Gå til innhold
Hundesonen.no

Dilemma: uønskede valper


runner
 Share

Recommended Posts

Vanskelig sak.... men så fremt kombinasjonen er ok på papiret så tror jeg at jeg ville signert, samt tatt pengene for en valp. Det at tispeeieren gjerne vil registrere er jo veldig positivt, jeg tenker at da er det iallefall større sjanse for at hundene kommer i gode hjem?

Det at du ikke vil at hunden din skal ha et kull etter seg som så ung er en annen sak, men hvis det er slik at han blir aktuell for avl i fremtiden så får du jo bare informere om hvordan ståa er. Og ryktene går jo fort i rasemiljøer, så det skal vel være rimelig enkelt å informere "alle" om at dette absolutt ikke var planlagt eller ønskelig.

Idiotisk av tispeeier å ikke nevne løpetiden.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I mine øyne er det tispeeier sitt ansvar å si fra om at tispa har løpetid før man slipper dem sammen, altså. Jeg oppfatter det som nesten litt nedlatende å spørre, fordi man må jo være helt dust for å

Jeg ville først og fremst sjekket om kombinasjonen er "ok" - at det ikke er ekstrem innavl (for at vi vet kan de jo være hel-/halvsøsken). Da ville jeg ikke signert uansett. Hvis kombinasjonen er gre

Hadde helt glemt tråden jeg laga om detta her inne, så jeg kan jo komme med ei lita oppdatering om det er noen som er nysgjerrige på hvordan det endte? Parringen endte i 2 valper hvor den ene død

Og i mine øyne, burde man vite litt mer om en hund enn at det er en tispe før man slipper de løs sammen - de var løs på hannhundeiers oppfordring, faktisk. I mine øyne så ser man det som regel ganske kjapt om en hannhund har tenkt å hoppe på ryggen til ei tispe, og i mine øyne så burde ikke hannhunder få hoppe opp på ryggen på ei tispe så sant ikke intensjonen faktisk er at de skal pares. Når man førstes oppdager at bikkjene prøver å pare seg, så bør man i mine øyne få ræva i gir og dra de fra hverandre. I mine øyne så har enhver som slipper sin hund løs med en annen, ansvar for hva den hunden gjør når den er løs.

Mulig jeg har godt glipp av noe, men slik jeg leser det er det jo motparten som oppfordret til lek, men syns vel ikke det er så relavant egentlig dèt da, eieren til hunnhunden bør jo fremdeles opplyse om dette.

Jeg har igrunnen personlig ingen omfattende utspørringer for at min hund skal leke med en annen og kan egentlig ikke huske noen har spurt meg noe særlig heller. Men det er kanskje bare her i Danmark det?

edit: skriveleif

Endret av 13de
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Selvfølgelig vil jeg huske dette for alltid, tro meg, jeg kommer til å forhøre megom løpetid med hver eneste tispe han skal slippes med i fremtiden. Og jeg kan ikke se hvor jeg fraskriver meg noe ansvar her? Jeg har tilbudt meg å betale abortsprøyte til tispa, og jeg føler i grunn at det er det mest ansvarsfulle jeg kunne gjøre i denne situasjonen. Både i forhold til tispa, som da hadde sluppet å gjennomgå en ikke-planlagt valpefødsel og de komplikasjoner det kan føre med seg, og med tanke på valpene som da hadde slipt å bli født.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har godt glipp av noe, men slik jeg leser det er det jo motparten som oppfordret til lek, men syns vel ikke det er så relavant egentlig dèt da, eieren til hunnhunden bør jo fremdeles opplyse om dette.
Tror hu sikter til at det var jeg som sa de skulle være løse, altså uten bånd, om de skulle leke. Lek i bånd blir bare tullball.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har godt glipp av noe, men slik jeg leser det er det jo motparten som oppfordret til lek, men syns vel ikke det er så relavant egentlig dèt da, eieren til hunnhunden bør jo fremdeles opplyse om dette.

Jeg har igrunnen personlig ingen omfattende utspørringer for at min hund skal leke med en annen personlig, og kan egentlig ikke huske noen har spurt meg noe særlig heller. Men det er kasnkje bare her i Danmark det?

Nei jeg har nå ingen utspørringer jeg heller... hvis en tispeeier spør om de kan få leke så spør jeg heller ikke om hun har løpetid, for inntil nå så trodde jeg det var helt normalt å opplyse om. Har aldri møtt en tispeeier som har ønsket å slippe sin løpske hund heller.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært i samme situasjon selv. Og valgte å underskrive papirene.

