Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal du avle?


Sbtlita
 Share

Recommended Posts

Til dere som leser start-innlegget som bare negativt - finnes det noen som er "bra" nok for dere?

Jeg er veldig glad for at flere som er nye innenfor raser ser dette jeg. Ok, så er det bare halvparten som blir "den perfekte oppdretter", men jo flere som er opplyst jo bedre?

Innlegget har mange gode poenger, men måten det er skrevet på er blærete og uspiselig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant shibaoppdrettere er det veldig utbredt å smelle på første kull idet bikkja blir 2 år. Noen sier det er fordi at da er de jo klarert for avl, og da er det ikke mer å vente på. Shibaer trenger bare å ha kjent HD-status, de trenger ikke engang være fri. Andre hevder at grunnen til å få det gjort tidlig, er at de kan bli så vanskelige å få parret når de blir eldre. Andre igjen hevder at det å få de tilbake i kondisjon er vanskelig om de er godt voksne da de har sitt første kull.

Iogm at jeg har en rase med lang modningstid og lang levetid, er det helt ubegripelig for meg at det anses som "for seint" å avle på en hund som er 4 år. Jeg har ikke hund for å drive oppdrett, men hvis jeg skal ha kull på den intakte tispa mi, så skal det være fordi hun er bedre enn majoriteten av de andre hundene i rasen. For å vise at hun er bedre holder det ikke at JEG synes hun er fantastisk, så da trenger vi noen år på oss til å samle litt meritter og vurdere hva som er viktigst iht avlsmål osv. I tillegg mener jeg at som oppdretter av en rase som ikke er for hvermannsen (men gjerne for førstegangskjøpere), så holder det ikke å ha hatt en shiba i et par år, og deretter hatt kull. Du bør ha god kjennskap til rasen, driftene, gemyttet og historien før du er egna til å veilede andre i det å eie en sånn hund.

Når du skriver dette, Sandy, så skjønner jeg plutselig hvorfor folk har så sterke meninger om avl. Fordi i mine øyne er det en selvfølge at jeg kan spørre oppdretter om alt jeg har spurt min oppdretter om, og jeg tenker at det skulle bare mangle at du, som mulig oppdretter av vår flotte rase i fremtiden, kan hjelpe valpekjøpere med hva enn de skulle lure på om valpen sin.

Og så tenker jeg, burde ikke det være en selvfølge for alle valpekjøpere? At man kan spørre oppdretter, og så KAN oppdretter svare, fordi de KAN rasen? Det bør da ikke være forbeholdt shiba, selv om det er shiba jeg føler sterkest for.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bestandig hyggelig å høre andres meninger om hva en skriver :)

Jeg vil ikke si jeg er så fersk med denne rasen! Dersom vi skal avle på vår tispe, ja jeg skriver DERSOM, så er det enda 3-4år frem i tid, dvs 7-8år med samme rase. Videre så har vi Cairn Terrier, for tiden bor gamlemor hjemme hos oss, hun blir 11år i april ;)

Det er jo det som er mitt budskap, ikke avl dersom hunden ikke kan bringe noe positivt til rasen. Folk forhaster seg og kjøper inn hunder i alle retninger kun for å avle. Når folk har hatt staff siden 2010 og allerede er oppe i D og E kullene sine sier det litt om hvordan vei høna sparker... det er forkastelig og rasen er sakte, men sikkert på vei til å bli helt ødelagt.



Jeg har lest det ute på FB også. Vet ikke om det er TS her som har skrevet det eller bare kopierer en annens innlegg.

Jeg vet ikke om jeg syns det er så fantastisk innlegg jeg. Den som har skrevet innlegget er etter min mening svært fersk på rasen og kommer slik jeg forstår det til å avle på si første tispe om resultatene helsemessig osv blir bra. Ikke ulikt det andre som har rasen gjør. Personlig mener jeg at å starte oppdrett med kun en hund eller to som erfaring er lite. Og særlig kanskje på en rase som har eksplodert i antall de siste 10 år. Da skal man virkelig ha noe fabelaktig om man skal kunne tilføre rasen noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er bra å ha litt å velge i når man skal avle, MEN når en rase øker såpass mye i popularitet, og etterspørselen blir stor, så ser noen folk sitt snitt til å tjene penger, og da kommer den useriøse avelen.

