Gå til innhold
Hundesonen.no

Dilemma: uønskede valper


runner
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

TS: Jeg tenker litt sånn at er dette valper du kunne tenkt deg å laget om hunden din ikke var så ung? Er dette en tispe som egentlig kunne ha vært en bra match til din hannhund? Hvis svaret er ja på begge spørsmålene så krever du sprangavgift iht til klubbens normer, hvis svaret er nei, så tar du en prat med tispeeier og sier at du ikke er komfortabel med situasjonen- argumenter med hvorfor eks unge hunder, manglende helseundersøkelser etc. Insister da på en abortsprøyte hvor dere begge deler på utgiften i rettferdighetens navn. Og om du er redd for at eier ikke fullfører, så gjør avtale om å treffes hos vet til avtalt tid, slik at du er der selv.

Ja selvfølgelig kan tispeeier nekte å ta abortsprøyte, men da kan du helt greit nekte å signere på papirene, så blir det et uregistrert blandingskull med de følgende det har. (Hvilket jeg personlig hadde valgt framfor dna test etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I mine øyne er det tispeeier sitt ansvar å si fra om at tispa har løpetid før man slipper dem sammen, altså. Jeg oppfatter det som nesten litt nedlatende å spørre, fordi man må jo være helt dust for å

Jeg ville først og fremst sjekket om kombinasjonen er "ok" - at det ikke er ekstrem innavl (for at vi vet kan de jo være hel-/halvsøsken). Da ville jeg ikke signert uansett. Hvis kombinasjonen er gre

Hadde helt glemt tråden jeg laga om detta her inne, så jeg kan jo komme med ei lita oppdatering om det er noen som er nysgjerrige på hvordan det endte? Parringen endte i 2 valper hvor den ene død

Jeg tror ikke noen er overasket over at det finnes idioter både de som er det med hensikt og de som bare ikke er så inteligente på enkelte områder, men de som bare er litt tilbakestående på hund og hundehold, og som kanskje ikke en gang er klar over at bikkja har løpetid, hva hjelper det og bedrive utspørring da? De blir jo ikke noe klokere av den grunn.

Det jeg reagerte mest på, var at tispeeier ble fremstilt som om at hun hadde gjort dette mer eller mindre med vilje, ondskapsfulle, sleipe damedyret. Jeg syns ikke det hun har gjort er så ****** mye bedre eller verre enn hva hannhundeieren har gjort, de har begge to ansvar for sine hunder. At man ikke spør enhver tispeeier man møter på sin vei om de har løpetid er greit nok, men man bør åpenbart ikke helt ukritisk slippe sine hunder med en tilfeldig forbipasserende hundeeier heller. Fordi shit happens. Og når shit happens, så har man faktisk litt ansvar for den shiten sjøl. Det var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville insistert litt hardere på abortsprøyte, og hvis det fortsatt er uaktuelt for tispeeier ville jeg satt opp en tydelig kontrakt som sier at dette var en tyvparring, men du vil skrive under papirene etter at valpene er dna-testa og avtalt sum er betalt og at valpene skal registreres med avlsforbud hvis dette ikke er en kombinasjon du kan stå for. Om det er en kombinasjon du syns er grei bortsett fra måten den ble gjort på og aldern på hunden din, så trenger du jo ikke kreve avlsforbud på valpene. Få også med i kontrakten at grunnen til at du signerer papirene er for at valpekjøperne ikke skal få problemer med å bevise at hunden er av lovlig rase og at det var en tjuvparring. Du kan også slenge på krav om å hd-røndke tispa før du skriver under, men mulig det blir et kull ureg valper om du setter for mange økonomiske krav til tispeeier? Av denne rasen kan det gi litt trøbbel å gå rundt uten bevis på hvilken rase den er, men dna-prøve for å bevise hvem mor og far er er jo også en mulighet.

Ved å skrive en skikkelig kontrakt med kravene dine for å signere og hvorfor, så har du også noe å vise til folk i miljøet som begynner å slenge med kjeften (jeg har ikke akkurat inntrykk av at staffemiljøet er bare roser og fioler akkurat :P ). Med alle disse begrunnelsene blir det kanskje seende ut som en litt amatørmessig kontrakt, men du får ihvertfall en kontrakt som tispeeier har skrevet under på som viser hvorfor dette kullet ble til, hvilke krav du har for å få det registrert og hvorfor du velger å la det bli registrert :)

Skyldspørsmålet gidder jeg ikke å kommentere. Det er litt urelevant så lenge man tar ansvar i ettertid og tar læring fra det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss trådstarter er medlem i NKK og ønsker å sette opp kontrakt ser jeg at man kan få juridisk hjelp, kanskje han kan formulere kontrakten for å få med de tingene? Evt rådgiving om han kan "forlange" abort dersom omstendighetene forklares?

http://web2.nkk.no/om-nkk/angaende-juridisj-bistand/

Edit: supplerende info.

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerte mest på, var at tispeeier ble fremstilt som om at hun hadde gjort dette mer eller mindre med vilje, ondskapsfulle, sleipe damedyret. Jeg syns ikke det hun har gjort er så ****** mye bedre eller verre enn hva hannhundeieren har gjort, de har begge to ansvar for sine hunder. At man ikke spør enhver tispeeier man møter på sin vei om de har løpetid er greit nok, men man bør åpenbart ikke helt ukritisk slippe sine hunder med en tilfeldig forbipasserende hundeeier heller. Fordi shit happens. Og når shit happens, så har man faktisk litt ansvar for den shiten sjøl. Det var poenget mitt.

Det kommer tydeligvis an på øyet som ser, det eneste jeg har sett er spekulasjoner i at det kunne virke som tispeeier gjorde det med vilje. Og å føle at det kan virke sånn er noe helt annet enn og påstå at det var slik.

Utover det så kan ting skje enten det er valper eller bitt og når det da mot formodning skjer så tar man ansvaret av det, noe jeg absolutt synes TS gjør her. Ergo så er det få(ingen?) her som er uenige i poenget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt klart an på øyet som ser, for det finnes ingen i hele vide verden som kunne tvunget meg til å sette ei abortsprøyte på min tispe, uansett omstendighetene rundt. Samme fader hvor mange som mente at det var det rette å gjøre på et forum - særlig et forum jeg ikke deltok på sjøl, eller hadde mulighet til å forklare valget mitt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er veldig stor sannsynlighet for at valpene blir avlivet hvis de kan bevise hvem som er mamma og pappa, mamma og pappa har selvfølgelig en stamtavle som viser at de er renraset.

Hvordan en slik sak går er det umulig å si noe om før den har dannet presedens i rettsapparatet.

Frem til det bør man gå ut fra worst case scenario.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hadde helt glemt tråden jeg laga om detta her inne, så jeg kan jo komme med ei lita oppdatering om det er noen som er nysgjerrige på hvordan det endte?

Parringen endte i 2 valper hvor den ene døde bare timer etter fødsel, så bare en overlevde - ei svær tøtte av ei tispe. Eieren av tispa (altså mora) hadde lyst til å beholde denne valpen selv og hadde ingen planer om å selge den videre, så jeg gikk med på å signere registeringspapirene mot at det ble satt avlssperre på valpen. Det er pr dags dato fortsatt ikke tatt noen flere helsetester av mora, og eier har heller ingen planer om det, derav kravet om avlssperre fra min side.

Så det endte vel på en måte ok vil jeg si, kunne jo selvfølgelig satt meg på bakbeina, men følte at detta ble det riktige å gjøre ettersom tispas eier uansett ikke skulle selge valpen videre og ha noen inntekt på det.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...