Det har jeg alltid angret på i ettertid.

Mange spørsmål, spekulasjoner ang. "kombinasjonen", mange som ikke trodde på at det var et tjuvparringskull osv..

Jeg underskrev for at valpene skulle bli mer interessante for folk som ville konkurrere og være aktive.

Dessverre valgte "oppdretter" å selge til første og beste, uansett. Så det ble penger inn for ham, og mye bekymringer for meg.

En veldig vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har godt glipp av noe, men slik jeg leser det er det jo motparten som oppfordret til lek, men syns vel ikke det er så relavant egentlig dèt da, eieren til hunnhunden bør jo fremdeles opplyse om dette.

Jeg har igrunnen personlig ingen omfattende utspørringer for at min hund skal leke med en annen personlig, og kan egentlig ikke huske noen har spurt meg noe særlig heller. Men det er kasnkje bare her i Danmark det?

Nei jeg har nå ingen utspørringer jeg heller... hvis en tispeeier spør om de kan få leke så spør jeg heller ikke om hun har løpetid, for inntil nå så trodde jeg det var helt normalt å opplyse om. Har aldri møtt en tispeeier som har ønsket å slippe sin løpske hund heller.

Jeg spør alltid jeg. Det skal være folk jeg kjenner veldig godt, med hunder jeg veit hvem er, for at jeg ikke skal spørre hvordan hunden er. At noen jeg møter et sted har en hund foreslår at de skal leke sammen, er ikke grunn nok for meg å slippe de løse uten å vite noe mer om bikkja enn hva slags kjønn den er.

Jeg har hatt ei tispe som holdt på å ta øyet på en hannhund som var for opptatt av å klatre på ryggen hennes til å få med seg at hun var grinete. Hun beit høl når hun beit hun. Og ei sånn tispe risikerer dere å slippe hannen deres sammen med, bare fordi det er ei tispe? Da antar jeg dere tar ansvaret for evt skader sjøl også?

And for the record - det var et avtalt slipp med min tispe og han som holdt på å bli enøyd, fordi han trengte å bli satt på plass av voksne tisper. Det holdt på å gå skikkelig galt, og vi var faktisk klar over at det kunne smelle mellom de.

2ne: Selvfølgelig vil jeg huske dette for alltid, tro meg, jeg kommer til å forhøre megom løpetid med hver eneste tispe han skal slippes med i fremtiden. Og jeg kan ikke se hvor jeg fraskriver meg noe ansvar her? Jeg har tilbudt meg å betale abortsprøyte til tispa, og jeg føler i grunn at det er det mest ansvarsfulle jeg kunne gjøre i denne situasjonen. Både i forhold til tispa, som da hadde sluppet å gjennomgå en ikke-planlagt valpefødsel og de komplikasjoner det kan føre med seg, og med tanke på valpene som da hadde slipt å bli født.

En abort er også en belastning for ei tispe, jeg hadde ikke umiddelbart valgt abortsprøyte på mine tisper jeg heller om de hadde tjuvparet seg. Det jeg mener med at du fraskriver deg ansvaret, var at du slipper bikkja di med ei tispe du åpenbart ikke veit så mye om, og forhåpentligvis en eier du ikke kjenner noe særlig godt, og vinkler dette som at du er helt uskyldig oppi det. Det var ditt forslag å slippe de løs, hadde du latt de hilse i bånd først, hadde du kanskje sett at din hannhund var interessert i rompa på henne, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok trodd at en tispeeier ikke ville spurt en hannhund om lek om tispa hadde løpetid, så nei! Jeg er uenig og påskriver tispeeier i dette tilfellet ALT ansvar. Sorry, men det var hun som ville la de leke i utgangspunktet etter å ha spurt om kjønn, og hun viste at sin egen tispe haddde løpetid og valgte å ikke opplyse hannhundeier om dette. Og når hannhundeier samtidig sier seg villig til å betale deler og til slutt hele abortkostnaden? Da synes jeg hannhundeier i dette tilfellet absolutt tok ansvaret, mer enn han hadde trengt også... Jeg slipper ikke min med fremmede hunder vi møter på tur, det er i såfall uhyre sjeldent. Men om en tispe jeg syntes såg ok ut og eier hadde spurt om de kunne leke så hadde jeg også trodd at hunden IKKE hadde løpetid :huh: For å spørre spesifikt etter en hannhund å slippe tispa med virker idiotisk OM tispa har løpetid. Så da vil jeg tro tispeeier faktisk HÅPTE på parring!