Og med ukritisk avel får man dårlig mentalitet og helse, og det blir lengere mellom de bra hundene.

Så jeg tror at popularitet og ukritisk avel går hånd i hånd, og jeg håper aldri rasen min blir så populær.

Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen til dere som driver med staff.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvordan måte?

Quotet fra startinnlegget:

...de er parasitter som lever av og ikke for rasen, slik ekte entusiaster gjør. [*klipp*] Men det å eie en hund, bli glad i rasen, bli kjent med rasen [*klipp*] Men, i motsetning til mange andre må vi ikke avle ...

Å være nedlatende og bruke slike uttrykk som i eksempelet over. Å anta at de som ikke avler slik du anser som korrekt ikke er ekte entusiaster. Å anta at de ikke er glad i rasen. En ting er å mene det du gjør, en annen ting er å være så stigmatiserende. Men for all del, det er mange gode poenger i innlegget ditt, jeg er så enig. Det kunne bare blitt formulert på en bedre måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quotet fra startinnlegget:

Å være nedlatende og bruke slike uttrykk som i eksempelet over. Å anta at de som ikke avler slik du anser som korrekt ikke er ekte entusiaster. Å anta at de ikke er glad i rasen. En ting er å mene det du gjør, en annen ting er å være så stigmatiserende. Men for all del, det er mange gode poenger i innlegget ditt, jeg er så enig. Det kunne bare blitt formulert på en bedre måte.

Å avle for å leve av rasen på bekostning av rasen er ikke entusiaster, de ødelegger den... Når folk har fire-fem hunder av samme rase innenfor en alder av 3år boende hjemme hos seg, er oppe i sitt tredje og fjerde kull sier det litt om hvordan vei utviklingen har tatt veien. Nye sykdommer og lidelser avdekkes, korsbåndsskader skrives det om hver eneste dag og rasen ligger på en god 5.plass over hunder med allergier på svenska agria sin topp ti liste...

Om noen føler seg truffet er har jeg oppnådd mitt, og jeg regnet med det ble å komme en del reaksjoner også. Men til nå har jeg kun fått positiv feedback og innlegget deles i en overraskende fart på nettet i alle hundemiljøer!!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som leser start-innlegget som bare negativt - finnes det noen som er "bra" nok for dere?

Jeg er veldig glad for at flere som er nye innenfor raser ser dette jeg. Ok, så er det bare halvparten som blir "den perfekte oppdretter", men jo flere som er opplyst jo bedre?

Det som sto i førsteinnlegget er ikke opplysning om avl? Eller hvordan man blir den perfekte oppdretter?

Om noen føler seg truffet er har jeg oppnådd mitt, og jeg regnet med det ble å komme en del reaksjoner også. Men til nå har jeg kun fått positiv feedback og innlegget deles i en overraskende fart på nettet i alle hundemiljøer!!!

Jeg føler meg ikke spesielt truffet, jeg ser det bare som svært ironisk at du har skrevet det innlegget, når du har hatt en rase i 4 år nå, og allerede har registrert kennelnavn og vurderer å avle på tispa du har. Jada, du tenker rett nok 4 år frem i tid, men du syns at en 8 år med en rase er lenge.. Det er knapt et hundeliv, det. Hva gjør deg til en så mye mer entusiastisk staffe-eier enn alle andre som planlegger avl på sine staffer, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet dette men syns det var ett bra innlegg. Jeg fikk tillatelse av de som står bak dette. Men jeg posta dette for flere synspunkter, personlig er jeg enig i mye her.

Mener du meg nå?

