Gå til innhold
Hundesonen.no

Jegerprøven!


Kaja
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ta jegerprøven når de får surra seg til å holde en her ute (de har to i året).

Men så lurer jeg litt på hvordan jegerprøven foregår? Jeg har prøvd å google litt men finner egentlig ingen info :P

Er det noe man burde kunne før man drar på kurs? Jeg lærer litt sakte, så det hadde kanskje ikke skadet å lese igjennom "pensum" eller noe slikt før jeg starter :P

Hvordan fåregår "eksamen"?


Jeg har skjønt att man også har praksis på skytebanen, og mannen skal lære meg å skyte før jeg skal på kurs.
"Planen" er rådyr, hare og revejakt. Om jeg får Raptus godkjent på ettersøk så må jeg vel også ta storviltprøven, hvordan foregår denne?

Så, sonenjegere, svar på mine spm og andre ting jeg lurer på!

(Mannen kan sikkert også svare, men han er ikke hjemme akkurat nå hvor jeg driver å funderer over dette) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne svært lite før jeg dro på kurs. I Bergen hadde vi en rekke "teoritimer", som stort sett var en blanding av litt teori og masse morsomme jakthistorier fra læreren. I tillegg er det skytetime, med rifle og hagle. Vi leste "pensum" etter hvert, jeg nileste det aldri, men fulgte med i timene vi hadde. Vi var relativ stor gruppe, og alle stod på prøven, så det er ikke det vanskeligste i verden :)

Ellers ville jeg nok tilbrakt litt timer på skytebanen før du drar på jakt. Det regner jeg med samboeren din kan veilede deg på.

Jeg tok prøven i sommer, og har ikke vært på jakt enda, men snuser nå på hagler på Finn.no så jeg kan kommer meg på småviltjakt til høsten. Jobber nå med en kar som går harejakt (og rådyr og skogsfugl, men mest hare) med beagle, og han nevnte så vidt at jeg kanskje kan være med til høsten - så det håper jeg på!

EDIT: Endelig eksamen er en flervalgsoppgave. Du krysser ut. Noen oppgaver er bilder, for eksempel av arter som du skal kunne. Andre oppgaver er om lover og regler, osv.

EDIT 2: Storviltprøven innebærer kun en skyteprøve med rifle, som alle som skal på storviltjakt må ta hvert år. Det er ikke noe mer teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres da overkommelig ut :)

Jeg drar ikke på jakt for å skyte før jeg føler at jeg virkelig får det til, så det blir mye trening på skytebanen før jeg skal prøve meg på noe levende. Jeg vet ikke engang om jeg kommer til å klare å skyte noe levende, men det er noe med å reise på jakt med egen hund å se han være i sitt rette element :) Jeg og Raptusen skal lære sammen vi, haha!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk faktisk tips om å øve på måker og kråker etter hvert som vi følte oss klare for å skyte på levende dyr.

Jeg kommer nok ikke til å dra på noe storviltjakt med det aller første, for jeg slet skikkelig med rifleskytingen (skjelver litt på hendene). Det sies at jenter er mer rolig på hånden, og det fikk vi bekreftet på kurs - jentene skjøt stort sett best med rifle. Selv var hagle mer min greie, det var veldig gøy, og jeg fikk det til med en gang.

Du har nok stor fordel at du bor med en jeger. Jeg har ingen i nær krets som driver aktivt. Svigerfar går noe på jakt, that's it. Men kan prate en del jakt og våpen med min nye kollega, og har allerede fått noen gode tips på våpen jeg kan kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal og ta jegerprøven etterhvert. Jeg begynte å ta litt tester på nettsiden dems da, så lærte litt der.. Skulle egentlig tatt den flere ganger for flere år siden, men det var bestandig fullt på kursene. Og den ene gangen jeg fikk plass bodde jeg i Steinkjer, og måtte ha pendlet to timer til Trondeim, så det passa dårlig. Men en dag!

Jeg har skutt litt med hagle på leirduer, og det er gøy! Klarer til og med å treffe, haha! Men å kunne gå på jakt alene tror jeg hadde vært en opplevelse. Jeg skal prøve å slenge meg med kompiser som jakter etterhvert men de bor jo i Trondheim da.. En jakter en del oppi Lier, på rype. De har også skutt rev med åte, men det er ikke helt min stil kjenner jeg.. Ellers har jeg vært med på rypejakt. Kunne tenkt meg småvilt og storvilt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å være med på hjortejakt en gang, men jeg hadde ikke skutt før jeg er blitt en god del flinkere enn da jeg tok prøven :D

Jeg syns rådyr og hare virker spennende, men er litt redd for skadeskutt hare - de skriker, har jeg hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske "enkelt" du er med på kurs først inne der du lærer om blodspor, gevær typer, forskjellige dyr osv + endel små tester på nett. Så er du med ute 2 ganger, en for å skyte med rifle og en med hagel + se litt på avstands dømming osv så er det en siste prøve. :) tataaa du er jeger ;)
Var vertfall slik da jeg gjorde det for ca 4 år siden, mulig mye har forandret seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alt nå kjøpe "jegerprøveboka" i en bokhandel. Den inneholder fagstof frem som bør leses frem til en evt. eksamen.