Jeg synes det hele høres suspekt ut!

Om jeg var TS så ville jeg tenkt litt nøye gjennom hva du skal gjøre. Sjekk ut tispa og linjene godt. Og IKKE signer noe som helst uten pengene i hånden, samtidig skriv KONTRAKT. Så ikke ta noen liten sum, ta FULL parringspris og få pengene i hånda før signatur utdeles og få signaturen hennes på kontrakten også først. Kall meg gjerne en krakk, men dette er prinsipper tenker jeg. Hvorfor skal hun få en billig parring for å få solgt valper regga og for skikkelig pris? Nope... Men du må tenke nøye gjennom OM du vil signere eller ikke, det er ikke lett desverre :hmm:

Men 2ne, ikke alle tenker så nøye gjennom dette med slipping av hund med andre sine. Jeg slipper ikke min med tisper egentlig, fordi jeg kjenner så mange sure og grinette tisper og jeg vil ikke slippe min hannhund sammen med slike sure tisper. Så tisper jeg kjenner godt er greit! Så jeg slipper han LITE bort til andre hunder fordi jeg ikke vil risikere skader eller dårlige opplevelser :) MEN ikke alle som har hund tenker mye gjennom det, og det er selvsagt veldig dumt. Men for meg virker det som at den gjennomsnittlige hundeier som har hund for familie og tur uten å være superduper hundeinteressert ikke er like kritiske på dette punktet :icon_redface: Det er såååå utrolig mange som tenker at så lenge det er motsatt kjønn så går det bra... Likevell må jeg si at tispeeier burde opplyst om løpetid, så der finner jeg INGEN unnskyldning faktisk. Og generelt lek og hilsing i bånd er noe tulleball, jeg selv foretrekker løse hunder når det er snakk om lek...

Nå har ikke jeg tispe da, men hadde jeg hatt tispe så hadde jeg tatt abortsprøyte!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt innlysende at du ikke slipper bikkja di mens hun har løpetid, og jeg synes det er helt innlysende at du drar to bikkjer som blir litt for intime med hverandre enten av voldelige eller amorøse årsaker, fra hverandre.

Uansett er dette helt poengløst å diskutere, tispa er drektig, hannhundeier prøver å do the right thing, og trenger innspill til hva det kan være.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør alltid jeg. Det skal være folk jeg kjenner veldig godt, med hunder jeg veit hvem er, for at jeg ikke skal spørre hvordan hunden er. At noen jeg møter et sted har en hund foreslår at de skal leke sammen, er ikke grunn nok for meg å slippe de løse uten å vite noe mer om bikkja enn hva slags kjønn den er.

Jeg har hatt ei tispe som holdt på å ta øyet på en hannhund som var for opptatt av å klatre på ryggen hennes til å få med seg at hun var grinete. Hun beit høl når hun beit hun. Og ei sånn tispe risikerer dere å slippe hannen deres sammen med, bare fordi det er ei tispe? Da antar jeg dere tar ansvaret for evt skader sjøl også?

And for the record - det var et avtalt slipp med min tispe og han som holdt på å bli enøyd, fordi han trengte å bli satt på plass av voksne tisper. Det holdt på å gå skikkelig galt, og vi var faktisk klar over at det kunne smelle mellom de.

En abort er også en belastning for ei tispe, jeg hadde ikke umiddelbart valgt abortsprøyte på mine tisper jeg heller om de hadde tjuvparet seg. Det jeg mener med at du fraskriver deg ansvaret, var at du slipper bikkja di med ei tispe du åpenbart ikke veit så mye om, og forhåpentligvis en eier du ikke kjenner noe særlig godt, og vinkler dette som at du er helt uskyldig oppi det. Det var ditt forslag å slippe de løs, hadde du latt de hilse i bånd først, hadde du kanskje sett at din hannhund var interessert i rompa på henne, ikke sant?

sånn til det siste. Alizin vet har få bivirkninger. De sprøytene man brukte tidligere hadde flere. men du siktet muligens til alizin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør alltid jeg. Det skal være folk jeg kjenner veldig godt, med hunder jeg veit hvem er, for at jeg ikke skal spørre hvordan hunden er. At noen jeg møter et sted har en hund foreslår at de skal leke sammen, er ikke grunn nok for meg å slippe de løse uten å vite noe mer om bikkja enn hva slags kjønn den er.