Nei, nå mener jeg den som har skrevet innlegget, ikke du som postet det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sto i førsteinnlegget er ikke opplysning om avl? Eller hvordan man blir den perfekte oppdretter?

Jeg føler meg ikke spesielt truffet, jeg ser det bare som svært ironisk at du har skrevet det innlegget, når du har hatt en rase i 4 år nå, og allerede har registrert kennelnavn og vurderer å avle på tispa du har. Jada, du tenker rett nok 4 år frem i tid, men du syns at en 8 år med en rase er lenge.. Det er knapt et hundeliv, det. Hva gjør deg til en så mye mer entusiastisk staffe-eier enn alle andre som planlegger avl på sine staffer, liksom?

Enn de som allerede har avlet på staffene sine mener du kanskje? De som bruker 1år gamle hannhunder i avl, setter kull på tispen før fylte 18måneder eller inviterer matadorer i fra utlandet på studding i et år for å pløye over tyvetalls tisper før den reiser tilbake????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn de som allerede har avlet på staffene sine mener du kanskje? De som bruker 1år gamle hannhunder i avl, setter kull på tispen før fylte 18måneder eller inviterer matadorer i fra utlandet på studding i et år for å pløye over tyvetalls tisper før den reiser tilbake????

Du fikk ikke med deg poenget mitt. Hva er det som gjør DEG til en entusiast? Det er ikke nok at du venter til avlsdyra er voksne eller bruker en hanne ingen har hørt om før, liksom.

Det er ikke akkurat sånn at du har lang fartstid med rasen sjøl. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sto i førsteinnlegget er ikke opplysning om avl? Eller hvordan man blir den perfekte oppdretter?

Jeg føler meg ikke spesielt truffet, jeg ser det bare som svært ironisk at du har skrevet det innlegget, når du har hatt en rase i 4 år nå, og allerede har registrert kennelnavn og vurderer å avle på tispa du har. Jada, du tenker rett nok 4 år frem i tid, men du syns at en 8 år med en rase er lenge.. Det er knapt et hundeliv, det. Hva gjør deg til en så mye mer entusiastisk staffe-eier enn alle andre som planlegger avl på sine staffer, liksom?

Innenfor kennelnavet er det også over 15års erfaring med Cairn Terrier :) vi har cairn terrier også, dersom den delen av innlegget gikk deg hus forbi, og i utgangspunktet den rasen vi kan og vet mest om - men når man er såpass hundeidiot som oss som bruker all fritid på dyrene i form av trening, konkurranser, kurs og skolering vil jeg si vi har satt oss meget meget godt inn i staffens verden også. Derfor våger jeg uttale meg om den på den måten jeg gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver dette, Sandy, så skjønner jeg plutselig hvorfor folk har så sterke meninger om avl. Fordi i mine øyne er det en selvfølge at jeg kan spørre oppdretter om alt jeg har spurt min oppdretter om, og jeg tenker at det skulle bare mangle at du, som mulig oppdretter av vår flotte rase i fremtiden, kan hjelpe valpekjøpere med hva enn de skulle lure på om valpen sin.

Og så tenker jeg, burde ikke det være en selvfølge for alle valpekjøpere? At man kan spørre oppdretter, og så KAN oppdretter svare, fordi de KAN rasen? Det bør da ikke være forbeholdt shiba, selv om det er shiba jeg føler sterkest for.

Jeg har hørt mennesker som har hatt shiba i 1 år si at det ikke er så farlig om de ikke kan svare på alle spørsmål som valpekjøpere kan komme til å stille (ja, da er det allerede bestemt at tispa skal gå i avl), fordi de jo bare kan spørre andre, som feks sin egen oppdretter.