Du MÅ ikke ha tatt noe "storviltprøve" for å godkjenne hunden til ettersøk. For de aller fleste ettersøks ekvipasjer er det valigt å ha med en skytter i tillegg, for det kan fort bli litt mye å styre med når du går med både hund og rifle. Men det er jo noe som evt. kan komme med erfaring da.

Kursene og prøven for å bli godkjent ettersøks ekvipasje er også ganske omfattende, både for en jeger og den som går ettersøk, og veldig lærerike!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk faktisk tips om å øve på måker og kråker etter hvert som vi følte oss klare for å skyte på levende dyr.

Bare tenkte at jeg skulle nevne at fiskemåke, hettemåke, krykkje og makrellterne er på den norske rødlisten. Sildemåke er også på tilbakegang selv om den ikke står på rødlisten. Ennå.

:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenkte at jeg skulle nevne at fiskemåke, hettemåke, krykkje og makrellterne er på den norske rødlisten. Sildemåke er også på tilbakegang selv om den ikke står på rødlisten. Ennå.

:aww:

Ja, er klar over at en del måker er fredet. Kanskje det ikke var måker som ble nevnt... husker ikke helt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne være me i en ring, kan det være krav til oppskyting.. Krevende å ta kurset og bli ettersøksekvipasje? Nei, det vil jeg ikke si. Men det er krevende å få en god ettersøkshund..

Sent from my GT-I9100

Man trenger ikke noe kurs for å bli ettersøksjeger sjølv om det alltids er fornuftig å gjøre det for å få tips til sportrening.

Det holder at dere trener for dere selv og går opp til blod- og fersksporprøven når dere er modne til det.

For å drive med ettersøk så må man etter min mening være genuint opptatt av "faget" - det er ingen hobbygreie som man gjør når man føler for det. Du skal kunne endel om vilt og viltets reaksjon på skudd og kunne lese bikkja og terrenget og aller helst bør du beherske et våpen og kunne avlive et dyr raskt. Det er ingen frøkensport å drive med ettersøk og blodsporbiten som mange konkurrerer i har overhodet ingenting med reelle søk å gjøre. Bare for å si det ;)

Er veldig enig med Krutsi at det tar tid å få fram en god ettersøkshund - men også tid og erfaring for å bli en dyktig ettersøksjeger også. Det er samarbeid på høyt nivå mellom fører og hund for å løse ofte umulige oppgaver.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Veldig enig med Jaktlykke. Jeg synes egentlig at man bør ha hatt endel timer på jakt, særlig elgjakt, før man begynner som aktiv ettersøksekvipasje. Jeg synes også det er en stor fordel å være skytesikker selv, i endel områder er det veldig vanlig (og mye mer praktisk) at hundefører også kan avlive dyret, det er tross alt ikke alltid det er så lett å få to personer til å stille opp på kort varsel. Men for en erfaren jeger og hundeperson tror jeg ettersøk må være utrolig spennende og givende å drive med! Og en gang i fremtiden er det mitt mål også ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være lov å drømme vel? Jeg sier ikke at jeg vil bli ettersøksjeger så fort jeg er ferdig med prøven, men jeg syns det er spennende å være i skogen, jeg elsker å gå spor så hvorfor ikke ha det som et mål? Jeg vet om flere som driver med ettersøk, og jeg syns dere får det til å høres ut som en nesten umulig oppgave.
Jeg har lånt alle bøkene om jakt og ettersøk på biblioteket og leser daglig på nettet om det, jeg er hvertfall interessert i å lære, hvor langt jeg kommer aner jeg ikke. Først og fremst skal jeg bestå jegerprøven, så får man ta det derfra.