Jeg har hatt ei tispe som holdt på å ta øyet på en hannhund som var for opptatt av å klatre på ryggen hennes til å få med seg at hun var grinete. Hun beit høl når hun beit hun. Og ei sånn tispe risikerer dere å slippe hannen deres sammen med, bare fordi det er ei tispe? Da antar jeg dere tar ansvaret for evt skader sjøl også?

And for the record - det var et avtalt slipp med min tispe og han som holdt på å bli enøyd, fordi han trengte å bli satt på plass av voksne tisper. Det holdt på å gå skikkelig galt, og vi var faktisk klar over at det kunne smelle mellom de.

Men igjen så er jeg tydeligvis så naiv at jeg regner med at andre ikke slipper slike tisper løs med fremmede hannhunder, særlig uten å informere først? Jeg sier jo bare ja til å slippe Casper med fremmede tisper fordi jeg vet at han er grei mot dem, og med mindre de lukter like godt som jentene til tulip så er han høflig og grei, og så regner jeg med at andre tar samme vurdering på sine hunder. Jeg møter jo stadig folk på tur som sier at tispa deres kan være litt røff, og at det ikke er alle hun går overens med f.eks, og igjen, til nå, har jeg tenkt det var normal skikk å opplyse om slik.

Men jeg har tydeligvis vært heldig, for hittil har ikke Casper hatt noen fæle opplevelser med ukjente tisper.

Nå høres det ut som jeg slipper ham i hytt og pine med fremmede hunder, men det er ikke slik det er altså, og det skjer ikke så ofte (dessverre).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør alltid jeg. Det skal være folk jeg kjenner veldig godt, med hunder jeg veit hvem er, for at jeg ikke skal spørre hvordan hunden er. At noen jeg møter et sted har en hund foreslår at de skal leke sammen, er ikke grunn nok for meg å slippe de løse uten å vite noe mer om bikkja enn hva slags kjønn den er.

Jeg har hatt ei tispe som holdt på å ta øyet på en hannhund som var for opptatt av å klatre på ryggen hennes til å få med seg at hun var grinete. Hun beit høl når hun beit hun. Og ei sånn tispe risikerer dere å slippe hannen deres sammen med, bare fordi det er ei tispe? Da antar jeg dere tar ansvaret for evt skader sjøl også?

And for the record - det var et avtalt slipp med min tispe og han som holdt på å bli enøyd, fordi han trengte å bli satt på plass av voksne tisper. Det holdt på å gå skikkelig galt, og vi var faktisk klar over at det kunne smelle mellom de.

En abort er også en belastning for ei tispe, jeg hadde ikke umiddelbart valgt abortsprøyte på mine tisper jeg heller om de hadde tjuvparet seg. Det jeg mener med at du fraskriver deg ansvaret, var at du slipper bikkja di med ei tispe du åpenbart ikke veit så mye om, og forhåpentligvis en eier du ikke kjenner noe særlig godt, og vinkler dette som at du er helt uskyldig oppi det. Det var ditt forslag å slippe de løs, hadde du latt de hilse i bånd først, hadde du kanskje sett at din hannhund var interessert i rompa på henne, ikke sant?

Så hva skal man spør? Type "er hunden aggressiv, har den løpetid, har den kennelhoste, hopper den opp, har den skarpe negler" etc etc etc? Det er jo mange trusler jeg ikke har tatt med her da...

Alle de jeg har møtt på sier i fra viss det er noe spesielt, som f.eks. "min hund er veldig dominant" eller "er det en tispe du har? Min tispe kan ikke så godt med andre tisper". Viss man ser det er noe spesielt spør man kasnkje, men jeg mener ikke jeg har ansvaret like lite som jeg har ansvaret viss det er en kollega som jeg tar en øl med på byen trekker en kniv og stikker den i ryggen på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

og vinkler dette som at du er helt uskyldig oppi det

Jeg har aldri sagt, og jeg mener heller ikke, at jeg er uskyldig her. Da hadde jeg aldri tilbudt meg å betale for sprøyta eller i det hele tatt brukt energi på denne saken.