Men mtp hvor vanvittig mange spørsmål lille jeg får på tlf, mail, facebook og på tur om shibaer, atferd, hundetrening og populasjonen, så er det åpenbart at valpekjøpere jevnt over ikke er så opptatte av kontakt med oppdretter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor kennelnavet er det også over 15års erfaring med Cairn Terrier :) vi har cairn terrier også, dersom den delen av innlegget gikk deg hus forbi, og i utgangspunktet den rasen vi kan og vet mest om - men når man er såpass hundeidiot som oss som bruker all fritid på dyrene i form av trening, konkurranser, kurs og skolering vil jeg si vi har satt oss meget meget godt inn i staffens verden også. Derfor våger jeg uttale meg om den på den måten jeg gjør :)

Jeg går ut fra at du allikevel skjønner hvorfor du blir oppfattet som en anelse nedlatende når du ikke har mer enn 4 års erfaring med rasen selv og ikke har hatt et kull med valper enda, og du skal belære andre om staffeavl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du allikevel skjønner hvorfor du blir oppfattet som en anelse nedlatende når du ikke har mer enn 4 års erfaring med rasen selv og ikke har hatt et kull med valper enda, og du skal belære andre om staffeavl?

På ingen måter, prinsippene og de etiske reglene er stort sett de samme uansett om man holder på med staff, cairn eller leonberger... Vi har en stor forkjærlighet for staffen og ser virkelig potensialet i rasen innenfor flere områder - om vi må trampe på noen tær for å fremme et ærlig og oppriktig syn på rikets tilstand får det stå sin prøve...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vell være lov og ha en mening om ting selv om man ikke er verdensmester selv? Så vidt jeg kan se så er det ikke 'belært' noe annet enn at det er synd og avle på for unge, ikke helsesjekka (evnt helsesjekka med dårlig resultat) og utypiske hunder. Klart det er mer som skal taes hensyn til totalt sett, men det er jo ikke feil og mene at dette er galt?

Jeg har og en 'drøm' om og ha et lite oppdrett en dag om alt ligger til rette for det, og jeg har mine meninger om hva jeg liker og hva jeg ikke liker selv om jeg på langt nær er klar for og starte noe oppdrett enda. Og til tross for at jeg ikke er verdensmester i genetikk så har jeg flere grunner til og mene at noen har et dårlig oppdrett, andre enn at de bare gjør det annerledes enn meg. Man trenger ikke ha en master for og mene at det er galt og avle på syke hunder liksom. Man trenger heller ikke ha en master før man finner ut at man kanskje har lyst til og drive med avl, derimot bør man ha litt sunn fornuft, noe jeg oppfatter at TS har da h*n flere ganger nevner at hun bare vil avle dersom tispa viser seg og bli bra og har noe og tilføre rasen.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Vi sletter ikke ting med mindre de strider mot retningslinjene på forumet, noe denne diakusjonen ikke gjør. Man må tåle å få svar når man poster på et diskusjonsforum. Moderator Kaja

Poenget her er vel at TS postet noe en annen har skrevet i startinnlegget, og forfatteren av teksten ønsker at den fjernes fra forumet. Det må da være en grei sak, da TS i utgangspunktet ikke lenger har "rett" til å poste teksten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver dette, Sandy, så skjønner jeg plutselig hvorfor folk har så sterke meninger om avl. Fordi i mine øyne er det en selvfølge at jeg kan spørre oppdretter om alt jeg har spurt min oppdretter om, og jeg tenker at det skulle bare mangle at du, som mulig oppdretter av vår flotte rase i fremtiden, kan hjelpe valpekjøpere med hva enn de skulle lure på om valpen sin.

Og så tenker jeg, burde ikke det være en selvfølge for alle valpekjøpere? At man kan spørre oppdretter, og så KAN oppdretter svare, fordi de KAN rasen? Det bør da ikke være forbeholdt shiba, selv om det er shiba jeg føler sterkest for.

Og jeg er en av de som mener at man blir jo aldri utlært. Veien blir til mens man går. Altså, jeg er ikke helt grønn, men har bare hatt shiba i 3,5 år nå og venter forhåpentligvis mitt andre kull i høst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...