Begynner jegeprøvekurs på mandag :):D :D

Edit: jeg har også vært på sporkurs med tre av hundene mine, desverre "virket" ingen av dem noe særlig, han jeg har nå dermot :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaja - KLART det er lov til å drømme!! Det gjør jeg jo selv, og jeg har enda aldri skutt et dyr! Jeg møter bare mange, særlig jenter, som oppfører seg som om ettersøk er "jakt light", at man ikke trenger å være særlig interessert i jaktbiten (og nesten ikke trenger å kunne skyte), men som synes det er innmari gøy å trene spor med hunden - og da tror jeg man starter i feil ende. Jeg personlig tror det er veldig lurt å først interessere seg for jakt, være mye med på jakt, lære masse om hvordan friske dyr oppfører seg, hvordan dyr oppfører seg når de blir skutt med dødelig sår - og så kanskje oppleve noen skadeskytinger, kanskje spørre om å få være med ettersøksringen på noen ettersøk og ta det derfra. Det blir litt som at hvis man vil bli ridende politi må man også ha veldig lyst til å jobbe som vanlig politi, liksom :P Men himmel og hav, KLART du kan drive med ettersøk og bli god på det!! (P.S. Jegerprøvekurs er morro :) Kos deg!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaja - KLART det er lov til å drømme!! Det gjør jeg jo selv, og jeg har enda aldri skutt et dyr! Jeg møter bare mange, særlig jenter, som oppfører seg som om ettersøk er "jakt light", at man ikke trenger å være særlig interessert i jaktbiten (og nesten ikke trenger å kunne skyte), men som synes det er innmari gøy å trene spor med hunden - og da tror jeg man starter i feil ende. Jeg personlig tror det er veldig lurt å først interessere seg for jakt, være mye med på jakt, lære masse om hvordan friske dyr oppfører seg, hvordan dyr oppfører seg når de blir skutt med dødelig sår - og så kanskje oppleve noen skadeskytinger, kanskje spørre om å få være med ettersøksringen på noen ettersøk og ta det derfra. Det blir litt som at hvis man vil bli ridende politi må man også ha veldig lyst til å jobbe som vanlig politi, liksom :P Men himmel og hav, KLART du kan drive med ettersøk og bli god på det!! (P.S. Jegerprøvekurs er morro :) Kos deg!)

Lånt jegerprøveboka idag, selvom vi får den på mandag, men det er jo en hel heeeeelg til :P (som jeg forøvrig skal tilbringe på fyllekalas..men på hotell kan man lese :P)

Jeg skal også være helt ærlig å si at jeg tar jegerprøven for å jakte MED hund, å jakte uten hund er ikke av interesse, hvertfall ikke enda, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar jegerprøven i juni og gleder meg til å komme i gang med jaktingen! Vi skal først og fremst jakte fugl, og vi er invitert med på jakt i Sverige i juli/august med stående fuglehund, men jeg kjenner at jeg er livredd for å jakte med hund så tidlig. Eller er man nesten avhengig av en god jakthund for å kunne jakte effektivt på rype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar jegerprøven i juni og gleder meg til å komme i gang med jaktingen! Vi skal først og fremst jakte fugl, og vi er invitert med på jakt i Sverige i juli/august med stående fuglehund, men jeg kjenner at jeg er livredd for å jakte med hund så tidlig. Eller er man nesten avhengig av en god jakthund for å kunne jakte effektivt på rype?

Hvor tar dere prøven? Samboer og jeg ser etter et kurs på sommeren nemlig, men da er det generelt lite.

For effektivt jakte rype så er du nok nødt til å ha en god jakthund. Men du får jo felt fugl selvom hunden ikke er toppers. Iver blir felt fugl for, selvom han har en særdeles dårlig (les: manglende) reis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar jegerprøven i juni og gleder meg til å komme i gang med jaktingen! Vi skal først og fremst jakte fugl, og vi er invitert med på jakt i Sverige i juli/august med stående fuglehund, men jeg kjenner at jeg er livredd for å jakte med hund så tidlig. Eller er man nesten avhengig av en god jakthund for å kunne jakte effektivt på rype?

Svenske jakta starter 25.august. Da kan rypene være ganske små (pipkyllinger kalles de)

Rypene trykker veldig godt så tidlig, så de kan være vanskelig å finne. Man finner som regel alltid mer fugl når man jakter med hund enn uten, og jo bedre viltfinner hunden er jo mer fugl finner man.

*edit* Nå er det generelt sett lite ryper, både i Norge og Sverige, så den anbefales at man jakter med måtehold og ikke skyter alt man ser.

Endret av MonicaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Om noen vil være med på fuglejakt en helg til høsten med hund, så kan jeg sikkert ordne noe.

Jeg har planlagt å jakte masse med mine hunder til høsten, så om noen vil være med si i fra

Jeg tok prøven i fjor sommer. Kunne vært gøy å være med på jakt, men da uten egen hund for min del, da jeg ikke har jakthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...