Det jeg kunne gjort var å bare gå min vei etter parringen og lagt skylden på tispeeier, men jeg har holdt kontakten med hu nettop fordi jeg føler jeg har et ansvar oppi det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 2ne, ikke alle tenker så nøye gjennom dette med slipping av hund med andre sine. Jeg slipper ikke min med tisper egentlig, fordi jeg kjenner så mange sure og grinette tisper og jeg vil ikke slippe min hannhund sammen med slike sure tisper. Så tisper jeg kjenner godt er greit! Så jeg slipper han LITE bort til andre hunder fordi jeg ikke vil risikere skader eller dårlige opplevelser :) MEN ikke alle som har hund tenker mye gjennom det, og det er selvsagt veldig dumt. Men for meg virker det som at den gjennomsnittlige hundeier som har hund for familie og tur uten å være superduper hundeinteressert ikke er like kritiske på dette punktet :icon_redface: Det er såååå utrolig mange som tenker at så lenge det er motsatt kjønn så går det bra... Likevell må jeg si at tispeeier burde opplyst om løpetid, så der finner jeg INGEN unnskyldning faktisk. Og generelt lek og hilsing i bånd er noe tulleball, jeg selv foretrekker løse hunder når det er snakk om lek...

Nå har ikke jeg tispe da, men hadde jeg hatt tispe så hadde jeg tatt abortsprøyte!

Nei, og når man ikke tenker stort over det, så risikerer man opptil flere scenarioer, fra å få ordentlige skader av en kranglete hund, eller en tjuvparring man ikke har lyst til å være med på. Derav min kommentar at når man slipper hunden sin løs med bikkjer man knapt kjenner, så har man et ansvar sjøl.

sånn til det siste. Alizin vet har få bivirkninger. De sprøytene man brukte tidligere hadde flere. men du siktet muligens til alizin?

Jeg siktet til både Alizin og det å faktisk abortere.

Men igjen så er jeg tydeligvis så naiv at jeg regner med at andre ikke slipper slike tisper løs med fremmede hannhunder, særlig uten å informere først? Jeg sier jo bare ja til å slippe Casper med fremmede tisper fordi jeg vet at han er grei mot dem, og med mindre de lukter like godt som jentene til tulip så er han høflig og grei, og så regner jeg med at andre tar samme vurdering på sine hunder. Jeg møter jo stadig folk på tur som sier at tispa deres kan være litt røff, og at det ikke er alle hun går overens med f.eks, og igjen, til nå, har jeg tenkt det var normal skikk å opplyse om slik.

Men jeg har tydeligvis vært heldig, for hittil har ikke Casper hatt noen fæle opplevelser med ukjente tisper.

Nå høres det ut som jeg slipper ham i hytt og pine med fremmede hunder, men det er ikke slik det er altså, og det skjer ikke så ofte (dessverre).

Vel, jeg er en gammel dame, jeg har vært i hundemiljøet i noen tiår nå, og det slutter aldri å forbause meg hvor ***** lite folk veit om bikkjene sine, eller bikkjer generelt. At en sier at hunden deres er snill, tar jeg aldri for gitt før jeg faktisk har sett det selv.

Så hva skal man spør? Type "er hunden aggressiv, har den løpetid, har den kennelhoste, hopper den opp, har den skarpe negler" etc etc etc? Det er jo mange trusler jeg ikke har tatt med her da...

Alle de jeg har møtt på sier i fra viss det er noe spesielt, som f.eks. "min hund er veldig dominant" eller "er det en tispe du har? Min tispe kan ikke så godt med andre tisper". Viss man ser det er noe spesielt spør man kasnkje, men jeg mener ikke jeg har ansvaret like lite som jeg har ansvaret viss det er en kollega som jeg tar en øl med på byen trekker en kniv og stikker den i ryggen på meg...

Men alle sier tydeligvis ikke i fra om det er noe spesielt, gjør de vel? For da hadde ikke TS vært i den situasjonen han er i, sant?

Merkelig, den gjengse tonen her på forumet er jo at alle andre hundeeiere er idioter som ikke har kontroll på sine hunder, og i denne tråden så er vi brått overrasket over at hundeeiere er idioter som ikke har kontroll på hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle sier tydeligvis ikke i fra om det er noe spesielt, gjør de vel? For da hadde ikke TS vært i den situasjonen han er i, sant?

Merkelig, den gjengse tonen her på forumet er jo at alle andre hundeeiere er idioter som ikke har kontroll på sine hunder, og i denne tråden så er vi brått overrasket over at hundeeiere er idioter som ikke har kontroll på hunden sin?

