppdretter som tipset meg om at den måtte omplasseres, ville jeg kanskje kjøpe den?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være veganer handler ikke bare om hva man spiser/ikke spiser, men en god del mer. At muslimer og jøder ikke spiser svin, at enkelte hinduister er vegetarianere, osv. handler heller ikke om hva de spiser/ikke spiser.

Men om man får så himla mange negative kommentarer på det, så trenger man vel ikke å kalle seg selv noe spesielt og sette seg selv i bås? Da BER man jo om oppmerksomhet.

2-3 av de tingene du lister opp spiste jeg ikke som barn og ungdom. Jeg spiser det i dag. Og jeg smaker på alt i dag. Sorry, men jeg kaller det å være voksen :P Mat er godt!

Det er mye jeg ikke spiste i min ungdom som jeg spiser i dag - men det er fortsatt ting jeg ikke liker å putte i kjeften min liksom, nettopp fordi jeg ikke synes det smaker godt. Jeg vedder en hundrings på at du ikke eter hundebæsj - men du aner ikke om det smaker godt eller ikke, sant? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...