Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få jobben? *ferdig med intervju*


Kaja
 Share

Recommended Posts

Okei..

Jeg har vært på noen jobbintervjuer før, og fått alle bortsett fra en (som jeg ikke ville ha uansett).

Det har vært jobber jeg kunne tenke meg å ha, men det var ikke så viktig om jeg ikke fikk den.

I morgen skal jeg derimot på intervju om min absolutte drømmejobb for tiden. Fast assistent i barnehage. Jeg elsker å jobbe i barnehage, og jeg er så utrolig lei av turnus kveldsjobbing. En fast tidligjobb er alt jeg har lyst på, at det er i barnehage gjør saken utrolig mye bedre. Jeg trenger også barnehage"praksis" i ett år for å fullføre barne og ungdomsarbeider utdannelse.
Jeg rett og slett MÅ ha denne jobben.

Søknadsfristen går ikke ut før 1 februar, jeg søkte heromdagen og ble ringt dagen etter for intervju, det må da være en god ting?

Men jeg er så innmari nervøs, det betyr så mye! Jeg vet at det sikkert er mange om beinet, og andre med mer efaring enn meg.

Vet ikke om dere kan hjelpe så mye egentlig, men sonen er sonen og jeg måtte få det ut :P

Jeg har en del relevant erfaring fra at jeg har jobbet med barn nå i 2.5 år, barn med PU. Jeg driver også med barne og ungdomsarbeider utdannelse via internett.
Har også vært ringeassistent i barnehage.

Akkurat NÅ er jeg Teamleder og konsulent/miljøarbeider.

Ro mine nervner? Gjør at nederlaget ikke føles som et slag i magen, selvom jeg vet innerst inne at det fort kan gå slik at jeg ikke får jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fått tilbud om to faste dager i uka i barnehage i nærheten (en jeg trives godt i). DET er jo bedre enn ingenting og kanskje jeg kan få mer der etterhvert

Fant en annen barnehage, 10 minutter fra den jeg har vært på intervju hos (eies av samme selskap) som også trenger heltidsassistent. Søknadsfristen går ut før jeg får svar. Jeg valgte å sende mail t

Er det dårlig gjort å juble her om at JEG FIKK DEN!?

Jeg var i samme situasjon som deg, ble innkalt til intervju for drømmejobben. Jeg forberedte meg litt ved å tenke gjennom hvilke egenskaper jeg har som jeg mener passet bra for jobben - hvorfor skal de ansette akkurat meg liksom? Ellers var jeg tydelig på at dette var en jobb jeg virkelig ønsket meg, en jobb jeg VIRKELIG brant for. I noen bransjer kan det kanskje slå dårlig ut, jeg vet ikke, men jeg tror at særlig i jobber som dreier seg om mennesker er det å ha et genuint engasjement for jobben, det å virkelig ønske seg akkurat denne jobben, i kombinasjon med å ha den kompetansen som kreves (og det har du jo!), et virkelig fortrinn overfor andre søkere. Alle ønsker jo ansatte som trives i jobben sin og som ønsker å være i akkurat den stillingen de har fått!

Sånn ellers ville jeg tenkt gjennom hva du kan tilby i den rollen, legg vekt på relevant erfaring, vis godt humør - og er du skikkelig nervøs - bare si det! Det føler jeg ofte at "rensker" luften litt. "Jeg beklager, hehe, jeg er litt nervøs for jeg synes det var så flott å bli kalt inn på intervju til denne jobben, jeg er jo veldig interessert!"

Lykke til!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

Og stemmer på det som er blitt nevnt, nemlig å være deg selv men tilpass litt etter intervjuere.

Jeg har også tro på at dersom du virkelig ønsker denne jobben så vil de lyse igjennom og de vil se det. Så slipp virkelig ønsket frem, uten å virke helt desperado da :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat intervjuet søkere til en stilling selv og kan jo si at de som var litt mer utadvendte skilte seg positivt ut.

Det er greit å være nervøs, men prøve å delta i en samtale og ikke kun svare kort med ja og nei på spørsmål.

Og når det gjelder barn så har jeg jo jobbet med det. Barnehager sliter litt med unge ansatte som er mer opptatt av å skravle med hverandre / slappe av, enn å faktisk delta aktivt i hverdagen med barna.

Klarer du å få frem at du ser på alle delene av hverdagen som en mulighet til å jobbe med og se barna så er det veldig positivt.

Feks at påkledningssituasjonen også er en læringssituasjon for barnet, ikke bare en daglig rutine.
Og om du har noen forslag til ting og aktiviteter du kan gjøre med barna, om du får ansvaret for en liten gruppe inne eller på tur i naturen så kan det også telle veldig positivt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en jobb før jul da jeg ikke trodde jeg hadde sjans, og jeg tror at det som vippet vektskålen i min retning var oppriktig engasjement i den mulige jobben. Tror jeg :P Jeg vet jeg danket ut flere veldig erfarne folk, uten å engang være ferdig utdanna, så noe rett gjorde jeg :P Vær ærlig, men ikke kast ut negative sider liksom. Og ikke vær helt desperat heller, det blir bare utrivelig. Jeg kjenner folk som har prøvd (dvs prøver) det, typ "dette er drømmejobben og jeg vil aaaasldri være et annet sted", det funket ikke godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som har blitt sagt har det hjulpet meg å se for meg hilseprosessen, altså, det allerførste øyeblikket. Da tenker jeg meg hvor glad jeg er for å møte den personen og for å blitt innkalt, ser det for meg på forhånd. Tenker husk å smile og se direkte inn i øynene og gi et skikkelig godt håndtrykk, si navnet tydelig og rolig.

Når det er overstått (førsteinntrykk kan man kun gjøre en gang, hetes det) så føler jeg at det går automatisk som oftest, føler jeg.

Lykke til herfra!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være lurt er å lese gjennom årsplan og temaplan til barnehagen før du skal på intervju. Les på hjemmesiden, forsøk å danne deg et bilde av hva de prioriterer i arbeidet sitt. Noen spesielle fagområder, noen metoder eller teorier de legger vekt på? Og prøv og se for deg hvordan du kan bidra i forhold til det arbeidet, og selg det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en del intervjuer på jobben. Det er en annen type jobb da. Men vi ser etter personer som viser stor interesse, som virker pålitelige og hyggelige. Og om folk kan noe om bedriften og har satt seg inn i hva bedriften står for og jobber for, så er det et kjempepluss.

Så ja, som de andre sier, vær deg selv, og ha gode svar på hvorfor du vil ha akkurat den jobben, og hvorfor du er rette personen å ansette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær deg selv, og vær naturlig. Snakk åpent og ærlig, og vær tydelig på ditt engasjement og ønske om denne jobben.

Sånn ellers skulle jeg gjerne hatt deg som assistent for mine barn. For the record :ahappy:

Hadde ikke gjort meg noe å vært assistenten dems heller, herlige gutta :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å leser på hjemmesiden dems nå, gleder meg og gruer meg til i morgen!

Fikk en fin attest fra nåværende jobb idag som varmet hjertet litt, og jeg kjenner at det er trist å forlate dem, selvom jeg er aldri så lei av å jobbe slik jeg gjør (bare ettermiddager og fulle heldags helger) så blir jobber man veldig tett på hverandre og blir kjent på en helt annen måte enn man gjør i en "vanlig" jobb! Planen er å beholde en helg der i mnd da, så blir ikke helt borte derfra heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...