Selvfølgelig er etterpåklokskap den beste klokskap, som det jo heter.

Men, viss man skal ta forhåndsregeler her i livet for alt som kan gå galt, så slutter man å leve er litt min filosofi, selv om jeg langt fra hverken er reckless (flaut, kommer ikke på det norske ordet i farten) eller spesielt modig. Det blir litt som å si at alle jenter ikke skal gå utfordrende kledt for man kan bli voldtatt.

Jeg tror denne historien var rimelig spesiell så poenget mitt man kan ikke ta forhåndsregler for hele menneskhetens eventuelle dårskap mener nå jeg da...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er etterpåklokskap den beste klokskap, som det jo heter.

Man kan velge å kalle det erfaring også. Det er sånt man bør lære av.

Men, viss man skal ta forhåndsregeler her i livet for alt som kan gå galt, så slutter man å leve er litt min filosofi, selv om jeg langt fra hverken er reckless (flaut, kommer ikke på det norske ordet i farten) eller spesielt modig. Det blir litt som å si at alle jenter ikke skal gå utfordrende kledt for man kan bli voldtatt.

Det blir ikke litt som å si at jenter ikke skal gå utfordrende kledd for å ikke bli voldtatt. Skal man absolutt sammenligne, så burde ikke menn ligge med damer uten å bruke kondom om de ikke vil risikere å bli far. Da er det snakk om samtykkende sex (det er jo ikke akkurat snakk om at tispa har voldtatt hannen eller hannen voldtatt tispa, sant?), om ikke noe annet. En mann som ligger med ei dame han knapt kjenner og stoler på at hun ikke juger når hun sier at hun bruker prevensjon, risikerer å avle barn enten han hadde planlagt det eller ei. Skal en mann være 100 % sikker på at det brukes prevensjon, bør han tre gummi over'n (skal han være 100 % sikker, bør han ikke ha sex i det hele tatt, men).

Jeg tror denne historien var rimelig spesiell så poenget mitt man kan ikke ta forhåndsregler for hele menneskhetens eventuelle dårskap mener nå jeg da...

Ja, den er spesiell på den måten at det ikke er vanlig at folk pleier å slippe tisper med løpetid sammen med fremmede hanner. Sånn utover det, så er det ikke spesielt i det hele tatt. Det er ikke spesielt med tanke på smittsomme sykdommer man kan få ved hundemøter, det er ikke spesielt med tanke på skader en hund kan få i møte med en annen hund.

Eieren av denne tispa er åpenbart ikke "uskyldig inntil det motsatte er bevist", her går vi ut fra at hun spekulerer i å få hunden sin paret, at hun er sleip som ikke opplyste om at hunden hennes hadde løpetid, at hun ba om å få hilse på TS sin hund med en intensjon om å få en paring.

Jeg har to tisper i hus jeg, den eldste har nesten ikke synlig løpetid i det hele tatt, hun er 4.5 år. Ikke hovner hun opp noe særlig, ikke blør hun noe særlig, ikke er hun spesielt hormonell, og hun flørter fint lite når hun løper. Ei tispe som henne hos en mindre erfaren hundeeier (nei, jeg ser ingen grunn til å leke beskjeden) kunne fort ha gitt en eier som ikke visste når hunden hennes hadde løpetid. Den yngste som straks er året, har sannsynligvis hatt en skjult løpetid, tror vi, fordi de vanligvis løper tidlig på hennes linjer. Hun er derimot ganske flørtete helt uten å ha løpetid, særlig på hannhunden til venninna mi, hun gnir rompa si opp i trynet på ham og stryker seg inntil ham hver gang de møtes. Jeg håper jo at jeg får med meg den dagen hun får en ordentlig løpetid, sånn at jeg ikke risikerer å faktisk gjøre det jeg har fleipa om - å bli oppdretter av belgerdoodler. Ei venninne av meg hadde ei tispe som tjuvparet seg på dag 24 av løpetid, det er ikke normalen at de løper i 24 dager, og det er ikke normalen at de lar seg pare på dag 24.

Så ting er ikke svart/hvitt, er det vel? Man må ikke ha skumle hensikter bare fordi at man slipper ei tispe som åpenbart lar seg pare sammen med en hannhund - noen ganger så er uhell bare et uhell. Noen ganger så er uvitenhet bare uvitenhet. Og jeg skulle virkelig ha likt å sett denne tråden fra tispeeiers side. Tipper det ikke hadde vært så ****** mye spekulering i motiver da, og jeg tipper at vi ville fått et par kommentarer om hannhundeiere som ikke kan kontrollere bikkjene sine (hunder blir heller ikke døve når de blir horny, vøtt.. Det hender det går an å prate til de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke litt som å si at jenter ikke skal gå utfordrende kledd for å ikke bli voldtatt. Skal man absolutt sammenligne, så burde ikke menn ligge med damer uten å bruke kondom om de ikke vil risikere å bli far. Da er det snakk om samtykkende sex (det er jo ikke akkurat snakk om at tispa har voldtatt hannen eller hannen voldtatt tispa, sant?), om ikke noe annet. En mann som ligger med ei dame han knapt kjenner og stoler på at hun ikke juger når hun sier at hun bruker prevensjon, risikerer å avle barn enten han hadde planlagt det eller ei. Skal en mann være 100 % sikker på at det brukes prevensjon, bør han tre gummi over'n (skal han være 100 % sikker, bør han ikke ha sex i det hele tatt, men).
Bare et lite hint, dette har du nok misforstått. Det jeg skrev var en kommentar på det du nevnte at man skal selv ta regningen viss det skjer noe under kamp viss man selv slipper sin hund med en annen hund uten å stille en del spørsmål. Det sammenlignet jeg så med at man kan gi en jente skylda og at hun selv skal ta konsekvensene viss hun er dum nok til å gå utfordrene kledt. Dette bare til info slik at du vet hva jeg mente. Vi blir nok ikke enig, vi har helt motsatt tankegang. Det jeg elsket mest å gjøre med min hund var å gå i en slottspark her der 99% av hundene går løst og hilser og leker med hverandre. Det er veldig sjelden jeg ser noen med bånd der fordi alle kommer der av den grunn at hundene får noe som vi aldri kan gi dem, lek og kommunikasjon på deres måte. Viss jeg skulle følge din femgangsmåte eller ideologi, så kunne jeg aldri gått der. Jeg har aldri hatt noen problemer der, det er et område på anslagsvis et par hundre mål og med hunder i alle størrelser. Jeg tror det er få hundeeiere som vet de har en hund med et sjenerene problem som ønsker å ødelegge for alle andre og bli uglesett, men det finns jo alltid unntak.

Jeg tror jeg har sagt mitt i denne debatten nå. Håper ts finner ut av det, jeg ville forlangt betaling i allefall, det er en prinsippsak i mine øyne.

Edit: det er noe feil med systemet, også nå når jeg redigerer slik at kommer opp som et sitat, jeg har prøvd å fikse det et par ganger, mendet er ikke mulig...
Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare valpene og muligens også valpekjøpere som kan få svi. Hun taper sannsynligvis ikke spesielt mye på å selge dem uregistrert, men det gjør "alle andre"..

Valpene kan vel få det like bra uten papirer som me. Papirene gjør ingenting forskjellig på livskvaliteten til en hund..

Valpekjøperen må også ta det på sin kappe, for ellers ville de kanskje funnet noen valper me papirer..

Å signere for at valpene skal ha det bra er bullshit..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men jeg klarer ikke å tro at tispeeier ikke visste at hunden hadde løpetid og at hun ev. glemte å informere om dette, og at hun ikke visste at en tispe med løpetid ikke burde leke med andre hannhunder. Jeg hadde ikke signert, med de følgende det kan få. Valpekjøperne taper ja, men jeg tror som sagt at dette ikke var tilfeldig, og det synes jeg ikke at hun skal komme unna med.

Ingen avlskrav innen rasen, så disse kan fint registreres. Et vanskelig dilemma du er oppi, for uregistrerte Staffer kan bli tatt for å være en av de uovlige rasene og bli avlivd. Det man eventuelt kan gjøre er å blodteste begge foreldrene og valpene men ikke registrere dem, da har man det man trenger for å bevise at de er renraset men uten stamtavle. For jeg skjønner veldig godt at du ikke vil ha hannhunden din sitt navn på et kull med uplanlagte valper.

Det synes jeg kan være ok, for da får hun de ikke registrert, mens valpekjøpere har bevis på at hunden ikke er en ulovlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene kan vel få det like bra uten papirer som me. Papirene gjør ingenting forskjellig på livskvaliteten til en hund..

Valpekjøperen må også ta det på sin kappe, for ellers ville de kanskje funnet noen valper me papirer..

Å signere for at valpene skal ha det bra er bullshit..

Sent from my GT-I9100

Greia er vel litt at på grunn av utseendet til rasen, så kan de få problemer dersom de ikke har papirer på at det er renraset staff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene kan vel få det like bra uten papirer som me. Papirene gjør ingenting forskjellig på livskvaliteten til en hund..

Valpekjøperen må også ta det på sin kappe, for ellers ville de kanskje funnet noen valper me papirer..

Å signere for at valpene skal ha det bra er bullshit..

Sent from my GT-I9100

Greia er vel litt at på grunn av utseendet til rasen, så kan de få problemer dersom de ikke har papirer på at det er renraset staff.

Nope.. Les svarene til Stine ;)

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det nye quotesystemet her pleier å føkke opp ting litt innimellom..

Bare et lite hint, dette har du nok misforstått. Det jeg skrev var en kommentar på det du nevnte at man skal selv ta regningen viss det skjer noe under kamp viss man selv slipper sin hund med en annen hund uten å stille en del spørsmål. Det sammenlignet jeg så med at man kan gi en jente skylda og at hun selv skal ta konsekvensene viss hun er dum nok til å gå utfordrene kledt. Dette bare til info slik at du vet hva jeg mente.

Jeg skjønte hva du mente, men siden vi mennesker skryter på oss å være intelligente, så burde vi kunne styres av noe annet en instinkter og drifter. Dvs at man burde kunne gå klin naken midt i Karl Johan en sen lørdags kveld uten at det nødvendigvis er noen invitasjon til noe som helst. At menn bruker voldtekt som en maktdille fordi de har store mentale problemer, er ikke det samme som at hundeeiere ikke skal ta ansvar for når og hvor og med hva de slipper sine bikkjer.

Vi blir nok ikke enig, vi har helt motsatt tankegang. Det jeg elsket mest å gjøre med min hund var å gå i en slottspark her der 99% av hundene går løst og hilser og leker med hverandre. Det er veldig sjelden jeg ser noen med bånd der fordi alle kommer der av den grunn at hundene får noe som vi aldri kan gi dem, lek og kommunikasjon på deres måte. Viss jeg skulle følge din femgangsmåte eller ideologi, så kunne jeg aldri gått der. Jeg har aldri hatt noen problemer der, det er et område på anslagsvis et par hundre mål og med hunder i alle størrelser. Jeg tror det er få hundeeiere som vet de har en hund med et sjenerene problem som ønsker å ødelegge for alle andre og bli uglesett, men det finns jo alltid unntak.

Jeg tror jeg har sagt mitt i denne debatten nå. Håper ts finner ut av det, jeg ville forlangt betaling i allefall, det er en prinsippsak i mine øyne.

Nei, vi blir nok ikke enige. Mine hunder får den leken og kommunikasjonen med andre hunder gjennom mine venners hunder - hunder vi kjenner, med eiere som kjenner og er enig i mine grenser for hvordan hunder bør få omgås. Jeg er ikke enig i at tilfeldige møter i hundeparker nødvendigvis er noe hunder trenger eller liker, det foregår mye småuggent hunder i mellom i sånne settinger. Og med min ideologi så slipper jeg at mine hunder havner i bråk med andre hunder, og jeg slipper at mine hunder plutselig har paret seg med noen jeg ikke hadde tenkt de skulle pare seg med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også møtt på eier med løpsk tispe løs i (hunde)parken. Da jeg kom med min hanhund og de skulle hilse lo damen og ristet på hode til sin søte hund, hun hadde jo løpetid må vite.. Fikk litt hakeslepp og var rask med å huke inn min. En smule uforståelig men noen er visst så blåøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare valpene og muligens også valpekjøpere som kan få svi. Hun taper sannsynligvis ikke spesielt mye på å selge dem uregistrert, men det gjør "alle andre".. Et kull med ureg ble solgt for 11000 for litt siden, så nei tispeeieren kommer nok ikke til å tape så veldig mye desverre...
Hun blir vel heller å vinne på det mtp at hun slipper registrering pr valp osv hvis hun tar 11000 for valpene? Jeg tror ikke noe på at hun ikke var klar over at hennes hund hadde løpetid. Hvis hunden er to år så har man opplevd noen løpetider.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...